مقایسه خودرومقایسه خودروهای داخلی

کدومو بخرم ؟ سمند LX یا کوییک ار

مقایسه تخصصی سمند LX با کوییک ار

در بخش مقایسه ای خودروهای سایت مجله اخبار خودرو ، اینبار به سراغ  دو خودروی ملی کشورمان یعنی سمند ایران خودرویی و کوییک ار سایپایی ها می رویم.

در این بخش به معرفی کوتاه هر دو خودرو به صورت مختصر می پردازیم که هر یک در سگمنت خود فروش قابل توجهی داشته اند، سمند در کلاس خانواده D  خود جزو پرفروش ترین خودروها بین خانواده ایرانی ها است و کوییک R  تازه وارد سایپایی ها هنوزبه صورت زیاد وارد بازار کشورمان نشده تا دو سال آینده پیش فروش شده است.

سمند LX نخستین خودرو تولید ملی بود که در سال 1381 و پس از انجام امور تحقیقاتی پر هزینه در ایران و نیز طی کردن مراحل طراحی بخش‌های مختلف در خارج از کشور مثل آلمان و انگلیس، توسط رئیس جمهور وقت رونمایی شد. ایران خودرو در سال 1383 نمونه‌ای از سمند با پسوند LX تولید کرد ولی برای روانه کردن آن به بازار به 6 سال زمان نیاز داشت. سرانجام سمند LX در سال 1389 با تغییرات عمده در طراحی بیرونی و داخلی آماده حضور در بازار شد.

وجود عیب‌های مونتاژی متعدد و برخی چالش‌های فنی باعث شد تا ایران‌خودرو در سال 1383 سری دوم سمند را با کد SE (نمونه معمولی) و کد LX (با چراغ عقب‌های متفاوت و برخی تجهیزات بیشتر) روانه بازار کند.

سایپا کوییک یک خودرو هاچبک تولید سایپا است که در سال 1395 معرفی شد و از خرداد 97 تحویل خریداران شد. سایپا کوییک حاصل چندين سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو است، به طور كامل توسط مهندسين ايراني طراحی گرديده و محصول جديد گروه خودروسازی سايپا است.

طراحی داخلی ظاهری :

از سال 1383 سمند با کد ال ایکس  به بازار عرضه شده است که از نظر ظاهری تفاوت آن با سمند EL تنها تفاوت طراحی چراغ های عقب بوده است و در طول این 17 سال کوچک ترین تغییری در ظاهر آن ایجاد نشده است و در همان زمان عرضه هم طراحی سمند را از فولکس واگن پاسات دهه 90 میلادی الهام گرفته بودند،که یعنی قدمت طراحی سند به بیش از 20 سال میرسد و همین موضوع برای اثبات اولین ضعف سمند که ظاهر قدیمی، پر از ناهماهنگی و وجود ایراد های آیرودینامیکی فراوان است کافی می باشد البته همانطور که در مورد سمند می دانید پلتفرم این خودرو برای 405 است که همین شاسی هم برای حدود چهار دهه پیش است.

به داخل کابین سمند که نگاه می اندازیم باز هم طراحی کسل کننده فولکس واگن پاسات دهه 90 است و از موضوع طراحی که عبور کنیم سمند در داخل کابین فضای راحت و جاداری دارد که حتی در مسافت های طولانی به شما اجازه نمی دهد تا احساس خستگی کنید.

کیفیت ساخت سمند متوسط و تا حدودی پایین است و سطح کیفی متریال مورد استفاده هم متوسط میباشد ؛ از نظر سطح تجهیزات سمند و کوییک آر سایپا برابر هستند و برتری سمند در این زمینه وجود صندلی برقی برای راننده و سرنشین در جلو است. افرادی که به نسبت قد کوتاه تری دارند با نشستن در داخل کابین سمند مشکل دید دارند و در داخل کابین سمند دیگر ویژگی برای بیان وجود ندارد و آن را از کوییک میتوان راحت تر اما با کیفیت پایین تری دانست . به لطف طول بین دو محور جلو و عقب، فضای پای سرنشینان در وضعیت خوبی قرار دارد و مطمئنا سرنشینان این خودرو در سفرهای طولانی‌مدت، مشکلی چندانی نخواهند داشت. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، صندوق‌عقب سمند ال ایکس فضای خوبی معادل 500 لیتر در اختیار شما می‌گذارد که بدون شک به هنگام سفر بسیار کارآمد خواهد بود.

خودرو کوییک در اصل نسخهی هاچ‌بک ساینا محسوب می‌شود و بنابراین نمای جلویی آن همان ساینا است که تغییراتی در جلوپنجره و سپر آن ایجادشده است.

اما در کوییک R شاهد هستیم که تریم سقف، آینه‌ها و بخش‌هایی از سپر با بدنه متفاوت است. متریال کابین هنوز هم همان پلاستیک بی کیفیت است و بجز استفاده از تریم قرمز در چند بخش، هیچ تفاوت دیگری با کوییک معمولی دیده نمی‌شود.

علاوه بر این، کاسهی داخلی چراغ‌های جلو به‌صورت دودی طراحی‌شده و دی لایت هایی هم به بالای چراغ‌های مه شکن اضافه‌شده است که البته هماهنگ به نظر نمی‌رسد اما در کل نمای جلویی کوییک با همین تغییرات فرمی پخته‌تر و بهتر از ساینا پیداکرده است.

در نمای جانبی کوییک بیش از هر چیز قطعات اضافه‌شده یعنی پوشش‌های پلاستیکی اطراف گلگیرها و روی رکاب‌ها و همین‌طور ریل‌های روی سقف جلب‌توجه می‌کنند که با استفاده از آن‌ها سعی شده نمایی کراس‌اوور مانند در خودرو ایجاد شود؛ اما درحالی‌که اکثر خودروسازان جهانی در کراس هاچ‌بک‌های خود افزایش ارتفاع را اعمال کرده و با این کار آن‌ها را به کراس‌اوورها نزدیک می‌کنند، در کوییک چنین چیزی وجود نداشته و ارتفاع آن با تیبا 2 یا ساینا تفاوتی ندارد.

اما در نمای عقب چراغ‌ها شکل و ظاهر جدیدی دارند و در بخش‌های مختلفی از بدنه از پلاستیک مشکی‌رنگ استفاده‌شده تا از آن حالت یکنواختی خارج شود.

چراغ‌های عقب کوییک با نیم‌نگاهی به محصولات BMW به نحوی ظریف طراحی‌شده‌اند که یادآور چراغ عقب سری X3 و سری 1 هاچ بک این کمپانی مطرح خودروساز هستند. رینگ‌های آلومینیومی 14 اینچی آن در نسخه فول به‌صورت 15 پره هستند که توسط لاستیک‌های سایز 185/65 R14 پوشانده شده‌اند.

سایپا تمام سعی خود را کرده تا طراحی کابین کوییک کمی بهتر باشد به همین دلیل یک نمایشگر 7 اینچی لمسی در مرکز داشبورد قرار داده و روکش چرمی برای فرمان به‌کاربرده است. به‌علاوه اینکه کلیدهای کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان دیده می‌شوند. بااین‌وجود نمی‌توان از کیفیت پایین متریال موجود در کابین چشم‌پوشی کرد.

یکی ازتغییرات قابل‌توجه داخل کابین سایپا کوییک، غربیلک فرمان D شکل آن است که به دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی مجهز بوده و نمای زیبا و اسپرتی دارد. همچنین صفحه آمپر خودروی کوییک نیز تغییر کرده که مخصوصاً به هنگام روشن بودن چراغ‌ها از طراحی جذابی برخوردار است. همچنین در این صفحه آمپر جدید، نمایشگر کوچکی به‌عنوان کامپیوتر سفری نیز تعبیه‌شده است.

مشخصات فنی  :

سمند ال ایکس در ایران با دو پیشرانه XU7JP/L3 و EF7 عرضه می‌شود، مدل مجهز به موتور EF7 را بررسی کنیم. همان‌طور که در معرفی کلی خودرو نیز اشاره کردیم، پیشرانه سمند LX به‌صورت 4 سیلندر خطی 1.7 لیتری و 16 سوپاپ بوده و حداکثر توان خروجی آن برابر 113 اسب بخار و گشتاور آن 155 نیوتن‌متر است.

به‌طورکلی، این پیشرانه در مقایسه با موتور XU7 مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به تعداد بیشتر سوپاپ (16 سوپاپ)، قدرت و گشتاور بیشتر و همچنین بهره‌مندی از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi) اشاره کرد. فناوری VVTi علاوه بر افزایش گشتاور موتور، سبب کاهش آلایندگی و مصرف سوخت پیشرانه سمند ال ایکس هم شده است.

به دلیل استفاده از سیستم خنک‌کننده روغن، موتور EF7 به‌طورکلی و در شرایط استاندارد میل کمتری به داغ شدن دارد و خیلی سخت جوش می‌آورد. از دیگر مزایای این موتور می‌توان به استفاده از فناوری کویل جداگانه برای هر سیلندر (Coil on Plugs) اشاره کرد که علاوه بر کاهش طول وایرها، سبب افزایش قدرت جرقه‌زنی و درنتیجه، افزایش توان خودرو شده است. پیشرانه EF7 شاید در دورهای بالا صداهای آزاردهنده‌ای از خود تولید کند اما در مقایسه با سایر پیشرانه‌هایی که بر روی محصولات میان رده شرکت ایران‌خودرو قرار دارد تا حدودی از سروصدا کمتری برخوردار است.

همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم، شتاب صفرتا صد سمند ال ایکس تقریباً برابر با 13 ثانیه است که برای خودرویی در این رنج قیمتی، چندان هم بد به نظر نمی‌رسد.

کوییک R همان پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ خانواده تیبا و ساینا را به عنوان قلب تپنده به همراه خود دارد. این پیشرانه می‌تواند قدرتی معادل با 87 اسب بخار و گشتاوری 128 نیوتن متری را تولید کند.

یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌های جلو را برعهده دارد. شتاب 0 تا 100 حدود 14 ثانیه‌ای و مصرف ترکیبی 7.2 لیتری در هر صد کیلومتر از دیگر مشخصات فنی کوییک R هستند.

امکانات رفاهی :

از مهم‌ترین آپشن‌هایی که  می‎توانیم برای سمند ال ایکس نام ببریم : ترمز ABS و EBD، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و فرمان تلسکوپی، کیسه هوا برای سر نشینان جلو ، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی، هشداردهنده موانع عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی باقابلیت تنظیم ارتفاع، مالتی پلکس در کلاس 29110 و 29116، سیستم گویا در کلاس 29111.

همچنین آپشن های موجود در سایپا کوییک R می توان به سوییچ تاشو، بازکردن قفل صندوق عقب با ریموت کنترل، کانسپت جدید دستگیره ها (آسان بازشو)، برف پاک کن عقب، گرمکن شیشه عقب، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، صندلی های عقب تاشو و مجهز به نگهدارنده صندلی كودک، رادیو + CD Player + USB، چهار بلندگو در جلو و عقب، آینه های جانبی برقی اشاره کرد.

 

قیمت :

در بخش قیمت که وارد می شویم به دلیل نزدیک شدن به سال جدید نمی توان قیمت دقیقی از خودروها در بازار بدست آورد، قیمت کوییک آر سایپایی ها از طرف کارخانه حدود 120میلیون تومان اعلام شده است که در بازار آزاد 20 تا 25 میلیون تومان گرانتر است. اما در مقابل سمند ال ایکس که چند سالی از تولیدش می گذرد، قیمتی که توسط کارخانه اعلام شده حدود 135 میلیون تومان است، این خودرو در بازار آزاد حدود 180تا 190 میلیون تومان به فروش می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا