معرفی خودرومعرفی خودروهای خارجی

نقد و بررسی سوزوکی کیزاشی

معرفی خودرو سوزوکی کیزاشی

کمپانی سوزوکی در سال 2009 سدان کیزاشی را معرفی کرد و این خودرو در سال 2012 در کشور ما توسط ایران خودرو عرضه شد. کیزاشی با ظاهر اسپرت و قوای محرکه نستبا قدرتمند، و نیز فضای داخلی مناسب، یک سدان مناسب برای جوانان و حتی خانواده‌ها به شمار می‌رود. اما کیزاشی نه تنها در ایران، بلکه در بازارهای جهانی هم موفقیت چندانی کسب نکرد و تولید آن به دلیل عدم استقبال کافی، در سال 2013 به طور کامل در ایالات متحده متوقف شد. هرچند تا چند سال پس از این هم، کیزاشی در کشورهایی چون کانادا، پاکستان و امارات متحده عربی ادامه پیدا کرد.

سوزوکی کیزاشی ایران خودرو باوجود فروش پایین، در میان مالکان محبوبیت زیادی به دست آورد و در سال‌های 2010 و 2011 جوایز متعددی را کسب کرد از جمله «جایزه رضایت مالکان از خودرو» از موسسه Auto Pacific در سال‌های 2010 و 2011، «جایزه جذاب‌ترین خودرو بازار آمریکا» از موسسه J.D.Power و نیز «جایزه بهترین خرید خودرو برای مشتری» از موسسه Consumer Digest در سال 2011.

دهه هشتاد خورشیدی را می‌توان دوره طلایی صنعت‌‌خودرو در ایران دانست. طی این دوران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشورمان یعنی سایپا و ایران خودرو، از مزایای همکاری با کمپانی‌های مشهور بهره‌مند شدند که حاصل آن عرضه محصولاتی همچون سوزوکی کیزاشی یا نیسان تیانا به بازار کشورمان بود. مطمئنا ادامه این روند می‌توانست نتایج مثبت فراوانی را برای صنعت خودروسازی کشورمان به‌همراه داشته باشد.

سوزوکی کیزاشی (Suzuki Kizashi) دومین دستاورد همکاری ایران خودرو و سوزوکی بود که در سال 90 به بازار ایران معرفی شد. این خودرو به‌عنوان یک سدان متوسط، همرده خودروهایی همچون هیوندای سوناتا یا کیا اپتیما تلقی می‌شود. کیزاشی طی سال‌های حضور خود، در تعداد محدودی وارد بازار شد و ایران خودرو تصمیم داشت پس از مدتی پروژه مونتاژ آن را آغاز کند، اما قیمت‌گذاری غیرمنطقی و فشار رقبای مختلف کره‌ای و ژاپنی حاضر در بازار، سوزوکی کمتر شناخته‌شده را به حاشیه راند.

امروزه سوزوکی کیزاشی یکی از خودروهای کمیاب بازار به‌شمار می‌رود و در مدل‌های 2012 و 2013 قابل خریداری است. افرادی که به خودروهای خاص علاقه‌ دارند یا می‌خواهند با بودجه‌ای متوسط چشم‌ها را در خیابان به خود خیره کنند، از مشتریان سوزوکی کیزاشی هستند. آیا شما نیز از این دسته افراد هستید؟

 

نقد و بررسی فضای داخلی

سوزوکی کیزاشی خودرویی متعلق به حدود یک دهه پیش است، بنابراین از اصول طراحی مناسب با زمان خود بهره می‌برد. سبک‌وسیاق طراحی داخلی سوزوکی کیزاشی آرام و به دور از هیجان است و تنها در برخی قسمت‌ها سعی شده با تزریق المان‌های اسپرت، اندکی جوان‌پسند به‌نظر برسد. سوزوکی کیزاشی خودرویی برای مصارف خانوادگی محسوب می‌شود، بنابراین تمرکز طراحان بر ایجاد ارگونومی مناسب و راحتی فراگیر برای سرنشینان بوده است. فرمان خودرو ظاهری کاملا ساده دارد و تنها کلیدهای کنترلی در دو سمت آن قرار گرفته‌اند. دریچه‌های کنترل هوا، سیستم صوتی و دسته‌دنده نیز در ساده‌ترین حالت ممکن طراحی شده‌اند و در ترکیب با تریم مشکی کابین، تاحدودی کسل‌کننده به‌نظر می‌رسند. البته طراحی سوزوکی کیزاشی در زمانی صورت گرفته که ژاپنی‌ها تنها بر کیفیت ساخت تمرکز داشتند و اهمیت چندانی برای زیبایی قائل نبودند. از این‌رو می‌توان گفت که سوزوکی کیزاشی نیز همچون دیگر خودروهای ژاپنی هم‌عصر خود، از کیفیت ساخت مناسبی بهره‌مند است و اجزای کابین در بلندمدت دچار افت کیفی نخواهند شد. نسخه‌های فول سوزوکی کیزاشی به طیف قابل‌قبولی از امکانات رفاهی مجهز هستند که به آن‌ها قدرت رقابت با خودروهای هم‌دوره را اعطا می‌کند. سنسور باران، اتولایت، چراغ‌شور چراغ‌های جلو به همراه لامپ زنون، فرمان چهارحالته برقی با روکش چرم، پدال شیفتر، سیستم پخش Rockford با ده بلندگو، نمایشگر 6.1 اینچی، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای با دریچه برای سرنشینان عقب، سانروف و صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن بخشی از امکانات رفاهی سوزوکی کیزاشی هستند.

نقد و بررسی رانندگی خودرو

با ورود به کابین سوزوکی کیزاشی خود را در فضایی نسبتا باز خواهید یافت؛ به خصوص طراحان سوزوکی اهمیت ویژه‌ای به راحتی سرنشینان در این خودرو نشان داده‌اند. فضای سر در سوزوکی کیزاشی کاملا رضایت‌بخش است و صندلی‌ها نیز برای سواری‌های بلندمدت راحت هستند. همانند دیگر خودروهایی که از گیربکس‌های CVT‌ استفاده می‌کنند، در سوزوکی کیزاشی نیز صدای پارازیت گونه ناخوشایندی از مجموعه موتور و گیربکس شنیده می‌شود که به‌دلیل تمایل جعبه دنده CVT برای بالا نگه‌داشتن همیشگی دور موتور است. این حالت ممکن است گاهی به بیش‌فرمانی نیز منجر شود که برای جلوگیری از وقوع آن، می‌توان از پدال شیفترهای پشت فرمان بهره گرفت. ترمزهای سوزوکی کیزاشی نیز عملکرد مطمئنی دارند و به‌خوبی قادر به متوقف کردن این خودرو هستند. کیزاشی در تست‌های پایداری و هندلینگ نیز اعداد بسیار خوبی را کسب کرده است؛ به‌طوری که در این رنج قیمتی یکی از پایدارترین سدان‌های عرضه شده در بازار کشورمان محسوب می‌شود. به‌واسطه چسبندگی بسیار بالای سوزوکی کیزاشی، می‌توان حس چابکی و اسپرت بودن را به‌خوبی از این خودرو دریافت کرد که یک امتیاز مثبت برای کیزاشی به شمار می‌آید. فنربندی و سیستم تعلیق سوزوکی کیزاشی برای سواری اسپرت و چسبندگی بالا بهینه شده و از این‌رو ممکن است خشکی و سفتی آن برای سرنشینان قسمت عقب آزاردهنده باشد، اما قطعا راننده از راندن چنین خودرویی لذت خواهد برد. فضای صندوق عقب نیز قابل مقایسه با دیگر محصولات ژاپنی این رده است و کمبودی از این نظر را حس نخواهید کرد.

 

نقد و بررسی موتور

زیر کاپوت سوزوکی کیزاشی یک موتور 2.4 لیتری چهارسیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته است که می‌تواند حداکثر 185 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. وظیفه انتقال قدرت نیز بر عهده یک گیربکس CVT قرار دارد که قدرت را از طریق دیفرانسیل جلو به چرخ‌ها می‌رساند. سوزوکی کیزاشی با تکیه‌بر این قوای فنی می‌تواند در زمانی حدود 9 ثانیه از حال سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو نیز حدود 200 کیلومتربرساعت بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد می‌شود. مجموعه قوای فنی سوزوکی کیزاشی عملکرد مطلوبی دارند و مشابه خودروهای هم‌رده و هم نسل آن ارزیابی می‌شوند.

 

نقد و بررسی ایمنی خودرو

سوزوکی کیزاشی توسط تعدادی از موسسات ایمنی معتبر همچون IIHS‌ یا انکپ استرالیا مورد آزمون تصادف قرار گرفته که حاصل آن کسب بالاترین امتیاز ایمنی برای این خودرو بوده است. سوزوکی کیزاشی از انکپ استرالیا موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی شد که نشان دهنده استهکام و امنیت بالای این سدان ژاپنی است. تجهیزات ایمنی سوزوکی کیزاشی نیز قابل توجه هستند و حتی در مقایسه با خودروهای روز بازار نیز رضایت‌بخش به‌نظر می‌رسند. هفت کیسه هوا، سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، سنسورهای پارک عقب و جلو و سیستم‌های ترمز ABS‌ و EBD‌ تجهیزات ایمنی کیزاشی را تشکیل می‌دهند.

 

نقد و بررسی ارزش خرید

در حال حاضر سوزوکی کیزاشی یکی از خودروهای کمتر شناخته شده بازار است و با توجه به عدم عرضه آن برای مدت طولانی، به‌تدریج از یادها رفته است. علاوه‌بر این کیزاشی خودرویی بسیار کمیاب است و به‌سختی می‌توانید نمونه‌های این خودرو را در خیابان‌های شهر مشاهده کنید. همین موارد موجب شده تا سوزوکی کیزاشی مناسب افرادی باشد که به دنبال خاص‌بودن هستند و دوست دارند تا متفاوت از دیگران به‌نظر برسند. البته کمیاب بودن کیزاشی روی دیگری هم دارد؛ درواقع هنگام فروش سوزوکی کیزاشی متحمل دردسرهای فراوانی خواهید شد و باید مدت‌ها صبر کنید تا توجه یک خریدار خوش‌ذوق به این خودرو جلب شود. از سوی دیگر اگر قصد خرید سوزوکی کیزاشی را دارید، ابتدا از نحوه ارائه خدمات پس از فروش این خودرو در شهر یا منطقه خود اطمینان حاصل کنید، چرا که دسترسی به قطعات یدکی کیزاشی به راحتی امکان پذیر نیست.

 

نقد و بررسی بیرون خودرو

سوزوکی کیزاشی یک سدان خانوادگی است و از نخستین تجربیات شرکت سوزوکی در این سگمنت به‌شمار می‌رود. از این‌رو سوزوکی تلاش کرد تا برای خلق سدان خود، از تجربیات بزرگان این حوزه نظیر فولکس واگن بهره ببرد. نتیجه آن نیز خلق طراحی ظاهری کاملا متفاوت برای سوزوکی کیزاشی نسبت به دیگر محصولات این شرکت ژاپنی بود. نمای کلی سوزوکی کیزاشی شباهت زیادی به فولکس واگن جتا دارد که این مسئله را می‌توان از چراغ‌های بزرگ به همراه جلوپنجره مشکی رنگ متوجه شد. این شباهت تا حدی است که اگر به نمای جلوی سوزوکی کیزاشی نگاه کنید و متوجه لوگو سوزوکی نشوید، ممکن است این خودرو را با یک فولکس واگن هم نسل خود اشتباه بگیرید! البته این الگوبرداری موجب شده تا ظاهر کیزاشی گیرا و جذاب به‌نظر برسد. در نمای جانبی همچون دیگر سدان‌های متوسط و خانوادگی بازار، طراحان از ظاهری ساده برای این خودرو استفاده کرده‌اند و تنها رینگ‌های هجده اینچی آلومینومی است که این قسمت را زیبا و جذاب جلوه می‌دهد. نمای عقب سوزوکی کیزاشی نیز با الهام گرفتن از محصولات کوپه آئودی همچون آئودی TT طراحی شده و از ظاهری شبیه به خودروهای فست‌بک برخوردار است. سر اگزوزهای دوگانه کرومی به همراه چراغ‌های شکیل و چراغ خطر روی صندوق، عمده اجزای قسمت عقب سوزوکی کیزاشی را تشکیل می‌دهند. در کل می‌توان ظاهر سوزوکی کیزاشی را همچون یک خودرو اروپایی توصیف کرد که با وجود گذشت یک دهه از تولید آن، همچنان برای بیننده جذاب به‌نظر می‌رسد.

نکات مثبت سوزوکی کیزاشی

پیشرانه قدرتمند – امکانات رفاهی مناسب – کیفیت ساخت بالا – چهره اسپرت و خشن – سواری با کیفیت

 

نکات منفی سوزوکی کیزاشی

خدمات پس از فروش ضعیف – بازار دست دوم ضعیف

 

امنیت سوزوکی کیزاشی

سوزوکی کیزاشی ایران خودرو موفق به کسب چهار ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) شده است.

حرف آخر :

کیزاشی آنقدر محصول خوبی بود که در سال‌های 2010 و 2011 جوایز متعددی را کسب کرد که نشان از رضایت بالای مالکان داشت. سوزوکی کیزاشی ایران خودرو از یک موتور 2.4 لیتری بهره می‌برد که قادر است قدرتی معادل 185 اسب بخار و گشتاوری برابر با 230 نیوتن متر تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌ها منتقل می‌شود. البته نسخه دستی آن هم عرضه شد که جعبه دنده 6 سرعته دستی را با خود به همراه دارد. این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون در نسخه دستی به 7.8 ثانیه و در نسخه اتوماتیک به 8.8 ثانیه زمان نیاز دارد.

سوزوکی کیزاشی ایران خودرو باتوجه به تاریخ طراحی و تولید، از طراخی مطلوبی در داخل کابین برخوردار است و تجهیزات و امکانات رفاهی خوبی برای آن در نظر گرفته شده از جمله سیستم کنترل پایداری (ESP)، 8 عدد کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای، سیستم صوتی حرفه‌ای Rockford Fosgate، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 10 جهت و شیفتر پشت فرمان.

کیزاشی سوزوکی در حال حاضر با قیمتی بین 720 تا 830 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

مدل : 2.0 AT
کلاس : SUV کوچک
گیربکس : 4 دنده اتوماتیک
محور متحرک :دو دیفرانسیل(4WD) با 4 وضعیت
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4 خطی/ 16
حجم موتور سی سی : 2000
قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 140/6000
گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 183/4000
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 170
شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 13,6
طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1695/1810/4470
وزن خالص(کیلوگرم) : 1520
مشخصات تایر :225/70R 16
مصرف ترکیبی(لیتر) : 9,4
استاندارد الایندگی :یورو 4
حجم مخزن سوخت(لیتر) : 66
کیسه هوا : راننده/ سرنشین جلو
سیستم های ترمز و پایداری : جلو دیسکی خنک کننده و عقب کاسه ای/ABS-EBD
سیستم های امنیتی : قفل مرکزی با کنترل از راه دور/ ایموبلایزر
سیستم های فرمان و هدایت : قدرت کمکی هیدرولیکی/ دکمه های کاربردی روی فرمان
سیستم تهویه مطبوع : کنترل اتوماتیک با صفحه دیجیتال
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : رادیو CD( بلوتوث-سیستم مسیر یاب-مانیتور 7 اینچی-DVD- سفارشی)
سیستم صندلی : تنظیم دستی/ با قابلیت تنظیم ارتفاع/گرمکن صندلی جلو سفارشی/ کمربندهای ایمنی پیش کشنده
سیستم اینه و شیشه ها : تنظیم برقی آینه ها با گرمکن/ شیشه بالابر جلو و عقب برقی
سیستم روشنایی : چراغ های هالوژنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا