
نام رنو کولئوس و میتسوبیشی اوتلندر بهقدری این روزها شنیده میشود که هر فرد بیعلاقه به حوزه خودرو را نیز بهسوی خود جذب میکند. کولئوس ساخت شرکت فرانسوی رنو و اوتلندر ساخت شرکت ژاپنی میتسوبیشی است.
هر دوی این خودروهای شاسیبلند هم بسیار پرفروش هستند و هم در سرتاسر جهان طرفداران بسیاری دارند. اما نوآوری، مشخصات فنی، امکانات و فنآوریهای جدید، باعث شدهاست این دو خودرو تفاوتهای آشکاری با یکدیگر داشته باشند.
به همین دلیل، ما در این مقاله درباره مقایسه رنو کولئوس و میتسوبیشی اوتلندر صحبت میکنیم.
میتسوبیشی با عرضه اوتلندر از سال 2001 میلادی (ابتدا با نام ایرترک) یک SUV جدید را جدای از محصول پر طرفدار خود یعنی پاجرو به بازار معرفی کرد. در حال حاضر نسل سوم میتسوبیشی اوتلندر عرضه شده است. این نسل در سال 2012 در نمایشگاه ژنو معرفی شده و تا بدین جا 2 فیس لیفت را تجربه کرده است.
کولئوس اما سابقه کمتری دارد و نسل اول آن در سال 2007 میلادی معرفی شد.گرچه رنو کانسپت آن را در سال 2000 میلادی به نمایش در آورد اما 7 سال طول کشید تا اولین SUV واقعی این شرکت به روی خط تولید برود.
در زیر کاپوت کولئوس یک موتور چهارسیلندر بنزینی 2.5 لیتری آسپیراژی X-Trail قرار دارد که گشتاوری بهاندازه 233 نیوتنمتر را با 6000 دور دردقیقه تولیدمیکند و دارای گیربکس اتوماتیک CVT با حالتهای دستی است. مصرف سوخت در چرخه ترکیبی 8.3 لیتر در 100 کیلومتر است.
همانطور که آمار و ارقام نشان میدهد، رانندگی با این شاسیبلند بسیار هیجانانگیز است. سیستم تعلیق نرم، رانندگی روان و فرمانبرقی سبک آن احتمالاً این خودرو را به همراهیخوب و دوستداشتنی در جاده تبدیلمیکند. اما در جادههای پُرپیچ وخم، کنترل بدنه در مقایسه با آنچه شما از این کلاس انتظاردارید کمی خستهکننده است.
متأسفانه در زمینهای لغزنده فرمان فاقد بازخورد مناسب است و راننده بر خودرو تسلط کافی ندارد. در رانندگی روزمره با سرعت متوسط، بازخورد مناسب فرمان بهسختی احساس میشود، اما در سرعتهای بالا و در زمینهای لغزنده این مشکل وجود دارد.
گر بخواهیم از لحاظ ابعادی مقایسه ای بین رنو کولئوس و میتسوبیشی اوتلندر داشته باشیم. اوتلندر از نظر طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری به ترتیب برابر با 4695، 1810، 1710 و 2670 میلی متر و کولئوس نیز به ترتیب برابر با 4672، 1843، 1678 و 2705 میلی متر است. از نظر وزنی نیز هر دو کراس اور در محدوده 1600 kg قرار دارند. میتسوبیشی در حدود 1656 kg و کولئوس در حدود 1610 kg است.
نوع خودرو |
طول |
عرض |
ارتفاع |
فاصله دو محور |
میتسوبیشی اوتلندر |
4695 |
1810 |
1679 |
2670 |
رنو کلیوس |
4673 |
1843 |
1678 |
2705 |
مدل خودرو | رنو کولئوس | میتسوبیشی اوتلندر |
پیشرانه | 4 سیلندر | 4 سیلندر |
حجم موتور | 2488 سی سی | 2360 سی سی |
حداکثر قدرت | 170 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه | 166 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 233 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه | 219 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه |
گیربکس | CVT X-Tronic | CVT با قابلیت تعویض 6 دنده بهصورت دستی |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر | 9.3 لیتر در هر صد کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 | 9.8 ثانیه | 10.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 199 کیلومتر در ساعت | 190 کیلومتر در ساعت |
صندلیهای چرمی کولئوس بسیار نرم و راحت هستند. فضای داخلی رنو کولئوس بهخوبی طراحی شدهاست و این تصور عالی که رنو بهدنبال شاسیبلندی اسپرت بودهاست را میتوان بهخوبی احساس کرد.
همچنین کنسول وسط دارای طراحیارگونومیک است، بهطوری که راننده میتواند به تجهیزات و دکمهها تسلط داشتهباشد. برروی کنسولجلو، صفحهنمایشلمسی بزرگ 8.7 اینچی وجوددارد که کاملاً متناسب طراحی شدهاست. بهطورکلی، فضای داشبورد در جلو به نوبه خود بسیار هوشمندانه و کاربردی طراحی شدهاست.
هنگامیکه خودرویی در کلاسهای جدید طراحی میشود، اغلب دارای تغییرات زیادی در طراحی کابین است. اما بهنظر میرسد میتسوبیشی در ساخت اوتلندر بهاندازه کافی تغییرات اساسی در طراحی داخلی ایجاد نکردهاست! میتوان گفت طراحی کابین این خودرو هم خوب است و هم تاحدودی بد!.
بسیاری از تجهیزات ازطریق صفحه لمسی بهراحتی قابل استفاده هستند و کنسول کاملاً ارگونومیک طراحی شدهاست. صندلیها از چرم باکیفیت ساخته شدهاند و بسیار نرم و راحت هستند. همچنین فضای داخلی کابین بسیار جادار و مناسب است.
اما آنچه طراحی داخلی کابین را تاحدودی بیرمق نشان میدهد، این است که کابین اوتلندر مانند یک شاسیبلند جدید که جوانپسند و اسپرت باشد نیست. مورد دیگری که وجود دارد، حرکت صندلی است. صندلیراننده زمانیکه خودرو شتاب میگیرد، کمی حرکتمیکند.
رابط کاربری جدید رنو موسوم به Rlink 2 برای این مدل در نظر گرفته شده است و با این که به نسبت محصولات پیشین رنو شاهد پیشرفت در این بخش بودیم اما هنوز اختلاف زیادی با رقبای آلمانی خود همچون فولکس واگن تیگوان دارد.
طراحی پیچیده منو ها و عملکرد به نسبت کند آن باعث می شود که شما را کمی گیج و خسته کند. پشت آمپر این کراس اور به سه بخش تقسیم شده است که در بخش مرکزی آن از یک صفحه نمایش TFT برای نشان دادن میزان دور موتور و سرعت و دیگر علائم مربوط به رانندگی استفاده شده است.
تجهیزات | رنو کولئوس | میتسوبیشی اوتلندر |
چراغ | چراغهاى جلو LED PURE VISION، چراغهاى دى لايت LED با طراحی C شكل، چراغ مهشكن جلو با قابليت چرخش با فرمان | چراغهای جلو LED، شوینده چراغها بر روی سپر جلو، Day Light جلو، چراغهای عقب LED طیفی |
سیستمهای مولتی مدیا | رنو R-LINK سيستم ناوبرى ، بههمراه 13 عدد بلندگو BOSE سيستم صوتى حرفهاى، بلوتوث و دكمه فرمان صوتى روى غربيلک فرمان | دارای سیستم اتصال تلفن همراه از طریق هندزفری بلوتوث و قابلیت کنترل آن روی فرمان، دارای پورت USB و دوربین دنده عقب |
صفحه نمایش | مانيتور لمسى 8.7 اينچى | نمایشگر 7 اینچی لمسی |
رینگها | سنسورجلو، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور | ۱۸ اینچی طرح جدید، لاستیک 55R18/225 |
آینه | آیينههاى جانبی مجهز به راهنماى LED، آیينههاى جانبی برقی تاشو همراه با گرمكن، آیينه عقب الكتروكروميک اتوماتيک | آیینههای جانبی با قابلیت جمع شدن الکتریکی، آینه الکتروکرومیک |
تهویه مطبوع | تهويه اتوماتيک دوگانه با كانال هواى سرنشينان عقب | سیستم تهویه هوای دوگانه با قابلیت تنظیم متفاوت دما برای راننده و سرنشین Dual Air Conditioning |
صندلی | پشت سرى قابل تنظيم براى صندلیهاى جلو، صندلیهاى رديف جلو برقی گرم شونده و خنک شونده، صندلی راننده با تنظيم گودى كمر
صندلیهاى تاشوى عقب با قابليت تفكيک40:60 مجهز به كنسول، امكان اتصال صندلی كودک ISOFIX |
صندلیها با ظرفیت هفت سرنشین (دارای ۷ صندلی در ۳ ردیف)
صندلیهای تمام چرم بههمراه تنظیم الکتریکی صندلی راننده در ۴ جهت گرمکن صندلیهای جلو صندلی تاشوی عقب باقابلیت تفکیک ۶۰:۴۰ مجهز به کنسول عقب، سیستم ایزوفیکس |
شیشه | شيشه بالابر جلو و عقب برقی | شیشه بالابر جلو و عقب برقی |
سیستمهای هشدار دهنده | سیستم هشداردهنده نقاط کور، سیستم هشداردهنده برخورد از جلو، سیستم هشداردهنده خروج خودرو از مسیر حرکت | سیستم هشداردهنده انحراف از مسیر حرکت، سیستم هشداردهنده برخورد از جلو |
امکانات دیگر | اتوپارک و پانارومیک |
مقایسه ایمنی رنو کولئوس و میتسوبیشی اوتلندر

هر دو این خودروها بهطورکامل امنیت سرنشینان را تامینمیکنند. رنو کولئوس و میتسوبیشی اوتلندر بالاترین امتیاز ایمنی را از EURO-NCAP(مؤسسه ایمنی اروپا) دریافت کردهاند.
تجهیزات | رنو کولئوس | میتسوبیشی اوتلندر |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، قفلهای ایمنی کودک، قفل درب سنجش سرعت
|
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم تشخیص عابر پیاده، سیستم کاهش برخورد رو به جلو، ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیبدار |
کیسه هوا | 6 کیسه هوا ( جلو، جانبی جهت سرنشین جلو، پردهای) | مجهزبه 7 ایربگ (۲ عدد جلو و سرنشین، ۲ عدد ایربگ جانبی، ۲ عدد ایربگ پردهای و ۱ عدد زانو) |
سیستمترمز | ترمزهای ضد قفل (ABS)
سیستمترمز خودکار AEB |
مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیبدار (HSA)، ترمز اضطراری کمکی |
میتسوبیشی اوتلندر PHEV از دو موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی 2 لیتری نیرو میگیرد ؛ میتسوبیشی اوتلندر PHEV در 3 حالت میتواند فعالیت کند ؛ نخستین حالت نیرو گرفتن استفاده فقط در حالت بنزینی است ، حالت دوم که تا سرعت 120 کیلومتر در ساعت میتوانید از آن بهره ببرید استفاده از نیروی دو موتور الکتریکی میباشد و حالت سوم هم ترکیبی کار کردن دو نیروی مولد برق و بنزین با یکدیگر است که در این حالت حداکثر قدرت 203 اسب بخار و 332 نیوتن متر گشتاور تولید میشود و این نیرو به یک گیربکس CVT منتقل میگردد و بعد از آن توسط سیستم 4WD و سیستم کنترل لحظه ای نیرو وارد شده به هر چرخ قدرت کافی برای به حرکت درآوردن میتسوبیشی اوتلندر PHEV را منتقل میکنند.
طراحان کولئوس با استفاده از خطوط نرم سپر، گلگیر و کاپوت را حجم داده اند. چراغ های عقب نیز با دو خط ساف به آرم رنو که دقیقا در مرکز درب عقب قرار داده شده است می رسند و در پایین سپر نیز شاهد استفاده از نوار کرومی هستیم.
رینگ های کولئوس نیز 18 اینچی هستند و 7 رنگ متفاوت برای آن قابل انتخاب است.
اوتلندر با برخورداری از از سیستم تعلیق پیشرفته خود رانندگی نرم و راحتی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد همچنین موتور این خودرو علی رغم عدم برخورداری از سیستم توربو شارژر، شتاب مناسبی را در اختیار این خودرو قرار می دهد هر چند که در صورت سنگین بودن خودرو به دلیل حمل بار و سرنشینان کمی کشش خودرو ضعیف گزارش شده است.
رنو کولیوس هم به جدیدترین تکنولوژی رنو مجهز گردیده است از همین رو رانندگی نرم ،تعویض دنده بدون صدا و تاخیر و همچنین شتاب مناسبی را فراهم آورده است و بواسطه موتور 2.5 لیتری خود از شتاب نسبتا بهتری نسبت به رقیب خود برخوردار است.
در نتیجه این دو خودرو از نظر فنی و سیستم سواری در یک سطح بوده هر چند که شاید در بخش راحتی و نرمی خودرو کمی میتسوبیشی اوتلندر در وضعیت بهتری به سر می برد.
نوع خودرو |
حجم موتور |
نوع موتور |
قدرت خروجی |
گشتاور نیوتن متر |
شتاب 0 تا 100 ثانیه |
مصرف سوخت لتیر |
نوع جعبه دنده |
میتسوبیشی اوتلندر |
2.4 |
تنفس طبیعی |
174 |
220 |
10.5 |
9 |
CVT |
رنو کولیوس |
2.5 |
تنفس طبیعی |
170 |
233 |
9.8 |
8.3 |
CVT |