معرفی خودرومعرفی خودروهای خارجی

نقد و بررسی خودرو سانگ یانگ کوراندو بن رو

معرفی خودرو سانگ یانگ کوراندو بن رو

معرفی خودرو سانگ یانگ کوراندو بن رو

سانگ‌یانگ کوراندو – 2300 4 سیلندر – (SsangYong Korando) خودروی است که از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۶ تحت نام (سانگ‌یانگ) و از ۲۰۱۰ تاکنون تحت نام(Mekong Auto)” در کشورهای کره جنوبی، ویتنام، ایران، روسیه، و لهستان تولید شده‌است. مدل تولید ایران متعلق به نسل سوم و طراحی‌شده در سال ۲۰۰۴ است.

سانگ یانگ، شرکتی قدیمی از کره­جنوبی هست که در حوزه شاسی­بلند و خودروهای آفرودی، آوازه­ای دیرینه دارد که در ایران نیز خیلی وقت هست فعالیت می­کند. اما بنا به دلایلی مخصوصا زشت بودن خودروهایش نتوانست در بین ایرانیان سخت­پند، جایی در بازار داشته باشد. با توجه به همه این موارد، در سال 1385، کوراندو بن رو در ایران دیده­شد؛ خودرویی که نشانگر خودکفایی و قدرت کره­جنوبی نیز محسوب می­شد.

از این نکته نگذریم که سالیان زیادی شرکت آلمانی مرسدس بنز با سانگ یانگ همکاری می­کرده است و از همین رو ردهایی از یک خودروی آلمانی در این آفرودی همه­چیز تمام دیده می­شود. این خودروی سخت قلق در کشورهای زیادی مانند هند، روسیه، ویتنام، لهستان و از جمله ایران عرضه شده که در ادامه با نقد و بررسی سانگ یانگ کوراندو بن رو خواهیم دید که آیا می­توان روی این خودرو حساب کرد یا خیر.

سانگ یانگ کوراندو بن رو
سانگ یانگ کوراندو بن رو

نقد و بررسی فضای داخلی خودرو سانگ یانگ کوراندو بن رو

سانگ یانگ کوراندو بن رو خودرویی هست که آفرودی محسوب می­شود، از همین رو اگر به نقد و بررسی سانگ یانگ کورنادو بن رو از لحاظ طراحی داخلی بپردازیم، می­توان گفت امتیاز خوبی به این خودروی مقتدر می­رسد. تلفیق رنگ نقره­ای و مشکی مهم­ترین نکته­ای هست که در این خودرو به چشم می­خورد و باید دید که در بخش­های بعد چه عملکردی از خود به­جا گذاشته ­است.

سانگ یانگ کوراندو بن رو
سانگ یانگ کوراندو بن رو

نقد و بررسی فضای بیرونی خودرو سانگ یانگ کوراندو بن رو

سانگ یانگ کوراندو بن رو در نمای بیرونی خود موفق ظاهر شده و ما را یاد خودرو های تویوتا مخصوصا FJ می­اندازد. چراغ­های درشت ریز به همراه جلوپنجره­ای با رده­های عمودی و سپر اغلب مشکی با مه­شکن­های قرمز، خلاصه­ای از نمای روبه­روی کورنادو هست که رضای کارشناسان کا را به ­همراه داشته­است.

نقد و بررسی موتور سانگ یانگ کوراندو بن رو
نقد و بررسی موتور سانگ یانگ کوراندو بن رو

در نمای کنار نیز در عین سادگی می­توان احساس خوش­آیندی را با مشاهده آن تجربه کرد. مخصوصا دو درب بودن آن که نگذاشته­است از طراحی کناری زشتی­ای دیده شود. در قسمت پشتی نیز طراحی عجیب غریبی دیده نمی­شود و تمام انتظراتی که از یک شاسی­بلند می­رود در این آفرودی کره­ای دیده می­شود تا بتوانیم امتیاز خوبی را در نقد و بررسی سانگ یانگ کوراندو بن رو بدهیم.

سانگ یانگ کوراندو بن رو
سانگ یانگ کوراندو بن رو

نقد و بررسی رانندگی خودرو سانگ یانگ کوراندو بن رو

کوراندو برای آفرود کردن بی­نظیر هست و با وجود آپشن­هایی نظیر گرمکن شیشه عقب و آینه‌ها، آینه‌های برقی، جک گازی در موتور، تنظیم دستی ارتفاع فرمان و تنظیم کاسه چراغ جلو توانسته­است رضایت مشتریان خود را جلب نماید.

سانگ یانگ کوراندو بن رو
سانگ یانگ کوراندو بن رو

نقد و بررسی موتور سانگ یانگ کوراندو بن رو

کورنادو بن رو در ایران با دو نوع موتور عرضه می­شود که هردو یک نکته منفی بزرگ دارند و آن مصرف سوخت بسیار بالایی هست که به­هیچ وجه نمی­توانید از آن به عنوان خودرویی شهری استفاده نمائید. باورش سخت هست اما مصرف سوخت این خودرو در مدل­های مختلف، به­طور میانگین حدود 15 لیتر به ازای هر صد کیلومتر هست.

کمی ریزبین شویم و با قدرت موتورهای کورنادو آشنا شویم؛ اولین مدل از کورنادو موتوری 4 سیلندری 2.3 لیتری را به­همراه خود دارد که می­تواند در نهایت 150 اسب بخار قدرت تولید کند؛ گشتاور این موتور 210 نیتون متر هست که در نهایت برای انتقال قدرت از گیربکسی 5 سرعته دستی بهره می­برد.

موتور دیگر این غول سانگ یانگ، موتوری 6 سیلندری با حجم 3.2 لیتر هست که قادر هست 220 اسب بخار تولید کند و 306 نیوتون متر گشتاورش هست که رضایت­بخش هست و در نهایت برای انتقال قدرت از جعبه گیربکس اتوماتیک استفاده می­کند.

سانگ یانگ کوراندو بن رو
سانگ یانگ کوراندو بن رو

در هر دو مدل سرعت خوبی دیده می­شود که به­طور میانگین 10 ثانیه برای شتاب صفر تا صد نیاز دارند؛ در کل به جزمصرف سوخت بالا، در باقی موارد انتظارات برطرف شده و می­توان امتیاز خوبی را در نقد و بررسی سانگ یانگ کوراندو بن رو در بخش موتوری داد.

سانگ یانگ کوراندو بن رو
سانگ یانگ کوراندو بن رو

نقد و بررسی ایمنی خودرو سانگ یانگ کوراندو بن رو

قفل مرکزی، چراغ احتیاط درب­ها و کیسه هوایی که برای راننده تعبیه شده­است، امکانات ایمنی هست که برای کورنادو درنظر گرفته­شده که می­توان عملکرد بهتری نیز داشته باشد.

 

نقد و بررسی ارزش خرید خودرو سانگ یانگ کوراندو بن رو

قیمت کوراندو بن رو نسبت به سایر آفرودی­های مطمعن، کمی کمتر هست که نکتهای مثبت محسوب می­شود؛ البته باید درنظر داشت که پیدا کردن قطعات این خودرو امری سخت هست و خدمات پس از فروش برای این آفرودی جذاب هیچ معنی­ای ندارد.

همانطور که گفته شد کوراندو دارای دو نوع پیشرانه بوده که اولی از یک موتور شش سیلندر 3.2 لیتری با توان 220 اسب بخار و 312 نیوتون متر گشتاور تشکیل شده است. نوع دوم نیز دارای پیشرانه چهار سیلندر 2.3 لیتری است که توانایی تولید نیرویی معادل 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور 209 نیوتون متر را دارد.

گفتنی است هر دو مدل دو دیفرانسیل بوده و قدرت به صورت 4WD به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند، به همین دلیل است که کوراندو توانایی حرکت در مسیرهای آفرودی را دارد. همچنین گیربکس 5 سرعته دستی برای انتقال قدرت در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. شایان ذکر است که خودروی مورد نظر دارای پیشرانه چهار سیلندر 2.3 لیتری است که مدل سال 1388 است.

گفتنی است بیشتر قطعات مصرفی این خودرو با سانگ یانگ موسو مشترک بوده اما با این حال پیدا کردن قطعات یدکی این خودرو در بازار کمی دشوار است. همچنین در زمان عرضه نیز مرتبخودرو در زمینه ارائه خدمات پس از فروش بسیار ضعیف عمل کرد که موج نارضایتی خریداران از آن ایجاد شد.

سانگ یانگ کوراندو بن رو
سانگ یانگ کوراندو بن رو

نمای داخلی کوراندو از یک طرح قرینه برخوردار است که به دلیل کاهش هزینه ها برای انتقال فرمان به سمت راست در برخی از کشورها، اینگونه طراحی و ساخته شده است. اما کیفیت قطعات مصرفی در آن قابل قبول بوده و در خودروی مورد نظر پس از گذشت 10 سال از تولید آن، چندان مستهلک نشده و ظاهر خود را تاحد زیادی حفظ کرده اند. برخی از امکانات پایه کوراندو شامل کولر، گرمکن شیشه عقب و آینه‌ها، آینه‌های برقی، جک گازی در موتور، تنظیم دستی ارتفاع فرمان، تنظیم کاسه چراغ جلو، چراغ احتیاط درها، قفل مرکزی و فرمان و دسته دنده چرمی می‌شود.

سانگ یانگ کوراندو بن رو
سانگ یانگ کوراندو بن رو

کیسه هوا در کوراندو یک عدد در سمت راننده بوده و در برخی مدل‌ها علاوبر آن سمت شاگرد نیز دارای کیسه هواست. در کل می‌توان گفت داخل کوراندو جذابیت چندانی برای راننده و سرنشینان ندارد و بیشتر مناسب یک خودروی آفرودی است که کاربری آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.
هم اکنون در بازار آزاد قیمت مدل‌های سانگ یانگ کوراندو 2300 با مدل‌های 85 و 86 در حدود 250 الی 290 میلیون تومان است و مدل های 3200 نیز بین 280 الی 310 میلیون تومان قیمت دارند.

نکات مثبت سانگ یانگ کوراندو

  • قابلیت آفرود بالا
  • ترمز های قدرتمند
  •  کیفیت ساخت بالا
  • موتور بسیار قدرتمند
  •  هندلینگ مناسب

 

نکات منفی سانگ یانگ کوراندو

  • آپشن های کم
  •  بازار خرید و فروش نه چندان خوب

 

مشخصات سانگ یانگ کوراندو 2007

مدل : Korando 3,2
کلاس : SUV کوچک
گیربکس : 4 دنده اتوماتیک
محور متحرک :دو دیفرانسیل (4WD)
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 6 خطی/24
حجم موتور سی سی : 3200
قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 220/6500
گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 312/4700
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 200
شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 11,4
طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 4330 / 1841 / 1840
وزن خالص(کیلوگرم) : 1860
مشخصات تایر :225/70R15
مصرف ترکیبی(لیتر) : 12
استاندارد الایندگی :یورو 3
حجم مخزن سوخت(لیتر) : 70
کیسه هوا : ندارد
سیستم های ترمز و پایداری : جلو و عقب دیسکی با خنک کننده در جلو / TCS-ABS
سیستم های امنیتی : قفل مرکزی / ایموبلایزر / ریموت کنترل / قفل اتوماتیک درها در سرعت
سیستم های فرمان و هدایت : قدرت کمکی هیدرولیکی / تنظیم دستی فرمان
سیستم تهویه مطبوع : کنترل دستی / دریچه هوای گرم صندلی عقب
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : رادیو CD با 6 بلندگو / USB-Ipod
سیستم صندلی : تنظیم دستی
سیستم اینه و شیشه ها : تنظیم برقی آینه ها / شیشه بالابر جلو و عقب برقی
سیستم روشنایی : تنظیم دستی چراغ جلو / مه شکن جلو و عقب
سایر امکانات :جک گازی در موتور / هشدار های شنیداری

‫2 نظرها

  1. من فکر میکنم که توی ایران که قیمت سوخت بسیلر پایین هست، زیاد بودن مصرف سوخت چندان مشکل ساز نیست. با توجه به گرانی و تورم بالا در کشور فکر نمیکنم که زیاد به چشم بیاد. در نهایت نسبت به خودروهای با مصرف سوخت اقتصادی حداکثر ماهیانه ماکزیمم 100 و نهایتا 200 هزار تومن تفاوت داشته باشه. فکر نمیکنم برای کسی که این مبلغ برای خرید خودرو صرف میکنه ایجاد مشکل بکنه.
    مخصوصا به لحاظ نوع استفاده آفرود اون و یا حتی برای مصرف شهری.
    در کل باید از بابت بررسی بسیار جالب و کامل شما تشکر بکنم.
    مطالب بسیار جالب و کاربردی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا