اخبار خودرومعرفی خودرومعرفی خودروهای خارجیمقایسه خودرومقایسه خودروهای خارجی

بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو

معرفی انواع کیا سورنتو 2000 تا 2021

کیا سورنتو مدل 2009 اولین نسل از سری محصولات سورنتو است و با توجه به عرضه دو نسل پیشرفته‌تر از آن و البته حضور رقبای شرق آسیایی و بعضا اروپایی پر زرق و برق در بازار، طراحی این مدل از سورنتو قطعا نمی‌تواند نظر مشتریان جدید را به خود جلب کند، اما طراحی آن برای محصولی که بیش از یک دهه پیش روانه بازار ایران شده کاملا قابل قبول است. مقایسه سورنتو 2009 با نسل سوم پیشرفت خیره کننده کیا موتورز را در زمینه طراحی نشان می‌دهد.

بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو

سورنتو 2009 از یک کابین با طراحی ساده بهره می‌برد که البته با توجه به سال عرضه آن می‌تواند قابل قبول باشد. متریال به کار رفته در کابین پلاستیک باکیفیت است و جادار بودن فضای داخلی از جمله نکات مثبتی است که می‌توان عنوان کرد. کیا سورنتو 2009 با یک پیشرانه قدرتمند 6 سیلندر خورجینی پا به بازار ایران گذاشت و در آن زمان توانست توجهات زیادی را به سوی این شاسی بلند کره‌ای جلب کند. این پیشرانه 3.3 لیتری قادر است تا 241 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 307 نیوتن متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه را تولید کرده و نیرو تولید شده را از طریق یک گیربکس 5 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک به هر چهار چرخ خودرو بفرستد.

بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو
بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو

پیشرانه شش سیلندر به همراه قابلیت چهار چرخ محرک بودن نشان می‌دهد که می‌توانید برای استفاده‌های آفرودی روی سورنتو 2009 حساب باز کنید. براساس اطلاعات موجود، شتاب 0 تا 100 این خودرو برابر با 9.2 ثانیه است که برای خودرویی با وزن 2030 کیلوگرم بسیار عالی ارزیابی می‌شود. همچنین سورنتو 2009 ماشین خوش اشتهایی است و مصرف ترکیبی آن حدود 11.5 لیتر در هر صد کیلومتر است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی مناسب از جمله نکات مثبت این نسل از سورنتو است. سورنتو 2009 با آپشن‌هایی مانند سنسور و دوربین عقب، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، سیستم صوتی با 8 اسپیکر، مانیتور داخلی، صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در 8 جهت، تنظیم دستی صندلی شاگرد، صندلی‌های چرمی و آینه‌های جانبی برقی با گرمکن در بازار ایران یافت می‌شود. کیا سورنتو 2009 توانست تا حد زیادی تصویری خوب از برند کیا موتورز را در ذهن مشتریان ایرانی جا بیندازد و به همین دلیل بود که نسل‌های بعدی سورنتو نیز توانستند در بازار کشورمان فروش بسیار خوبی داشته باشند. این نسل از سورنتو از مزیت‌های قابل توجهی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به پیشرانه قدرتمند، شتاب مناسب، آپشن‌های متنوع، ایمنی بالا، قابلیت‌ 4WD و سواری باکیفیت اشاره کنیم؛ از سوی دیگر معایبی همچون بازار دست دوم نه چندان مناسب به دلیل سن بالای خودرو و دسترسی نسبتا سخت به قطعات یدکی نیز قابل ذکر است.

تا پیش از سال 2014 و قبل از تصویب قانون منع واردات خودروهای لوکس (بالای 2500 سی‌سی)، موهاوی نقش بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کیا را در ایران بازی می‌کرد، اما پس از تغییر شرایط واردات، این لقب به سورنتو رسید؛ همان خودرویی که در واقع برادر دوقلوی سانتافه است و سال 2014 و در قالب نسل سوم، به خط تولید کیا رفت.

واردات نسل سوم سورنتو (UM) دو سال بعد از آمدن نسل دومش و به‌صورت دقیق‌تر در 2015 آغاز شد. همین غیبت 2 ساله بهترین فرصت را در اختیار سانتافه DM قرار داد تا بتواند بازار کراس‌اورهای متوسط ایران را قبضه کند.

هرچند تفاوت فنی خاصی میان سورنتو و سانتافه وجود ندارد اما سورنتوهای بازار ایران تا حدی، زیرسایه فروش فوق‌العاده خوب سانتافه قرار گرفته‌اند. البته سورنتو به‌لطف برخی آپشن‌های بیشتر و خاص‌تر بودنش در خیابان‌ها، همچنان نیز یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین کراس‌اورهای ایران است.

چهار تریم برای این خودرو تدارک دیده شده که شامل نسخه Si، اسپورت، SLi و مدل پرچمدار GT-Line می‌باشد. اگرچه لیست تجهیزات گسترش یافته اما خب قیمت نیز بالاتر رفته است. بهای مدل پایه Si هم اکنون از ۴۲۹۹۰ دلار استرالیا شروع شده (افزایش هزار دلاری) و به قیمت ۵۸۹۹۰ دلاری در نسخه تاپ GT-Line می‌رسد که تنها ۵۰۰ دلار بیشتر از قبل است.

کیا سورنتو2017 یک شاسی بلند سایز متوسط است که نسل اول آن در سال 2002 معرفی شد و تاکنون سه نسل از آن وارد بازار شده. در این ویدئو به بررسی نسل سوم سورنتو پرداخته‌ایم که زمان معرفی آن به سال 2015 بازمی‌گردد. کیا سورنتو در تعداد محدودی وارد بازار ایران شده و با قیمتی بسیار بالا به فروش می‌رسد.

قوای محرکه کیا سورنتو2018

کیا سورنتو ۲۰۱۸، اولین شاسی‌بلند این شرکت است که به سیستم انتقال قدرت هشت سرعته اتوماتیک مجهز می‌شود. این جعبه‌دنده بومی که سال ۲۰۱۶ عرضه شد؛ درحالی که اندکی از سطح آلایندگی خودرو می‌کاهد، تعویض‌ دنده نرم و سواری محکم و قاطعی را فراهم می‌کند. سیستم انتقال قدرت جدید که ۱۴۳ فناوری تازه اختراع شده دارد، برای مدل‌هایی که به پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزلی مجهز هستند، موجود خواهد بود.

طلس خودرو نوع 3.5 لیتری را برای بازار ایران در نظر گرفته است که توانایی تولید حداکثر قدرت 273 اسب بخار قدرت در دور 6300 و حداکثر گشتاور 342 نیوتون متر در دور 5000 را داراست . گیربکس 6 دنده اتوماتیک و دستی جدید کیا که روی سورنتو نصب شده است مصرف سوخت را تا 12 درصد کاهش می دهد و هماهنگی بیش تری با گشتاور خودرو دارد . سورنتوی جدید از یک شاسی یک پارچه به جای شاسی قدیمی نردبانی اش بهره می برد و در طراحی قطعات زیر بندی آن از فولاد مقاوم استفاده شده که مقاومت این بخش را بیش از پیش بالا می برد . مصرف موتور جدید 3.5 لیتری V6 سورنتوی جدید همانند موتور های 4 سیلندر خطی است و توان کشش بار خودرو نیز از 900 کیلوگرم به 1600 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است .

بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو
بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو

سیستم تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون مستقل سبک و در عقب از نوع چند اتصاله مستقل است که بنا بر آزمایش های انجام شده حس و حال یک شاسی بلند شهری را بیش تر نمایان می کنند و به عنوان یک خودرو کوهنورد نمیتواند نشان دهنده لرزش ها و حرکت های اتاق در مکان های صعب العبور باشد .

سورنتوی جدید با پیشرانه 3.5 لیتری در عرض 8.1 ثانیه در نوع 4WD به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر سرعت آن نیز 190 کیلومتر در ساعت است .

در سورنتوی جدید از سیستم های برای کاهش آلاینده های مضر استفاده شده که کیزان انتشار دی اکسید کربن را در این خودرو به 226 گرم در هر کیلومتر می رساند.

 

سونتو در دو نوع 4WD و 2WD عرضه می شود که در ایران تنها نوع 4WD با استفاده از قفل هوشمند دیفرانسیل و سیستم هوشمند توزیع نیرو بین محور ها عرضه می شود . وزن خالص خودرو  حدود 1.8 تن است .

 

بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو
بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو

چراغ‎های عقب و جلوی اصلاح شده، چهره‌ی پس و پیش بهبود یافته و به‌روزرسانی فضای داخلی از قبیل به کارگیری غربیلک فرمان جدید، جایگذاری سه ردیف صندلی در کابین به طور استاندارد و به بهره‎گیری از سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی با قابلیت سازگاری با اپل کارپلی و اندروید اتو در کلیه مدل‎ها، از جمله وجوه تمایز کیا سورنتو 2019 با مدل 2018 محسوب می‎شوند.

 

معرفی کیا سورنتو نسل چهارم

درست در آخرین روزهای اسفندماه 98 بود که اطلاعات کاملاً دقیقی از کیا سورنتو مدل 2021 منتشر شد تا دیگر هیچ ابهامی درباره این خودرو باقی نماند.

احتمال می‌رود فروش این خودرو ابتدا در کره جنوبی و با فاصله کوتاهی در سایر بازارهای جهانی آغاز شود. کیا درنظر دارد برای تامین بازار آمریکای شمالی، سورنتو را در تاسیسات West Point واقع در ایالت جورجیا تولید نماید درحالی‌که بازار اروپا از نمونه‌های ساخته شده در هوسانگ کره جنوبی تامین خواهد شد.

مشخصات فنی کیا سورنتو

اولین نکته قابل ذکر درباره نسل جدید سورنتو این است که برای نخستین بار در طول نسل‌های مختلف، این خودرو به قدرت کمکی برقی در پیشرانه خود مجهز شده است. قابلیت مذکور که Smartstream نامیده شده، پیشرانه 1.6 لیتری بنزین‌سوز و مجهز به توربوشارژر با سیستم تزریق مستقیم سوخت را با نیروی حاصل از باتری 1.49 کیلووات ساعتی لیتیوم-یون و موتور الکتریکی 44.2 کیلوواتی ترکیب می‌کند.

بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو

قدرت خروجی این مجموعه برابر با 227 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن 350 نیوتن‌متر خواهد بود که از طریق جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک به تمام چرخ‌ها انتقال می‌یابد. در سیستم انتقال قدرت نیز یک نیروی کمکی برقی تعبیه شده تا بنابر ادعای سازنده، نیروی پیشرانه بدون اتلاف به چرخ‌ها منتقل شود. کیا سورنتو هیبرید اواخر سال جاری میلادی در برخی بازارهای منتخب اروپایی عرضه خواهد شد. کیا همچنین وعده داده که نسخه پلاگین هیبرید سورنتو را نیز به زودی ارائه نماید.

بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو
بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو

غیر از این دو مدل، سورنتو به همراه پیشرانه 2.2 لیتری دیزل به قدرت 199 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 440 نیوتن‌متر نیز عرضه می‌شود، خودرویی که به جعبه‌دنده جدید هشت سرعته دوکلاچه خودکار مجهز شده است.

در برخی بازارها نیز شاهد فروش سورنتو جدید با پیشرانه 2.5 لیتری توربوشارژ بنزین‌سوز خواهیم بود که 277 اسب‌بخار قدرت و 421 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده اتوماتیک هشت سرعته دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

کیا سورنتو 2021 بسته به تریم انتخاب شده، به همراه طیف وسیعی از فناوری‌ها و امکانات ایمنی به مشتری عرضه خواهد شد که از میان آن‌ها می‌توان به دستیار هشدار برخورد از جلو، پایش نقاط کور، نمایشگر محیط اطراف، کروزکنترل تطبیق پذیر با قابلیت توقف و حرکت، هشداردهنده برخورد در نقاط کور و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

طراحی کیا سورنتو

به جرات می‌توان ادعا کرد که نسل جدید کیا سورنتو در تمام زمینه‌ها نسبت به مدل فعلی متحول شده است. همان‌طور که اوایل ماه جاری و در عکس‌های مخفیانه این خودرو دیده بودیم، جلوپنجره نسل جدید کیا سورنتو آخرین تفسیر مفهوم «دماغه ببر» را به نمایش گذاشته و بیش از قبل با چراغ‌های LED جلو یکپارچه شده است.

بنابر اعلام شرکت کیا، به واسطه عقب رفتن ستون A نسبت به محور جلو به میزان 30 میلی‌متر، اکنون طول کاپوت کیا سورنتو نسبت به قبل بیشتر شده است. با کمی دقت می‌توان قطعات تزئینی فلزی را روی گلگیرهای جلو، درها و ستون C تشخیص داد.

در نمای عقب چراغ‌های عمودی که به صورت جدا از یکدیگر طراحی شده و همچنین حروف بزرگ SORENTO، امکان اشتباه گرفتن این شاسی‌بلند کره‌ای با هر خودروی دیگری را به کمترین میزان ممکن می‌رساند.

کابین جدید کیا سورنتو

فضای کابین نسل جدید کیا سورنتو علاوه‌بر تغییر در طراحی، بنابر اعلام کیا یکی از جادارترین فضاها را در میان ساخته‌های این شرکت به مشتریان ارائه می‌دهد. در این فضا که به سه ردیف صندلی مجهز شده، می‌توان مواردی همچون صفحه پشت آمپر 12.3 اینچی دیجیتال و نمایشگر لمسی 10.25 اینچی اطلاعات سرگرمی را مشاهده کرد. یکی دیگر از موارد قابل توجه، یک چرخاننده دوار است که برای انتخاب حالت رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو
بررسی فوق تخصصی کیا سورنتو

سیستم تهویه مطبوع نیز اکنون به دکمه‌های مجزا تجهیز شده که احتمالاً برای بسیاری از رانندگان خوشایندتر خواهد بود زیرا تنظیم درجه حرارت کابین و مواردی از این دست از طریق نمایشگر مرکزی ممکن است کمی گیج‌کننده باشد.

سورنتو 2021 :

کیا سورنتوی جدید بر مبنای نسل سوم از پلتفرم اختصاصی N3 طراحی و تولید شده است.

کره‌ای‌ها ادعا می‌کنند این پلتفرم سبک‌تر و مستحکم‌تر بوده و انعطاف بیشتری در مقایسه با پلتفرم‌های قبلی دارد.

به لطف این پلتفرم، فاصله محوری سورنتو 35.5 میلی‌متر افزایش پیدا کرده و وزن کلی آن با 3.1 درصد کاهش همراه بوده که معادل 53.9 کیلوگرم می‌شود.

از نظر طراحی ظاهری و داخلی نسخه مخصوص بازار آمریکا تفاوت عمده‌ای با مدل رونمایی شده در کره جنوبی ندارد.

اما از لحاظ پیشرانه مشتریان آمریکایی با انتخاب‌های بیشتری مواجه بوده و امکان انتخاب از بین 4 پیشرانه مختلف را خواهند داشت.

دومین پیشرانه در نظر گرفته شده برای سورنتو 2021 در بازار آمریکا یک موتور 2.5 لیتری GDI توربوشارژ با 281 اسب بخار قدرت و 422 نیوتن متر گشتاور است.

نیروی تولیدی این موتور از طریق گیربکس هشت سرعته دو کلاچه تر به سمت چرخ‌های محور جلو یا هر دو محور منتقل می‌شود.

به گفته کیا با این موتور، سورنتو 2021 توانایی کشش باری به وزن حدود 1.6 تن را دارد.

 

ایمنی خودرو :

سورنتوی جدید در مجموع از 6 کیسه هوا بهره می برد و توانسته در تست تصادف EuroNCAP هر 5 ستاره ایمنی را از آن خود کند و به عنوان یک خودرو کاملا ایمن شناخته شود . این خودرو همچنین به پشت سری ها با قبلیت عکس العل به ضربه و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC ( نام دیگری برای ESP) مجهز است . در عقب خود دوربینی نصب شده که تصویرش روی آینه الکتروکرومی وسط نمایش داده می شود . کیا همچنین از سیستم های کمکی در سراشیبی وکمکی در شروع حرکت در سر بالایی تحت عنوان های DBC و HAC نیز در سورنتو استفاده کرده است که رانندگی پشت فرمان این شاسی بلند قدرتمند را مطمئن تر می سازند .

سگمنتشاسی‌بلند متوسط – J
کد اتاقUM
طول (میلی‌متر)4780
عرض (میلی‌متر)1890
ارتفاع (میلی‌متر)
فاصله محوری (میلی‌متر)2780
حجم باک (لیتر)71
حجم صندوق (لیتر)320
رینگ و لاستیک جلو235/55 R19
رینگ و لاستیک عقب235/55 R19
وزن (کیلوگرم)– کیلوگرم

پیشرانه4 سیلندر خطی
کد پیشرانهG4KJ 2.4 GDI (EU6)
حجم موتور (سی‌سی)2359
قدرت (دور در دقیقه / اسب‌بخار)185 / 6,000
گشتاور (دور در دقیقه / نیوتن‌متر)241 / 4,000
محور محرکچهارچرخ محرک (4WD)
گیربکس6 سرعته اتومات تیپ‌ترونیک / پدال شیفتر (جی‌تی‌لاین)

سرعت (کیلومتربرساعت)190
شتاب صفرتاصد (ثانیه)9.8 – 10.2
مصرف سوخت جاده‌ای (لیتر در صد کیلومتر)9.4
مصرف سوخت شهری (لیتر در صد کیلومتر)11.2
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر)10.7
پیمایش (کیلومتر)663 کیلومتر

سیستم های پایداریکنترل پایداری / کنترل واژگونی
سیستم‌های کمکی رانندهکروز کنترل هوشمند / کمکی حرکت در شیب / کمکی پارک / پیشگیری از تصادف / تغییرلاین / سه حالت رانندگی

سیستم ترمزترمز ضدقفل / توزیع نیروی ترمز / ترمز کمکی (جی‌تی‌لاین) / ترمز پارک
ایربگراننده / سرنشین جلو / جانبی جلو / پرده‌ای (6)
تجهیزات امنیتیقفل مرکزی با ریموت / ایموبیلایزر / ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای

سیستم تصویریمانیتور 4.3 اینچی لمسی / نمایشگر 7 اینچی صفحه کیلومتر
دوربین‌هادوربین عقب
ورودی‌هاCD / MP3 / AUX / USB / Bluetooth / / iPod

نیروی کمکی فرمانبرقی
ویژگی فرمان/ گرمکن
قابلیت تنظیم فرمانتنظیم ارتفاع / تنظیم نزدیکی

صندلی راننده10 حالته برقی با حافظه / گرمکن / تهویه
صندلی سرنشین جلو8 حالته برقی / گرمکن / تهویه
صندلی عقبصندلی ردیف سوم
امکانات ایمنی صندلی

تهویهاتومات دوگانه / دریچه‌های تهویه عقب
سنسورهاباران / باد تایر / پارک جلو و عقب
چراغ‌هادی‌لایت / اتولایت / مه‌شکن جلو و عقب / مه‌شکن چهارتایی LED جلو (جی‌تی‌لاین) / چراغ‌شور / چرخش چراغ در پیچ / تنظیم هوشمند ارتفاع نور (جی‌تی‌لاین)
آینه جانبیحافظه
آینه عقبالکتروکرومیک (جی‌تی‌لاین)
سقف و شیشه‌هاسانروف پانوراما
سایر امکاناتخروجی 12 ولت / تنظیم هوشمند ارتفاع تعلیق / رینگ 19 اینچ کرومی (جی‌تی‌لاین) / پارکابی فولادی (جی‌تی‌لاین) / کیت ترمز برمبو (جی‌تی‌لاین)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا