معرفی خودرومعرفی خودروهای خارجی

نقد و بررسی آلفارومئو 4C

معرفی خودرو آلفارومئو 4C

آلفارومئو 4C یک خودرو اسپرت ایتالیایی است که در سال 2013 معرفی و عرضه شد و در حال حاضر هم بر روی خط تولید کمپانی ایتالیایی قرار دارد.

جذابیت نام آلفارومئو در این است که همان اصالت ایتالیایی فراری و مزراتی را دارد؛ البته در پکیجی کوچک‌تر و دست‌یافتنی‌تر. اما چهره این روزهای آلفارومئو کوچک‌ترین نشانی از میراث سرعت و هیجان این برند دوست‌داشتنی ندارد.با نگاهی به این گذشته پر از هیجان، جای تاسف دارد که ساخته‌های 2 دهه اخیر این ایتالیایی اصیل محدود شده‌اند به خودروهایی دور از هیجان برپایه پلت‌فرم‌های اقتصادی فیات و محصولات دیفرانسیل جلو ناامید‌کننده.

معرفی خودرو  آلفارومئو 4C

آلفارومئو در این میان یک قدم از سایر خودروسازان جهان پیشی گرفته و با ترکیب تکنولوژی های مربوط به موتورهای پیشرفته توربو تزریق مستقیم، گیربکس های فوق سریع دوبل کلاچ و شاسی های بسیار سبک وزن فیبرکربنی، معجونی اقتصادی از سرعت و چابکی را پدید آورده که با توجه به حجم پیشرانه 1.75 لیتری یکی از سریعترین خودروهای جهان محسوب می شود.

در این بین، هر از ‌گاهی، کورسوی امیدی هم دیده می‌شد مثل 8C Competizione که البته همچون ساخته‌های فراری و مزراتی، گران‌قیمت بود و نه‌چندان دست‌یافتنی. اما آلفارومئو دیگر خسته شده از این درجا زدن‌های مدام در مسیر بازگشت به میراث گذشته. با 4C، آلفارومئو می‌خواهد به روزهایی بازگردد که با ساخته‌های دلربا و مهیجش، ستوده می‌شد.

در واقع 4C تنها یک خودرو اسپرت خوش‌چهره و مهیج نیست بلکه آغاز دوباره آلفارومئو است. آلفارومئو 4C یک خودرو اسپرت کوچک است که در سال 2013 معرفی شد و پا به بازارهای جهانی گذاشت.

البته آلفارومئو پیش از معرفی نسخه نهایی، در سال 2011 یک نسخه کانسپت و یا مفهومی از 4C را در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش گذاشت ولی مدل نهایی در سال 2013 در همین رویداد معرفی شد تا به عنوان اسپرت‌ترین محصول کمپانی ایتالیایی شناخته شود.

آلفارومئو 4C
آلفارومئو 4C

نقد و بررسی فضای داخلی آلفارومئو 4C

در داخل اتاق با ظاهری کاملا متفاوت روبه رو هستیم. فضای کابین این کوپه دو نفره به قدری کوچک است که انگار سوار بر یک خودرو هاچ بک شهری شده اید.

برای این که متوجه شوید چگونه صندلی ها شما را در بر می گیرند، باید گفت که اگر قدتان کمی بلند باشد، فرمان شبیه به حرف D این خودرو، به کلی دید بخش آمپرها را مختل می کند و اوضاع دید عقب هم رو به وخامت می رود.

آلفارومئو 4C یک سوپرکوپه موتور وسط دو نفره با ابعاد کوچک است که شباهت زیادی به سوپراسپرت‌های مثل فراری و لامبورگینی دارد. از همین روی زمانی که شما با یک آلفا 4C رو‌به‌رو می‌شوید، ممکن است در نگاه اول دچار تردید شوید که آیا یک مک لارن پیش رویتان قرار دارد یا آلفارومئو.

به هرحال فراری و آلفارومئو از زیرمجموعه‌های کمپانی مادر فیات به‌حساب می‌آیند که همین موشوع سبب شده وجوه اشتراک زیادی در بخش طراحی و تکنولوژی و موتور و غیره داشته باشند. به کابین این خودرو که وارد می شویم ، ابتدا چیزی که شما را جذب خودش می کند طراجی کلاسیک و به دور از هیجان این خودروی یک میلیارد تومنی است.

کیفیت کابین و قطعات در نوع خودش بی نظیر است و جای گله و شکایت را برای ما نمی گذارد.آلفارومئو 4C تنها دو صندلی دارد که کاملا اسپرت هستند و با روکشی از چرم پوشیده شده‌اند. فرمان D کات با استفاده از چرم، پلاستیک و پارچه ساخته شده و لوگوی زیبای آلفارومئو بر روی آن خودنمایی می‌کند.کابین آلفا 4C با پوشش پلاستیک سبک و فیبر کربن حس و حال یک ماشین مسابقه را ایجاد می کند. آلفا مجهز به سیستم پخش ساده با 4 بلندگو و یک نمایشگر بسیار کوچک در بالای کنسول متمایل به سمت راننده است.

آلفارومئو 4C
آلفارومئو 4C

وجود قطعات فیبر کربن در داخل کابین این محصول نیز به نوبه خود موجب ارتقاء کیفی و ظاهری کابین شده است. در اینجا همچون محصولات مسابقه‌ای از دستگیره‌های نواری چرمی در پنل درب‌ها استفاده شده است. صندلی‌ها کاملا اسپرت بوده و بدن سرنشین را به خوبی در بر می‌گیرند. متاسفانه سطح کیفی متریال به خدمت گرفته شده در ساخت داشبورد و رودری‌ها و تونل جعبه دنده نیز چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد. همچنین صندوق عقب این محصول تنها فضا برای قرار دادن یک چمدان کوچک را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و در مجموع باید عنوان داشت که سبک طراحی کابین آلفارومئو۴C  گرچه به عنوان یک خودرو اسپرت قابل قبول است اما شاید برای مشتریان ایرانی که بیشتر به دنبال آپشن و سطح کیفی بالاتر هستند، چندان عالی نباشد.

نقد و بررسی بیرون خودرو آلفارومئو 4C

با نگاهی به طرح بدنه آلفارومئو ۴C قطعا شما نیز اگر جزو علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت باشید، به این محصول ایتالیایی علاقه‌مند شده و طراحی ظاهری آن را خواهید پسندید.

این محصول نزدیک‌ترین نمونه پلاک شده در ایران به مدل‌های فراری بوده و احساس هیجان خاصی را در دل علاقه‌مندان به تولیدات اسپرت ایتالیایی ایجاد خواهد کرد.

در نمای روبرو از چراغ‌های نه‌چندان بزرگ در دو طرف چهره استفاده شده که فاصله زیادی با جلوپنجره مثلثی آلفارومئو دارند. طراحی سپر نیز عاری از المان‌های متفرقه بوده و علاوه بر جلوپنجره به دو هواکش در جوانب این بخش نیز مجهز شده است. نسخه لانچر این محصول دارای چراغ‌های معروف به عنکبوتی است که طرح چهره خودرو را اسپرت تر جلوه می‌دهد.

آلفارومئو 4C
آلفارومئو 4C

در نمای بغل شاهد فرم بدنه عضلانی این خودرو اسپرت هستیم که یک هواکش بزرگ روی قسمت فوقانی گلگیر عقب را به نشانه اسپرت بودن خود حمل می‌کند. فرم سقف و پنجره‌ها نیز حالتی شبیه به محصولات کونیگزگ را در ذهن تداعی می‌نماید. قسمت عقب آلفارومئو ۴C به طرزی جذاب با دو عدد چراغ دایره‌ای و همچنین دو عدد سر اگزوز گرد تجهیز شده که در کنار سایر المان‌ها به ویژه طرح مناسب سپر و درب صندوق عقب کوچک با لبه برآمده، جلوه‌ای کاملا اسپرت و مهیج را برای قسمت پشت آلفارومئو ۴C پدید آورده است.

در یک جمع‌بندی باید اعلام کنیم که نمای ظاهری این کوپه موتور وسط دونفره به نوبه خود توانسته آن چیزی که از این کلاس خودرویی انتظار می‌رود را به مشتریان تحویل داده و ظاهری جذاب همراه با ظرافت طراحی ایتالیایی را در اختیار کاربران این خودرو قرار دهد.

 

اندازه آلفارومئو 4C آنچان کم و کوچک است که حتی از برادر خود یعنی میتو نیز کوچک تر است و 3988 میلیمتر طول، 1864 میلیمتر عرض و 1184 میلیمتر ارتفاع دارد و تقسیم وزن آن با توجه به قرارگیری موتور در وسط خودرو و درست پشت سر سرنشینان 38 درصد در جلو و 62 درصد در عقب است. چرخ هایی که در عقب 19 اینچی و در جلو 18 اینچی هستند و تایر بکار رفته در آلفارومئو 4C از نوع Pirelli P Zero است. همچنین ترمزهای قرمز رنگی که از بیرون نیز قابل مشاهده است از نوع برمبو می باشند و در جلو 305 میلیمتری در عقب 292 میلیمتری هستند.

در نمای عقب آلفارومئو 4C همانند فراری با چراغ های ساده گرد رو به رو هستیم، و مجموعه سپر،اسپویلر و درب یک تکه موتور و صندوق کوچک قرار گرفته در پشت موتور، ظاهر بسیار جمع جوری به آن داده است.

نکته عجیب در خصوص آلفا 4C، بسته بودن کاپوت جلویی خودرو است که تنها خود شرکت سازنده مجاز به باز کردن آن است و برخلاف سایر خودروهای اسپرت موتور عقب، حتی فضایی برای قرار دادن چمدان نیز به خریداران ارائه نمی دهد.

البته جلو پنجره V شکل نشان دهنده هویت واقعی این سوپرکوپه است. چراغ های بزرگ بیضی شکل که بر روی سپر خودرو امتداد پیدا کرده اند و مجهز به LED های ریز و دایره ای شکل جدا از هم هستند تا کاپوت به نسبت بزرگ که با شیبی ملایم که در دو طرف آن امتداد جلو پنجره V شکل وجود دارد از جزییات مهم طراحی در بخش جلوی خودرو است.

در بخش کناری ورودی هوای موتور در یک سوم انتهایی بدنه قرار دارد و خط ملایمی که از سپر عقب حجیم شده تا روی درب خودرو امتداد پیدا کرده است مواجه هستیم.

نقد و بررسی رانندگی خودرو آلفارومئو 4C

یکی از افتخارات آلفارومئو این است که توانسته یک شاسی تمام فیبرکربنی را بسازد که خود نشانگر تکنولوژی بالایی است که در ساخت این خودرو استفاده شده است.

البته برای بالابردن امنیت در جلو و عقب از قسمت های آلومینیومی نیز استفاده شده و همچنین یک (Roll Bar) پشت دو سرنشین قرار داده شده تا در هنگام واژگونی از آنها محافظت شود.

این ساختار تمام فیبرکربنی شاسی، چنان آن را سبک کرده که تنها 65 کیلوگرم وزن دارد و وزن کلی خودرو را به تنها 895 کیلوگرمکاهش داده است.شاسی ساخته شده از فیبر کربن ، سیستم تعلیق مسابقه ای و ارتفاع بسیار پایین ملا آلفا رومئو 4C را به یک ماشین مناسب برای پیست تبدیل کرده است.

آلفارومئو 4C
آلفارومئو 4C

 

دلیل دوست داشتن خریداران اسپایدر C4 تمیزی و صافی آن است. این خودرو اساساً سیستم قدرت فرمان ندارد. فرمان برای رانندگی با یک دست بسیار سفت است، اما سرعت آن ثابت بوده و کاملاً ارتباط خوبی با جاده برقرار می­کند. علاقمندان به این خودرو متوجه بازخورد سریع آن می­شوند اما بیش­تر رانندگان خواهند فهمید که این فرمان برای استفاده روزمره بسیار خسته کننده است.

سرنشین اسپایدر 4C در بزرگراه شماره یک کالیفرنیا در (legendary Mazda Raceway Laguna Seca ) بودیم. تصور می­شد که این خودرو برای این مسیر ساخته شده است.

تاختن به سمت گوشه­های جاده بدون هیچ گونه خم شدگی در بدنه حرکت کند. ترمز برمبو و وزن سبک خودرو اجازه می­دهد تا با لاستیک­های نسبتاً کم عرض خود چابکی چشم­گیری داشته باشد. هنگامی که لاستیک کششی را متحمل می­شود به سادگی یک طرفه شده و مهار آن در این هنگام راحت می­شود.

سیستم کمک­های الکترونیکی حفظ مسیر خودرو به صورت اتوماتیک فعال می­شوند اما این امکان وجود دارد که راننده خود این کار را به صورت دستی انجام دهد.

وقتی که DNA را روی حالت فعال قرار می­دهید کنترل ثبات به ندرت دخالت می­کند و حالت مسابقه به طور کامل خاموش می­شود.

آلفارومئو 4C
آلفارومئو 4C

نقد و بررسی موتور آلفارومئو 4C

پیشرانه ای توربوشارژرآلفا 4C با حجم دقیق 1742 سی سی که 240 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و نیرو توسط یک گیربکس 6 سرعته شیفت ترونیک به چرخ های عقب منتقل می شود .

وزن سبک آلفا 4C و پیشرانه پر بازده آن باعث شده اند تا تنها زمان 4.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر از حالت سکون لازم باشد و به لطف آیرودینامیک خوب شتابگیری تا سرعت 260 کیلیومتر در ساعت بدون کوچکترین مشکلی انجام خواهد شد .

کالبد شکافی آلفا 4C نشان می دهد که ذات این ماشین مسابقه ای است و از اینرو استهلاک و هزینه های نگهداری پیشرانه آن بالا است. مصرف سوخت آلفا 4C حدود 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر است.

مزایا و معایب آلفا رومئو فورسی

در بحث نقاط قوت این خودروی ایتالیایی می‌توان به فرمان پذیری دقیق، شتاب و عملکرد مناسب، مصرف سوخت متعادل و طراحی ظاهری جذاب اشاره کرد. از سوی دیگر مواردی همچون سواری اسپرت و خشک که البته مطابق با ذات این خودرو بوده، کمبود تجهیزات رفاهی، واردات بسیار محدود و خدمات پس از فروش محدودتر را می‌توان به عنوان نقاط ضعف آلفارومئو ۴C در نظر گرفت.

آلفارومئو 4C
آلفارومئو 4C

وضعیت خرید و فروش آلفارومئو ۴C در ایران

همان طور که اشاره شد آلفارومئو۴C  به صورت بسیار محدود روانه بازار کشورمان شد. از طرف دیگر به عللی نظیر کمبود امکانات رفاهی و سطح کیفی نامناسب کابین و مواردی همچون کوچک بودن فضای داخلی، نتوانست نیاز مشتریان ایرانی را به میزان مناسبی برآورده سازد. بنابراین وضعیت فروش آن چندان پر رونق بوده و دارندگان این محصول جهت فروش اتومبیل خود قطعا نیاز به وقت و زمان طولانی جهت پیدا کردن مشتری مناسب دارند. بنابراین باید گفت که خرید و فروش آلفارومئو ۴C در ایران بسیار خاص و در اصطلاح به صورت تک‌فروشی خواهد بود.

نقد و بررسی ایمنی خودرو آلفارومئو 4C

از نظر ایمنی آلفارومئو 4C باید گفت این ایتالیای جذاب جزو ایمن ترین خودروهای موجود در بازار کشورمان است. طراحی و عملکرد مهندسان ایتالیایی نشان می دهد که آلفا در 4C به دنبال آپشن و تجهیزات نبوده است و کاهش وزن و افزایش ایمنی در اولیویت قرار داشته است.

این خودرو مجهز است به سیستم های ایمنی مثل :

ABS – EBD – سیستم الکترونیکی دینامیک خودرو VDC – سیستم تعدیل و کنترل لغزش ASR – سیستم کنترل سرعت موتور MSR – سیستم افزارش قدرت ترمز BA – سیستم واکنش سریع ترمز RAB – سیستم کنترل در سربالایی HSA

آلفارومئو 4C
آلفارومئو 4C

 

نقاط قوت

  • پیشرانه هماهنگ با گیربکس
  • طراحی فوق العاده خاص
  • شتاب گیری منحصر به فرد
  • مصرف سوخت مناسب
  • هندلینگ عالی و لذت رانندگی

نقاط ضعف

  • بازار ضعیف
  • لوازم نایاب
  • سوار و پیاده شدن نه چندان راحت
  • نبود گیربکس دستی
  • دید فضای عقب
آلفارومئو 4C
آلفارومئو 4C

مشخصات کلی

نام خودروآلفا رومئو  ۴C
کلاس خودرو اسپرت جمع و جور

مشخصات فنی آلفا رومئو ۴ سی

حجم موتور (سی سی)۱۷۴۲ 
تعداد و آرایش سیلندر۴ سیلندر خطی
تعداد سوپاپ۱۶
محور محرکدیفرانسیل عقب(RWD)
گیربکس(جعبه دنده)شش سرعته اتوماتیک
حداکثر قدرت۲۴۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور۳۵۰ نیوتن متر گشتاور در ۲۲۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۰ تا ۱۰۰۴.۵
حداکثر سرعت (km/h)۲۵۸
وزن (کیلوگرم)۸۵۰
طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر)۱۱۸۳/۱۸۶۴/۳۹۸۹
مشخصات تایر۲۳۵/۳۵R R19

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت ترکیبی۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک (لیتر)۴۰
استاندارد آلایندگییورو۶

تجهیزات ، امکانات و آپشن ها

کیسه هوادو ایربگ
سیستم های ترمز و پایداری ABS , EBD , TRC , VSC
سیستم های امنیتی قفل مرکزی ، ریموت کنترل اخطار دهنده
سیستم های فرمان و هدایتقدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا قابلیت پخش CD ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable
سیستم صندلی تنظیم دستی
سیستم اینه و شیشه ها تنظیم برقی
سیستم روشنایی چراغ زنون با قابلیت تنظیم ارتفاع
دیگر تجهیزاتسنسور عقب- TPMS- چهار حالت رانندگی-تهویه مطبوع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا