
معرفی خودرو هایما S7 توربو
هایما S7 توربو یک شاسی بلند چینی است که نخستین بار در سال 2010 معرفی شد و در سالهای 2013 و 2017 به روز رسانیهایی را تجربه کرد. البته مدل 2017 هنوز وارد بازار نشده و همان مدل قبلی همچنان توسط ایران خودرو به تولید میرسد. هایما S7 در دو مدل معمولی و توربو عرضه میشود. البته مدل توربو کمی بعد از مدل استاندارد وارد بازار شد و علت آن، ضعف قدرت موتور بود که در مدل توربو تاحدودی برطرف شد.
هایما S7 توربو در طراحی خارجی و کابین تفاوتی با مدل معمولی ندارد و تنها چند آپشن به آن اضافه شده و موتور تغییر کرده است. از نظر طراحی خارجی نمیتوان هایما S7 توربو را خودرو زیبایی دانست اما در مقایسه با برخی خودروهای چینی دیگر بازار، قابل قبولتر است. به نظر میرسد هایما در طراحی S7 از برخی خودروهای ژاپنی الگوبرداری کرده باشد و این موضوع به ویژه در نمای جلو خودرو قابل مشاهده است.

هایما اس 7 توربو یک کراس اوور تک دیفرانسیل است که نمونه اولیه آن در سال 1394به بازار کشورمان عرضه شد. در سال 1396 شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت تا نمونه قدرتمندتر هایما اس 7 معمولی را با نام هایما اس 7 توربو به بازار عرضه کند. هایما اس 7 توربو نسبت به گذشته از چهره جذابتر، توان خروجی بالاتر و همچنین امکانات کاملتری برخوردار است و از زمان ورود تاکنون توانسته است نظر خریداران بسیاری را به سوی خود بکشاند. پس از ورود هایما اس 7 توربو به بازار کشور، تولید نمونه معمولی آن ذره ذره کاهش یافت تا جایی در ابتدای سال 1397 پرونده آن برای همیشه بسته شد. از آن زمان تاکنون هایما اس 7 توربو و هایما اس 5 تنها نمایندگان کمپانی هایما در بازار کشورمان محسوب میشوند.

نقد و بررسی فضای داخلی
برخلاف نمای ظاهری، فضای کابین هایما اس 7 توربو نسبت به گذشته هیچ تغییری را تجربه نکرده و داخل خودرو همچنان از همان طراحی ساده پیشین برخوردار است. تنها موضوعی که باعث میشود فضای کابین هایما اس 7 تا حدودی قابل قبول به نظر برسد روکش دو رنگ استفاده شده در صندلیها، رویه درها و همچنین رنگ متفاوت کنسول میانی این خودرو است. همچون اغلب خودروهای چینی موجود در بازار کشور، هایما اس 7 توربو نیز در بخش امکانات رفاهی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. از میان لیست بلند بالای امکانات و آپشنهای به کار رفته در S7 توربو میتوان به موارد زیر اشاره کرد: دوربین 360 درجه، سنسور نور و باران، سنسور دنده عقب، آینه وسط با قابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع و دارای سیستم نمایش میزان باد لاستیک، آینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار، کروز کنترل، سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دی لایت، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی دارای پورتAUX ،USB و GPS، کارت SD و بلوتوث، 4 عدد بلندگو و 2 عدد تیوتر، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، صندلی راننده 8 حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد 4 حرکته دستی.
از نظر کیفیت سطح هایما S7 توربو متوسط است و کیفیت مونتاژ ، متریال و ادوات به کار رفته در حد و اندازه یک ماشین 900 میلیون تومانی نمی باشد و البته با توجه به سابقه کم هایما در تولید ماشین های سواری این سطح کیفیت دور از انتظار نیست.

نقد و بررسی بیرون خودرو
در بخش جلویی هایما اس 7 توربو، جلو پنجره بسیار سادهایی که در مدل تنفس طبیعی استفاده شده بود، جای خود را به یک نمونه تمام کرومی با خطوط عمودی داده است که باعث شده چهره این خودرو کمی خشن و جذاب به نظر برسد؛ البته نمیتوان نقش سپر جدید هایما S7 توربو را در افزایش جذابیت نمای روبرویی آن نادیده گرفت. در نمای جانبی با همان طراحی ساده سابق مواجه هستیم و هیچ تغییر یا بهبودی در آن مشاهده نمیشود. نمای پشتی S7 توربو نیز مانند نمای جانبی آن دست نخورد باقی مانده و همچنان شاهد استفاده از المانهایی همچون خروجیهای کرومی اگزوز، نوار کرومی روی سپر و چراغهای بزرگ افقی در این بخش از هایما اس 7 توربو هستیم. به عقیده برخی از کارشناسان، چراغهای عقب هایما اس 7 توربو یک کپی برداری نه چندان زیبا از چراغهای عقبی خودروهای شاسی بلند کمپانی ب ام و بوده و به عنوان برجستهترین بخش نمای پشتی این خودرو به هیچ وجه جذاب به نظر نمیرسد.

نقد و بررسی رانندگی خودرو
همانطور کنه پیشتر نیز اشاره کردیم فضای داخلی هایما اس 7 توربو بسیار جادار است؛ چنین موضوعی در کنار صندلیهای راحت این خودرو باعث میشود که حتی افراد بلند قد نیز برای رانندگی یا نشستنهای طولانی مدت در این خودرو با مشکلی مواجه نشوند. با توجه به حالت کلی طراحی خودرو، مکان قرارگیری ستونها و همچنین زاویه شیشه جلو، در اطراف هایما اس 7 توربو نقطه کور فراوانی وجود دارد که برای تسلط کامل روی آنها میتوانید از دوربین 360 درجه این خودرو کمک بگیرید. سیستم تعلیق هایما اس 7 توربو به نسبت خودرویی در این رنج قیمتی عملکرد قابل قبولی داشته و به خوبی از پس دفع ضربات ناشی از ناهمواریهای کف خیابان بر میآید. گیربکس جدید S7 توربو نیز با پیشرانه توربوشارژ آن هماهنگی قابل قبلی داشته و کاملا گوش به فرمان راننده است؛ موضوعی که در نمونههای تنفس طبیعی کمی کمرنگ دیده میشود! پیشرانه توربوشارژ هایما اس 7 توربو به نوعی بزرگترین مزیت این خودرو نسبت به هایما اس 7 معمولی و همینطور برخی دیگر از خودروهای همرده محسوب میشود. این پیشرانه کشش بسیار خوبی داشته و در حین رانندگی میتواند چالاکی قابل قبولی را در اختیار راننده قرار دهد. بالا بودن مرکز ثقل هایما اس 7 توربو، انتقال قدرت به چرخهای جلو و همچنین سیستم تعلیق نسبتا نرم این خودرو دست به دست هم دادهاند تا هایما اس 7 توربو در جادههای پرپیچ و خم، از تعادل و چسبندگی قابل قبولی برخوردار نباشد و این موضع یکی از ضعفهای هایما اس 7 توربو محسوب میشود.
نقد و بررسی موتور
قلب تپنده هایما اس 7 توربو یک پیشرانه 1795 سی سی 4 سیلندر است که علیرغم حجم کمتر نسبت به نمونه تنفس طبیعی، به لطف برخورداری از سیستم توربوشارژ از توان خروجی بیشتری برخوردار است. این موتور جدید که با کد HM484Q-T شناخته میشود، از قدرت 170 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 230 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه برخوردار است. گیربکس 5 سرعته اتوماتیکی که در نمونه تنفس طبیعی به کار رفته بود، اکنون جای خود را به یک نمونه 6 سرعته اتوماتیک داده است که عملکرد دقیقتری نیز نسبت به گذشته دارد. افزایش توان خروجی هایما اس 7 توربو باعث شده تا این خودرو برای اینکه بتواند سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند، تنها به حدود 10 ثانیه زمان نیاز داشته باشد که پیشرفت قابل توجهی در مقایسه با گذشته محسوب میشود. بر اساس اطلاعات رسمی، مصرف سوخت ترکیبی این شاسی بلند 1545 کیلوگرمی برابر 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر است، اما در عمل ممکن است با مصرفی بیش از این مقدار مواجه شوید!
نقد و بررسی ایمنی خودرو
هایما اس 7 توربو از تجهیزات ایمنی بسیار کاملی در این رنج قیمتی برخوردار است، اما از آنجایی که هیچ نتیجهای از تستهای تصادف این خودرو در هیچ کدام از سایتهای معتبر جهان در دسترس نیست، میتوان وضعیت ایمنی این خودرو را کمی مجهول دانست! از جمله تجهیزات ایمنی به کار رفته در هایما S7 توربو میتوان به ترمزهای دیسکی مجهز به EBD+ABS، 4 عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین و جانبی)، سنسور دنده عقب، نمایش میزان باد لاستیک ها (TPMS)، قفل مرکزی، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، ایزوفیکس (ISOFIX) و برخی تجهیزات دیگر اشاره کرد.
نقد و بررسی ارزش خرید
در طی سالهای گذشته هایما اس 7 توربو به واسطه مزایای متعدد خود توانست نظر خریداران بسیاری را به سوی خود جذب نماید، اما طراحی نه چندان عامه پسند این خودرو و همچنین عرضه نسبتا محدود آن باعث شد تا هایما اس 7 توربو نتواند آن طور که باید با خودروهایی همرده خود یعنی جک اس 5 یا چری تیگو 5 به رقابت بپردازد. در یک نگاه کلی میتوان هایما اس 7 توربو را یک شاسی بلند جادار، چابک و پرآپشن دانست که در مقایسه با نسخه تنفس طبیعی (هایما اس 7) از ارزش خرید بالاتری برخوردار است.
سیستم تعلیق هایما S7 توربو در جلو مک فرسون و در عقب چند اتصالی مستقل میباشد و زیربندی و اتصالات قابل قبولی به کار رفته که باعث شده تا هایما S7 توربو سواری راحتی داشته باشد که تقریبا هندلینگ خوبی به نمایش میگذارد و کیفیت سواری هایما S7 توربو اگر برای استفاده روزمره و شهری در نظر داشته باشیم قابل قبول ارزیابی میشود .
معرفی رقبا :
هایما S7 توربو رقبایی چون جک S5، هاوال H2، چری تیگو 5 و بی وای دی S6 را در مقابل دارد. اما هایما به دلیل کیفیت ساخت نه چندان بالا، استهلاک بالا، قطعات گران قیمت، و بازار دست دوم ضعیف، بهترین گزینه در این بین به شمار نمیرود. بهتر است برای خرید خودرو در این بازه قیمتی، ابتدا به سراغ هاوال H2، جک S5 و حتی بی وای دی S6 بروید.
هایما S7 توربو در دراز مدت کیفیت خود را حفظ نمیکند و گاها دچار ایرادات اساسی میشود. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که خرید رقبای یادشده آن را در اولویت قرار دهید.

سال ساخت : 1396-1398

نکات مثبت هایما S7 توربو
تجهیزات رفاهی و ایمنی کامل ، موتور توربوشارژ کم مصرف ، سیستم تعلیق خوب ، افزایش سطح کیفیت ساخت
نکات منفی هایما S7 توربو
نا شناخته بودن برند هایما در بازار ، ناهماهنگی موتور و گیربکس ، وزن بالای ماشین ، افت قیمت در هنگام فروش
مشخصات هایما S7 توربو 1396-1399
- مدل : هایما S7 توربو
- کلاس : کراس اوور میان سایز
- گیربکس : 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
- محور متحرک :دیفرانسیل جلو
- تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4خطی/16
- حجم موتور سی سی : 1795
- قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 170/5500
- گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 230/4500
- حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 170
- شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 9.6
- طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1730/1830/4498
- وزن خالص(کیلوگرم) : 1545
- مشخصات تایر :235/60R17
- مصرف ترکیبی(لیتر) : 9.6
- استاندارد الایندگی :یورو 5
- حجم مخزن سوخت(لیتر) : 61
- کیسه هوا : راننده-سرنشین جلو-جانبی
- سیستم های ترمز و پایداری : ABS-EBD-ESP-HAS-TCS
- سیستم های امنیتی : ایموبولایزر/سیستم هشدار دهنده/ورود بدون کلید /
- سیستم های فرمان و هدایت : فرمان برقی / کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
- سیستم تهویه مطبوع : تهویه مطبوع اتوماتیک
- سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : صفحه نمايش لمسی 7 اينچی دارای پورت AUX ،USB و GPS، كارت SD و بلوتوث، 4عدد بلندگو و 2 عدد تيوتر
- سیستم صندلی : صندلی راننده 8 جهته برقی/ مجهز به گرمکن/ صندلی شاگرد 4 حركته دستی
- سیستم اینه و شیشه ها : تنظیم برقی آینه ها به همراه گرمکن/ تاشوندگی برقی آینهها/شیشه بالابر جلو و عقب برقی
- سیستم روشنایی : چراغ روز LED، مه شكن هاي جلو و عقب، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل
- سایر امکانات :کامپیوتر سفری /سنسور باران/دوربین 360 درجه / سیستم مولتی مدیا پیشرفته
