معرفی خودرومعرفی خودروهای چینی

زیر و بم برلیانس H230

برلیانس H230

ما معمولاً عادت داریم که ابتدا شاهد حضور یک محصول هاچ‌بک در بازار باشیم و بعد از آن مدل سدانش راهی میدان می‌شود. حکایتی مثل پژو 206 و پژو 206 صندوقدار یا پژو 207 و پژو 207 صندوقدار. حتی پراید هم اصالتاً یک هاچ‌بک (نسیم) بود که خیلی سریع مدل صندوق‌دارش (صبا) عرضه شد؛ اما داستان دو عضو خانواده H200‌ برلیانس فرق دارد. چراکه اول مدل صندوق‌دارش به اسم H230 در سال 2012 رونمایی شد و بعد مدل هاچ‌بک آن یعنی برلیانس H220‌ یک سال بعد در 2013 به بازار آمد. البته این ماجرا خیلی در اصل قضیه فرقی ندارد. شاید جالب باشد که این خودرو نیز با همین ترتیب توسط سایپا مونتاژ شد. البته نارنجی‌های جاده مخصوص با اختلافی 3 ساله سراغ این خودرو رفته بودند.

برلیانس H230 یکی از محصولات گروه خودروسازی پارس خودرو است که در کنار H330 به عنوان خودروهای سدان برای بازار ایران عرضه می‌شوند. برلیانس H230 برخلاف برادر بزرگ خود، H330، طراحی چندان جذابی ندارد و به دلیل همین طراحی ضعیف و قیمت نسبتا بالا، نتوانسته موفقیت چندانی در بازار کشور کسب کند. به علاوه اینکه افت قیمت شدیدی را هم به هنگام فروش نسخه دست دوم خواهد داشت.

از همه مهمتر اینکه طراحی برلیانس H230 به سال 2013 باز می گردد و از این نظر طراحی مدرن تر و به روزتری نسبت به رقبایش در بازار ایران دارد. سری 200 شاید طراحی عامه‌پسندی نداشته باشد، اما نسبت به رقبای هم‌قیمت که اکثرا با طراحی تکراری و از مد افتاده عرضه می‌شوند، ظاهر جالب‌تر و خاص‌تری دارد و نظر افراد تمایز طلب را بیش‌تر به خود جلب می‌کند. فضای کابین نیز به پیروی از طراحی بدنه، نسبت به رقبای هم‌قیمت مدرن‌تر دیزاین شده و کابین را می‌توان ترکیبی از قطعات با کیفیت و معمولی دانست که از نظر مرغوبیت و دوام تفاوتی با متریال کابین رقبا ندارد. برلیانس سری 200 صندوق دار در مقام یک سدان جمع و جور خانوادگی کاملا نیازهای سرنشینان را پاسخ می دهد. فضای کابین حتی از تندر 90 هم بزرگ تر است. جالب است بدانید که صندوق بار H230 500 لیتر حجم دارد که از این نظر فرسنگ ها با رقبایش فاصله دارد.

برلیانس
برلیانس

تایرهای 185.60 میلی‌متری 15 اینچی آن هم‌اندازه سمند هستند و منطقی به نظر می‌رسند. برای چنین خودرویی در چنین کلاسی سنسور عقب واجب است که البته برلیانس H230 آن را دارد. البته این‌که چرا روی مدل اتوماتیک آن یک کروز کنترل ناقابل نصب شده، جای سؤال دارد. ولی به طرزی عجیب در سیستم ترمزگیری آن علاوه‌بر ABS که یک استاندارد است سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (EBD) هم دیده می‌شود. این یکی می‌تواند منتقدین ترمزهای کاسه‌ای برای چرخ عقب را کمی راضی نگه دارد.

این خودرو از امکاناتی نظیر دو کیسه ایمنی هوا، سانروف برقی، رایانه اطلاعات سفر، صندلی راننده و سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در 4 جهت، صندلی عقب تاشونده و سامانه ترمز پیشرفته ABS می باشد که برای توقف از سرعت 100 کیلومتر به صفر، به مسافتی معادل 44.4 متر جهت ترمزگیری نیازمند است. مصرف سوخت در سیکل ترکیبی مدل  دستی 6.4 و مدل اتومات 6.5 می باشد.

برلیانس H230 از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که برای تمامی محصولات برلیانس در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. البته پارس خودرو چندی قبل یک موتور 1.6 لیتری را برای خانواده برلیانس در نظر گرفت که برای H230 و نسخه هاچبک آن یعنی H220 در دسترس نخواهد بود. این موتور 1.5 لیتری می‌تواند قدرتی برابر با 103 اسب بخار تولید کند و آن را به وسیله جعبه دنده دستی و یا اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال دهد.

داشبورد این خودرو هم از طراحی نسبتاً زیبایی برخوردار بوده و در بخش‌های گوناگون آن نیز از پلاستیک‌های سخت و ارزان‌قیمت بهره گرفته شده است. برخی منابع چینی، کیفیت مونتاژ این بخش را در حد مناسبی ارزیابی نمودند. شاخص‌های اسپرتی در نقاط گوناگون آن مشاهده می‌گردد و فرمان آن نیز از طرح مهیجی برخوردار است؛ البته همه این موارد چندان بی‌دلیل هم نیست! زیرا بنا به ادعای برخی از وب‌سایت‌های غربی، داشبورد این خودرو از شباهت بسیاری به برخی از ساخته‌های کمپانی سیتروئن همچون مدل C3 و DS3 برخوردار است و این مسئله‌ای نیست که از چشم‌های تیزبین مغفول مانده باشد. یکی دیگر از مزایای این خودرو نیز صندوق بار نسبتاً بزرگ آن است که جوابگوی نیازهای یک خانواده معمولی در هنگام سفر است.

برلیانس
برلیانس

داشبورد این خودرو هم از طراحی نسبتاً زیبایی برخوردار بوده و در بخش‌های گوناگون آن نیز از پلاستیک‌های سخت و ارزان‌قیمت بهره گرفته شده است. برخی منابع چینی، کیفیت مونتاژ این بخش را در حد مناسبی ارزیابی نمودند. شاخص‌های اسپرتی در نقاط گوناگون آن مشاهده می‌گردد و فرمان آن نیز از طرح مهیجی برخوردار است؛ البته همه این موارد چندان بی‌دلیل هم نیست! زیرا بنا به ادعای برخی از وب‌سایت‌های غربی، داشبورد این خودرو از شباهت بسیاری به برخی از ساخته‌های کمپانی سیتروئن همچون مدل C3 و DS3 برخوردار است و این مسئله‌ای نیست که از چشم‌های تیزبین مغفول مانده باشد. یکی دیگر از مزایای این خودرو نیز صندوق بار نسبتاً بزرگ آن است که جوابگوی نیازهای یک خانواده معمولی در هنگام سفر است.

مشخصات فنی برلیانس H230 اتوماتیک

BRILLIANCE H230 AUTO

مشخصات بدنه

نوع بدنهسدان
ابعاد بدنه4390 در 1703 در 1482 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2570 میلی‌متر
تعداد سرنشین4
وزن1194 کیلوگرم

قوای محرکه

نوع پیشرانهخطی
حجم پیشرانه1498 سی‌سی
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
توربوشارژر
حداکثر توان103 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور138 نیوتن‌متر در 3800 دور در دقیقه
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

میزان مصرف سوخت ترکیبی6.5 لیتر در 100 کیلومتر
حجم باک42 لیتر

سیستم انتقال قدرت

نوع جعبه‌دندهخودکار
تعداد دنده6
محور محرکجلو

شاسی

سیستم فرمانبرقی
سیستم تعلیق جلومک‌فرسون
سیستم تعلیق عقبنیمه مستقل
سیستم ترمز جلودیسکی خنک‌شونده
سیستم ترمز عقبکاسه‌ای

قابلیت‌های ایمنی و کنترلی خودرو

سیستم ترمز ضد قفل ABS
ایموبلایزر
کیسه هوای راننده
کیسه‌ هوای سرنشین

امکانات بدنه

سنسور پارک عقب
قطر رینگ جلو15 اینچ
قطر رینگ عقب15 اینچ
عرض تایر جلو185 میلی‌متر
عرض تایر عقب185 میلی‌متر

امکانات داخلی

کامپیوتر سفری
سانروف
قفل صندلی کودک

سیستم صوتی و تصویری

تعداد اسپیکر4 + توییتر

سایر

سایر مشخصات فنی– سيستم الكترومغناطيسي درب صندوق عقب
– سيستم تاشو براي صندلی عقب 4:6
– تنظيم ارتفاع نور چراغ‌های جلو
– راديو
– ورودی USB
– صندلی راننده و سرنشين جلو قابل تنظيم در 4 جهت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا