
در بخش مقالات فوق تخصصی مجله اخبار خودرو در نظر داریم به معرفی یکی از خوش فروشترین محصولات کره یعنی هیوندای اکسنت به بپردازیم پس با ما همراه باشید!!!
نام تجاری هیوندای در سال ۱۹۴۷ ثبت شد اما در ابتدا تنها بر ساخت و ساز شهری متمرکز بود. بیست سال بعد از تاسیس اولیه، شرکت هیوندای موتور با هدف فعالیت در صنعت حمل و نقل شکل گرفت. جالب است بدانید، کیا موتور، به عنوان نخستین خودروساز بزرگ کشور کره جنوبی، در سال ۱۹۴۴ بنیان نهاده شد.

اما امروزه زیر مجموعهی هیوندای محسوب میشود، چرا که بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در سالهای اخیر توسط هیوندای خریداری شده است. در فهرست ارزشمندترین برندهای دنیا، هیوندای در جایگاه سی و نهم جهان قرار دارد و تقریبا ارزشی برابر با فورد امریکا کسب کرده است. از سویی دیگر، نامهای تجاری بزرگی، مثل آئودی، نیسان و پورشه، ار نظر ارزش تجاری؛ پایینتر از هیوندای هستند .
هیوندای اکسنت یکی از خودروهای سدان پرطرفدار و پرفروش کارخانه کرهای هیوندای است که از سال 1994 میلادی بر روی خط تولید رفته و تا به امروز توانسته پنج نسل مختلف را به بازار جهانی ارائه دهد. به تازگی هیوندای اکسنت 2021وارد بازار شده که تحسین همگان را به همراه داشته است. در این مقاله به معرفی تمامی نسل های هیوندای اکسنت و بررسی هر کدام می پردازیم.

برخی از مدلها حق بزرگی بر گردن یک مجموعه داشته و بهنوعی پیشاهنگ و قافلهسالار آن محسوب میگردند؛آنها هستند که مسیر را برای دیگر مدلها هموار نموده و بار ملامت و شکایت را بر ذمه خویش حمل مینمایند. شاید بتوان مدل ACCENT هیوندای را از این زمره دانست،
این قهرمان کوچک، که همواره نامش تحتالشعاع آوای گوشخراش برادران مهترش واقع شده و از او کمتر یاد شده و میشود؛ خودرویی که جانشین خلف EXCEL است و ادامهدهنده راه او.
نسل اول این خودرو در سال ۱۹۹۴ میلادی، بهجای سلف خویش EXCEL، روانه بازارهای جهانی شد. از همان آغاز، به دلیل زیبایی و کیفیت نسبی که از آن برخوردار بود و همچنین بهای پایینترش نسبت به همتایان غربی و ژاپنی، بهسرعت توجهات را بهطرف خویش جلب نمود.
جایی که با چندین نام متفاوت در اقصی نقاط دنیا تولید و عرضه شد، مثلاً با نام دوج ATTITUDE در مکزیک و دوج بریسا در ونزوئلا و یا هیوندای به ریو در پورتوریکو.

هیوندای اکسنت (به انگلیسی: Hyundai Accent) یا هیوندای ورنا (به انگلیسی: Hyundai Verna)، خودروی کامپکت ساخت شرکت هیوندای واقع در کره جنوبی میباشد. این خودرو در استرالیا برای نخستین بار با نام هیوندای اکسل نیز به بازار ارائه شدهاست.

از سال ۲۰۰۰ میلادی، در کره جنوبی این خودرو با نام ورنا نامیده میشود اما در بسیاری از بازارهای جهانی، نام این خودرو اکسنت است. در ایران نیز تا سال ۱۳۹۰ نسل دوم این خودرو توسط شرکت کرمان خودرو با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه میشد و در سال ۱۳۹۶ شرکت کرمان خودرو با ارائه نسل چهارم این خودرو (که قبلاً به بازار ایران وارد شده بود) مونتاژ آن را مجدداً از سر گرفت.
نسل سوم و چهارم این خودرو مدتی توسط شرکت دوج با نام دوج اِتیتِد (به معنای نگرش) (به انگلیسی: Dodge Attitude) عرضه شد.

این خودرو از سال ۱۹۹۴ تاکنون در کره جنوبی، ونزوئلا، پکن، جمهوری خلق چین، چنای، روسیه، ایران، ترکیه، خارطوم، سودان، لندن، بریتانیا واندونزی تولید شدهاست. این خودرو در کلاس خودرو کامپکت کوچک قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بودهاست.
این خودرو تاکنون ۴ نسل مختلف را پشت سر گذاشته و از سال ۲۰۱۷ در نسل پنجم خود به سر میبرد.
این خودرو ابتدا با ابعادی کوچکتر از نسل فعلی تولید میشد؛ اما به تدریج و از نسل سوم و چهارم ار رده اتومبیلهای فوق کوچک به خودروهای کوچک شهری تغییر موقعیت داد. نسلهای مختلف هیوندای اکسنت عبارتند از:
- نسل اول از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ میلادی
- نسل دوم از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ میلادی
- نسل سوم از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی
- نسل چهارم از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلادی
- نسل پنجم از سال ۲۰۱۷ تا 2021

نسل اول هیوندای اکسنت:
در سال 1997 نخستین فیس لیفت اکسل رونمایی شد. این مدل مجهز به یک موتور 1.5 لیتری 91 اسبی بود که از سال 1997 با تغییر ساختار سرسیلندر به DOHC قدرت آن به 99 اسب بخار افزایش یافت. مدلهای با دو میل بادامک در بازار آمریکا قویتر بوده و 105 اسب بخار نیرو تولید میکردند.
نسل دوم هیوندای اکسنت:
در سال 1999، نسل دوم اکسنت معرفی شد. طراحی این مدل کاملاً تغییر کرده و الگوهای گرد و منحنی، جای خود را به خطوط مستقیم و تیزتر دادند. در سال 2003 این خودرو یک فیس لیفت جزئی را دریافت کرد و نسخه سدان نیز در سال 2006 با طراحی مجدد روانه بازار شد.
این خودرو همان هیوندای ورنایی است که در ایران و در کرمان موتور مونتاژ میشد. اکسنت نسل دوم از یک موتور 1.5 لیتری 12 سوپاپ جدید تک میلسوپاپ و یا 1.3 لیتری دو میلسوپاپ سود میبرد. از سال 2000 یک موتور 1.6 لیتری جایگزین موتور 1.5 لیتری قبلی شد.
در بحث ایمنی این خودرو به خوبی ارتقا یافته و امتیاز تصادف از جلو به 10.96 و تصادف از پهلو به 10.76 افزایش یافته بود. این امتیازات برای خودرویی در این کلاس، بسیار رضایت بخش تلقی میشد.
نسل سوم هیوندای اکسنت:
نسل سوم اکسنت در سال 2005 و در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی شد. طراحی جدید و ابعاد بزرگتر و موتورهای جدید از ویژگیهای این نسل بودند.
مدل GLS با 6 کیسه هوا، تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک، ترمزهای ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، چرخهای آلیاژی 15 اینچی و حتی گیربکس اتوماتیک، خودرویی بسیار جذاب به شمار میرفت. این موضوع را باید در کنار قیمت پایه حدود 10 هزار دلاری اکسنت قرار داد تا ارزش آن بیشتر نمودار شود.
اکسنت هنوز هم سومین خودروی ساب کامپکت پر فروش در بازار ایالات متحده به شمار میآید. البته در اروپا مدل جدید i30 جایگزین دو خودروی اکسنت و النترا شده است.
در این نسل از موتورهای 1.4 لیتری 96 اسبی، 1.6 لیتری 110 اسبی و 1.5 لیتری دیزلی 108 اسبی استفاده میشد. در بخش ایمنی هم موسسه IIHS آمریکا رتبه کلی قابل قبول در تصادف از جلو و ضعیف در تصادف از پهلو را به این خودرو اعطا نمود. در آزمونهای ANCAP نیز اکسنت این نسل با سه ستاره از 5 ستاره در حفاظت از سرنشینان و 2 ستاره در حفاظت از عابران، رتبه جالبی کسب نکرد.
هیوندای اکسنت و پدرش هیوندای اکسل برای ما ایرانیها خودروهای آشنایی به شمار میروند. اکسل در ابتدا به عنوان خودروی تاکسی مورد استفاده قرار میگرفت.
در سال 1994 هیوندای، مدل اکسنت را جایگزین آن کرد. تغییرات از اکسل به اکسنت همراه با تفاوتها و جهشی آشکار بود. طراحی بدنه کاملاً آئرودینامیک و جذاب شده بود و با وجود ابعاد بیرونی بسیار کوچک، چهره خودرو چندان نامتناسب به نظر نمیرسید. اکسنت در دو سبک بدنه سدان چهار درب و هاچبک 5 درب ارائه میشد. البته بعدها نسخه کوپه آن نیز معرفی شد.
نسل چهارم هیوندای اکسنت:
در سال 2014 فیس لیفت نسل چهارم روانه بازار شد. تغییر عمه در این فیس لیفت در بخش جلوپنجره و چراغها دیده میشد. این نسخه به وفور در بازار مناطق آزاد کشورمان نیز مشاهده میشود و یکی از خودروهای پرطرفدار محسوب میشود.

نسل پنجم هیوندای اکسنت:
هیوندای نسل پنجم اکسنت را به عنوان مدل 2018 رونمایی کرده است. طراحی این نسل با ارتقای مناسبی همراه بوده و همانند برادران بزرگتر خود به نظر میرسد.
جلوپنجره بسیار بزرگ، تصویری گران قیمتتر به ارزانترین خودروی هیوندای که در بازار امریکا عرضه میشود بخشیده است. کابین نیز از طراحی بهتر و با مواد با کیفیتتری سود میبرد.

طراحی داخلی اکسنت 2019
یک نمایشگر 7 اینچی لمسی با پشتیبانی از گوشیهای هوشمند و صندلیهایی مجهز به گرمکن داخلی در اکسنت جدید یافت میشوند. برای بهبود ایمنی، شاسی تا 32 درصد مستحکمتر شده است. انتظار میرود که در بحث ایمنی این خودرو برخی از نواقص و کاستیهای گذشته را برطرف نموده باشد.
هرچند که بیش از ۸ سال از طراحی اکسنت میگذرد، همچنان چهرهای قابل قبول و مدرن ارائه میکند. البته بعضی تفاوتها، بین سبک طراحی این خودرو و مدلهای امروزی هیوندای به وضوح دیده میشود، اما به عنوان یک محصول نسبتا اقتصادی با آپشنهای متوسط، مشکل ظاهری در جذب مشتری ندارد. این خودرو دارای سنسور عقب، دوربین عقب (نمایش تصویر روی آینه میانی)، نشان دهنده باد لاستیکها، سیستم کمکی در سربالایی (HAC) و کروز کنترل (سفارشی) است.
باید گفت جنس مواد اولیه بهکار رفته در طراحی داخلی هیوندای اکسنت 2019 از کیفیت متوسط برخوردار است، همانطور که گفته شد این خودرو در رده خودروهای شهری ارزانقیمت است بنابراین نمیتوان انتظار داشت وسایل و ادوات خیلی لاکچری و مواد اولیه در سطح کیفیت عالی در آن دیده شود. اما فضای طراحی شده برای نشیمن سرنشینان و راننده بسیار مناسب است.
کنترلهای سیستم صوتی، تلفن و کنترل سرعت روی فرمان قرار دارد. یکی از نقاط ضعف هیوندای اکسنت میزان سروصدای وارد شده به بخش کابین است که بهنظر میرسد بیش از حد استاندارد باشد. بهخصوص این مسئله در مورد صدای موتور به وضوح آزاردهنده است، هنگام عبور از مسیرهای ناهموار نیز لرزش زیادی به داخل کابین منتقل میگردد.
از دیگر نقاط ضعف خودرو میتوان به محفظه تنگ در بخش سرنشینان عقب اشاره کرد، این مسئله به قدری مشهود است که حتی افراد با جثه و قد متوسط نیز در نشستن به مشکل برخواهند خورد. اگرچه وجود صفحه نمایش 7 اینچی لمسی رنگی یک آپشن مدرن محسوب میشود اما یک نقص عمده دیگر نیز استفاده از جنس پلاستیک فشرده در بیشتر بخشهای داخلی است. در کل با توصیفات ارائه شده، در کنار طراحی داخلی ساده و بدون پیچیدگی باید گفت اکسنت 2019 بیشتر برای سفرهای کوتاه و درون شهری مناسب است.
با معایب هیوندای اکسنت آشنا شوید :
فضای کم کابین
از معایب هیوندای اکسنت قیمت این خودرو است که آن را به رقیبی برای خودروهای بزرگتری نظیر مزدا 3 یا کیا سراتو سایپا تبدیل کرده است. این مورد موجب می شود که کابین هیوندای اکسنت با این محصولات مقایسه شود.
نشستن سه نفر در ردیف دوم هیوندای اکسنت کار دشواری است و در واقع صندلی های عقب اکسنت از لحاظ ابعاد و اندازه بیشتر به پژو 206 صندوقدار شبیه هستند. ت
وجه به این نکته ضروری است که از لحاظ دسته بندی های جهانی، اکسنت یک سدان شهری جمع وجور محسوب می شود و نباید انتظار خاصی از فضای کابین آن داشته باشید.
قوای فنی نه چندان رضایت بخش
قوای فنی ضعیف نیز در فهرست معایب هیوندای اکسنت جایی برای خود دارد؛ دو رقیب عمده هیوندای اکسنت در بازار کشور، کیا سراتو 2 لیتری آپشنال و مزدا 3 نیو محسوب می شوند که هر دو این خودروها به پیشرانه هایی با حجم دو لیتر مجهز شده اند.
کیا سراتو از یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته برخوردار بوده و مزدا 3 نیو هم از یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک برخوردار است.
در این بین هیوندای اکسنت با موتور کم حجم 1.6 لیتری و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک حرف چندانی برای گفتن ندارد. وجود گیربکس چهار سرعته برای خودرویی در این رده قیمتی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
این جعبه دنده قدیمی موجب خواهد شد تا تعویض دنده در بازه های طولانی تری صورت گیرد که تاثیر قابل توجهی بر شتاب گیری کند خودرو خواهد گذاشت.
مزایا و امکانات خودروی هیوندای اکسنت
- مشخصات فنی هیوندای اکسنت
- میزان راحتی هیوندای اکسنت
- طراحی کابین هیوندای اکسنت
قیمت مناسب: هیوندای اکسنت یکی از ارزان ترین خودروهای کلاس خود در جهان است. حتی بسته به مشخصاتی که ارائه می دهد، در ایران نیز قیمت مناسب تری نسبت به خودروهای هم رده خود دارد. هیوندای اکسنت به عنوان یک سدان شهریِ اقتصادی شناخته می شود، به ویژه برای خانواده هایی که در جستجوی خرید یک خودرو شهری مناسب هستند، هیوندای اکسنت گزینه ای عالی است.
سیستم صدا: اکسنت به سیستم صوتی شش بلندگو مجهز است و قابلیت اتصال تلفن همراه به بلوتوث را نیز دارا است. هم چنین اگر می خواهید ببینید چه موسیقی در حال پخش است، کنسول به یک رادیو ماهواره ای مجهز است.
مصرف سوخت: اکسنت در شهر مصرف سوختی بالغ بر 6.4 لیتر در کیلومتر دارد و در بزرگراه ها برابر با 8.7 لیتر در کیلومتر است. اکسنت در تست بزرگراه مصرف سوخت بیشتری دارد(نسبت به رقبا قابل قبول است)، ولی برای یک خودروی شهری انتخابی عالی است.
قابلیت اطمینان: استاندارد ایمنی این خودرو از 5 ستاره،4 ستاره را به خود اختصاص داده است، بنابراین مشتریان در زمان خرید هیوندای اکسنت می توانند به طور کامل از ایمنی این خودرو اطمینان حاصل کنند.
هیوندای اکسنت
حجم موتور |
1600سی سی |
---|---|
قدرت | 128اسب بخار |
گشتاور | 156نیوتن بر متر |

گیربکس | اتوماتیک |
---|---|
تعداد دنده | 4 |
شتاب صفر تا صد | 11.5ثانیه |
---|---|
حداکثر سرعت | 185کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت متوسط | 6.4لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
ظرفیت مخزن سوخت | 43لیتر |
---|---|
نوع سوخت | بنزین |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
سیستم ترمز | ABS, EBD, TCS, VSM, ESC, OCS |
---|---|
کیسه هوا | راننده, سرنشین, جانبی, پرده ای |
دیفرانسیل | جلو |
---|---|
موقعیت موتور | جلو |
تعداد سیلندر | 4 |
تعداد سوپاپ | 16 |
وزن | 1117کیلوگرم |
---|---|
طول | 4370میلی متر |
عرض | 1700میلی متر |
ارتفاع | 1457میلی متر |
سایز تایرها | 175/70R14 |

صندلی | دستی – چرم سفارشی |
---|---|
تهویه مطبوع | دستی |
شیشهها | برقی |
آینهها | برقی |
چراغها | مه شکن جلو |
https://cars-news.ir/%da%a9%d8%af%d9%88%d9%85%d9%88-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%d9%85-%d8%9f-%d9%87%db%8c%d9%88%d9%86%d8%af%d8%a7%db%8c-%d8%a7%da%a9%d8%b3%d9%86%d8%aa-%db%8c%d8%a7-%d9%87%db%8c%d9%88%d9%86%d8%af%d8%a7%db%8c-i20/
ماشین هیوندایی همیشه جز بهترین هست