نکات فنی و آموزشی

زیر و بم علت رایج روشن شدن چراغ چک خودرو

علت رایج روشن شدن چراغ چک خودرو

علت رایج روشن شدن چراغ چک خودرو

علل روشن شدن چراغ چک می‌تواند کوچک یا بزرگ باشند؛ اگر دستی به آچار دارید(فنی هستید) می‌توانید برخی از آن‌ها را خودتان رفع کنید، وگرنه باید خودرو را پیش مکانیک مجربی ببرید. با این حال، مشکلاتی که باعث می‌شوند چراغ چک خودرو روشن شود، به شرح زیر هستند:

خرابی مبدل کاتالیزور

مبدل کاتالیزور، سیستم اگزوز خودرو و خروجی گازها را کنترل می‌کند؛ به این معنا که مونوکسید کربن حاصل از فرآیند احتراق را به دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. هر خودرویی که با بنزین کار می‌کند، مبدل کاتالیزور دارد. این مبدل عملکرد ساده‌ای دارد و اغلب نمی‌توان از خرابی آن جلوگیری کرد(براساس میزان کیلومتر طی شده باید تعویض شود). انجام تعمیر و نگهداری منظم و به موقع‌(مانند تعویض روغن) جهت سالم نگه داشتن مبدل کاتالیزور اتومبیل بسیار مهم است. اگر به ندرت رانندگی می‌کنید و در بیشتر موارد خودروی شما در پارکینگ است، هر چند وقت یک‌بار در بزرگراه‌ها با سرعت مجاز رانندگی کنید تا اطمینان حاصل شود که مبدل کاتالیزور بسته نشده‌است. همچنین به صداهای عجیب اگروز و رنگ غیرعادی دودی که از آن خارج می‌شود نیز دقت کنید.

 مشکلات مربوط به دزدگیر

در صورت عدم نصب صحیح، دزدگیر می‌تواند باعث خراب شدن خودرو شما شود. دزدگیر می‌تواند باتری ماشین را تخلیه و از روشن خودرو جلوگیری کند. شاید تعجب کنید، ولی دزدگیر نیز ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود. اگر مطمئن شدید که مشکل از دزدگیر است، باید دزگیر ماشین را به درستی نصب کنید و یا مدل دیگری را جایگزین آن کنید. اما در بسیاری از موارد، درست نصب کردن دزگیر مشکل را حل می‌کند.

 فرسودگی وایر شمع‌ها

همان‌طور که از نام آن پیدا است، وایر شمع‌ها نیروی برق را از کوئل به شمع منتقل می‌کنند. عدم درست کار کردن وایر باعث می‌شود که مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها مشتعل نشود. خرابی وایرها منجربه روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق اتومبیل‌ها از یک وایر در هر سیلندر استفاده می‌کنند، اما مدل‌هایی وجود دارد – به ویژه برخی از مرسدس بنزهای قدیمی – که دارای دو شمع در هر سیلندر و به تبع آن دو وایر هستند. علائم خرابی وایر شمع‌ها شامل خام‌سوزی موتور در مصرف عادی، افت قابل توجه در عملکرد موتور و شتاب پایین خودرو است.

خرابی دریچه چرخش گاز اگزوز

سیستم چرخش گاز اگزوز‌(EGR) مقدار اکسید نیتروژن حاصل از موتور خودرو را کاهش می‌دهد و به کارکرد بهینه آن کمک می‌کند. این سیستم، گازهای اگزوز که داغ هستند را به داخل محفظه‌های احتراق هدایت می‌کند، که باعث سوختن راحت بنزین می‌شود. همچنین این سیستم به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به هوا نیز کمک می‌کند. دریچه EGR می‌تواند به‎طور کامل خراب شود و یا منافذ آن مسدود شود. اگر کمی دست به آچار باشید، می‌توانید دریچه را جدا کرده، آن را تمیز کنید و در مدت زمان کوتاهی دوباره عملیات نصب را انجام دهید.

 خرابی در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن‌(که حسگر O2 نیز می‌گویند) میزان اکسیژن غیرقابل احتراق در سیستم اگزوز ماشین را اندازه‌گیری می‌کند. این سنسور، اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند تا کامپیوتر از اطلاعات برای تنظیم مخلوط هوا و سوخت در داخل سیلندرها استفاده کند. حتی اگر سنسور اکسیژن نیاز به تعویض داشته باشد، موتور همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، اما خودرو بنزین(یا گاز) بیشتری می‌سوزاند. در درازمدت، خراب شدن سنسور اکسیژن، می‌تواند به اجزای دیگر ماشین مانند شمع‌ها(مولد جرقه خودرو) و مبدل کاتالیزور(فیلتر شیمیایی که به لوله اگزوز وصل است) آسیب برساند. به خاطر داشته باشید که بیشتر خودروهای جدید بیش از یک سنسور O2 دارند. همچنین قیمت سنسور اکسیژن بسته به نوع خودرو متفاوت است.

تمام شدن باتری

 

بدون باتری، اتومبیل شما روشن نمی‌شود و به طور‌کلی سیستم برقی خودرو نیز کار نخواهد کرد. درواقع، تمام شدن باتری یکی از علت‌های روشن شدن چراغ چک خودرو است. تعویض یا شارژ باتری به تنهایی کار ساده‌ای است، اما به خاطر داشته باشید که در بعضی از جدیدترین خودروها، باتری زیر پوشش‌های پلاستیکی دفن شده‌است و دسترسی به آن کمی دشوار است. به هر روی، این مشکل را می‌توان با تعویض باتری برطرف کرد.

دکمه بازگشت به بالا