
معرفی خودرو ساینا اتوماتیک
سایپا نزدیک به ده سال پیش خودرویی با نام تیبا را معرفی کرد. این خودرو عیب های زیادی داشت و از لحاظ زیبایی دچار مشکل بود.
حال با توجه به کسب تجربه شرکت سایپا، خودرویی به نام ساینا توسط این شرکت خودروسازی داخلی تولید شد. خودرویی که میتوان آن را تیبای پیشرفته شده نام گذاری کرد.
البته ساینا در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک تولید میشود که ما در مجله اخبار خودرو در ادامه به نقد و بررسی ساینا اتومات خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی فضای داخلی خودرو ساینا اتوماتیک
طراحی داخلی این خودرو تمام تصورات شما نسبت به خودروهای ایرانی را حداقل در بخش طاهر داخلی مورد تاثیر قرار میدهد. سایپا توانسته است برای خودروی ملی خود داشبوردی زیبا طراحی کند و با فرمان جذاب، کیلومترشمار مدرن و صفحه نمایشی که بر روی این خودرو تعبیه شده است امتیاز خوبی در نقد و بررسی ساینا اتومات کسب نماید.
البته همه این نکات خوب فقط برای ظاهر است و اگر به کیفیت آنها بپردازیم امتیاز خوبی به سایپا نمیرسد زیرا اکثر لوازم داشبرد و داخل خودرو از پلاستیک خشک بیکیفیت ساخته شده است. به هر حال در کل این بیکیفیت بودن امری طبیعی برای خودروهای داخلی است ولی این طراحی ظاهری فضای داخل این خودرو است که ظاهر مدرن ساینا را به رخ رقیبان چینی خود میکشد.

نقد و بررسی بیرون خودرو ساینا اتوماتیک
طراحی بیرونی ساینا اتومات با مدل دستی خود هیچ فرقی ندارد. اما نسبت به پدر خود، یعنی تیبا فرق هایی کرده است که بیشتر برای چراغ ها مشهود است و اگر از کنار، ساینا را مشاهده کنید فرقی با تیبا حس نمی کنید. اوج زیبایی این خودرو سپرها هستند که ظاهر اسپرت و جوان پسندی به ساینا داده است. اما این ها باعث نمی شود که این خودرو را در بین رقیبان خود بهتر بدانیم و همچنان خودروهای ایرانی برای ظاهر خود جای کار کردن دارند ولی در نقد و بررسی ساینا اتومات در بخش ظاهر بیرونی، امتیاز راضی کنندهای با توجه به پیشرفت سایپا دریافت می کند.
نقد و بررسی رانندگی خودرو ساینا اتوماتیک
اولین انتظاری که از ساینا میرود قدرت خوب گیربکس خود هست که با توجه به اتومات بودن خودرو، راننده انتظار بالایی دارد که به جا است. ولی انتظار راننده برآورده نمیشود و حتی در بین رقبای خود نه بازنده و نه برنده است. اما با توجه به امکانات رفاهی و آپشن هایی مانند : صفحه نمایش لمسی 5 اینچی، سنسور دنده عقب، مسیریاب و سیستمهای هشدار دهنده ای مانند : سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار کمربند، قفل ایمنی برای کودک و غیره باعث شده است تجربه رانندگی با آرامشی برای این خودروی سایپا صورت گیرد.

نقد و بررسی موتور ساینا اتوماتیک
این بخش در نقد و بررسی ساینا اتومات، نقطه قوت و باعث افتخار سایپا است. موتور ساینا اتومات 1503 سی سی است و با تمام قدرت خود ققادر است 87 اسب بخار تولید کند. البته از گیربکس اتومات ساینا نگذریم که خروجی موتور را با قدرت 128 نیوتون متر به سمت خود منتقل میکند. البته نسبت به خودروهای اتومات داخلی، ساینا موفقتر بوده است و شاید دلیل این مسئله، استفاده از گیربکسهای بلژیکی باشد.
صفر تا صد ساینا اتومات نزدیک به 14.5 میباشد و با حداکثر سرعت خود میتواند تجربه رانندگی با سرعت 180 کیلومتر بر ساعت برای شما القا نماید. مصرف سوخت این خودرو بهترین نکته در نقد و بررسی ساینا اتومات هست و با میانگین 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر، رضایت شما را در این بخش دربر خواهد داشت.
البته ساینا دوستدار محیط زیست نیز هست و توانسته از استاندارد آلایندگی یورو4 را دریافت کند.

نقد و بررسی ایمنی خودرو ساینا اتوماتیک
ساینا اتومات راه دیگر خودروهای ایرانی را رفته است و در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده است. از همین رو نمیتوانیم به صورت دقیق بررسی کنیم و تنها راه نقد و بررسی ساینا اتومات از لحاظ ایمنی ارزشیابی امکانات ایمنی آن است که در مجله اخبار خودرو به آن خواهیم پرداخت. ساینا اتوماتیک با امکاناتی مانند : سنسور پارک دنده عقب، کیسه های هوا برای راننده و سرنشین جلو و ترمز ABS و EBD، خودرویی میانرده در بخش ایمنی محسوب میشود و امتیاز خاصی به آن تعلق نمیگیرد.

نقد و بررسی ارزش خرید خودرو ساینا اتوماتیک
با توجه به نوسانات عجیب غریب در بازار خودرو، ساینا اتومات هم از این امر مستثنا نبوده است و با قیمت نجومی همه خودروها، ساینا اتومات هم همراه بوده است. از این رو نمیتوان بهطور دقیق ارزش خرید این خودرو را بررسی کرد اما چیزی که مشهود است پیشرفت سایپا از تیبا به ساینا بوده است که با توجه به بهبود کیفیتهای خود، خودرویی به مراتب با ارزشتر و موفقتر از تیبا تولید کرده است و تا حدی رضایت بخش تر نیز بوده است.
نقاط قوت
- فضای جادار کابین
- بهبود ایمنی (نسبت به تیبا)
- امکاناتی بیشتر از مدل دندهای
- تغییر غربیلک فرمان (نسبت به مدل دندهای)
نقاط ضعف
- کیفیت ساخت
- شباهت کامل مشخصات فنی با تیبا
جدول مشخصات فنی ساینا

مشخصات تولید کننده ساینا
کشور تولید کننده | ایران |
کارخانه تولید کننده | سایپا |
نام و مدل خودرو | ساینا |
مشخصات فنی ساینا
مشخصات / مدل | ساینا دنده ای | ساینا اتوماتیک |
موتور | 4 سیلندر خطی | |
حداکثر قدرت | 87 اسب بخار در 5300 دور بر دقیقه | |
حداکثر گشتاور | 128 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه | |
حجم موتور | 1503 سی سی | |
تعداد سوپاپ | 8 | |
جعبه دنده | 5 دنده دستی | اتوماتیک CVT |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | – ثانیه | – ثانیه |
حداکثر سرعت | -کیلومتر بر ساعت | -کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص | 1050 کیلوگرم | 1085 کیلوگرم |
فاصله محورها | 2415 میلی متر | |
ابعاد و نوع چرخ های جلو عقب | 185/60R14 |
مصرف سوخت ساینا
مشخصات / مدل | ساینا دنده ای | ساینا اتوماتیک |
داخل شهر | – Lit/100km | – Lit/100km |
خارج شهر | – Lit/100km | – Lit/100km |
ترکیبی | 7Lit/100km | 7 Lit/100km |
حدآلایندگی | Euro 4 | 5 قابل ارتقا به Euro 4 |
سیستم تعلیق ساینا
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | Torsion Beam |
سیستم ترمز ساینا
جلو | دیسکی خنک شونده |
عقب | کاسه ای |
ظرفیت های ساینا
باک بنزین | 41 لیتر |
سرنشین | 5 نفر |
ابعاد و اندازه ساینا
عرض | (1663) mm |
طول | (4215) mm |
ارتفاع | (1484) mm |
آخرین قیمت ساینا
قیمت / مدل | ساینا SX | ساینا EX | ساینا LUX |
قیمت نمایندگی | – | 129,100,000 | 139,450,000 |
قیمت بازار | – | به زودی | به زودی |
امکانات ایمنی و آپشن های ساینا
امکانات / مدل | ساینا SX | ساینا EX | ساینا LUX |
فرمان برقی | ![]() |
![]() |
![]() |
کروز کنترل | ![]() |
![]() |
![]() |
سیستم استارت دکمه ای | ![]() |
![]() |
![]() |
سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ | ![]() |
![]() |
![]() |
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک | ![]() |
![]() |
![]() |
نمایشگر لمسی 7 اینچی مجهز به بلوتوث | ![]() |
![]() |
![]() |
سیستم هشدار فشار باد تایرها TPMS | ![]() |
![]() |
![]() |
سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو VAS | ![]() |
![]() |
![]() |
چراغ های همراهی تا درب منزل | ![]() |
![]() |
![]() |
سنسور پارک دنده عقب | ![]() |
![]() |
![]() |
کامپیوتر سفری | ![]() |
![]() |
![]() |
کانسپت جدید دستگیره ها ( آسان بازشو ) | ![]() |
![]() |
![]() |
نمایش دمای محیط بیرون | ![]() |
![]() |
![]() |
نشانگر وضعیت دنده | ![]() |
![]() |
![]() |
دارای ورودی و خروجی های AUX و USB | ![]() |
![]() |
![]() |
مجهز به مسیریاب ( Navigation ) | ![]() |
![]() |
![]() |
2 بلندگو جلو و 2 بلندگو عقب | ![]() |
![]() |
![]() |
مجهز به سیتسم ترمز ABS و EBD | ![]() |
![]() |
![]() |
سیستم کنترل صوتی روی فرمان | ![]() |
![]() |
![]() |
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک ( ISPFIX ) | ![]() |
![]() |
![]() |
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | ![]() |
![]() |
![]() |
طراحی شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده | ![]() |
![]() |
![]() |
قفل مرکزی | ![]() |
![]() |
![]() |
سیستم ضد سرقت | ![]() |
![]() |
![]() |
سیستم هشدار نبستن کمربند رانندهه ( SBR ) | ![]() |
![]() |
![]() |
قفل ایمنی کودک برای درب ها | ![]() |
![]() |
![]() |
گرمکن شیشه عقب | ![]() |
![]() |
![]() |
آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی | ![]() |
![]() |
![]() |
چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع | ![]() |
![]() |
![]() |
قفل شدن اتوماتیک درب ها در سرعت بالای 10 کیلومتر در ساعت | ![]() |
![]() |
![]() |
باز شدن اتوماتیک درب ها هنگام تصادف | ![]() |
![]() |
![]() |
شیشه های دودی عقب | ![]() |
![]() |
![]() |