
معرفی خودرو سانگ یانگ کوراندو
سانگیانگ کوراندو (به انگلیسی: SsangYong Korando) خودرویی است که از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۶ تحت نام سانگیانگ، و از ۲۰۱۰ تاکنون تحت نام مکونگ اتو در کشورهای کره جنوبی، ویتنام، ایران، روسیه، و لهستان تولید شدهاست.
مدل تولید ایران متعلق به نسل سوم و طراحیشده در سال ۲۰۰۴ است.
سانگیانگ کوراندو یک خودروی شاسیبلند ساخت شرکت خودروسازی سانگیانگ کرهٔ جنوبی است که تولید آن از سال ۱۹۸۳ تاکنون ادامه داشتهاست. واژهٔ کوراندو مخفف جملهٔ «کرهایها هم میتوانند» در زبان انگلیسی است.
سانگ یانگ، شرکتی قدیمی از کره جنوبی هست که در حوزه شاسی بلند و خودروهای آفرودی، آوازهای دیرینه دارد که در ایران نیز خیلی وقت هست فعالیت میکند. اما بنا به دلایلی مخصوصا زشت بودن خودروهایش نتوانست در بین ایرانیان سختپند، جایی در بازار داشته باشد. با توجه به همه این موارد، در سال 1385، کوراندو بن رو در ایران دیدهشد؛ خودرویی که نشانگر خودکفایی و قدرت کرهجنوبی نیز محسوب میشد.
از این نکته نگذریم که سالیان زیادی شرکت آلمانی مرسدس بنز با سانگ یانگ همکاری میکرده است و از همین رو ردهایی از یک خودروی آلمانی در این آفرودی همهچیز تمام دیده میشود. این خودروی سخت قلق در کشورهای زیادی مانند هند، روسیه، ویتنام، لهستان و از جمله ایران عرضه شده که در ادامه با نقد و بررسی سانگ یانگ کوراندو بن رو خواهیم دید که آیا میتوان روی این خودرو حساب کرد یا خیر.

دومین نسل کوراندوی «جدید» در سال ۱۹۹۶ به عنوان کاملکنندهٔ محصول سانگ یانگ موسو (که در سال ۱۹۹۳ تولید شد) در آسیا، در سال ۱۹۹۷ در اروپا و در سال ۱۹۹۸ در استرالیا تولید شد و بر مبنا و اساس ورژن با شاسی کوتاهتر موسو میباشد. این مینی شاسی بلند با ۳ درب و ۱٫۸ تن وزن توسط پروفسور کن گرینلی طراحی شد.
این خودرو با انتخاب موتورهای گازوئیلی ۲٫۳ و ۳٫۲ لیتری یا موتور دیزلی ۲٫۹ لیتری تحت لیسانس مرسدس بنز آلمان و جعبه دندهٔ ۵ حالتهٔ دستی بورگ وارنر در دسترس میباشد. طراحی داخلی نسل دوم کوراندو به خاطر وجود یک فرمان در طرف دیگر منحصر به فرد بود. این ویژگی به خاطر تبدیل آسانتر سیستم خودرو به صندلی سمت راست و کاهش هزینههای تولید میباشد. در طرف مسافر، یک دسته در قوس فرمان قرار گرفتهاست. این نسل از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ با نام دوو کوراندو به فروش رفت، این نام به این خاطر بود که شرکت دوو اکثر سهام شرکت سانگ یانگ را خرید و بعدها آن شرکت را مجبور کرد تمام سهامش را به شرکت دوو بفروشد.

سانگ یانگ کوراندوی ۲۰۰۴ یک به روزرسانی برای نسل دوم این خودرو بود. تولید آن در سال ۲۰۰۶ متوقف شد. با این حال فروش آن تا سال ۲۰۰۷ در بسیاری کشورها ادامه یافت. این خودرو با انواع موتورهای دیزلی و بنزینی در دسترس بود، از جمله میتوان به یک موتور دیزلی ۵ سیلندر ۲٫۹ لیتری از شرکت مرسدس بنز اشاره کرد. در سال ۲۰۰۸، شرکت روسیهای TagAZ، شروع به گرد هم آوردن محصولات کوراندو با نام TagAZ Tager کرد. نه تنها ورژن سه درب خودرو بلکه ورژن ۵ درب را نیز تولید کرد.
نقد و بررسی فضای داخلی خودرو سانگ یانگ کوراندو
سانگ یانگ کوراندو بن رو خودرویی هست که آفرودی محسوب میشود، از همین رو اگر به نقد و بررسی سانگ یانگ کورنادو بن رو از لحاظ طراحی داخلی بپردازیم، میتوان گفت امتیاز خوبی به این خودروی مقتدر میرسد. تلفیق رنگ نقرهای و مشکی مهمترین نکتهای هست که در این خودرو به چشم میخورد و باید دید که در بخشهای بعد چه عملکردی از خود بهجا گذاشتهاست.

نقد و بررسی فضای بیرونی خودرو سانگ یانگ کوراندو
سانگ یانگ کوراندو بن رو در نمای بیرونی خود موفق ظاهر شده و ما را یاد خودروهای تویوتا مخصوصا FJ میاندازد. چراغهای درشت ریز به همراه جلوپنجرهای با ردههای عمودی و سپر اغلب مشکی با مهشکنهای قرمز، خلاصهای از نمای روبهروی کورنادو هست که رضای کارشناسان کا را بههمراه داشتهاست.
در نمای کنار نیز در عین سادگی میتوان احساس خوشآیندی را با مشاهده آن تجربه کرد. مخصوصا دو درب بودن آن که نگذاشتهاست از طراحی کناری زشتیای دیده شود. در قسمت پشتی نیز طراحی عجیب غریبی دیده نمیشود و تمام انتظراتی که از یک شاسیبلند میرود در این آفرودی کرهای دیده میشود تا بتوانیم امتیاز خوبی را در نقد و بررسی سانگ یانگ کوراندو بن رو بدهیم.

نقد و بررسی رانندگی خودرو سانگ یانگ کوراندو
کوراندو برای آفرود کردن بینظیر هست و با وجود آپشنهایی نظیر گرمکن شیشه عقب و آینهها، آینههای برقی، جک گازی در موتور، تنظیم دستی ارتفاع فرمان و تنظیم کاسه چراغ جلو توانستهاست رضایت مشتریان خود را جلب نماید.

نقد و بررسی موتور سانگ یانگ کوراندو
کورنادو بن رو در ایران با دو نوع موتور عرضه میشود که هردو یک نکته منفی بزرگ دارند و آن مصرف سوخت بسیار بالایی هست که بههیچ وجه نمیتوانید از آن به عنوان خودرویی شهری استفاده نمائید. باورش سخت هست اما مصرف سوخت این خودرو در مدلهای مختلف، بهطور میانگین حدود 15 لیتر به ازای هر صد کیلومتر هست.
کمی ریزبین شویم و با قدرت موتورهای کورنادو آشنا شویم؛ اولین مدل از کورنادو موتوری 4 سیلندری 2.3 لیتری را بههمراه خود دارد که میتواند در نهایت 150 اسب بخار قدرت تولید کند؛ گشتاور این موتور 210 نیتون متر هست که در نهایت برای انتقال قدرت از گیربکسی 5 سرعته دستی بهره میبرد.
موتور دیگر این غول سانگ یانگ، موتوری 6 سیلندری با حجم 3.2 لیتر هست که قادر هست 220 اسب بخار تولید کند و 306 نیوتون متر گشتاورش هست که رضایتبخش هست و در نهایت برای انتقال قدرت از جعبه گیربکس اتوماتیک استفاده میکند.
در هر دو مدل سرعت خوبی دیده میشود که بهطور میانگین 10 ثانیه برای شتاب صفر تا صد نیاز دارند؛ در کل به جزمصرف سوخت بالا، در باقی موارد انتظارات برطرف شده و میتوان امتیاز خوبی را در نقد و بررسی سانگ یانگ کوراندو بن رو در بخش موتوری داد.

نقد و بررسی ایمنی خودرو سانگ یانگ کوراندو
قفل مرکزی، چراغ احتیاط دربها و کیسه هوایی که برای راننده تعبیه شدهاست، امکانات ایمنی هست که برای کورنادو درنظر گرفتهشده که میتوان عملکرد بهتری نیز داشته باشد.

نقد و بررسی ارزش خرید خودرو سانگ یانگ کوراندو
قیمت کوراندو بن رو نسبت به سایر آفرودیهای مطمعن، کمی کمتر هست که نکتهای مثبت محسوب میشود؛ البته باید درنظر داشت که پیدا کردن قطعات این خودرو امری سخت هست و خدمات پس از فروش برای این آفرودی جذاب هیچ معنیای ندارد.

مزایا و معایب
مزایا | معایب |
قابلیت آفرود بالا | امکانات کم |
هندلینگ مناسب | بازار ضعیف |
کیفیت ساخت مناسب | – |
مشخصات تولید کننده
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
کارخانه تولید کننده | SSANGYONG MOTORS |
نام و مدل اتومبیل | سانگ یانگ کوراندو |
شرکت گارانتی | رامک خودرو |
مشخصات فنی
مشخصات / مدل | سانگ یانگ کوراندو 3200 | سانگ یانگ کوراندو 2300 |
موتور | 6سیلندر | 4 سیلندر |
حداکثر قدرت | 220 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه | 150 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه |
حجم موتور | 3199 سی سی | 2199 سی سی |
تعداد سوپاپ | 24 | 16 |
جعبه دنده | 4 سرعته اتوماتیک | 5 سرعته دستی |
محور محرک | دو دیفرانسیل | دو دیفرانسیل |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | 9.8 ثانیه | 11 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر بر ساعت | 165 کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص | 1790 کیلوگرم | – کیلوگرم |
فاصله محورها | – میلی متر | – میلی متر |
ابعاد و نوع چرخ های جلو عقب | 255/70R15 | – |
مصرف سوخت
مشخصات / مدل | سانگ یانگ کوراندو 3200 | سانگ یانگ کوراندو 2300 |
داخل شهر | – Lit/100km | Lit/100km- |
خارج شهر | – Lit/100km | Lit/100km- |
ترکیبی | – Lit/100km | 12Lit/100km |
حدآلایندگی | Euro 2 | Euro |
ظرفیتها
باک بنزین | 70 لیتر |
سرنشین | 4 نفر |
ابعاد
عرض | (1841) mm |
طول | (4320) mm |
ارتفاع | (1840) mm |
امکانات ایمنی وآپشن های خودرو
سیستم ترمز جلو دیسکی با خنک کننده و سیستم ترمز عقب دیسکی |
مجهز به ABS و TCS |
قفل مرکزی / ایموبلایزر / ریموت کنترل / قفل اتوماتیک درها در سرعت |
تهویه مطبوع با کنترل دستی |
دریچه هوای گرم صندلی عقب |
رادیو CD با 6 بلندگو / USB-Ipod |
تنظیم برقی آینه ها / شیشه بالابر جلو و عقب برقی |
تنظیم دستی چراغ جلو / مه شکن جلو و عقب |