مقایسه خودرومقایسه خودروهای داخلی
موضوعات داغ

کدومو بخرم ؟ رنوتندر 90 یا پژو پارس lx

در نوشتار پیش‌رو به سراغ مقایسه دو سدان اقتصادی پرطرفدار بازار کشور رفته‌ایم. لطفا با مقایسه پژو پارس وتندر 90 با  اخبار خودرویی  همراه باشید.

رنو لوگان یا همان تندر 90 به ایران، شاهد تولید این خودرو در دو کارخانه ایران‌خودرو و پارس‌خودرو بودیم. تندر 90 یا همان ال‌90، سدانی اقتصادی با طراحی کاملاً ساده و بی‌آلایشی بوده که توانست در همان سال‌های ابتدایی به دلیل کیفیت مونتاژ قابل قبول و سواری نرم و آرام، علاقه‌مندان زیادی را به سوی خود بکشاند.

تندر 90 در ابتدا با چند تیپ‌بندی مختلف که شامل آپشن‌های متفاوتی بود تحت عنوان E0، E1 و E2 به بازار عرضه شد.

شرکت ایران خودرو در اواخر دهه 70 شمسی تصمیم گرفت تا دستی بر چهره خسته و قدیمی پژو 405 بکشد و محصولی به‌روزتر و لوکس‌تر را براساس این خودروی کهنه‌کار، وارد بازار کند. در نتیجه، مهندسان و طراحان این شرکت دست‌به‌کار شدند و با بهره‌گیری از المان‌های ظاهری پژو 406، یک فیس‌لیفت عمده(Major Facelift) را روی بدنه پژو 405 اجرا کردند.

رنو تندر 90 در واقع یک ماشین اقتصادی، ساده و ارزشمند است. نسبت به دیگر محصولات کارخانه رنو،  ال 90 طراحی  ساده‌تر و عامه پسندتری دارد و کاملا در ظاهرش اقتصادی بودن را می‌توان درک کرد. رنو تندر 90 در قسمت جلوی خودرو جلو پنجره‌ای هم رنگ بدنه دارد، کاسه چراغش کریستالی است و به چهره جلو خودرو نمای زیبایی داده است و استفاده از رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی که سایزشان متناسب با ابعاد بدنه هستند هم به بهتر شدن نمای کلی خودرو کمک شایانی کرده است. رنو تندر 90 در بحث طراحی یک ماشین کاملا سلیقه ای است به طوری که بعضی آن را زیبا و هماهنگ می‌دانند و به چشم بعضی دیگر یک خودروی زشت و بد ترکیب محسوب می‌شود. اما به طور کلی رنو تندر 90 در بحث طراحی نمره قابل قبولی را کسب می‌کند.

پژو پارس LX از تغییرات عمده‌ای که بر روی چراغ‌ها، سپر و زه‌های جانبی پژو ۴۰۵ اعمال شد متولد گردید. نسخه‌ای فیس لیفت و لوکس‌تر که اوایل سال ۷۹ به بازار عرضه شد. هرچند این خودرو در آن زمان به محصولات روز دنیا شباهت بیشتری داشت اما پس از گذشت نزدیک به ۱۶ سال دیگر گرد پیری حسابی بر چهره این محصول نشسته و مشتریان از دیدن ظاهر بدون تغییر آن حسابی خسته شده‌اند.

نمای داخلی پژو پارس، تا سال‌ها با پژو 405 یکسان بود و تنها برخی المان‌ها همچون غربیلک فرمان و صفحه نشان‌دهنده‌ها، این خودرو را از پدرش متمایز می‌کرد. اما از سال 1393، ایران خودرو، پژو پارس را با تریم داخلی جدیدی عرضه کرد که این داشبورد جدید نمایی متناسب دارد و وجود مواردی همچون کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان و نحوه طراحی پنل سیستم صوتی و تهویه مطبوع، جلوه‌ای مدرن و نزدیک به خودروهای روز دنیا را به داشبورد پژو پارس بخشیده است. البته تنها نقطه ضعف این تریم داخلی جدید را می‌توان استفاده از پلاستیک خشک و با کیفیتی پایین‌تر از داشبورد قبلی دانست.
در توصیف کابین تندر نیز تنها می‌تواند به گفتن این عبارت اکتفا کرد: نهایت بی‌سلیقگی! جدا از ساخت یکدست پلاستیکی این داشبورد که آن را بیشتر شبیه به یک اسباب‌بازی کرده، سادگی بیش‌ازاندازه دومین چیزی است که ذوق خریداران را حسابی کور می‌کند. قرارگیری دکمه‌های بالابر شیشه‌برقی در زیر رادیوضبط نیز از مواردی است که این بی‌سلیقگی را به حد اعلا رسانده است. از حیث امکانات تندر ۹۰ وضعیت مشابهی با پژو پارس LX دارد اما به لطف شکل جعبه‌ای از فضای بیشتری به‌خصوص در صندلی‌های عقب برخوردار است به‌طوری‌که نشستن ۳ نفر در قسمت عقب این خودرو به‌راحتی امکان‌پذیر است. محفظه صندوق‌عقب تندر ۹۰ نیز با ۵۱۰ لیتر گنجایش نسبت به فضای ۴۷۰ لیتری پژو پارس LX وسیع‌تر است.
تندر پلاس بر اساس تندر 90 طراحی شد تا با تغییرات جزئی افزایش قیمت داشته باشد. این خودرو در ظاهر تفاوت کمی با نمونه قبلی داشته که از جمله این تغییرات می‌توان به طراحی جدید چراغ‌های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب و جلو پنجره و همرنگ شدن آنها با بدنه، آینه‌های جانبی جدید همرنگ بدنه، استفاده از نوارهای کرومی و چند تغییر دیگر اشاره کرد. اگر بخواهیم از روی ظاهر قضاوت کنیم، در هر حال این نسل از تندر، زیبا نیست و نمی‌توان به ظاهر این خودروها نمره قابل قبولی داد.
تندر قوای محرکه‌ی به نسبت به‌روزتری داشته و پیشرانه‌ی آن که با کد K4M شناخته می‌شود قدرت 105 اسب بخاری و گشتاور 140 نیوتون متری دارد. این خودرو با توجه به وزن کمتر و قوای محرکه‌ی به‌روزتر در 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر رسیده و حداکثر سرعت آن 175 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی تندر 90 نیز 6.9/5.6/9 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. با توجه به تجربیات گذشته پیشرانه و گیربکس تندر 90 از جمله نقاط قوت این خودرو بوده و استهلاک کمتری نسبت به رقیب خود دارد. همچنین تکنولوژی این پیشرانه به‌روزتر بوده و مصرف و آلایندگی کمتری دارد.
پارس چندین سال از پیشرانه‌ی 1.8 لیتری معروف پژو که با کد XU7 شناخته می‌شود استفاده می‌کرد اما با توجه به قابل استفاده بودن پیشرانه‌ی TU5 پژو که در 206 بکار رفته این پیشرانه‌ی به نسبت کم‌مصرف‌تر روی مدل‌های مجهزتر پارس سوار گردید. این پیشرانه‌ی 1.6 لیتری قدرت 108 اسب بخاری و گشتاور 142 نیوتون متری دارد. این نیرو از طریق گیربکس 5 سرعته ی دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. بنا به ادعای سازنده پارس با این پیشرانه در 13.2 ثانیه به تندی 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر در ساعت است. این پیشرانه مصرف کمتری نسبت به نسخه‌ی قدیمی قبلی داشته و دورگیری آن نرم‌تر و صدای آن نیز کمتر است. مصرف شهری/بزرگراهی/ترکیبی این خودرو برابر با 7.5/6/10.1 لیتر در هر صد کیلومتر است.

رنو تندر 90 یک ماشین سدان شهری است که با توجه به کلاسش ارتفاع قسمت عقب آن بالاست ولی سیستم تعلیق ساده و توانمندی دارد که در پستی و بلندی‌ها عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد و سواری نشبتا نرم و لذت بخشی را رقم زده است. هندلینگ ماشین رنو تندر 90 خوب است و خودرویی در دست راننده است. سیستم تعلیق رنو تندر 90 با وجود نقاط قوتش ضعف‌هایی دارد که باعث شده است تا پایداری این ماشین در سرعت‌های بالا چندان تعریفی نداشته باشد و احساس ناامنی را به اننده انتقال دهد. فرمان ماشین تندر 90 نرم است و عملکرد خوبی دارد و فرمان پذیری دقیقی برای تندر 90 مهیا کرده است.

در کل رنو تندر 90 ماشینی است که ارزش خرید بالایی دارد، ظاهر ساده و عامه پسند و اقتصادی که همه سلیقه‌ها را در اکثریت گروه‌های سنی مخصوصا میانسالان جذب خود می‌کند، ویزگی‌های فنی خوبی دارد و بسیار هم با استقبال بالایی مواجه شده است. ماشین رنو تندر 90 در میان ماشین‌های این مقایسه یعنی پژو پارس ال ایکس و برلیانس H230 از کیفیت ساخت بالاتر، استهلاک پایین‌تر و ارزش خرید بالاتری بهره می‌برد و در میان این 3 خودو انتخابی کامل‌تر و منطقی‌تر محسوب می‌شود.

در بحث سواری و هندلینگ پژو پارس خوب است و ماشین خوش دست و راحتی است. از نظر نرمی سواری پژو پارس ماشین نرم و خانوادگی است و در عین حال هم پایداری خوبی دارد. فرمان پژو پارس نرم است و دقت قابل قبولی هم دارد ولی در بعضی مواقع در فرمان پذیری ضعف‌هایی از خود نشان میدهد. ترمزهای پژو پارس ال ایکس هم 4 چرخ دیسک بوده که خوب و پر قدرت عمل می‌کند.

در کل پژو پارس LX با موتور TU5، ماشینی است که مناسب خانواده بوده ولی استهلاک نسبتا بالایی دارد، به وفور در خیابان یافت می‌شود، خدمات پس از فروش مناسبی دارد و لوازم یدکی‌اش در بازار فراوان است ولی نسبت به ماشین تندر 90 کیفیت ساخت و مونتاژ پایین تری دارد، استهلاکش بیش تر است و به نوعی هم خریدش ریسک پذیری محسوب می‌شود زیرا ممکن است نمونه‌های بی کیفیت آن نصیب شما گردد.

مدل خودروپژو پارسرنو تندر 90
پیشرانه4 سيلندر تنفس طبيعي 8 سوپاپ4 سيلندر تنفس طبيعي 16 سوپاپ
حجم موتور(ليتر)1/81/6
حداکثر قدرت100 اسب‌بخار در 6000 دور105 اسب‌بخار در 5750 دور
حداکثر گشتاور153 نيوتن‌متر در 3000 دور140 نيوتن‌متر در 3750 دور
گیربکس5 سرعته دستي5 سرعته دستي
مصرف سوخت (ترکیبی)9/16/9
شتاب صفر تا 1001110/2
حداکثر سرعت190175
تجهیزاتپژو پارستندر 90
چراغمه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوانیمه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوانی، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل کابین
سیستمهای مولتی مدیاسیستم صوتی با قابلیت پخش USB و AUX، بلوتوث، 4 عدد بلندگو، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمانسیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، USB و AUX، بلندگو درهای جلو
صفحه نمایش
رینگ ها14 اینچی فولادی15 اینچی فولادی
آینهآینه‌های جانبی با تنظیم برقی و مجهز به چراغ راهنماآینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن
تهویه مطبوعاتوماتیکدستی
صندلیصندلی‌ها با روکش پارچه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهتصندلی‌ها با روکش پارچه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت
شیشهشیشه بالابر برقی جلو و عقب، شیشه سمت راننده با قابلیت بالاوپایین رفتن اتوماتیکشیشه بالابر برقی جلو و عقب
سیستم های هشدار دهندهسنسور پارک عقب، روشن‌شدن اتوماتیک فلاشر در ترمزهای ناگهانی(کلاس‌های 28229 و 28240)، سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو به جای آژیر دزدگیر(کلاس‌های 28229 و 28240)
سایر امکاناتقفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، صندوق‌پران برقیقفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، کامپیوتر سفری

  در پايان اگر نگاهي کلي به ويژگي‌هاي هريک از خودروهاي مورد بحث داشته باشيم، مي‌توانيم بگوييم که پژو پارس در فاکتورهاي طراحي ظاهري، امکانات رفاهي، ارگونومي کابين و نرمي سواري، برتر از تندر 90 ظاهر مي‌شود.

در مقابل، مواردي همچون عملکرد فني، مصرف سوخت، ايمني، کيفيت ساخت و دوام فني نيز از فاکتورهايي هستند که تندر 90 در آن‌ها دستِ برتر را دارد. فضاي کابين و صندوق‌بار، بازار فروش و وضعيت خدمات پس از فروش نيز از فاکتورهايي هستند که پژو پارس و تندر 90 در آن‌ها، امتياز تقريبا مساوي را کسب مي‌کنند.

به عنوان کلام آخر و با درنظرگرفتن تمامي موارد بالا، مي‌توان گفت که اگر ديد کوتاه‌مدت‌تري داريد و براي طراحي ظاهري و عامه‌پسندبودن خودرو خود اهميت زيادي قائل هستيد، به سراغ پژو پارس برويد. اما اگر خودروی خود را براي مدت زمان طولاني‌تري نگه مي‌داريد و به‌دنبال خودرويي هستيد که سال‌هاي متمادي بدون دردسر برايتان کار کند، تندر 90 انتخاب مطلوب‌تري براي شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا