معرفی خودرومعرفی خودروهای چینی

نقد و بررسی بسترن B50F  

معرفی خودرو بسترن B50F  

معرفی خودرو بسترن B50F

اوایل دهه نود خورشیدی بهمن موتور تصمیم گرفت تا در کنار مونتاژ خودرو محبوب و دوست‌داشتنی مزدا 3، یک سدان چینی قابل‌‌اطمینان را با قیمتی رقابتی به بازار عرضه کند.

این خودرو بسترن B50 بود که بعدها نسخه فیس‌لیفت آن موسوم به بسترن B50F به بازار عرضه شد و در کشورمان به مزدا 6 چینی شهرت یافت.

بسترن B50 یک تجربه نا موفق برای گروه بهمن بود و ظاهر قدیمی ، بازده کم پیشرانه ، مصرف سوخت بالا ، نبود قطعات یدکی و بازار فروش بسیار متوسط جزء مهم ترین دلایل آن بودند و گروه بهمن در یک اقدام منطقی نمونه فیس لیفت شده بسترن B50 را با نام بسترن B50F با بازار عرضه کرد که بسیاری از این ایرادات در آن رفع شده است.

بسترن B50F به کمک موسسه طراحی ایتال دیزاین شکل گرفته است و از نظر ظاهری نسبت به دیگر ماشین های چینی با سلیقه متفاوتی طراحی شده است که در نگاه بیننده جذاب به نظر می رسد و بسترن B50F را هم لوکس و خشن و زیبا به نمایش می گذارد .

در این مطلب به بررسی بسترن B50F بپردازیم که حدود یکسال پس از عرضه نسخه پایه یا B50 به خط تولید بهمن موتور اضافه شد. اصلاحات نمای ظاهری، افزایش حجم و توان پیشرانه در کنار افزایش سطح امکانات و آپشن‌ها از جمله بروزرسانی‌های صورت گرفته در بسترن B50F نسبت به نسخه B50 به‌حساب می‌آید. بسترن B50F تا سال 1396 مهمان خط تولید بهمن موتور بود و سپس با برادر کوچکتر و ضعیف‌ترش یعنی بسترن B30 جایگزین شد. بسترن B50F خودرویی قابل دفاع و با لیاقت بود که موفق نشد در بازاری اشباع‌شده از انواع کراس‌اوورهای چینی به موفقیت دست یابد. با این وجود، در حال حاضر می‌توان بسترن B50F را یکی از گزینه‌های خرید در بین خودروهای کارکرده بازار عنوان کرد؛ از همین‌رو اگر مایل به شناخت کامل این خودرو هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

بسترن B50F
بسترن B50F

نقد و بررسی فضای داخلی بسترن B50F

نمای کلی کابین بسترن B50F حالتی سیال و روان دارد و به نظر می‌رسد طراحان کمپانی بسترن (Besturn) سعی داشته‌اند تا با کمترین هزینه، فضایی منحصربه‌فرد و مدرن را خلق کنند؛ برای مثال می‌توان به دریچه‌های تهویه هوا اشاره کرد که حالتی شبیه به بال پرنده دارند یا فرم ادوات روی داشبورد که بسیار جذاب به‌نظر می‌رسند.

یکی از نکات مثبت در طراحی داخلی بسترن B50F، مواد استفاده شده در ساخت کابین است که این خودرو را در مقابل بسیاری از چینی‌های همرده و حتی خودروهای گران‌تر برتری می‌بخشد.

اکثر قطعات کابین بی 50 اف، از پلاستیک نرم ساخته شده‌اند که حس خوبی را به مالک القا می‌کنند و البته ماندگاری خوبی نیز در طولانی مدت دارند. فضای پا و سر برای سرنشینان نیز رضایت‌بخش و مطلوب ارزیابی می‌شود؛ به‌همین دلیل در سفرهای طولانی سرنشینان این خودرو سواری راحتی را تجربه خواهند کرد.

استفاده از تریم دورنگ برای کابین بسترن B50F موجب شده تا این خودرو فضای داخلی دلبازتری نسبت به برخی رقبا داشته باشد. بسترن B50F در زمینه امکانات رفاهی بسیار قدرتمند ظاهر شده است؛ از میان آپشن‌های موجود در این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سانروف، چراغ‌های هالوژنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه فوتوکرومیک به همراه قطب نما، سیستم صوتی با شش بلندگو، روکش چرمی صندلی‌ها، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت و صندلی‌های عقب تاشو، نمایشگر هشت اینچی به همراه دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک به‌همراه دریچه تهویه عقب.

 

بسترن B50F
بسترن B50F

نقد و بررسی بیرون خودرو بسترن B50F

بسترن B50F بر اساس پلتفرم نسل قبلی مزدا 6 توسعه یافته و توسط استودیو طراحی ایتال دیزاین شکل گرفته است؛ از این‌رو با یک محصول مهندسی شده روبرو هستیم که تمامی اجزای آن از هماهنگی قابل قبولی برخوردار هستند.

خطوط جلو پنجره در بسترن B50F کرومی هستند که نسبت به جلوپنجره مشکی‌رنگ B50، جلوه بهتری از خود به نمایش می‌گذارند. در نمای جلویی، چراغ‌های بسترن بی 50 اف بسیار تندوتیز شکل گرفته‌اند و حسی مرکب از قدرت و هیجان را به بیننده القا می‌کنند.

چراغ‌های مه شکن نیز مربعی شکل هستند تا هماهنگی بهتری با سایر اجزای خودرو داشته باشند. در بخش جانبی یک خط شانه‌ای کشیده به چشم می‌خورد که به نوعی چراغ‌های جلو و عقب را بر روی درهای جلو به یکدیگر متصل می‌کند. چنین خطوطی در کنار گلگیرهای حجیم و خط نسبتا عمیق دیگری که در بالای رکاب به‌چشم می‌خورد، باعث شده است تا بسترن b50f نسبت به اغلب سدان‌های موجود در این رنج قیمتی اسپرت‌تر و هیجان انگیزتر به‌نظر برسد.

نمای عقبی خودرو نیز با دو چراغ بزرگ به سبک خودروهای اسپرت اروپایی مزین شده است که ظاهری آرام و در عین حال جذاب دارند. در مجموع می‌توان طراحی ظاهری بسترن B50F را برای خودرویی در این رنج قیمتی قابل‌قبول و گیرا توصیف کرد که با وجود توقف تولید، همچنان برای بیننده دوست‌داشتنی جلوه می‌کند.

نقد و بررسی بسترن B30  
 

نقد و بررسی موتور بسترن B50F

زیر کاپوت بسترن B50F یک پیشرانه 1.8 لیتری چهارسیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته که می‌تواند حداکثر 142 اسب‌بخار قدرت و 172 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

این قدرت و گشتاور از طریق جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به دیفرانسیل جلو منتقل می‌شود. وزن بسترن B50F حدود 1400 کیلوگرم است؛

بنابراین انتظار می‌رود این خودرو بتواند به اعداد قابل قبولی در بحث شتاب دست یابد. شتاب رسمی این خودرو 10.1 ثانیه اعلام شده که البته این عدد در شرایط واقعی بالاتر خواهد بود،

هرچند شتاب بسترن B50F در میان انبوهی از خودروهای کند و اقتصادی بازار ایران سریع به‌نظر می‌رسد. مصرف سوخت این سدان شرقی اقتصادی و قابل قبول ارزیابی می‌شود، چرا که در یک سیکل ترکیبی تنها 6.6 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می‌سوزاند. حداکثر سرعت بسترن B50F نیز 190 کیلومتربرساعت عنوان شده است.

 

نقد و بررسی رانندگی خودرو بسترن B50F

شرکت فاو (FAW) در ساخت این خودرو از تجربیات شرکت‌های همکار خود یعنی فولکس واگن و مزدا بهره گرفته است. به همین دلیل می‌توانید انتظار یک سواری منطقی و دقیق را از بسترن B50F داشته باشید.

برای مثال سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع جناغی دوبل و در عقب از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک است که در کمتر خودرو چینی یا کره‌ای شاهد آن هستیم؛

نتیجه به‌کارگیری این سیستم تعلیق پیشرفته، ایجاد حس سواری راحت و ایمن برای بسترن B50F بوده است. پیشرانه 1.8 لیتری بسترن B50F نیز از سیستم زنجیرتایم استفاده می‌کند که دوام بیشتری نسبت به سامانه تسمه تایم دارد. این پیشرانه با گیربکس شش سرعته خودرو کاملا هماهنگ عمل می‌کند و راننده هنگام شتاب‌گیری یا انجام سبقت‌های ناگهانی، درگیر مشکلاتی همچون عملکرد کند گیبرکس نخواهد شد.

برای کسب نتیجه بهتر نیز می‌توانید گیربکس را در حال اسپرت یا S‌ قرار دهید و سیستم کنترل کشش را خاموش کنید، هرچند اجرای این کار برای رانندگان مبتدی توصیه نمی‌شود! ترمزهای دیسکی چهارچرخ به همراه سیستم‌های مختلف ایمنی نیز وظیفه خود را در متوقف کردن خودرو به خوبی انجام می‌دهند و در هر زمان که راننده بخواهد، بسترن B50F در کوتاه‌ترین فاصله متوقف خواهد شد.

دید کلی کابین و جایگاه راننده نیز مطلوب ارزیابی می‌شود و تسلط مناسبی بر اجزای کابین خواهد داشت، البته نقص‌هایی هم در تجربه رانندگی بسترن B50F حس می‌شود؛ برای مثال زاویه صندلی‌های عقب چندان مناسب نبوده و ممکن است در سواری‌های طولانی موجبات آزار سرنشینان را فراهم کند.

خنک کنندگی سیستم تهویه نیز متوسط ارزیابی می‌شود و حتی در برخی مواقع می‌توان آن را ضعیف دانست. به دلیل مونتاژ ضعیف شرکت بهمن، صدای پیشرانه بیش از حد به کابین نفوذ می‌کند که در برخی موارد می‌توان با مراجعه به نمایندگی این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. به جز موارد گفته شده، در باقی اوقات رانندگی با بسترن B50F تجربه‌ای رضایت‌بخش را برای مالک فراهم خواهد کرد.

بسترن B50F
بسترن B50F

نقد و بررسی ایمنی خودرو بسترن B50F

بسترن B50F یکی از ایمن‌ترین خودروهای چینی حاضر در بازار ایران است و خوشبختانه هیچ‌کدام از امکانات ایمنی این خودرو در نمونه مونتاژی حذف نشده‌اند. چهار کیسه هوا، سیستم پایش فشار تایر، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سنسور عقب، سیستم‌های ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز از جمله تجهیزات ایمنی بسترن B50F هستند که برای خودرویی در این سطح راضی کننده به نظر می‌رسند. نسخه اولیه این خودرو یعنی بسترن B50 توسط موسسه انکپ چین یا CNCAP مورد آزمون قرار گرفته که حاصل آن کسب چهار ستاره ایمنی برای این خودرو در سال 2009 بوده است. با توجه به افزایش تجهیزات امنیتی در نسخه فیس‌لیفت یا بسترن B50F، انتظار می‌رود سطح ایمنی این خودرو افزایش محسوسی داشته باشد.

 

نقد و بررسی ارزش خرید بسترن B50F

بسترن B50F در بازار کشورمان با خودروهایی همچون جک J5 اتوماتیک، ام وی ام 550 اتوماتیک یا ام جی 6 رقابت می‌کند. بسترن B50F توانست در مقابل ام جی 6 موفق ظاهر شود و حتی تاحدودی ام وی ام 550 را نیز تحت سایه خود قرار دهد، اما به علت قیمت رقابتی و تبلیغات گسترده کرمان موتور، رقابت را به جک J5 اتوماتیک واگذار کرد. امروزه نیز گزینه‌های معدودی از بسترن B50F را می‌توان در سطح بازار مشاهده کرد که حاکی از فروش ناامیدکننده این خودرو در هنگام عرضه و تولید است.

حضور رقیب قدرتمندی همچون جک J5 و خودروهای کارکرده دیگر نظیر نسل‌های قبلی مزدا 3، رنو مگان و نیسان ماکسیما موجب شده‌اند که امروزه بتوانید بسترن B50F را با قیمتی کمتر از رقبایش تهیه کنید، هرچند این خودرو هنگام فروش برای مالک دردسرساز خواهد شد.

با توجه به توقف تولید این خودرو انتظار می‌رود مالکان آن در آینده‌ای نزدیک با مشکل کمبود قطعات یدکی مواجه شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود اگر قصد خرید بسترن B50F را دارید، پیش از خرید گزینه‌های دیگر این رده قیمتی را نیز به دقت مورد بررسی قرار دهید تا پس از مدت کوتاهی از خرید خود پشیمان نشوید.

رقبای بسترن B50F

در نهایت باید بگوییم که بسترن B50F از نظر ظاهری، ویژگی‌های فنی و تجهیزات رفاهی شرایط نسبتا مطلوبی دارد اما باتوجه به اینکه خدمات پس از فروش مناسبی برای آن وجود ندارد و اینکه بازار خرید و فروش آن چندان مناسب نیست، خرید بسترن B50F راتوصیه نمی‌کنیم.

بهتر است در این بازه قیمتی به سراغ خودروهایی چون رنو ساندرو استپ وی و نمونه‌های دست دوم سایپا سراتو بروید که از نظر بازار خرید و فروش و خدمات پس از فروش شرایط مناسبی دارند.

بسترن B50F
بسترن B50F

مزایا و معایب

مزایامعایب
شتاب مناسبکمبود قطعات در بازار
سواری و هندلینگ مناسبارتفاع کم

مشخصات تولید کننده

کشور تولید کنندهایران – چین
کارخانه تولید کنندهFAW
نام و مدل اتومبیلBESTURN B50F
شرکت گارانتیبهمن موتور

مشخصات فنی

موتورموتور 4 سیلندر
حداکثر قدرت106 اسب بخار در RPM 6500
حجم موتور1798 سی سی 
 تعداد سوپاپ۱۶
جعبه دنده6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
انتقال قدرتانتقال به جلو با سیستم FWD
شتاب ۰ تا ۱۰۰11.5 ثانیه
حداکثر سرعت195 کیلومتر در ساعت
 وزن1395 کیلو گرم
فاصله محورها2675
 ابعاد و نوع چرخ های جلو و عقب205/55R16

مصرف سوخت

اخل شهر– Lit/100km
 خارج شهر– Lit/100km
 تركيبي9 Lit/100km
حدآلايندگيEuro 4

ظرفیتها

باك بنزين58 ليتر
سرنشین5 نفر

ابعاد

عرض(1785)  mm
طول(4615)  mm
ارتفاع(1435)  mm

امکانات ایمنی وآپشن های خودرو

سقف شیشه ای (SUN ROOF)
فرمان هیدرولیک
کیسه هوا (جلو و جانبی) 4 عدد
کامپیوتر سفری
سیستم صوتی MP3 با ورودی USB  و با قابلیت کنترل از روی فرمان
روکش صندلی چرمی
مجهز به آژیر دزدگیر و سیستم ضد سرقت
سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا