
۶ نسل خودروهای سری Z نیسان شامل مدلهای 240Z، 280ZX، Z31، Z32، Z33 و Z34 میشود که با نامهای مختلف در ژاپن و بازار جهانی از سال ۱۹۶۹ تا امروز تولید شدهاند.

مدل Z34 یا نیسان 370Z سال ۲۰۰۸ رونمایی شد و تا امروز در نسخههای مختلف نیسمو، کوپه، رودستر و … در کشورهای مختلف فروخته شده. مدل جدید که بهزودی تولید میشود، براساس نسلهای قدیمی طراحی شده و ترکیبی از نیسان آنالوگ گذشته و دیجیتال آینده خواهد بود.
نسل جدید نیسان Z یک خودروی کوپهی اسپرت با ظرفیت دو سرنشین است که به جعبهدندهی دستی ۶ سرعته، سیستم انتقال قدرت به محور عقب و موتور V6 با دو توربوشارژر مجهز میشود. اگر شایعهها درست باشند، موتور این خودرو VR30DDTT خواهد بود که پیش از این در مدلهای Q50 و Q60 اینفینیتی نصب شده؛ حجم این موتور سه لیتر است و ۴۰۰ اسببخار قدرت و ۴۷۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مشخصات فنی در مقایسه با قدرت ۳۳۲ اسببخاری 370Z ارتقای چشمگیری است.

قیمت عقبی Z پروتو کمی مدرنتر به نظر میرسد زیرا طراحی این قسمت از مدل ۳۰۰ZX دهه ۹۰ الهام گرفته است. در این قسمت چراغهای افقی متمایزی به چشم میخورد که برای دنیای مدرن دوباره تفسیر شدهاند و روی آنها هم مثل ۳۰۰ZX قاب مشکیرنگی قرار گرفته است؛ اما در Z پروتو همهچیز رترو نیست و عناصر کاملاً مدرنی مثل اسپلیتر جلو، رکابهای جانبی و دیفیوزر عقب فیبر کربنی به همراه رینگهای آلیاژی سبکوزن ۱۹ اینچی و دو سر اگزوز دایرهای شکل هم در آن دیده میشود.

در مورد مشخصات فنی که هنوز تأیید نشدهاند نمیتوان بیشتر صحبت کرد، اما با وجود تصاویر رسمی منتشر شده، طراحی و ظاهر Z جدید نیسان را میتوان نقد یا ستایش کرد. مقامهای نیسان از هرکسی بهتر میدانند که سری Z نامی مقدس است؛ شاید حتی بهتر باشد که اهمیت سری Z را با GT-R مقایسه کنیم.
تاریخچه این سری به ۱۹۶۹ و حتی پیش از آن به داتسون اسپرتس (Datsun Sports) برمیگردد، بنابراین برای تولید مدلی جدید باید خواستهی طرفداران قدیمی و جدید را درنظر گرفت.
نیسان Z Proto کاملا براساس مدلهای قدیمی سری Z طراحی شده و این ادعا با نگاهی به جلو، عقب و نمای جانبی بدنه کاملا تأیید میشود. سپر جلو و دریچهی هوای بزرگ، ادای احترام به 240Z است؛ انعکاس چراغهای جلو با نمای Z شکل به نسل اول شباهت دارد و علاوه بر رنگ زرد بدنه، برآمدگی روی کاپوت هم به 240Z اشاره میکند.

پیشرانهٔ V6 توئین توربوی Z پروتو با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی همراه است که کل نیروی آنرا به چرخهای عقب انتقال میدهد اما به گفتهٔ نیسان، یک گیربکس اتوماتیک هم برای آن در حال توسعه است. درمجموع هرچند این خودرو فعلاً بهعنوان یک پروتوتایپ معرفی شده اما بسیاری از ویژگیهای آن مثل سبک طراحی رترو، موتور V6 توئین توربو و گیربکس دستی، همگی به نسخهٔ تولیدی منتقل خواهند شد.

نیسان فعلاً زمان دقیق تولید Z پروتو را اعلام نکرده اما خاطرنشان کرده است که این یکی از ۱۰ محصول جدید نیسان است که طی ۲۰ ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد؛ بنابراین انتظار میرود فروش نسل جدید کوپهٔ Z نیسان از سال آینده آغاز شود.

شاید زیباترین بخش در طراحی Z Proto، نمای جانبی باشد؛ ساختار کلی این مدل اولیه براساس Z34 است که این مورد را میتوان در شیب سقف تاحدودی تشخیص داد، اما با تغییرات جزئی درکنار ارتفاع کمتر شاسی، Z Proto در نمای جانبی بیشتر به چند دهه پیش برگشته تا سال ۲۰۰۸. رینگهای ۱۹ اینچی برنزی هم به زیباتر شدن این مدل مفهومی کمک کردهاند.
در نمای عقب، نیسان به دههی ۱۹۹۰ رفته و چراغهای 300ZX را بازطراحی کرده است. چراغهای LED باریکتر و سادهتر شدهاند و با تزئینات مشکی رنگ، دو سراگزوز بزرگ، دیفیوزر فیبرکربنی سپر عقب و نشان جدید Z و قدیمی Fairlady Z هماهنگ است. درمقایسه با 370Z، مدل جدید طول بدنه بیشتر و ارتفاع شاسی کمتری دارد.
نسل جدید نیسان Z اسپرت بهصورت رسمی و البته در لباس نسخهای پیشتولیدی رونمایی شد. با این وجود مقامات نیسان علاوه بر اطلاعات منتشر شده در روزهای قبل جزئیات بیشتری را نیز در دسترس عموم قرار دادهاند. اول بیایید از خبرهای بد شروع کنیم: نیسان Z جدید در اروپا عرضه نخواهد شد.

موضوع جالب اینکه تامورا اذعان داشته نیسان پیش از تصمیم به تولید Z جدید با پیشرانه ۶ سیلندر گزینه ارائه نسخه تمام الکتریکی را نیز بررسی کرده است. احتمال عرضه نسخه الکتریکی شده نیسمو در آینده وجود داشته و اگر مشتریان بازخورد مثبتی ارائه دهند شانس تولید چنین مدلی بالا خواهد بود. این مدیر ارشد گفته است:
در آغاز ما باید کاملاً درباره بازخوردهای زیادی که از مشتریان میگرفتیم فکر میکردیم. اگر مشتریان بهطورجدی درخواست قوای محرکه هیبریدی را داشته باشند ما باید به این نکته توجه کنیم.