مقایسه خودرومقایسه خودروهای داخلی
موضوعات داغ

کدومو بخرم ؟ تندر 90 پلاس یا دنا پلاس یا دنا پلاس توربو

تندر ۹۰ یا داچیا لوگان ساخت شرکت داچیای رومانی است. نسل اول این اتومبیل از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ تولید شد. نسل دوم از اوایل سال ۲۰۱۳ آغاز به تولید نمود. خودروی دنا نیز یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که در واقع سمند بهینه شده با فیس لیفت عمده است که قرار بود جایگزین خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند شود.بعد از سمند ایران خودرو دننا و دنا پلاس و دنا پلاس توربو را وارد بازار ایران کرد.

در این صفحه به مقایسه و برتری های هردو خودرو ال 90 پارس تندر و دنا می پردازیم، با وب سایت  اخبار خودرو همراه باشید :

رنو تندر 90 یکی از با کیفیت ترین ماشین های تولید شده در ایران میباشد که در دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو تولید میگردد و اکنون ایران خودرو نمونه بروز شده این ماشین از نظر چهره را رونمایی کرده است و به زودی وارد بازار می کند . نسبت به دیگر ماشین های کارخانه رنو ، ال 90 طراحی  ساده تر و عامه پسند تری را دارا می باشد ولی در نمونه فیس لیفت ماشین با وجود تغییرات اندکی که داشته است کاملا به روز تر شده است و جلوه لوکس تری هم پیدا کرده است .

رنو تندر 90 فیس لیفت در قسمت جلوی ماشین دارای جلو پنجره ای کاملا مشابه ساندرو با نوار کرومی بالای آن ، طرح جدید چراغ ها در جلو و عقب ، سپر ها با طراحی جدید در جلو و عقب ماشین ، طرح جدید آینه ها و نوار کرومی بالای در صندوق عقب میباشد . رنو تندر 90 معمولی در بحث طراحی یک ماشین کاملا سلیقه ای می باشد بعضی آن را زیبا و هماهنگ می دانند و به چشم بعضی دیگر یک خودروی زشت و بد ترکیب می باشد اما رنو ال 90 فیس لیفت با وجود این تغییرات جزئی ماشین زیبایی است و جذابیت بسیار بیشتری را دارا می باشد و طور کلی ماشین تندر  فیس لیفت90 در بحث طراحی نمره قابل قبولی را کسب می کند .

تولید تندر90 بعد از یک ماجرای جنجالی سرانجام در سال 1386 آغاز شد. استقبال سرد مشتریان از تیپ پایه آن یعنی تیپ E0، که فاقد ویژگی‌های ابتدایی (مانند کولر، ایربگ سرنشین جلو و فرمان هیدرولیک) بود، منجر به توقف عرضه این تیپ در ابتدای دهه 90 شمسی شد. تیپ E1 تندر نیز، که نسبت به E2 ویژگی‌هایی مانند سی‌دی‌پلیر، پشت‌سری عقب، شیشه بالابر برقی عقب و ریموت کنترل را نداشت، در سال 1392 عرضه‌اش متوقف شد و جالب‌تر اینکه ایران خودرو در همین سال، تندر اتومات را به بازار فرستاد. از تابستان 1396 تولید فیس‌لیفت این خودرو با نام تندر90 پلاس آغاز شد که عمده ویژگی‌های جدیدش علاوه‌بر تغییرات ظاهری، شامل تغییر داشبورد و تریم داخل کابین (هماهنگ با رنو ساندرو) و برخی اصلاحات فنی می‌شود. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در اواسط دهه 90 شمسی برای خانواده تندر90 رخ داد، نصب گیربکس جدید JHQ روی آن بود.

طراحی بیرونی تندر 90 بسیار ساده‌تر از خودروهای مدرن امروزی به‌نظر می‌رسد و به‌عنوان یک خودرو اقتصادی، کمپانی رنو تمرکز چندانی بر طراحی و زیبایی این خودرو نداشته است. شاید طراحی تندر 90 به‌عنوان یک سدان ارزان‌قیمت اروپایی در سایر کشورهای جهان قابل قبول و حتی جذاب به‌نظر برسد، اما با توجه به برچسب قیمتی غیرمنطقی این خودرو در بازار کشور، سبک طراحی این خودرو یک ضعف بزرگ برای آن محسوب می‌شود.

دنا نیز نسبت به خودروی پایه (سمند)، تغییرات مثبتی را در نمای جلو و عقب تجربه کرده است و طراحان شرکت ایران خودرو تلاش فراوانی داشته‌اند تا بتوانند نمای ظاهری متفاوتی را برای این سدان ایرانیزه خلق کنند. اما با وجود تمامی به‌روزرسانی‌های انجام‌شده، چهره دنا چندان هم بی‌عیب‌ونقص به‌نظر نمی‌رسد. از جمله نواقص طراحی دنا می‌توان به عدم هماهنگی نمای پشتی خودرو با طرح کلی بدنه، مکان قرارگیری ستون A و همین‌طور فضای خالی میان کاپوت و جلوپنجره اشاره کرد.

از فضای داخلی خودرو که بگذریم و به ارتفاع خودرو برسیم باز هم تندر 90 پلاس یک گام جلو تر از رقیب ایرانی خود خواهد بود. با توجه به مطالب فوق کاملا به علم مهندسی خودرو پی خواهیم برد که چگونه می شود یک خودرو خوب ارزان قیمت اقتصادی را جهت خانواده مهیا نمود.

نوع خودرو

طول
میلیمتر

عرض
میلیمتر

ارتفاع
میلیمتر

فاصله دو محور
میلیمتر

وزن
کیلوگرم

حجم صندوق بار

دنا پلاس

4559

1720

1460

2671

1258

500

تندر پلاس

4250

1740

1525

2630

1115

510

مشخصات فنی :

دنا و دنا پلاس به عنوان مدرن‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای ملی ایران از پیشرانه EF7 (موتور ملی) بهره می‌برند که البته شنیده‌ها حاکی از این است که به زودی دنا پلاس با موتور EF7 توربو (مشترک با سورن ELX توربو) نیز وارد بازار خواهد شد. موتور این خودرو قادر به تولید بیشینه توان 115 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 157 نیوتن‌متر در 4500 دور بر دقیقه است که این خروجی‌ها توسط جعبه دنده 5 سرعته دستی به محور فعال جلو منتقل می‌شوند. این موتور جدای از شتاب‌گیری و کشش خوبی که دارد، با مشکل تاخیر دریچه‌گاز دست و پنجه نرم می‌کند و برای عادت کردن به آن باید مدتی نسبتا طولانی با این خودرو رانندگی کنید. همچنین وجود ترمز دیسکی در چهار چرخ همراه با سیستم‌های ایمنی ABS و EBD، از جمله تمهیداتی است که ایران‌خودرو برای هدایت بهتر این محصول اندیشیده است.
در مقابل تندر90 پلاس با بهره‌گیری از پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ 1.6 لیتری مشهور به K4M، توانی مشابه ساندرو و تندر90 ساده دارد و قادر به تولید بیشینه قدرت 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه خواهد بود. همچنین گشتاور این خودرو 140 نیوتن‌متر در 3750 دور بر دقیقه اعلام شده که نسبت به دنا پلاس 17 واحد کمتر است ولی با توجه به وزن کمتر نسبت به دناپلاس و مهم‌تر از همه گیربکس متفاوت این خودرو، شتاب صفرتا100 و کشش کلی تندرپلاس، بهتر از دناپلاس خواهد بود. البته لازم به ذکر است که ایران خودرو تندرپلاس را با جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک نیز به بازار عرضه می‌کند و به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تولید نسخه دنده اتوماتیک دنا نیز باشیم. این محصول رنو نیز از ترمزهای دیسکی هرچهار چرخ همراه با ABS و EBD چهار کاناله بهره می‌برد و در مجموع پایداری آن در سرعت‌های بالا اندکی ضعیف‌تر از دناست.

مقایسه مشخصات فنی رنو تندر 90 و دنا

مشخصات فنیرنو تندر 90دنا
نوع موتور 4 سیلندر –  K4M  4 سیلندر – EF7
حجم موتور1600 سی سی 1646 سی سی
حداکثر توان موتور105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
تعداد سوپاپ16 16
شتاب 0 تا 10010.2 ثانیه 13.5 ثانیه
حداکثر سرعت175 کیلومتر در ساعت 189 کیلومتر در ساعت
سیستم انتقال قدرت5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
سیستم ترمز جلو دیسکی دیسکی خنک شونده
سیستم ترمز عقب کاسه ای دیسکی
وزن خالص 1115 کیلوگرم 1258 کیلوگرم
فاصله بین دو محور چرخ های عقب و عقب 2630 میلیمتر 2671 میلیمتر
مصرف سوخت شهری 9 لیتر در هر 100 کیلومتر – لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت خارج شهر 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر  6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی  6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر  7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر
استاندارد حد آلایندگییورو 4 یورو 4
طول خودرو 4250 میلیمتر 4559 میلمتر
عرض خودرو 1740 میلیمتر 1720 میلمتر
ارتفاع خودرو 1525 میلیمتر 1460 میلمتر
حجم باک 50 لیتر 60 لیتر

 

مقایسه امکانات ایمنی و آپشن های رنو تندر 90 و دنا

مشخصاترنو تندر 90  دنا
پایداری و ترمز ABS – EBD  ABS – EBD
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو  راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی رادیو پخش CD خوان با قابلیت پخش MP3 – مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب GPS –  بلندگو های جلو و عقب – تیوتر
دیگر تجهیزات فرمان هیدرولیک – سیستم تهویه با تنظیم دستی – چراغ مه شکن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل – چراغ داخل صندوق عقب و چراغ خطر سوم و چراغ داخل داشبورد – تنظیم برقی آینه های جانبی – شیشه بالابر های برقی درهای جلو و عقب و گرمکن شیشه عقب – ایموبلایزر – قفل مرکزی با ریموت رادیویی – بوق هشدار روشن ماندن چراغ های جلو – صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع – پشت سری های جلو و عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع – نمایشگر اطلاعات سفر – ریموت کنترل سوییچ – جالیوانی صندلی جلو – فرمان هیدرولیک – مجهز به کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل – کروز کنترل – دارای چراغ های LED جلو و عقب – چراغ های مه شکن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سوم – چراغ های سقفی جلو و عقب – چراغ داخل داشبورد – تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل – آینه های جانبی برقی – راهنمادار و تاشونده اتوماتیک – آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد – شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی – شیشه های سولار – تودوزی مخمل – قطعات دکوراتیو طرح چوب – سیستم ضد سرقت ایموبلایزر – سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز – هشدار دهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی – سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس ) – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – سیستم کنترل بخار بنزین – جابه جایی صندلی های راننده و سرنشین جلو به صورت برقی – امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب – پشت سری صندلی های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه  – دسترسی به صندوق عقب از داخل – زیر آرنجی جلو و عقب – فرمان تلسکوپی – سیستم روشنایی موقت در محیط های تاریک – بلندگو های جلو و عقب – نمایشگر دمای محیط – بازکن قفل صندوق عقب از داخل

ارزش خرید خودرو

در بازار پرخروش ایران نمی­‌توان به­‌طور قطعی حرف زد اما قاعدتا با توجه به مسائل تحریم و این موارد، دنا پلاس برای خدمات پس از فروش، هزینه قطعات و نگهداری گزینه بهتری می­‌تواند باشد.

جمع بندی، اصالت یا قدرت جوانی

اگر شما معلم و یا کارمند باشید به احتمال زیاد تندر پلاس را انتخاب می­‌کنید زیرا خودرویی آرام، بی­‌حاشیه و مطمعن مدنظر شماست. از طرفی دیگر با خودرویی رو­به‌­رو بودیم که در عین تازگی توانسته محبوبیت بسیاری مخصوصا در بین جوانان کسب کند. در انتها می­‌توانیم بگوییم اگر هرکدام یک از این دو خودرو را می‌­خواهید بخرید، شما یک برنده خواهید بود.

نقاط قوت
  • بازار دست دوم
  • هزینه نگهداری
  • فضای جادار کابین
  • دوام فنی بهتر از رقبا
  • استفاده از گیربکس جدید JHQ (از اواسط 96 به بعد)
  • بهبود کیفیت ساخت در تندر پلاس و پارس تندر (نسبت به تندر معمولی)
نقاط ضعف
  • فرمان‌پذیری
  • کمبود امکانات رفاهی
  • سفارشی شدن سی دی پلیر برای تندر پلاس (از سال 98)
  • سفارشی شدن رینگ آلومینیومی برای تندر ایران خودرو (از سال 98)
  • تخلیه ناگهانی روغن جعبه‌دنده از گردگیر پلوس‌ها (در گیربکس قدیمی JH3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا