مقایسه خودرومقایسه خودروهای داخلی

بررسی فوق تخصصی دنا پلاس توربو اتوماتیک

معرفی ، مشخصات فنی و تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو اتوماتیک

معرفی کلی خانواده دنا :

شاید خبر قیمت فضایی دنا پلاس توربو اتوماتیک را هم شما در فضای مجازی شنیده باشید و قیمت  650 تا 730 میلیون تومانی دنا اتوماتیک نظر شما را هم جلب کرده است به خاطر همین در مجله اخبار خودرو به معرفی تخصصی دنا پلاس توربو اتوماتیک می پردازیم تا این اسب سرکش نیم میلیاردی را به بوته نقد ببریم .

ماشین دنا پلاس اتوماتیک  مدل فیس لیفت شده ماشین دنا است که در قالبی لوکس تر و مدرن تر به بازار عرضه میگردد و اکنون خودرو دنا پلاس به گفته مسئولین ایران خودرو نوعی احترام به مشتری است.

نسخه اولیه ماشین دنا با استقبال خوبی مواجه شد و در حال حاضر طی مراسمی که به طور همزمان دو ماشین دنا پلاس و پژو 207 صندوقدار رونمایی شد در ماشین دنا شاهد تغییراتی بودیم که این تغییرات موسوم به قرار گیری پسوند پلاس در کنار اسم ماشین دنا گردید.

دنا پلاس اتوماتیک
دنا پلاس اتوماتیک

پس از عرضه دنا، نخستین فیس لیفت آن را با نام «دنا پلاس» در پاییز 1395 معرفی کرد و تولید آن از زمستان همان سال ولی با مدل 1396 آغاز شد. تغییرات ظاهری دنا پلاس عمدتاً در چراغ های جلو و عقب متفاوت، جلوپنجره اسپرت با ابعاد بزرگ تر و خطوط جانبی تازه روی درها خلاصه می شود. ایران خودرو در ابتدا امکانات رفاهی مشتری پسندی مانند سانروف، مانیتور بزرگ تر، دوربین عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دی لایت های جدید و چراغ خوش آمدگویی روی دنا پلاس قرار داده بود.

اما وجه تمایز «پلاس» و «پلاس توربو»، رینگ های 16 اینچی اسپرتی است که با توپی 5 پیچ (به جای 15 اینچی 4 پیچ) برای «دنا پلاس توربو» در نظر گرفته شده است.

دنا پلاس اتوماتیک
دنا پلاس اتوماتیک

و این رینگ ها علاوه بر داشتن ظاهری زباتر و هماهنگی بیشتر با بخش کناری خودرو، به دلیل بزرگ تر بودن قطر کلی و فاق کوتاه تر تایر، هندلینگ بهتری را به شما ارائه می کند. اما در جلو و عقب تفاوت خاصی بین دنا پلاس ساده و توربو وجود ندارد. چراغ های روشنایی روز LED در جلو، مه شکن در جلوه و عقب، چراغ خطرهای نئون با گرافیک متفاوت نسبت به دنای ساده، آیینه های جانبی طرح جدید به همراه چراغ راهنما، نوشته Turbo روی گلگیرهای جلو، سانروف، آنتن کوسه ای در بخش انتهایی سقف و… از جمله جزییاتی هستند که در ظاهر این خودرو به چشم می خورد.

دنا پلاس اتوماتیک
دنا پلاس اتوماتیک

از جمله این موارد می‌توان به تعویض پیستون‌ها با نمونه‌های مستحکم‌تر و تراکم پایین، طراحی مجدد محفظه احتراق و سر سیلندر، طراحی منیفولد اگزوز مناسب برای موتور توربو و استفاده از سوپاپ‌های سدیمی برای بهبود پرفورمنس موتور اشاره کرد. در یک جمع‌بندی تغییرات این‌چنینی باعث شده تا پیشرانه دنا پلاس توربو در مقایسه با سورن توربو، عملکرد بهتری داشته و تا حدودی خرابی‌های کمتری را برای صاحبان خود به همراه داشته باشند. در ادامه مطلب، پس از معرفی مشخصات فنی این خودرو، به بررسی مزایا و نقاط قوت آن پرداخته و همچنین دلایل منطقی برای خرید دنا پلاس توربو را برای شما عزیزان مطرح خواهیم کرد.

دنا پلاس اتوماتیک

در یک نگاه کلی این خودرو از نظر ظاهری تفاوت‌های بسیار کمی با دنا پلاس داشته و حتی این تفاوت‌ها تا حدی ناچیز هستند که اگر بگوییم دنا پلاس توربو از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با دنا پلاس ندارد، چندان هم اشتباه نگفته‌ایم! در نمای جلویی دنا پلاس توربو، شاهد همان طراحی تهاجمی هستیم که پیش‌تر در دنا پلاس نیز به کار گرفته‌شده بود، تنها تفاوتی که در این بخش به چشم می‌خورد، اضافه شدن یک نوار دی لایت به چراغ‌های جلویی خودرو و وجود یک نوار پلاستیکی باریک در فضای بین کاپوت و جلوپنجره است که وجود این تغییرات در کنار جلوپنجره بزرگ مشکی‌رنگ، سپر حجیم و طرح مدرن چراغ‌های جلو باعث شده این خودرو کمی زیباتر و مجهزتر از قبل به نظر برسد.

دناپلاس اتوماتیک
دناپلاس اتوماتیک

نمای جانبی دنا پلاس توربو یکی از بخش‌های جذاب این خودرو به شمار می‌رود که نسبت به مدل‌های پایه (سمند و دنا) تغییرات فراوانی را تجربه کرده است. اگر خاطرتان باشد دنا پلاس به رینگ‌های ۱۵ اینچی مجهز شده بود که به دلیل حالت طراحی گلگیرها استفاده از این چرخ‌های کوچک کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسید؛ اما دنا پلاس توربو برخلاف برادر بزرگ‌تر خود از رینگ‌های ۱۶ اینچی ۵ پیچ بهره می‌برد که مطمئنا علاوه بر زیبایی هرچه بیشتر نمای جانبی دنا پلاس توربو، تأثیر بسزایی بر افزایش پایداری خودرو دارد. در نمای پشتی همچنان با همان طراحی ناهماهنگ و عجیب قبلی مواجه هستیم و شرکت ایران‌خودرو تنها به قرار دادن کلمه Turbo در کنار نام خودرو اکتفا کرده و در مقایسه با دنا پلاس هیچ تغییر دیگری به چشم نمی‌خورد.

دنا پلاس اتوماتیک
دنا پلاس اتوماتیک

طراحی کابین و بدنه دنا پلاس اتوماتیک :

فضای داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک ازلحاظ طراحی و متریال کاملا مشابه دنا پلاس بوده که با توجه به کیفیت پایین پلاستیک به‌کاررفته در کابین پس از مدت کوتاهی باید در انتظار شنیدن صداهای این قطعات در داخل خودرو باشیم. صندلی‌های مشکی‌رنگ این خودرو از رویه مخمل برخوردار هستند و به تنظیمات ۸ جهته برقی مجهز شده‌اند، اما از ارگونومی مناسبی برخوردار نبوده و در سفرهای طولانی‌مدت، مشکلات بسیاری را برای سرنشینان به وجود خواهند آورد.

دنا پلاس اتوماتیک
دنا پلاس اتوماتیک

در نگاه اول از داخل هیچ چیز تغییر نکرده است اما اگر بیشتر دقت کنید متوجه یکسری تغییرات جزئی خواهید شد که دسته دنده با طراحی جدید، فرمان چرمی و دوخت قرمز آن به همراه گردگیر دنده و زیر پایی که همگی با دوخت قرمز رنگ تزئین شده‌اند از جمله این تغییرات به شمار می‌آیند. البته لازم به ذکر است که حتی طراحی قدیمی این خودرو نیز در مقایسه با بسیاری از خودروهای دیگر این رده منحصر به فرد به نظر می‌رسد.

دنا اتوماتیک
دناپلاس اتوماتیک

یکی از ضعف های بزرگ دنا پلاس اتوماتیک مربوط به کیفیت پایین پلاستیک خشک مورد استفاده در داشبورد است که برای خودرویی در این کلاس قیمتی چندان رضایت‌بخش نیست. دنا و دنا پلاس در ظاهر خودرویی بزرگ هستند و به نظر می‌رسد که کابین این دو خودرو، باید جادار و بزرگ باشند ولیکن این چنین نیست. عایق بندی کابین مناسب نیست و صدای موتور و جاده تا حدود زیادی به فضای کابین انتقال پیدا می کند.

 معرفی امکانات رفاهی و سرگرمی دنا پلاس توربو اتوماتیک:

در میان ماشین های ایرانی خودروی دنا معمولی  از تجهیزات رفاهی نسبتا کاملی بهره میبرد که قابل تحسین است و اکنون در ماشین دنا پلاس هم شاهد تغییرات در امکانات رفاهی هستیم و هم اینکه امکانات ایمنی جدید هم به ماشین اضافه شده است. سانروف، سیستم مالتی مدیا جدید، دوربین دید عقب و آنتن کوسه ای اصلی ترین تغییرات دنا پلاس در بخش تجهیزات رفاهی ماشین هستند و در بخش ایمنی هم برای سر نشینان جلو 4 عدد ایربگ در نظر گرفته شده است که دو عدد از روبرو باز میشوند و دو عدد دیگر به صورت جانبی از صندلی های جلو ماشین میشوند و از جان سرنشینان محافظت میکند.

دناپلاس اتوماتیک
دناپلاس اتوماتیک

اما یکی از تفاوت‌های اصلی این خودرو علاوه‌بر جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی، اضافه شدن یک آپشن کاربردی و مفید تحت هنوان فرمان کمکی برقی (EPS) است. این در حالی است که تا پیش از این دنا پلاس مجهز به فرمان هیدرولیکی بوده است.

از دیگر امکانات موجود در این خودرو می‌توان به کروزکنترل، ۲ عدد ایربگ، چراغ اسپرت LEDدار، آینه‌های برقی تاشونده راهنمادار، سیستم اخطار سرقت، سیستم هشدار دهنده مالتی‌پلکس، سیستم تهویه هوا اتوماتیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تنظیم زاویه نور چراغ‌ها از داخل کابین، سیستم ناوبری، سیستم صوتی و تصویری مالتی‌مدیا، دوربین دید عقب، کارت حافظه رهیاب، چراغ‌های جلو مجهز به چراغ روشنایی در روز، آتنن سقفی طرح باله کوسه، موبایل هندزفری، سانروف برقی، صندلی ۸ حالته، ترمز ABS، ترمز دیسکی چرخ‌های عقب، هشدار دهنده موانع عقب و رینگ اسپرت آلومینومی اشاره کرد.

در بحث تجهیزات هم، ایران خودرو همان آپشن‌های که به دنا پلاس توربو دنده‌ای اضافه کرده بود، برای دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز استفاده کرده است. بنابراین هیچ تفاوت آپشنی میان مدل دنده‌ای و مدل اتومات این خودرو وجود ندارد. مهم‌ترین‌ آپشن‌های دنا پلاس توربو اتومات عبارتند از «سانروف»، «دو ایربگ»، «کروز کنترل»، «تریم تک رنگ»، «رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی جدید»، «ترمز دیسکی عقب»، «طرح جدید سردنده و گردگیر»، «روکش چرمی فرمان با دوخت قرمز»، «موکت کفی خودرو با آرم توربو و نوار قرمز رنگ».

حس رانندگی با دنا پلاس توربو اتوماتیک چگونه است ؟

همان طور که در بالاتر گفته شد، اگر ازجمله افراد بلندقامت هستید در پشت فرمان دنا پلاس اتوماتیک اندکی با چالش مواجه خواهید شد و فضای در نظر گرفته شده برای راننده آن طور که باید راضی کننده نیست. از این موضوع که بگذریم، جای یک سوئیچ هوشمند و کیلس استارتر در این خودرو که کباده لوکس ترین و بهترین خودروی ملی را به دوش می کشد، بسیار خالی است! پس موتور را با چرخاندن سوئیچ ساده در توپی استارت می زنیم تا نیم نگاهی به قابلیت های فنی این سدان 150 اسب بخاری داشته باشیم. هنگام استارت یا موقعی که موتور در دور آرام کار می کند، صدای پیشرانه بسیار شبیه به EF7 ساده است

اما اگر در زمان روشن بودن موتور از کابین خارج شوید، متوجه صدای متفاوت این خودرو (که بلندتر و چغرتر از EF7 ساده است) خواهیدشد همچنین زمانی که در حالت خلاص با گاز بازی می کنید، صدای سوت توربوشارژر به همراه صدای بم تر موتور که به لطف خروجی اگزوز 2 اینچی صورت می گیرد را می شنوید. گیربکس به کار رفته در این خودرو همانطور که گفته شد از نوع 5 دنده دستی بوده که تقریبا مشابه نمونه مورد استفاده در سمند و دیگر اعضای خانواده کوچک دناست.

دناپلاس توربو اتوماتیک  هنگام رانندگی عادی شهری، تفاوت عملکرد چندانی با سمندها EF7 یا دنای ساده ندارد اما زمانی که بحث شتاب گیری به میان می آید، داستان به کلی تفاوت خواهد داشت. درواقع با تخت کردن پدال گاز در دنده یک، دور موتور تا 2500 دور بر دقیقه به کندی بالا می رود اما به محض بوست گرفتن توربوشارژر در حوالی 2000 الی 2500 دور بر دقیقه، شتاب گیری بسیار راضی کننده خودرو شروع می شود.

مشخصات فنی دنا پلاس اتوماتیک

موتوری که ایران خودرو بر روی ماشین های دنا و دنا پلاس اتوماتیک  به کار برده است پیشرانه معروف EF7 یا همان موتور ملی هستند. این پیشرانه 4 سیلندر است و 1646 سی سی حجم دارد و با آرایش خطی درون کاپوت دنا و دنا پلاس قرار گرفته است. ماشین های دنا و دنا پلاس با تکیه بر این پیشرانه 115 اسب بخار قدرت در دور موتور 6300 دور در دقیقه و 157 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 5000 دور در دقیقه تولید میکند. دنا و دنا پلاس به علت مشابهت‌های فنی از نظر مصرف سوخت یکسان هستند و مصرف سوخت مناسبی دارند. در مدل اولیه ماشین دنا شتاب اولیه در حد متوسط ارزیابی میگردید ولی گویا در ماشین دنا پلاس با رفع برخی از ایرادها و افزایش کیفیت با وجود یکسان بودن بخش فنی شتابگیری بهتری را شاهد هستیم. بد نیست اشاره کنیم که دنا پلاس در یک نسخه به نام توربو هم قابل خریداری است که به نمونه توربو از موتور EF7 مجهز شده است.

https://cars-news.ir/
https://cars-news.ir/

توان این پیشرانه توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE به چرخ های جلوی دنا پلاس توربو اتوماتیک انتقال پیدا می کند. این جعبه دنده که توسط HPT طراحی شده است، دارای سیستم مبدل گشتاوری و خنکاری مستقل است و تنظیمات حالت اسپرت، برفی و تعویض دنده تیپ ترونیک بر روی آن دیده می شود.

دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی توربو شارژ مجهز است. این پیشرانه داخلی که TC7 یا همان EF7 توربو نام دارد، ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد. توان این پیشرانه توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE به چرخ های جلوی دنا پلاس توربو اتوماتیک انتقال پیدا می کند. این جعبه دنده که توسط HPT طراحی شده است، دارای سیستم مبدل گشتاوری و خنکاری مستقل است و تنظیمات حالت اسپرت، برفی و تعویض دنده تیپ ترونیک بر روی آن دیده می شود. با توجه به نصب سیستم انتقال قدرت جدید برای این نمونه دنا پلاس، شاهد هستیم که مجموعه رام، سیستم تعلیق، طَبَق، خروجی دود و… در این خودرو ارتقا پیدا کرده است. همچنین سیستم فرمان از حالت هیدرولیکی به الکتریکی EPS تبدیل شده و به این ترتیب، دنا پلاس توربو اتوماتیک هم به فرمان کمکی برقی مجهز گردیده است.

اما میدانیم که دنا پلاس با این حجم از امکانات خوب و طراحی بروز شده روزی قربانی پیشرانه های سوال برانگیز EF7  خواهد شد .شاید آن زمان تمامی ظرفیت فروش  ایران خودرو تکمیل باشد ولی این مالک نگون بخت این خودرو است که وقتی زمان گارانتی خودرو سپری میشود از ترس خرابی پیشرانه و عدم پذیرش مکانیک ها مجبور به تمدید گارانتی با مبالغی قابل توجه شود. افسوس که خدمات پس از فروش پنج سال یا 150.000 کیلومتر برای خودروهای این کلاس جز رویا و محالات است.

درآخر انتخاب با شماست ما هم از مزایای دنا پلاس گفتیم و از معایبش نیز چند نکته مهم را یادآور شدیم .اگر ماشین باز هستید و نهایتا هر دوسال خودرویتان را تعویض میکنید دنا پلاس خودروی قابل قبولی است و اگر نه! به فکر گزینه دیگری باشید.

دنا پلاس اتوماتیک
دنا پلاس اتوماتیک

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کنندهایران
  • نام خودرودنا پلاس توربو اتوماتیک 1393-1399

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنهسدان
  • کلاس اتومبیلC Segmnet
  • وزن1375 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/55R16
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55R16

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور1645 سی سی
  • نوع موتوربنزینی دارای توربو
  • تعداد سیلندرها4
  • تعداد سوپاپ ها16
  • آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتورموتور جلو
  • سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)215 نیوتن متر در 2200 – 4800 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)90.9 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک60 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو10w40 SM
  • روغن مناسب برای خودرو 210w40 SN
  • روغن مناسب برای خودرو 35w40 SM

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
  • تعداد دنده (جلو)6
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمزترمز ضد قفل ABS و EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلومک فرسون
  • تعلیق عقباکسل نیمه صلب
  • نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت205 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)10 ثانیه
  • سیکل ترکیبی مصرف سوخت(بنزین)8.17 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگییورو 4

محدوده گارانتی

  • محدوده گارانتی

 

مشخصات فنی دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو محصول سال ۱۳۹۶ شرکت ایران خودرو است. این خودرو به طور کلی از نظر ظاهر و امکانات بر پایه دنا پلاس تولید شده است اما از لحاظ مشخصات فنی تفاوت‌هایی با آن دارد. در قسمت زیر به طور خلاصه به مشخصات فنی این اتومبیل اشاره شده است:

موتور: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه

حجم موتور: ۱۶۵۰ سی‌سی

تنفس موتور: توربو شارژ

انتقال نیرو: دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت: ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: ۲۱۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ دور در دقیقه

جعبه دنده: ۵ سرعته دستی

شتاب صفر تا ۱۰۰: ۱۰ ثانیه‌ای

حداکثر سرعت: ۲۰۵ کیلومتر در ساعت

وزن: ۱۲۶۲ کیلوگرم

اندازه (به میلی متر): طول ۴۵۵۹، عرض ۱۷۲۰، ارتفاع ۱۴۶۰

فاصله بین دو محور: ۲۶۷۱ میلی متر

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد (راننده و سرنشين جلو )
  • سیستم های امنیتی و حفاظتیسيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز – قفل مرکزی با ریموت
  • سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای فرمان برقی
  • نوع غربیلکفرمان تلسکوپی – روكش چرمي با دوخت قرمز مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث موبايل و كروز كنترل
  • سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک دارای کانال تهویه برای سرنشینان عقب – نمايشگر دماي محيط
  • سیستم صوتی و تصویری6 عدد (بلندگوی جلو – عقب و توییتر در ردیف جلو)
  • سیستمهای مولتی مدیاداراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي 7 اینچی با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل، دراری پورت USB
  • سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرم و پارچه – كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع – جابجايي‏ هاي صندلي‏ راننده در 8 جهت (6 جهت برقی و 2 جهت دستی) و سرنشين جلو (4 جهت برقی و 2 جهت دستی) – پشت سري صندلي‌هاي جلو با تنظيم ارتفاع و زاويه _ دارای زير آرنجي – چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن
  • سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم و پارچه – امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix) – دسترسی به صندوق عقب از داخل – زیر آرنجی
  • سیستم آیینه هاآينه هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده برقی – آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد
  • سیستم شیشه هاتنظيم شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي، دارای پاور ویندوز و آنتی ترپ، دارای گرمکن شیشه عقب، شیشه های عقب دودی
  • سیستم های سقفسان روف 2 حالته
  • سیستم روشنایی جلوچراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light) – امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ از داخل کابین – دارای مه شکن جلو – سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك
  • سیستم روشنایی عقبچراغ مه شکن عقب – چراغ خطر نئون
  • سنسورهای پیش فعالهشداردهنده موانع عقب، سیستم پایش فشار باد ها TPMS
  • سیستم های کمک رانندگیدوربین دید عقب – کروز کنترل –

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا