معرفی خودرومعرفی خودروهای چینی

نقد و بررسی بسترن B30  

معرفی خودرو  بسترن B30  

معرفی خودرو  بسترن B30

در سال‌های میانی دهه نود خورشیدی افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی و نبود تنوع کافی در محصولات داخلی سبب شد تا سدان‌های اقتصادی و اتوماتیک چینی، به ستاره‌های بازار خودرو ایران تبدیل شوند.

بسترن B30 که بر روی پلتفرم فولکس واگن “بورا”با نام PQ32 استوار گردیده، از ظاهری نسبتا گیرا و مدرن به ویژه در نظر مشتری ایرانی، بهره می‌برد.

بسترن B30 در نمای روبرو، دارای هماهنگی مناسبی میان عناصر تشکیل دهنده چهره بوده و تناسبی جذاب بین اندازه و طرح جلوپنجره با شکل و شمایل چراغ‌ها، در این بخش به چشم می‌خورد.

بسترن بی۳۰ (انگلیسیBesturn B30‎) یک خودرو محصول شرکت فاو است. فاو بسترن بی۳۰ از سال ۲۰۱۶ وارد بازار چین شد. شرکت خودروسازی FAW، اولین و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودرو در چین است که با همکاری فولکس واگن، آئودی، مزدا و جنرال موتورز به تولید سالانه بیشتر از ۳ میلیون دستگاه رسید.

بسترن بی۳۰ بر روی پلتفرم بورا فولکس واگن ساخته شده که پیش از این در مدل موفق فولکس واگن جتا نیز به کار رفته بود و حتی پیشرانه آن (CA4GB16) نیز تا مدت زمان زیادی تحت لیسانس آلمانی‌ها بود، ولی بعدها، فاو حق امتیازش را خریداری کرد. به عبارت دیگر این موتور توسط فاو -فولکس واگن که بزرگترین شریک فولکس واگن در جهان است طراحی و تولید شده که در نمونه‌های جتا بازار چین نصب می‌شده و در حال حاضر امتیاز تولید این موتور را شرکت فاو از فولکس واگن خریداری کرده‌است. در واقع تأمین کننده‌های قطعات بسترن بی۳۰ و فولکس واگن جتا در بسیاری از اجزا نظیر موتور و سیستم تعلیق و سیستم‌های برقی و … یکسان

این خودروها ترکیبی از امکانات خودروهای وارداتی و قوای فنی خودروهای داخلی را با قیمتی رقابتی ارائه می‌دادند و برای رانندگانی که از کلاچ گرفتن‌های مکرر خسته شده بودند، بهترین گزینه به‌نظر می‌رسیدند.

B30 را باید جدی‌ترین و مهم‌ترین محصول FAW در ایران بدانیم چراکه برخلاف B50F، گروه بهمن با شرایط بهتری دست به عرضه آن‌ در کشورمان زد.

B30 محصول 2015 کشور چین است و از اوایل 1396 به خیابان‌های کشورمان رسید. برخی‌ها از روی نامش تصور می‌کنند که این خودرو ابعاد کوچک‌تری نسبت به B50F دارد درحالیکه اندکی بزرگ‌تر است و حتی فاصله محوری‌اش تنها چندین سانتی‌متر از B50F کمتر است.

جالب‌تر اینکه حجم صندوقش حدود 30 لیتر بزرگ‌تر از B50F شده. بسترن B30 با پلتفرم ارتقایافته‌ای از فولکس‌واگن ساخته شده و حتی پیشرانه آن نیز تا مدت زمان زیادی تحت لیسانس آلمانی‌ها بود، ولی بعدها، فاو حق امتیازش را خریداری کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اکثر این تولیدات از مبدأ کشور چین و با همکاری خودروسازان بزرگ و کوچک وارد بازار کشورمان شدند. بسترن B30 نیز یکی از همین اقتصادی‌های مقرون‌به‌صرفه بود که از سال 1396 به خط تولید گروه بهمن آمد و جایگزین برادر بزرگترش یعنی بسترن B50F شد.

بسترن B30 در بازار ایران با خودروهایی همچون جک J4 و ام جی 360 رقابت می‌کند. کسب نمره بالای ایمنی، بهره‌مندی از گیربکس اتوماتیک 6 سرعته و امکانات رفاهی متعدد از جمله مزایای بسترن B30 در مقایسه با رقبایش هستند.

در ادامه به بررسی کامل بسترن B30 خواهیم پرداخت و با این سدان محبوب چینی بیشتر آشنا خواهیم شد. پس اگر مایل به افزایش اطلاعات خود در مورد بسترن B30‌ هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

نقد و بررسی بسترن B30  
نقد و بررسی بسترن B30

نقد و بررسی فضای داخلی بسترن B30

طراحی فضای داخلی بسترن B30 با وجود سادگی فراوان زیبا و جذاب به‌نظر می‌رسد، البته اغلب ادوات کابین از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و از لحاظ کیفیت متریال داخلی خیلی نباید روی این سدان شرقی حساب باز کنید. در مقابل قطعات و اجزای کابین با دقت قابل‌قبولی مونتاژ شده‌اند که باعث می‌شود کیفیت مواد استفاده شده تا حدودی کم اهمیت جلوه داده شود؛ علاوه‌بر این کابین بسترن B30 بسیار ارگونومیک محسوب می‌شود و راننده دسترسی مناسبی به‌تمامی ادوات و ابزارهای داخلی دارد.

از سوی دیگر فاصله بین دو محور بسترن B30 قابل‌توجه است و این خودرو را به یک سدان خانوادگی عالی تبدیل می‌کند. صندوق‌عقب بسترن B30 نیز با برخورداری از فضایی در حدود 480 لیتر، حجم بسیار مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و به خوبی پاسخگوی نیازهای یک خانواده پرجمعیت خواهد بود.

بسترن B30 خودرویی نسبتا مجهز در بین رقبا محسوب می‌شود. از جمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به مواردی همچون سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 7 اینچی لمسی، مسیریاب ماهواره‌ای، سانروف، فرمان الکتریکی مجهز به کلیدهای کنترلی، کروز کنترل، تریم چرمی کابین، سنسور نور، چراغ روشنایی در روز، شیشه‌ها و آینه‌های برقی اشاره کرد. تنها نقطه‌ضعف بسترن B30 در زمینه امکانات رفاهی سیستم تهویه مطبوع دستی است که باعث می‌شود این خودرو در مقابل رقبایش به برتری مطلق دست پیدا نکند.

نقد و بررسی بسترن B30  
نقد و بررسی بسترن B30

آپشن‌ها و امکانات B30

بسترن بی ۳۰ به تجهیزات رفاهی و ایمنی زیر مجهز شده است: کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، دیلایت، اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی با روکش چرم و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، نمایشگر لمسی هفت اینچی، رهیاب، دوربین ‌عقب، بلوتوث، USB، نمایش خطوط پارک با حرکت فرمان، دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات دستی، صندلی عقب تاشونده، روکش صندلی چرم و پارچه، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی با گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ راننده.

نقد و بررسی بیرون خودرو بسترن B30

بسترن B30 یک سدان اقتصادی است، بنابراین نباید انتظار طراحی فوق‌العاده‌ای را از این خودرو داشت، چرا که سدان‌های اقتصادی با هدف تحت تأثیر قرار دادن اکثریت مشتریان به بازار عرضه می‌شوند. همانند بسیاری دیگر از خودروهای هم‌وطن بسترن B30، عمده توجه طراحان فاو در خلق این خودرو صرف نمای جلو شده است.

نمای جلویی این خودرو را می‌توان بهترین چهره در بین رقبایش دانست؛ این نما از ترکیب چراغ‌های خشن و سپر نسبتا اسپرت ساخته شده و جذابیت قابل‌قبولی را ارائه می‌دهد. این جذابیت و خلاقیت در نمای جانبی بسترن بی 30 کمی رنگ می‌بازد و در این بخش با چهره‌ای کاملا ساده و تا حدودی ناهماهنگ روبرو هستیم.

با حرکت به سمت نمای عقب این مشکلات بهبود پیدا می‌کنند و مجددا طراحی زیبای چراغ‌های عقب توجه بیننده را به سمت خود جلب می‌کند،

هرچند نمای عقب بسترن B30 به زیبایی نمای جلو این خودرو نیست. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان بسترن بی 30 را خودرویی با طراحی جذاب قلمداد کرد که نسبت به سایر خودروهای همرده از چهره به‌روز و مشتری پسندی برخوردار است.

نقد و بررسی بسترن B30  
نقد و بررسی بسترن B30

نقد و بررسی رانندگی خودرو بسترن B30

با ورود به کابین بسترن B30 و نشستن بر جایگاه راننده، خود را در وضعیت مطلوبی خواهید یافت. جای نشیمن راننده نسبتا راحت بوده و دید مناسبی به اطراف برای او مهیا شده است.

طراحی ارگونومیک کابین نیز سبب شده تا دسترسی راحتی به تمامی ادوات و دکمه‌های کنترلی داشته باشید و نیاز به تلاش و جستجو برای یافتن تنظیمات مورد نظر نخواهید داشت.

فرمان خودرو‌ عملکرد نرم و روانی را از خود نشان می‌دهد تا راننده قادر به اجرای مانورهای گوناگون در معابر شلوغ و کم‌عرض درون‌شهری باشد.

هماهنگی موتور و گیربکس نیز قابل‌قبول است و جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک آیسین بسترن B30، در هر زمان بهترین دنده را اعمال خواهد کرد تا شتاب و کشش خودرو تأمین شود و از سوی دیگر پیشرانه نیز تحت‌فشار نباشد.

قطعا رانندگی با بسترن B30‌ در میان انبوهی از خودروهای اتوماتیک اقتصادی که به گیربکس‌های چهار سرعته یا CVT مجهز شده‌اند، برای مالک لذت‌بخش خواهد بود.

از نظر عایق‌بندی نیز بسترن B30 همانند دیگر سدان‌های اقتصادی چینی است و در صورتی که بیش از حد پدال گاز را فشار دهید، شاهد ورود صدای پیشرانه به کابین خودرو خواهید بود.

سیستم تعلیق بسترن B30 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه‌مستقل است. این سیستم تعلیق در ترکیب با صندلی‌های راحت، عملکرد نرم و قابل‌قبولی دارد و سواری مناسبی را برای سرنشینان فراهم خواهد کرد. از نظر توانایی‌های حرکتی نیز بسترن B30‌ در مقابل رقبایش به‌هیچ‌عنوان ضعیف محسوب نمی‌شود و می‌تواند انتظاراتی که از این خودرو دارید را برآورده سازد.

نقد و بررسی بسترن B30  
نقد و بررسی بسترن B30

نقد و بررسی موتور بسترن B30

اکثر خودروهای اقتصادی چینی به پیشرانه‌های 1.5 یا 1.6 لیتری مجهز شده‌اند و بسترن B30‌ نیز از همین گونه خودروها است. زیر کاپوت بسترن B30‌ یک پیشرانه تنفس طبیعی 1.6 لیتری جا خوش کرده که می‌تواند حداکثر 107 اسب‌بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

گیربکس نصب شده در بسترن B30 نیز شش سرعته اتوماتیک ساخت آیسین است که هماهنگی مناسبی با پیشرانه دارد و تعویض دنده‌ها را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

بسترن B30‌ به‌واسطه این موتور و گیربکس، مصرف سوختی معادل 6.7 لیتر در صد کیلومتر در حالت ترکیبی را ارائه می‌دهد که رقمی مطلوب برای یک سدان اقتصادی اتوماتیک محسوب می‌شود. همان‌طور که انتظار می‌رود، شتاب صفر تا صد بسترن B30 رقمی متوسط و در حدود 12.5 ثانیه برآورد می‌شود.

نقد و بررسی بسترن B30  
نقد و بررسی بسترن B30

نقد و بررسی ایمنی خودرو بسترن B30

یکی از مزایا بسترن B30‌ که موجب برتری این خودرو در مقابل رقبایش شده، ایمنی قابل‌قبول این خودرو است. بسترن B30‌ توسط موسسه ایمنی CNCAP مورد آزمون ایمنی قرار گرفته که حاصل آن کسب پنج ستاره ایمنی برای این سدان اقتصادی چینی بوده است.

در زمینه امکانات ایمنی نیز بسترن B30‌ قوی ظاهر می‌شود. از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به مواردی نظیر کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی، ترمزهای دیسکی در چهارچرخ به همراه ABS‌ و EBD، سیستم ترمز کمکی، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش اشاره کرد که خودرویی کامل را از نظر ایمنی در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

نقد و بررسی بسترن B30  
نقد و بررسی بسترن B30

نقد و بررسی ارزش خرید بسترن B30

بسترن B30‌ هر آنچه از یک سدان اقتصادی اتوماتیک می‌خواهید را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. این خودرو پیشرانه و گیربکس قابل‌قبولی دارد که با یکدیگر هماهنگ هستند. ابزارها و تجهیزات ایمنی بسترن B30‌ نیز رضایت‌بخش هستند و به خصوص با وجود گزینه‌هایی همچون سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش، بسترن B30 را به گزینه برتر در میان رقبا تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است که این تجهیزات حتی از روی کیا سراتو مونتاژ سایپا نیز حذف شده‌اند که قیمت بالاتری نسبت به بسترن B30‌ دارد. امکانات رفاهی بسترن B30 نیز قابل‌قبول هستند و این خودرو در مقایسه با رقیبی همچون دنا پلاس که مجهزترین سدان در این رده قیمتی محسوب می‌شود، قدرت رقابت دارد.

با این وجود به دلیل اقتصادی بودن در برخی قسمت‌های بسترن B30‌ کاستی‌هایی هم دیده می‌شود؛ برای مثال جنس مواد استفاده شده در ساخت کابین چندان مطلوب نیست یا عایق‌بندی در وضعیت متوسطی قرار دارد. با وجود این مشکلات، باید گفت که در این محدوده قیمتی هیچ خودروی کامل و بی‌نقصی وجود ندارد و شاید بتوان بسترن B30‌ را کامل‌ترین گزینه در بین رقبای هم‌قیمت دانست.

با توجه به سابقه خوب بهمن موتور در ارائه خدمات پس از فروش نیز به‌نظر نمی‌رسد مشکلی با تعمیر و نگهداری بسترن B30 داشته باشید.

 

وضعیت فروش فاو بسترن B30 در بازار ایران

همانطور که در ابتدا اشاره شد بسترن B30 فرصت حضور گسترده را در بازار ایران پیدا نکرد و عرضه آن با تیراژ بالا تاکنون آن طور که باید و شاید تحقق پیدا نکرده است.

بنابراین عدم اطمینان مشتریان نسبت به آینده این خودرو چینی و تامین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش آن سبب شده تا عمده خریداران با تردید به سمت این محصول نسبتا مناسب چینی گام بردارند.

در نتیجه با این تفاسیر باید اعلام کرد که وضعیت فروش بسترن B30 در ایران علی رغم محبوبیت این محصول چندان پرحرارت و پررونق نبوده و بازار معاملات آن از گرمایی در حد رقبایی همچون دنا پلاس بهره نمی‌برد. با این حال مالکان فاو بی۳۰ معمولا برای فروش اتومبیل خود با مشکلات زیادی از جهت پیدا کردن مشتری مناسب روبرو نخواهند شد.

نکات مثبت بسترن B30

نقاط مثبت  بسترن B30 : کیفیت ساخت خوب ، مصرف سوخت اقتصادی ، طراحی قابل قبول. ترمز های قابل اعتماد ، عمیکرد مناسب گیربکس

 

نکات منفی بسترن B30

نقاط منفی بسترن B30 : نبود تهویه مطبوع اتوماتیک . عدم کشش مناسب در سربالایی های با شیب تند. کولر نه چندان قوی بسترن B30

بسترن B30 با ظاهری جذاب و امکانات قابل قبول توانست مورد توجه بازار ایران قرار گیرد و فروش خوبی را تجربه کند. رقبای بسترن B30 در بازار ایران ام جی 360، جک J4، برلیانس H330 و ساندرو استپ وی هستند که بسترن B30 در کنار رنو ساندرو استپ وی بهترین گزینه‌های خرید خودرو در این بازه قیمتی به شمار می‌روند.

بسترن B30 در ایران تا به اینجای کار کاملا موفق بوده و مانند برادر بزرگترش بسترن B50 عمل نکرده است. گروه بهمن اشتباهاتی که درمورد B50 انجام داد و نتوانست به فروش خوبی دست یابد را در مورد B30 انجام نداد و تقریبا توانست جای پای B30 بسترن را در بازار ایران محکم کند. بسترن B30 دراین بازه قیمتی یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

بسترن B30 باتوجه به ویژگی‌های فنی قابل قبول و سطح مناسب آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی، می‌تواند گزینه ایده‌آلی در این بازه قیمتی محسوب شود و باتوجه به کمبود خودروهای باکیفیت در این کلاس و در این بازه قیمتی، بسترن B30 خودرو مناسبی است.

به تازگی بازار خرید و فروش بسترن B30 حسابی رونق پیدا کرده و بسترن B30 در نمونه های دست دوم هم به خوبی خرید وفروش میشود.

نقد و بررسی بسترن B30  
نقد و بررسی بسترن B30

مشخصات بسترن B30 1396-1399

 

مدل : Besturn B30
کلاس : سدان شهری
گیربکس : 6 سرعته اتوماتیک
محور متحرک :دیفرانسیل جلو
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4خطی/16
حجم موتور سی سی : 1,598
قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 107/5500
گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 155/3600
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 180
شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 11.9
طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1500/1790/4625
وزن خالص(کیلوگرم) : 1230
مشخصات تایر :195/65R15
مصرف ترکیبی(لیتر) : 6.7
استاندارد الایندگی :یورو 5
حجم مخزن سوخت(لیتر) : 50
کیسه هوا : راننده-سرنشین جلو
سیستم های ترمز و پایداری : ترمز جلو دیسکی خنک شونده/ عقب دیسکی/ سیستم‌های ترمز ABS-EBD-ESP-TCS-HHC
سیستم های امنیتی : ایموبولایزر/سیستم هشدار دهنده
سیستم های فرمان و هدایت : فرمان برقی/ روکش چرمی فرمان/ کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
سیستم تهویه مطبوع : تهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : صفحه نمایش 7 اینچی با 6 بلندگو استریو/ قابلیت پخش بلوتوث، USB و AUX/ سیستم GPS مجهز به نقشه کامل ایران
سیستم صندلی : شش جهته دستی راننده/ قابلیت تا شدن صندلی عقب به صورت کامل
سیستم اینه و شیشه ها : تنظیم برقی آینه ها به همراه گرمکن/شیشه بالابر جلو و عقب برقی/ سانروف برقی/ آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور به صورت دستی
سیستم روشنایی : چراغ های جلو LED مجهز به دیلایت /مه شکن جلو/ روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها
سایر امکانات :سانروف/کامپیوتر سفری/سیستم صوتی پیشرفته/کروز کنترل/سنسور پارک عقب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا