معرفی خودروهای داخلیمعرفی خودرو

نقد و بررسی تندر 90 پلاس

نقد و بررسی تندر پلاس 1399

معرفی خودرو

تندر 90 یکی از خودروهای تأثیرگذار بازار خودرو ایران است که از سال 1386 مهمان خط مونتاژ پارس خودرو و ایران خودرو شد. در طی این سال‌ها نسخه‌های مختلفی از تندر 90 به تولید رسیدند که از جمله آن‌ها می‌توان به تندر نود E0، E1، E2، پارس تندر و تندر 90 پلاس اشاره کرد.

تندر 90 یکی از سدان‌های ساخت رنو است که از چندین سال پیش وارد بازار ایران شد. تندر 90 یا همان ال 90 در بازارهای جهانی از جمله روسیه و برزیل با نام داچیا لوگان شناخته می‌شود و توسط برند داچیا که یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی رنو در کشور رومانی است، به تولید می‌رسد.

تندر 90 در ابتدا قرار بود به عنوان جایگزین پیکان به بازار بیاید اما این وعده هیچ گاه محقق نشد و به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌های بین المللی علیه ایران، تندر 90 در عمل به یک خودرو دور از دسترس برای قشر ضعیف جامعه تبدیل شد. به هر روی تولید ال 90 در ایران ادامه یافت و این خودرو با استقبال بسیار خوب مشتریان روبه‌رو شد.

تندر 90 پلاس به‌نوعی نسخه فیس‌لیفت تندر 90 یا همان رنو لوگان محسوب می‌شود که شرکت داچیا با ارائه آن سعی کرد تا اندکی ظاهر نازیبای این سدان اقتصادی را بهبود بخشیده و آن را به رنو ساندرو شبیه کند. تولید ال نود پلاس در ایران خودرو از سال 1396 یعنی ده سال پس از آغاز تولید نخستین نمونه ال نود آغاز شد و تا 1398 ادامه یافت. ال 90 پلاس قربانی بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودروسازی شد و عمر کوتاهی در خودروسازی ایران داشت، درحالی‌که اگر چنین اتفاقی رخ نمی‌داد حداقل تا سال 1407 شاهد عرضه این خودرو به بازار داخلی بودیم. تندر نود پلاس در دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای به بازار کشورمان عرضه شده که مطابق انتظارات، نسخه اتوماتیک از اقبال بیشتری در بازار برخوردار بوده است. این خودرو با محصولاتی همچون جک J4، جیلی GC6 و پژو پارس اتوماتیک به رقابت می‌پردازد. در ادامه به بررسی همه جانبی تندر 90 پلاس خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید تا بیشتر این خودرو اقتصادی رومانیایی را مورد کندوکاو قرار دهیم.

تندر پلاس 1399

نقد و بررسی فضای داخلی

کابین تندر 90 پلاس تا حدودی با کابین تندر 90 متفاوت است و سازندگان این خودرو سعی کرده‌اند تا از قطعات مشترک با کابین رنو ساندرو در این خودرو استفاده کنند. لازم به ذکر است که رنو لوگان یا تندر 90 در سال 2004 و رنو ساندرو یا نسخه هاچبک رنو لوگان در سال 2009 به بازار عرضه شد. به همین دلیل کابین رنو ساندرو مدرن‌تر و جدیدتر بوده و به همین دلیل در فیس‌لیفت تندر نود از این تریم داخلی استفاده شده است. با این حال تعویض تریم کابین تغییر شگرفی را در تندر نود پلاس ایجاد نکرده است. برای مثال دکمه‌های شیشه‌بالابر همچنان در بخش میانی داشبورد قرار گرفته‌اند و نشانگر راهنما همچنان مشابه حالت قبلی، برای راهنمای راست و چپ به یکسان واکنش نشان می‌دهد. با این وجود تعویض رودری‌ها و قسمتی از داشبورد موجب شده تا با کابینی ملایم‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از ال نود مواجه باشیم. با این حال همچنان ال نود پلاس در زمینه زیبایی و امکانات در مقابل رقبای چینی و ایرانی حرفی برای گفتن ندارد. یکی از معایب تندر 90 در سال‌های اخیر کمبود امکانات رفاهی بوده که به‌خصوص با ورود خودروهای چینی خوش رنگ و لعاب به بازار، این مورد تشدید شده است. تندر 90 پلاس نیز با وجود آن‌که نسخه فیس‌لیفت تندر 90 محسوب می‌شود، پیشرفتی را در زمینه امکانات رفاهی تجربه نکرده است و خریداران ناچار هستند با صرف هزینه شخصی، امکانات رفاهی متعددی را به خودرو اضافه کنند. تجهیزات رفاهی تندر نود پلاس همچنان محدود به مواردی همچون سیستم صوتی با چهار بلندگو، شیشه و آینه‌های برقی، کامپیوتر سفری و روکش چرمی می‌شوند و نصب سایر امکانات همچون نمایشگر، دزدگیر یا روکش چرمی سفارشی و منوط به پرداخت هزینه بوده است.

تندر پلاس 1399

نقد و بررسی بیرون خودرو

تقریبا تمامی فعالان بازار خودرو بر این نکته که تندر 90 خودرو زیبایی نیست، توافق دارند. ظاهر جعبه‌ای مانند و بیش‌ازحد مرتفع این خودرو علاوه‌بر عدم زیبایی، موجب عدم تعادل و افت قدرت هندلینگ خودرو نیز شده است. به همین دلیل داچیا سعی کرد تا در فیس‌لیفت خود این ظاهر را اندکی بهبود بخشد. لازم به ذکر است که نسل دوم رنو لوگان که در بازار کشورمان با نام رنو سیمبل عرضه می‌شود، چهره‌ای کاملا بهبودیافته نسبت به نسل اول دارد. در تندر 90 پلاس چراغ‌ها و سپر جلو از نو طراحی شده‌اند و چراغ‌های عقب نیز از گرافیک جدیدی برخوردار هستند. سپر عقب اندکی حجیم‌تر به‌نظر می‌رسد و برخلاف گذشته کاملا یک‌تکه و همرنگ با بدنه ساخته شده است؛ علاوه‌بر این اثری از قلاب یدک‌کش در بخش پایین سپر عقب به چشم نمی‌خورد. نصب یک نوار کرومی روی در صندوق‌عقب و جلوپنجره این خودرو نیز جلوه جالب‌تری به‌ظاهر جعبه‌ای مانند تندر نود پلاس بخشیده است. در نمای جانبی نیز زه‌ها همرنگ بدنه شده‌اند و آینه‌های جانبی نیز شبیه به رنو ساندرو هستند که نسبت به آینه‌های قبلی دید بهتری را برای راننده فراهم می‌کنند. درمجموع می‌توان گفت به لطف اندک تغییرات ایجادشده در نمای ظاهری تندر 90 پلاس، این خودرو از نظر طراحی در سطح بالاتری نسبت به نمونه اولیه خود قرار گرفته است.

 

نقد و بررسی رانندگی خودرو

تجربه رانندگی با تندر 90 پلاس نکته خاصی را نسبت به تندر 90 ارائه نمی‌دهد و با همان شرایط روبرو خواهید بود که پس از گذشت بیش از یک دهه برای مصرف‌کنندگان ایرانی عادی شده‌اند. با افزایش تمایل مشتریان ایرانی به خرید خودروهای اتوماتیک، استقبال از نسخه اتوماتیک تندر نود پلاس نیز بیشتر شده و اکثر نسخه‌هایی که از این خودرو می‌بینید، اتوماتیک هستند. تندر پلاس اتوماتیک سواری راحت و قابل قبولی را در شهر ارائه می‌دهد و عملکرد گیربکس آن نیز در مقایسه با سایر سدان‌های اقتصادی بازار قابل‌قبول است. با این وجود هنگامی که خودرو با چهار سرنشین یا صندوق‌عقب پر از بار در حرکت است، متوجه سنگین شدن آن و عدم ارائه کشش کافی از سمت موتور و گیربکس خواهید بود. فرمان‌پذیری ضعیف همچنان عیب اصلی تندر پلاس محسوب می‌شود که به علت استفاده از سیستم فرمان غیرمستقیم در این خودرو به وجود آمده است. با این وجود به دلیل بهبود سیستم تعلیق و فنربندی، حرکات عرضی بدنه نسبت به ال نود اصلی کمتر شده و با خودرو پایدارتری مواجه هستیم. همانند نسخه اولیه ال 90، کابین و صندوق‌عقب تندر پلاس نیز بسیار جادار هستند، اما صندلی‌ها همچنان ناراحت و خشک بوده و سواری جالبی را برای سرنشینان فراهم نخواهند کرد.

تندر پلاس 1399

نقد و بررسی ایمنی خودرو

تندر 90 یا رنو لوگان یا داچیا لوگان در سال 2005 مورد آزمون ایمنی از سوی موسسه یوروانکپ قرارگرفته که حاصل آن کسب سه ستاره ایمنی در بخش سرنشینان بزرگسال و خردسال و همین‌طور یک ستاره ایمنی در بخش ایمنی عابر پیاده بود. چنین ستاره‌هایی شاید چندان درخشان به‌نظر نرسند، به سکوی پرتابی برای تندر 90 در بازار ایران و دیگر کشورهای درحال‌توسعه تبدیل شدند، چرا که بازار این کشورها از خودروهای قدیمی و نه‌چندان ایمن اشباع شده است. تجهیزات ایمنی تندر 90 پلاس همچنان محدود هستند و با وجود فیس‌لیفت، تغییراتی در این زمینه رخ نداده است. ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب مجهز به ABS و EBD به همراه دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جانبی و سنسور عقب عمده تجهیزات ال 90 پلاس را تشکیل می‌دهند.

تندر پلاس 1399

نقد و بررسی موتور

پیشرانه 1.6 لیتری K4M رنو یکی از مزایا تندر نود از ابتدای حضورش در ایران بوده است. این پیشرانه استهلاک بسیار کمی داشته و مصرف سوختی اقتصادی را ثبت می‌کند. به همین دلیل مصرف‌کنندگان ایرانی این پیشرانه را نسبت به انواع موتور پژو کم دردسر تلقی می‌کنند. همین پیشرانه بدون هیچ‌گونه تغییری در تندر 90 پلاس نیز حضور دارد و با وجود آن‌که ایران خودرو مدعی است برنامه‌ریزی ECU تندر 90 پلاس را مورد بازبینی قرار داده است، اما تغییری در ارقام خروجی موتور دیده نمی‌شود تا همچنان شاهد 105 اسب‌بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور خروجی این پیشرانه باشیم. با این حال بهبودهایی در زمینه گیربکس صورت گرفته است. پس از مشکلاتی که گیربکس‌های JH3 برای مالکان ال 90 به وجود آوردند، در نسخه‌های جدید این خودرو از گیربکس JHQ استفاده شده که نسبت به جعبه‌دنده‌های قدیمی مصرف سوخت کمتر و ضرایب دنده بهتری را به راننده ارزانی می‌دارد. علاوه‌بر این به‌جای کلاچ‌های سیمی متداول، در این خودرو از کلاچ هیدرولیکی استفاده شده است و به‌واسطه استفاده از کاسه‌نمد برای آب‌بندی روغن گیربکس، اثری هم از گردگیر پلوس و پارگی‌های ناگهانی در مدل‌های مجهز به گیربکس JHQ مشاهده نمی‌شود!

تندر پلاس 1399

نقد و بررسی ارزش خرید

علی‌رغم تمامی مزایای تندر پلاس در شرایط فعلی بازار کشور می‌توان گفت که خرید این خودرو عملی غیرمنطقی محسوب می‌شود. تولید این خودرو از سال گذشته متوقف شده و مشخص نیست در آینده تأمین قطعات خودروهای رنو به چه شکلی عملی خواهد شد. از سوی دیگر افزایش شدید قیمت‌ها در بازار آزاد موجب شده تا قیمت تندر پلاس در بازار به ارقام غیرقابل قبولی برسد و ارزش خرید این خودرو زیر سوال برود. البته در شرایط فعلی خرید خودروهای اتوماتیک دیگر همچون برلیانس H330‌ یا بسترن B30 نیز چندان منطقی نیست چرا که لوازم‌یدکی این خودروها نیز چندان قابل‌دسترسی نیستند. شاید بتوان تنها گزینه‌های منطقی بازار را پژو پارس اتوماتیک و جک J4 دانست که همچنان به تولید می‌رسند و پشتیبانی از آن‌ها توسط شرکت‌های عرضه کننده ادامه دارد، بنابراین با توجه به کمبود امکانات رفاهی و قیمت بسیار بالای تندر 90 پلاس، بهتر است تا پیش از اخذ تصمیم نهایی برای خرید این خودرو، گزینه‌های دیگر بازار را نیز مدنظر قرار دهید.

تندر 90 باوجود ظاهر نه چندان جذاب، یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین خودروهای بازار کشورمان به شمار می‌رود و ایران خودرو با عرضه نسخه پلاس یا همان تندر 90 پلاس، تغییراتی در ظاهر آن ایجاد کرد و همچنان کیفیت آن حفظ شده است. علت بالا ماندن کیفیت این خودرو برخلاف بسیاری از خودروهای تولید داخل، نظارت کمپانی رنو بر ساخت تندر 90 در داخل کشور است هرچند که در حال حاضر به دلیل وضعیت تحریم، تولید این خودرو با مشکل مواجه شده.

سال ساخت : 1386-1398

compare

نکات مثبت رنو تندر 90

مصرف سوخت ناچیز – کیفیت ساخت مناسب تر نسبت به رقبای هم کلاس – استهلاک پایین – قوای محرکه امیدوار کننده

نکات منفی رنو تندر 90

.صندلی ها خیلی راحت نیستند – طراحی قدیمی خودرو –  جنس بیشتر ادوات کابین از پلاستیک خشک است

امنیت رنو تندر 90

تندر 90 موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ (Euro NCAP) شده است.

در مجموع باید تندر 90 را یکی از باکیفیت‌ترین تولیدات داخلی بدانیم که در طول سالیان قبل به دلیل نظارت مستقیم کمپانی رنو دچار افت کیفیت شدیدی نشده و همچنان به عنوان یک خودرو قابل اعتماد در میان مردم شناخته می‌شود.

 در این بازه قیمتی تندر 90 رقبایی چون دنا، پژو پارس، پژو 206 صندوقدار، پژو 207 صندوقدار، آریو S300 و برلیانس H330 و برخی دیگر از خودروهای چینی را در مقابل دارد اما همچنان بهترین گزینه در این بین به شمار می‌رود.

مشخصات رنو تندر 90 1386-1398مدل :

 

  1.  تندر 90 اتوماتیک
  • کلاس : سدان
  • گیربکس : 4 سرعته اتوماتیک
  • محور متحرک :دیفرانسیل جلو
  • تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4خطی/16
  • حجم موتور سی سی : 1598
  • قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 105/5750
  • گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 140/3750
  • حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 0
  • شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 11.7
  • طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1525/1735/4247
  • وزن خالص(کیلوگرم) : 1155
  • مشخصات تایر :185/65R15
  • مصرف ترکیبی(لیتر) : 6.9
  • استاندارد الایندگی :یورو 4
  • حجم مخزن سوخت(لیتر) : 50
  • کیسه هوا : 2 عدد راننده و سرنشین جلو
  • سیستم های ترمز و پایداری : ترمز ضد قفل ABS – ترمز جلو ديسكی – عقب کاسه‌ای
  • سیستم های امنیتی : سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – قفل مركزی
  • سیستم های فرمان و هدایت : فرمان هیدرولیک
  • سیستم تهویه مطبوع : کنترل دستی
  • سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : رادیو CD با 4 بلندگو
  • سیستم صندلی : تنظیم دستی صندلی راننده
  • سیستم اینه و شیشه ها : تنظیم برقی آینه‌ای جانبی/ شیشه بالابر جلو و عقب برقی
  • سیستم روشنایی : مه شکن جلو
  • سایر امکانات :ایموبلایزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا