معرفی خودرو

زیر و بم سدان جدید ایران‌خودرو K132 + تارا

بررسی ایران خودرو "تارا"

در سال 99 ایران خودرو از یک سدان سایز کوچک شهری تحت عنوان پروژه “k132” رونمایی کرد. این خودرو بر اساس پلت فرم پژو 301 طراحی و توسعه یافته و در حالی که اولین پیش فروش آن انجام شده، هنوز نامی برای آن در نظر گرفته نشده است.

طبق اخبار و شایعات منتشر شده، ایران خودرو نام “تارا” را برای محصول جدید خود انتخاب کرده است. تارا واژه‌ای فارسی بوده و به معنای ستاره است. پیش از این، سدان جدید خودروساز دولتی که درحقیقت نسخه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ محسوب می‌شود، با نام K132 شناخته می‌شد. گفتنی است که ایران خودرو تاکنون هیچ واکنشی نسبت به این خبر نداشته است.

رونمایی از این خودرو با حواشی فراوان، هم در زمینه ی نحوه اجرای مراسم و هم کیفیت تصاویر اولیه منتشر شده از آن همراه بود.

طبق گفته ایران خودرو کی 132 در 2 نسخه دنده ای و اتوماتیک عرضه می شود. پیشرانه ی این خودرو نمونه ی ارتقا یافته موتور TU5 که با نام EC5 شناخته می شود.

شركت ايران‌خودرو با تكيه بر دانش مهندسين و متخصصين ايراني و در راستاي پاسخگويي به نياز بازار و جلب رضايت مشتريان، اقدام به توليد خودروي جديدي نموده است.

محصول پروژهk132 ، خودرويي سدان در كلاس ابعادي C است كه با بهره گيري از طراحي به روز و زيبا ،جلوه اي با شكوه ، دوست داشتني و قدرتمند از توان طراحي متخصصان اين شركت را به رخ مي كشد.
اين خودرو ، علاوه بر زيبايي از استانداردهاي ايمني بالايي برخوردار بوده و ايمن ترين خودرو توليد شده در شركت ايران خودرو مي باشد.

K132 یک خودرو با ظاهری جدید اما بر اساس پلتفرم پژو 301 است. چیزی که باعث می‌شود ما همچنان در تولید یک خودروی کاملا ایرانی عقب باشیم. اما خب حداقل خیال خریداران راحت است که با یک محصول برپایه علم پژو فرانسه روبرو هستند، برندی که تحریم‌ها آن را از ایران گرفتند. هنوز کیفیت ساخت خودرو در ایران به‌اندازه ادعاهای مطرح شده نیست.

اين خودرو خانوادگي،در دو مدل با گيربكس دستي و اتوماتيك، تجربه رانندگي راحت و دلنشيني را به ارمغان مي‌آورد، و با دارا  بودن استاندارد آلايندگي يورو5، يكي از سازگارترين خودروهاي ايران با محيط زيست است.

ایران‌خودرو K132
ایران‌خودرو K132

نقد طراحی

در طراحی نمای رو‌به‌رو، K132 ادامه‌دهنده‌ی سبکی است که دنا و دناپلاس آغاز کردند. تمامی این خودروها، خصوصا K132، شباهت بسیار زیادی به فورد موستانگ دارند. جالب‌تر اینکه، دنا در قسمت جلوپنجره به شکلی نامحسوسی شبیه موستانگ ۲۰۱۳ است؛ اما K132 در طراحی چراغ‌های اصلی، چیدمان روشنایی روز و سپر جلو، شباهتی غیرقابل انکار به نسل جدید موستانگ دارد و آنرا به یک کپی ناشیانه از محصولی امریکایی تبدیل می‌کند

در نمای پشت نیز، حالت پیوسته برای چراغ‌های عقب وجود دارد که در عین زیبایی، کمی به دوج چارجر شبیه است. البته نباید فراموش کنیم، حجم‌دهی بدنه، خصوصا برای نمای عقب و درپوش صندوق، بسیار خوب شکل گرفته و خطوط برجسته روی درها (از گلگیر جلو تا لبه‌ی صندوق و پایین در جلو تا سپر عقب) فراتر از خودروهای معمول ساخت ایران هستند. در مجموع، می‌توان به طراحی بدنه‌ی K132، خصوصا به‌عنوان محصولی حاصل کار یک شرکت داخلی، نمره قبولی داد و مطمئن بود که مشتری ایرانی را، جذب می‌کند.

تصاویر موجود از نمای داخلی K132، کم‌تعداد و ناکافی هستند؛ اما به‌خوبی نشان می‌دهند که از این نظر، تفاوت خاصی بین محصول ایران‌خودرو و پژو 301 وجود ندارد. حتی غربیلک فرمان هم، مشابه خودرو فرانسوی است و حالت دوشاخه در پایین دارد. دیگر ادوات کنترلی، مثل کلیدهای مربوط به سیستم صوتی و تهویه مطبوع نیز، در هر دو خودروی K132 و پژو 301، به‌صورت دایره‌های سه‌گانه زیر نمایشگر لمسی هستند.

ایران‌خودرو K132

طراحی داخلی K132 احتمالا دقیقا شبیه به همان پژو301 خواهد بود. بنابرگزارشات مختلف این بخش از خودرو کاملا کپ شده و عدم انتشار تصاویر داخلی خودرو ممکن است به همین دلیل باشد. در زمان معرفی رسمی این خودرو، خبرنگاران کابینی که مشاهده کردند چیزی شبیه به 301 بود اما به‌دلایل مختلف ایران خودرو از نمایش بخش داخلی صرف نظر کرده است.

در بخش فنی K132، از موتور EC۵ ایران‌خودرو بهره می‌برد که حجم ۱/۶ لیتری دارد و خبری از توربو در آن نیست. این موتور قرار بود به‌وسیله پژو فرانسه برای ۳۰۱ های موجود در ایران انتخاب شود. این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر با سیستم زمان‌بندی سوپاپ را عرضه می‌کند که باعث بهبود کشش و قدرت خودرو می‌شود.

مصرف سوخت بهینه، می‌تواند باعث شود مردم به‌جای دنا به سمت خرید این خودرو بروند و شاید در آینده نزدیک شاهد عرضه K132 با پیشرانه توربودار نیز باشیم. گیربکس 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتومات برای انتقال قدرت در نظر گرفته شده که می‌توان آنها را همان گیربکس‌های همیشگی ایران خودرو دانست اما هنوز نوع عملکرد این گیربکس‌ها مشخص نیست.

محصول جدید ایران خودرو در 2 نسخه دنده دستی و اتومات با سطح تجهیزات مختلف عرضه می‌شود اما مدل فول کم آپشن از تجهیزاتی نظیر سیستم کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی ESC ، فرمان کمکی برقی، تهویه مطبوع الکتریکی دستی، سنسور باد لاستیک، دو کیسه هوای جلو، کروز کنترل، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، بلوتوث، چراغ روشنایی روز بهره می‌برد.

مدل اتوماتیک فول آپشن علاوه بر این تجهیزات، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، سانروف، سنسور نور و باران، استارت دکمه ای، صندلی های برقی جلو، تاشوندگی برقی آینه های جانبی و کیسه های هوای جانبی را نیز در خود گنجانده‌اند.

ایران‌خودرو K132
ایران‌خودرو K132

این خودرو نتیجه یک تلاش داخلی است که نمی‌توان آن را خیلی عالی دانست اما باید برای تلاش‌های داخلی ارزش قائل باشیم تا به خودروسازان جسارت تولید خودروی بهتر را بدهیم.

آنچه که مشخص است، این موضوع است که لیاقت مردم خیلی بیشتر از خودروهایی نظیر K132 و سایپا شاهین است، چیزی که خودروسازان دولتی چندان به آن اهمیت نمی‌دهند. اما خیلی‌ها معتقدند خودروی جدید ایران‌خودرو قیمتی نجومی خواهد داشت و قیمت این خودرو فول اتوماتیک به نظر می‌رسد 700 تا 800 میلیون تومان باشد. شاید قیمت خودرو تارا معمولی و دنده‌ای به رقمی نزدیک 400 تا 500 میلیون تومان برسد. این یک کابوس بزرگ خواهد بود و امیدواریم بازار از حالت انحصاری خارج شود و خودروسازان نتوانند قیمت‌ بازار را کنترل کنند چون در این صورت شرایط به طرز اسفناکی به سمت رشت مجدد قیمت‌ها پیش خواهد رفت.

ایران‌خودرو K132
ایران‌خودرو K132
نقاط قوت:
  • طراحی جدید
  • کیفیت متریال مناسب در نمونه نمایش داده شده
نقاط ضعف:
  • طراحی داخلی کپی شده
  • قیمت بالا بعنوان یک محصول ایرانی
  • موتور ضعیف

مهمترين ويژگي هاي برجسته خودرو (پروژه K132  ) شامل:

  • ايمن:
  • ترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS، HSA، ESC،EBA
  • كيسه هواي ايمني (Airbag) راننده و سرنشين
ایران‌خودرو K132
ایران‌خود ایران‌خودرو K132رو K132
  • خانوادگي و راحت :
  • گيربكس 6 سرعته اتوماتيك
  • فرمان برقي
  • صندوق عقب جادار
  • صندلي‏هاي جلو برقي
  • دوربين ديد عقب
  • آينه‏ هاي برقي تاشونده راهنمادار
  • سيستم هشداردهنده مالتي پلكس
  • كروز كنترل
  •  سان روف
  • چراغ روشن كننده فضاي پايين داخل كابين (Foot lamp)      
  • سيستم تهويه هواي اتوماتيك
  • زيبا و به روز:
  • رينگ آلومينيومي  دو رنگ  
  • طراحي به روز و زيبا
  • چراغ هاي جلو مجهز به لامپ نئون و چراغ روز ( Day Light)
  • چراغهاي عقب به روز و زيبا

 

 

ایران‌خودرو K132
ایران‌خودرو K132

 

 

 

در یک نگاهمشخصات فنیتجهیزاتگالری تصاویردانلودمقایسه
کد کلاس(های) خودرو3220132301
نوع موتورEC5EC5
حجم موتور (cc)16001600
حداکثر توان موتور (hp)110 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه110 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداكثر گشتاور (Nm)150نيوتن متر در 4800 دور در دقيقه150نيوتن متر در 4800 دور در دقيقه
تعداد سوپاپ1616
نوع سوخت سازگاربنزين بدون سرب اكتان 95بنزين بدون سرب اكتان 95
سيستم انژكتوريپاشش چند نقطه ايپاشش چند نقطه اي
حداکثر سرعت (km/h)190190
شتاب صفر تا 100 (ثانیه)9.511.5
سيستم انتقال قدرت5 دنده دستي6 دنده اتوماتيك
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km)6.77.15
طول خودرو (mm)45054505
عرض خودرو(mm)17481748
ارتفاع خودرو (mm)14661466
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm)26522652
  وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg)11501190
گنجايش مخزن سوخت (Lit)5050
حجم فضاي صندوق عقب (Lit)640640
آخرین بروزرسانی۱۳۹۹/۴/۳۱۱۳۹۹/۴/۳۱

 

 

کد کلاس(های) خودرو3220132301
ترمزترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS، HSA، ESC،EBAترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS، HSA، ESC،EBA
کیسه هوای ایمنی2عدد (راننده و سرنشين جلو )4عدد (راننده و سرنشين جلو و جانبي)
فرمانفرمان برقي مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي روي فرمان MFCفرمان برقي مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي روي فرمان MFC
سیستم تهویهبرقيبرقي
سیستم صوتیسیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورینگ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقبسیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورینگ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب
چراغهاچراغهای LED جلو، چراغ روز ، مه شکن هاي جلو وعقب، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودروچراغهای LED جلو، چراغ روز ، مه شکن هاي جلو وعقب، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودرو
آينه‌هاآينه هاي جانبي برقيآينه هاي جانبي برقي راهنمادار با قابليت تاشوندگي
شیشه هاتنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقي، شيشه عقب با گرمكنتنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقي، شيشه عقب با گرمكن
تزئیناتتريم مشكيتريم مشكي
تجهیزات ایمنیسيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز – هشداردهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس )- قفل مركزي با ريموت كنترل راديوييسيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز – هشداردهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) – قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي – كمربندهاي ايمني جلو و عقب سه نقطه‌اي
رینگ و لاستیکفولادي / 15آلومينيومي / 16
صندلیروكش پارچه اي ، 6 حركته دستي (صندلي راننده ) ، 4 حركته دستي (صندلي سرنشين جلو)، صندلي هاي عقب تاشوروكش چرم و پارچه اي،راننده 6 حرکته (4 حركت برقي 2 حركت دستي)، سرنشين جلو 4حرکته (2 حرکت برقي و2 حرکت دستي)، صندلي هاي عقب تاشو
سایر تجهیزاتسيستم پايش فشار باد تايرها (TPMS)،كروز كنترل، ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده)، نمايشگر دماي محيط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، سيستم قطع سوخت خودكار، سيستم كنترل بخار بنزين ، ايزوفيكسسيستم پايش فشار باد تايرها (TPMS)،كروز كنترل، سنسور نور و باران ، ورود بدون كليد و دكمه خاموش /روشن ، سانروف ، ايزوفيكس ، ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده)، نمايشگر دماي محيط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، سيستم قطع سوخت خودكار، سيستم كنترل بخار بنزين
آخرین بروزرسانی۱۳۹۹/۴/۳۱۱۳۹۹/۴/۳۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا