مقایسه خودرومقایسه خودروهای داخلی

کدومو بخرم ؟ سایپا کوییک دنده یا ساینا دنده

سایپا کوییک دنده با ساینا دنده

ساینا یکی از محصولات سایپا است که در سال 1395 وارد بازار کشورمان شد. ساینا را باید نسخه‌ای فیس لیفت شده از تیبا دانست که طراحی و برخی ویژگی‌های آن تغییر کرده است.

در مورد اشتراکات ساینا و کوییک باید بگوییم علاوه بر ویژگی‌های فنی، هر دو خودرو با استفاده از پلتفرم X200 سایپا طراحی و ساخته شده‌اند. این پلتفرم نخستین بار در ساخت تیبا به کار رفته است.

همچنین این خودرو برخلاف ساینا از دستگیره‌های بهتری استفاده کرده است. بیشتر تفاوت دو محصول سایپا را می‌توان در قسمت عقب مشاهده کرد که کوئیک با طراحی خاص صندوق عقب و کپی کردن برخی ایده‌ها به نسبت توانسته طراحی بهتری از ساینا در این بخش داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که به طور کل محصولات خودروسازان داخلی و خصوصا سایپا نسبت به مدل‌های هم‌رده‌های خارجی چندان چنگی به دل نمی‌زنند.

تیبا صندوقدار، تیبا هاچبک، ساینا و کوییک در اصل یک خودرو هستند و تنها در ظاهر و آپشن با هم تفاوت‌هایی ولو جزیی دارند. در خصوص شباهت‌های این چهار خودرو پر تقاضا بازار، باید بگوییم که همه از یک موتور ۱۵۰۰ سی سی با حجم ۸۷ اسب بخار قدرت استفاده می‌کنند.

ساینا

ساینا نیز با وجود کمی تغییرات ظاهری همان تیبای خودمان است. این خودرو دارای ۲ ایربگ (راننده و سرنشین جلو)، مجهز به سیستم پیشرفته ترمز ABS+ EBD،مجهز به سیستم ضد سرقت، شیشه بالابرهای برقی جلو، گرمکن شیشه عقب، صفحه نمایشگر (MFD)، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل مرکزی ، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک ، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک است.

در این خودرو کمربندهای ایمنی با قابلیت پیش‌کشندگی امکان خارق‌العاده‌ای نیست اما در کمال تعجب ساینا آن را تنها به صورت آپشن در اختیار راننده می‌گذارد. این اتفاق برای سنسور دنده‌عقب هم رخ داده. در حالی که خرید آن در تمام مغازه‌ها امکان‌پذیر است. شرکت سازنده تهویه مطبوع را هم به عنوان آپشن به خریداران ساینا پیشنهاد می‌دهد، اتفاقی که در مورد تیبا هم امکان‌پذیر بود. از نمای جلو و در نمای پشت ساینا دچار تغییر و تحول شده تا متوجه شباهت آن با تیبا نشویم اما وقتی از کنار به آن نگاه می‌کنید درها و ستون تیبا دیده می‌شود.

در مقایسه این دو خودرو باید گفت از نمای جانبی هیچ‌کدام از خودرو‌ها نمره خوبی را کسب نکرده و در هر دو محصول از طراحی تیبا استفاده شده است. البته شاید کوییک با یک سری تزئینات اعمال شده برای برخی از افراد جذاب‌تر باشد.
همچنین در نمای عقبی دو خودرو که عمده تفاوت ظاهری این خودرو ها در این قسمت دیده می‌شود؛ کوییک دارای طراحی به‌روز‌تر است‌. درحالی‌که نمای عقب ساینا با چراغ‌های کوچک چهره یک نواختی دارد. طراحی داخلی این دوخودرو از جمله تزئینات، صندلی‌ها، مشابه است.

از نقطه نظر طراحی کابین در مقایسه کوئیک با ساینا به شباهتی کسل‌کننده می‌رسیم. طراحی داخلی بسیار معمولی، با پلاستیک‌های نامرغوب که به طرز ضعیفی هم مونتاژ شده‌اند. برای این‌که از داخل کابین بتوانیم بفهمیم کوئیک جدیدتر از ساینا است، همین که به پشت آمپر و روی فرمان نگاهی بیاندازیم و نمایشگر لمسی و کنترل‌های مالتی مدیا جدید را ببینیم کافی است.

اگر بخواهیم درباره تزئینات داخل کابین،‌ صحبت کنیم باز هم به شباهت در تودوزی و رودری صندلی‌ها می‌رسیم. مگر در مواردی که کوییک از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کرده است. یکی از نقاط ضعف این است که در هنگام حرکت خودروها، به خاطر مناسب نبودن عایق‌بندی‌، می‌توانید صدای باد را درون خودرو بشنوید.

در مورد امکانات و تجهیزات در مقایسه کوئیک با ساینا، باید عنوان کرد که در حال حاضر کوییک امکانات مناسب تری را به نسبت ساینا ارائه می‌کند. ترمزهای EDB, ABS از امتیازات هر دو خودرو در حالت فول آپشن به حساب می‌آید. در حالی که کنترل پایداری خودرو را در کوئیک به صورت آپشن می‌توان سفارش داد و در این حالت از ساینا ایمن‌تر است. امکانات رفاهی هر دو خودرو یکسان است به جز تجهیزاتی مانند سیستم ورود بدون سوئیچ، سیستم مسیریاب، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، دوربین دنده عقب و همچنین فرمان برقی.

مشخصات فنی :
علیرغم اینکه در کشورهای مختلف برای یک خودرو پیشرانه‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود و به صورت انتخابی با هر محصول عرضه می‌شوند اما در ایران اوضاع کمی فرق دارد و یک موتور برای خودرو‌های مختلف استفاده می‌شود.

در ساینا و کوییک هم این قضیه صدق می‌کند و موتور استفاده شده در این خودروها همان موتور M15 ساخت شرکت مگاموتور است که آن را در خودروی تیبا و تیبا‌۲ (همچنین در انواع پراید البته با کمی تفاوت) هم دیده بودیم.

این موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۵۰۳ccدارای ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸نیوتون-متر گشتاور است. هر دو خودرو دارای گیربکس ۵ سرعته دستی مشابه هستند. همچنین کوییک گیربکس اتوماتیک CVT ساخت شرکت پانچ را هم ارایه می‌دهد.

مدل خودروسایناکوئیک
پیشرانهپیشرانه 1.5 لیتریپیشرانه 1.5 لیتری
حجم موتور1503 سی‌سی1503 سی‌سی
حداکثر قدرت87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
گیربکسگیربکس پنج سرعتهگیربکس پنج سرعته
مصرف سوخت (ترکیبی)7 لیتر در هر صد کیلومتر7.2 لیتر در هر صد کیلومتر
شتاب صفر تا 10011 ثانیه12.5 ثانیه
حداکثر سرعت180 کیلومتر در ساعت183 کیلیومتر در ساعت

ساینا  با گیربکس اتوماتیک CVT و یا ATM چهار سرعته معرفی شود. هر دو خودرو از نظر آلایندگی و مصرف سوخت در یک سطح قرار دارند.

موتور به کار رفته در کوییک، حجم 1.5 لیتری و 4 سیلندر دارد و می‌تواند 87 اسب بخار قدرت تولید کند. برای انتقال این قدرت جعبه دنده 5 سرعته دستی و نیز اتوماتیک CVT در نظر گرفته شده است. قوای محرکه کوییک و ساینا مشترک است و از این جهت هر دو خودرو شرایط یکسانی دارند.

در کوییک ورودی گاز موتور برقی شده و در تیپ‌های دارای گیربکس اتوماتیک از فرمان برقی نیز استفاده شده است که نقطه قوتی برای آن است.

کوییک ترکیبی از پراید، تیبا و ساینا است. البته سایپا در تولید کوییک، اشتباهات ساینا و تیبا را تکرار نکرد. اگر فقط می‌خواهید یک ماشین دنده اتوماتیک هاچبک داشته باشید، می‌توانید به خرید سایپا کوییک فکر کنید. این خودرو ارزان‌ترین دنده اتوماتیک بازار خودروی ایران است. کوییک یکی از خودروهایی است که سودای جایگزینی پراید را در سر میپروراند. اما آیا کوییک را می‌توان خودرویی معقول و مناسب و یک گزینه قابل دفاع و پیشنهاد برای خرید دانست؟

شاید خریداران این خودرو دلایلی برای تمایل به کوییک داشته باشند. ازجمله ساختار شبه شاسی‌بلند آن، یا تجهیزات و آپشن‌های فراوان آن و یا حتی گیربکس اتوماتیک CVT کوییک. به­علاوه با قیمتی که کوییک دارد، تقریباً خودرویی مشابه در این کلاس و تجهیزات را نخواهید یافت. اما بیایید به نیمه خالی این لیوان نیز نگاهی بیاندازیم.

ساینا در داخل و خارج تغییرات زیادی را تجربه کرده بود تا جایی که سایپا آن‌را نسل جدید تیبا می‌داند. شاید بتوان بهترین بخش ساینا را کابین و داشبورد آن دانست چراکه سایپا آن‌ را کاملاً تغییر داده و از فرم بی‌روح و کسل‌کننده تیبا فاصله گرفته است. در این بخش فرم داشبورد تغییر کرده و با تریم دورنگ مشکی- نقره­ای، بسیار بهتر از تیبا شده است.

با توجه به اینکه طبق روال خودروسازان 50% قیمت نهایی خودرو به عنوان پیش پرداخت در نظر گرفته میشود و مبلغ پیش پرداخت برای کوییک R معادل 120میلیون و 700 هزار تومان است، بنابرین کوییک R قیمتی حداقل 100میلیون تومانی دارد و خریداران با علم به اینکه قیمت نهایی این خودرو حداقل 95 میلیون تومان است باید اقدام به پیش خرید کوییک R کنند که البته با توجه به سیاست های یک طرفه خودرو سازان هیچ چیزی مشخص نیست.

تجهیزاتسایناکوئیک
چراغچراغ مه‌شکن عقب و جلوچراغ مه‌شکن عقب و جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو
سیستم‌های مولتی مدیاقابلیت پخش MP3 و USB و AUXرهیاب – بلوتوث – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
صفحه نمایشصفحه نمایشگر MFDنمایشگر لمسی 7 اینچی
رینگ‌هارینگ 14 اینچیارینگ, 14 اینچی آلومینیومی
آینهقابلیت تنظیم برقیقابلیت تنظیم برقی
تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع اتوماتیکسیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
صندلیصندلی برقیصندلی برقی
شیشهشيشه بالابرهاي برقي جلو – گرمكن شيشه عقبشیشه بالابر برقی جلو و عقب
سیستم‌های هشدار‌دهندهقفل ایمنی کودک برای درب‌هاسیستم هشدار نبستن کمربند راننده

مقایسه ایمنی ساینا و کوئیک

ایمنی خودروهای تولید داخل را نمی‌توان با محصولات خارجی مقایسه کرد. اما باید گفت برخی اعتقاد دارند که کوئیک به علت استفاده از سیستم ترمز مناسب‌تر، تا حدودی از ایمنی بیشتری برخوردار است. با این حال، هر دو خودرو از ایمنی چندان زیادی برخوردار نیستند که از جمله آن می‌توان به بدنه ضعیف هر دو آن‌ها اشاره کرد که مقاومت چندانی در تصادفات و برخوردها ندارد. برای مقایسه بهتر ایمنی می‌توان جدول زیر را بررسی کرد.

تجهیزاتسایناکوئیک
تجهیزات ایمنی و حفاظتیمجهز به سيستم ضد سرقت (Immobilizer)سیستم ضد سرقت (Immoblizer) و سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو (VAS)
کیسه هواداراي 2 ايربگ (راننده و سرنشين جلو)کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم ترمزترمز جلو دیسکی – ترمز عقب کاسه ای – مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS+ EBDترمز جلو دیسکی عقب کاسه ای – ABS – EBD – BA – ESC

تجربه رانندگی

با اینکه موتور این خودروها ضعیف و قدیمی است و راندمان بالایی ندارد اما می‌توان با آن کنار آمد. هنگام فعال کردن سیستم تهویه مطبوع هم افت توان موتور آن‌چنان زیاد نیست. عایق‌بندی‌های ساینا آن‌چنان مناسب نیست و صدای باد در خودرو می‌پیچد، کوییک هم احتمالا همین وضع را خواهد داشت.

با توجه به اختلاف وزنی اندک این دو خودرو در تیپ‌های دارای گیربکس دستی، شتاب یکسانی را می‌توان توقع داشت. شتاب 0تا100 این دو به‌طور رسمی اعلام نشده است اما طبق منابع غیر رسمی هر دو خودرو می‌توانند سرعت خود را در 12 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسانند.

مسئله دیگر بحث گیربکس CVT در کوییک است که معلوم نیست بعد از عرضه، این گیربکس با این موتور ضعیف و ویژگی‌های ماهوی گیربکس CVT چه‌طور از آب دربیاید. گیربکس‌های CVT به دلیل حرکت و شتاب گیری خودرو در دور موتور ثابت، رانندگی یکنواختی را ارائه می‌دهند که برای کسانی که به افت و خیز دور موتور و صدای آن عادت دارند، می‌تواند بسیار کسل‌کننده باشد. از طرفی به دلیل استفاده از تسمه در ساختار این گیربکس‌ها، گاهی اوقات سروصدای اضافی و ناخوشایندی شنیده خواهد شد. همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری این گیربکس‌ها بالا بوده و نیاز به تعمیرکاران متخصص دارد.

به هر حال خبرها حاکی از آن است که این گیربکس‌ در تست‌های انجام گرفته عملکردی مشابه با حالت دستی دارد و مشکلی از بابت ضعف در اجرا نیست اما باید همواره در نظر داشت که یکی از معایب گیربکس‌های CVT این است که در دور موتورهای بالا توان و کشش لازم را به واسطه استفاده از تسمه نخواهند داشت، بنابراین موتور ضعیف به همراه گیربکسی کم‌توان می‌تواند همه چیز را خراب کند. باید منتظر بود و دید که گیربکس‌های بلژیکی سایپا چه عملکردی را به‌نمایش خواهند گذاشت.

مشخصات فنی
  • محور محرکدیفرانسیل جلو
  • گیربکس5 دنده دستی
  • پیشرانه4 سیلندر M15 یورو4
  • حجم موتور1.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت87 اسب‌بخار
  • گشتاور128 نیوتن‌متر
  • شتاب13 ثانیه
  • سرعت160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنههاچ بک کوچک
  • نوع شاسییکپارچه
  • نسل (کد اتاق)نسل اول (X212) – فیس لیفت اول تیبا هاچ‌بک
  • طول3989 میلی‌متر
  • عرض1688 میلی‌متر
  • ارتفاع1524 میلی‌متر
  • فاصله محوری2412 میلی‌متر
  • وزن1065 کیلوگرم
  • حجم باک41 لیتر
  • چرخ جلو185/65R14
  • چرخ عقب185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌هابدون کامپیوتر سفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا