مقایسه خودرومقایسه خودروهای خارجی
موضوعات داغ

کدومو بخرم ؟ هیوندای اکسنت یا هیوندای I20

هیوندای اکسنت یا هیوندای I20

در واقع هیوندای I20  می بایست با هیوندای الانترا و اکسنت با ریو مقایسه شوند؛ اما تشابه قیمتی میان هیوندای I20  با هیوندای اکسنت کرمان موتور باعث شد که ما به فکر ترتیب دادن رقابتی میان این دو بیفتیم.

در حقیقت مقایسه امروز ما میان دو رقیب مستقیم در کلاس جهانی نیست بلکه قصد داریم ببینیم در شرایط کشور ما با بودجه حدود 500 میلیون تومان کدام سدان کره ای میتواند انتخاب منطقی تری باشد.

پس لطفاً امروز هم با  مجله اخبار خودرو همراه باشید تا در کنار شما ببینیم پیکار میانکیا سراتو و هیوندای اکنست به کجا خواهد انجامید.

در تعریف فنی سگمنت سوپرمینی، یک سوپرمینی خودرویی است که طبق تعاریف کلی، از یک مدل شهری بزرگ‌تر و از خانواده خودروهای کوچک، کوچک‌تر است. این سگمنت در کشورها و بازارهای مختلف نام‌های متفاوتی دارد، بریتانیایی‌ها به آن سوپرمینی می گویند، در اروپا با نام سگمنت B شناخته می‌شود و در امریکا، از آن با عنوان ساب کامپکت یاد می‌کنند.

یکی از مدل‌هایی که اخیرا وارد ایران شده است هیوندای i20 است. مدل هیوندای i20 در‌ابتدا توسط کمپانی آسان موتور به صورت وارداتی به بازار خودروی ایران وارد شد اما بعد از چندی شرکت هیوندای تصمیم گرفت این خودرو را در‌داخل ایران مونتاژ کند. که البته در‌راستای این مونتاژ تغییراتی نیز در‌خودرو صورت گرفته است.

در‌نمای جلویی این مدل، هیوندای باز هم از مدل کلاسیک جلو پنجره 6 ضلعی خود استفاده کرده است تا حس تشابهی با مدل‌های دیگر وجود داشته باشد و علاوه بر آن ورود و خروج هوا برای سیستم پیشرانه خودرو راحت‌تر باشد.

از طرفی خطوط برآمده به کار رفته در‌روی کاپوت باعث شده است تا این خودرو کمی‌بزرگتر از آن چه که هست به نظر برسد. طراحی و مدل چراغ‌های اصلی و مه شکن باعث شده که این خودرو ارزان قیمت به نظر نرسد و البته ظاهر زیبایی هم به آن داده است.

این زیبایی در‌نمای جانبی به همراه دستگیره‌هایی با روکش کروم و آینه‌هایی با چراغ راهنما بیشتر شده است که ترکیب آن با ادوات مشکی رنگ در‌قسمت پایینی در، چشم نواز شده است. این مهندسی در‌طراحی باعث شده خودرو ظاهری ساده و یکنواخت نداشته باشد.

در این مدل، به جرات می‌توان گفت طراحی این خودرو کاملاً مدرن شده و در سگمنت خود، جزو زیباترین‌هاست. در بخش جلو، شاید چیزی که بیش از همه نظر شما را به خود جلب کند، جلوپنجره بسیار کوچک و باریک این خودرو است که به مانند یک نوار توری، دو چراغ جلو را به هم متصل می‌کند. گرافیک چراغ‌ها کاملاً عوض شده‌اند، کاپوت حالتی عضلانی دارد و دو خط افقی روی آن، ظاهر خودرو را زیباتر کرده است. از دیگر موارد قابل توجه این بخش می‌توانیم به یک دریچه ورودی هوای بزرگ زیر جلوپنجره، دو چراغ مه شکن روی سپر و یک نوار توری عریض اشاره کرد. از کناره‌ها اگر به خودرو نگاه کنید، هیوندای i20 طراحی بسیار چشم نوازی دارد. خط سقف نسبتاً شیب دار این خودرو و یک خط روی بدنه که چراغ‌های جلو را به چراغ‌های عقب متصل می‌کنند، ظاهر کناری هیوندای i20 را بسیار زیباتر کرده‌اند. از برخی موارد قابل توجه این بخش می‌توانیم به آینه بغل‌های جدید و یک زه روی درب‌ها که در قسمت پایینی بدنه نصب شده‌اند اشاره نماییم. بخش عقب خودرو هم کاملاً زیباست و هماهنگی بسیار خوبی با طراحی کلی خودرو دارد. چراغ‌های عقب این خودرو بسیار طراحی زیبایی دارند و ما را یاد برادران بزرگ‌تر هیوندای i20 می‌اندازند. یکی دیگر از عناصر طراحی فوق العاده ای که در این خودرو به کار رفته می‌توان به طراحی متفاوت بخش بین پنجره عقب و پنجره درب عقب اشاره کرد که شیشه‌ای بوده و به زیبایی هر چه تمام، این دو مورد را به هم متصل کرده است. دو چراغ مه شکن در دو طرف سپر و یک چراغ سوم در بخش بالای درب از جمله مواردی هستند که به سادگی نمی‌توان از کنار آن‌ها عبور کرد.

همان طور که گفته شد این مدل بیشتر برای جلب توجه قشر جوان طراحی و تولید شده است که طراحان خودرو این حس و حال خودرو را با استفاده از رینگ‌های 16 اینچی و بال عقبی خودرو بیشتر کرده‌اند تا بیشتر جوان پسند باشد.

در‌نمای عقبی این خودرو شاهد تشابه طراحی در‌چراغ‌ها با مدل هیوندای توسان هستیم که البته باعث شده است این خودرو کمی‌بیشتر از قیمت خود ارزش داشته باشد. متاسفانه همیشه در‌خودروهای این کلاس شاهد جایگاه بد پلاک هستیم که خوشبختانه در‌این مدل خبری از این موضوع نیست و طراحان یک جایگاه مناسب در‌پایین در‌صندوق عقب و در‌میانه سپر عقب برای پلاک در‌نظر گرفته‌اند تا طراحی عقب خودرو بهم نریزد.

اکسنت چند وقتی است که در خط تولید کرمان موتور به شیوه CKD و با داخلی سازی حدود 24 درصد حضور دارد و حال تحویل اولیه آن و ارسال محموله های تولیدی اکسنت نیز به شهرهای بزرگ آغاز شده است. این خودرو به عنوان یک سدان اقتصادی در تمام بازار دنیا شناخته می شود و اما در ایران به خاطر بهای ارز، سطح درآمد مردم، تعرفه بر مونتاژ و… به عنوان یک سدان در رده محصولات نیمه لوکس تولیدی شناخته می شود. در روزهای اول عرضه اکسنت، قیمت این خودرو کمتر از 98 میلیون تومان اعلام شده بود و حال به بهای 670 میلیون تومان در کارخانه رسیده است.

وقتی وارد کابین هیوندای اکسنت می شوید، ابتدای با فضای کوچکتری نسبت به رقبای قیمتی طرف می شوید. به عنوان مثال فضای داخلی اکسنت به نسبت کیا سراتو آپشنال 704 میلیون تومانی کوچکتر است. اما به واسطه داخلی سازی کمتر نسبت به سراتو سایپا، کیفیت بهتری در این خودرو قابل احساس است. البته که سراتو نیز به عنوان با کیفیت ترین خودرو رده 600 میلیون تومان در بازار خودروهای داخلی شناخته شده است. اما اگر قد شما کمتر از 180 سانتی متر باشد، می توان گفت که در فضای جلو و عقب خودرو راحت می نشینید. همچنین فضای بار این خودرو مناسب و قابل قبول است و یک خانواده می تواند در سفرهای خود از آن استفاده کند.

اکسنت به یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر 122 اسب بخار با گشتاور 155 نیوتون متر مجهز است. توان این موتور از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک با قابلیت رانندگی در حالت تیپ ترونیک، قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند. سبک فنی این خودرو اقتصادی هیوندای نیز در بررسی های جهانی نشان داده که مصرف سوخت قابل قبولی را دارد و از طرفی می تواند از پس بدنه این خودرو بر آید. نباید از اکسنت توقع راه رفتن و شتابی مانند کیا سراتو آپشنال اتوماتیک، مزدا3 و… را داشته باشید. اما می توان گفت که این خودرو جدید کرمان موتور می تواند تا حدی از هیوندای i20 چالاکتر و نرمتر ظاهر شود. در تست انجام شده، معلوم شد که تا حدی سواری اکسنت تولید داخل نسبت به هیوندای i20 نرمتر است. همچنین کوبش های ردیف عقب خودرو قابل قبول بوده و وضعیت بهتری را نسبت به کیا سراتو سایپا دارد. فرمان کمکی برقی هیوندای اکسنت هم در هنگام رانندگی با توجه به سرعت هماهنگ می شود و نرمی و سفتی آن تغییر می کند. یکی از مزایای این خودرو 650 میلیون تومان، همین قابلیت رانندگی آسان با آن است که هر فردی می تواند در لحظات اول با این خودرو هماهنگی کامل را پیدا کند.

معرفی امکانات و آپشن ها :

ایموبلایزر، سانروف، 4شیشه و آینه‌های برقی، سیستم صوتی با 4 باند و قابلیت پخش mp3 و ورودی‌های USB و AUX، سیستم تهویه مطبوع خودکار سفارشی، دوربین دید عقب با نمایشگر روی آینه وسط و حسگر فاصله، سیستم کاهش مصرف سوخت Eco خودکار، نشان‌دهنده میزان باد تایر‌ها، کیلومترشمار سوپرویژن و دکمه استارت موتور به همراه سوئیچ کارت، از جمله امکانات رفاهی این خودروست. علاوه بر این، اکسنت با بهره‌گیری از 2کیسه هوا برای سرنشینان جلو و 4 عدد به صورت پرده‌ای (جمعا 6 ایربگ)، موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه آزمون ایمنی بزرگراه‌های آمریکا شده که در قیاس با ارزان‌ترین خودروی ما، پیشرفت بسیار مناسب‌تری داشته؛ اگرچه برخی رقبای هم‌قیمت (بازار دست دوم) این خودرو در بازار ایران، از امکانات و ایمنی بیشتری بهره می‌برند.

 

 

نسل جدید هیوندای i20 از یک موتور ۱.۴ لیتری KAPPA چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد و حداکثر قدرت و گشتاور آن به ترتیب برابر با ۹۹ اسب بخار و ۱۳۴ نیوتن متر است. این خودرو با کمک یک گیربکس ۴ دنده اتومات خروجی‌های موتور را به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند و حداکثر سرعت آن، در کاتالوگ خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. این خودرو با داشتن ابعادی برابر با ۴۰۳۵ میلی متر طول، ۱۷۳۴ میلی متر عرض، ۱۴۷۴ میلی متر ارتفاع و طول بین دو محور ۲۵۷۰ میلی متری و وزن خالص ۱۱۹۷ کیلوگرم، در سگمنت سوپرمینی ها جای می‌گیرد. گفتنی است قیمت پایه این خودرو در بازارهای جهانی از ۱۵ هزار و ۳۰۰ دلار شروع می‌شود.

قوای محرکه هیوندا اکسنت از یک پیشرانه جمع و جور‌ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر تامین می‌شود. این پیشرانه نیرویی به میزان ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را تولید و آن را به وسیله یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک به سوی محور جلو روانه کند. ماحصل بکارگیری چنین مجموعه فنی در هیوندای اکسنت مونتاژی و وارداتی با وزن ۱۰۶۰ کیلوگرم، شتاب صفر تا صد ۱۱٫۴ ثانیه، بیشینه سرعت ۱۸۴ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. با توجه به آمار فنی ارائه شده در سطور پیشین، واضح است که نباید انتظار عملکرد فنی فوق‌العاده و شتاب‌گیری مهیج را از اکسنت انتظار داشت؛ با این وجود، کسانی که به دنبال یک سدان جمع و جور برای تامین مصارف خانوادگی به همراه لذت بردن از سواری نسبتا نرم و راحت هستند، می‌توانند با خیالی آسوده هیوندا اکسنت را برگزینند.

مشخصات فنی

مدلAccent 1.6 MPIi20
کلاسسدان شهری کوچکهاچ بک
گیربکس4 دنده اتوماتیک4 دنده اتوماتیک
محور متحرکدیفرانسیل جلو(FWD)دیفرانسیل جلو(FWD)
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ4 خطی/164 خطی/16
حجم موتور سی سی15911591
قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه)128/6300124/6300
گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه)156/4200157/4200
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)185180
شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه)11,511,4
طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر)1475/1700/43701490/1710/3940
وزن خالص(کیلوگرم)11401155
مشخصات تایر175/70R 14185/60R15
مصرف ترکیبی(لیتر)7,66,5
استاندارد الایندگییورو 4یورو 3
حجم مخزن سوخت(لیتر)4345
کیسه هواراننده/ سرنشین/ پرده ای/ جانبی جلوراننده / سرنشین / جانبی / پرده ای
سیستم های ترمز و پایداریEBD-VSM-ESC-TCS-ABS-OCSجلو و عقب دیسکی / ABS – EBD
سیستم های امنیتیقفل مرکزی/ ریموت کنترل/ ورود بدون کلید/ ایموبلایزر پیشرانهایموبیلایزر / دزدگیر
سیستم های فرمان و هدایتفرمان با نیروی کمکی برقی با تنظیم ارتفاع/ دکمه های کاربردی بر روی فرمانتنظیم دستی
سیستم تهویه مطبوعدستیکنترل اتوماتیک
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیارادیو CD با 6 بلندگو/ USB-AUX/ بلوتوثچنجر شش تایی / قابلیت اتصال USB – AUX و ipod
سیستم صندلیروکش چرمی/ کمربند های پیش کشندهپشت سری فعال به هنگام تصادف / صندلی برقی راننده (سفارشی)
سیستم اینه و شیشه هاآینه های تاشو برقی با گرمکن/ مه شکن جلو/ بالابرهای جلو وعقب برقی/ سانروفبرقی
سیستم روشناییروشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها
سایر امکاناتکامپیوتر سفر/ کروز کنترل/ سیستم کمکی حرکت در سربالایی HACسنسور پارک در عقب / کروز کنترل / سنسور باران / محفظه خنک نگهدارنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا