معرفی خودرومعرفی خودروهای خارجی

نقد و بررسی هیوندای سانتافه  

معرفی خودرو هیوندای سانتافه  

معرفی خودرو هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه یک کراس‌اوور میان سایز شهری است که در وهله نخست با نسل دوم خود مهمان جاده‌های کشورمان شد؛ نسل سوم این شاسی‌بلند کره‌ای موسوم به DM نیز در قالب مدل‌های 2014 تا 2018 به بازار کشورمان راه پیدا کرد و همچون مدل پیشین خودمورد استقبال گسترده مشتریان ایرانی قرار گرفت.

هیوندای سانتافه یک شاسی بلند سایز متوسط است که نسل اول آن در سال 2001 معرفی شد و تا به امروز هم در نسل‌های جدید بر روی خط تولید قرار دارد.

نسل اول سانتافه شباهت زیادی به توسان نسل اول داشت و از یک زبان طراحی مشترک در این دو خودرو استفاده شده بود.

اما موفقیت هیوندای با سانتافه نسل دوم به اوج رسید، جایی که هیوندای با ارائه یک طراحی کاملا جدید و جذاب، نظرات مثبت زیادی را به سمت خود جلب کرد.

نسل دوم سانتافه در سال 2007 معرفی شد و تولید آن تا سال 2012 ادامه پیدا کرد. این نسل از سانتافه همزمان به عرضه در بازارهای جهانی، در بازار کشور ما هم عرضه شد و اتفاقا روزهای بسیار خوبی را تجربه کرد.

سانتافه به دلیل طراحی جذاب و کیفیت مطلوبی که ارائه می‌داد، مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفت به طوری که هنوز هم نسخه‌های دست دوم آن به راحتی در بازار خرید و فروش می‌‍شود.

اما نسل سوم هیوندای سانتافه در سال 2012 معرفی و در سال 2013 عرضه شد که با تغییرات زیادی در مقایسه با نسل قبلی همراه شده است.

سانتافه نسل جدید از همان بدو ورود به بازار جهانی راه خود را به بازار ایران هم باز کرد و به شکل گسترده در ایران عرضه شد. باتوجه به موفقیت‌های نسل قبلی سانتافه، و نیز طراحی جذاب و امکانات فراوانی که باتوجه به زمان طراحی ارائه می‌داد، باز هم موفق شد نظر خریداران ایرانی را جلب کند.

مدل‌های 2016 به بعد هیوندای سانتافه DM از نوع نیوفیس هستند که دارای ظاهری اسپرت‌تر بوده و تغییراتی را در ناحیه سپرها و چراغ‌های خود تجربه کرده‌اند.

سانتافه‌های نیوفیس به‌طور عمده توسط دو شرکت آسان موتور و کرمان موتور وارد بازار کشورمان شدند که تفاوت‌هایی از نظر آپشن‌های رفاهی میان آن‌ها مشاهده می‌شود.

اگر شما هم جز کسانی هستید که می‌خواهید از توان فنی، امکانات، ایمنی و ارزش خرید سانتافه 2014-2018 مطلع شوید لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی فضای داخلی

به‌محض قدم نهادن درون کابین نسل سوم هیوندای سانتافه طراحی نسبتا زیبا، مدرن و منظم داشبورد نظر شما را به‌سوی خود جلب خواهد کرد.

البته این سبک از طراحی داخلی در مقایسه با خودروهای مدل 2020 کمی کلاسیک به‌نظر می‌رسد، اما در زمان خودش بسیار خوشایند جلوه می‌کرد و می‌توانست رضایت اکثر مشتریان را در پی داشته است. کیفیت چرم صندلی‌ها و روکش فرمان قابل‌تقدیر است، اما سطح کیفی قطعات پلاستیکی کابین برای خودرویی در این رنج قیمتی کمی آزاردهنده به‌نظر می‌رسد.

اصول طراحی ارگونومیک به‌خوبی درون کابین رعایت شده و همه‌چیز در دسترس قرار دارد؛ فرم صندلی‌ها نیز بدن سرنشینان را تا حد امکان در برمی‌گیرد و به‌خوبی آن را حمایت می‌کند.

همچنین گنجایش فضای کابین هیچ‌گونه محدودیتی را برای افراد حاضر در ردیف‌های اول و دوم ایجاد نخواهد کرد و فضای وسیع اختصاص‌یافته به سر، پاها و زانوها کاملا موجب راحتی کاربران خواهد بود؛ با این حال ردیف سوم بیشتر مناسب کودکان ساخته شده تا سرنشینان بزرگسال. هیوندای سانتافه 2014-2018 در بحث تجهیزات رفاهی بسیار متنوع و تا حدی گیج‌کننده ظاهر شده است؛ اگر بخواهید مدل فول‌ آپشن این خودرو را تهیه کنید باید به سراغ سانتافه‌های آسان موتور بروید، زیرا مدل فول آن از تجهیزات کاملی برخوردار است.

در ادامه به مهم‌ترین امکانات رفاهی هیوندای سانتافه نیوفیس شرکتی اشاره شده است: کروز کنترل تطبیق‌پذیر، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، اتوپارک، سه حالت رانندگی، دیلایت، اتولایت، نوربالا اتوماتیک، چراغ چرخشی، فرمان برقی چهار حالته، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، سیستم صوتی 10 اسپیکر، نمایشگر 7 اینچ لمسی، رهیاب، دوربین‌های عقب-جانبی و 360 درجه، بلوتوث، USB، استارت و ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، کول‌باکس، صندلی‌ 8 حالته برقی راننده و 6 حالته سرنشین، گرمکن صندلی‌ها، سردکن صندلی جلو، درب صندوق برقی هوشمند، اینورتر 220 ولت، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف پانوراما.

 

نقد و بررسی بیرون خودرو

شمایل بیرونی هیوندای سانتافه 2014-2018 در مقایسه با نسل قبل کاملا تحول پیدا کرده و از ظاهری اسپرت‌تر همراه با شاخصه‌های طراحی جذاب و خوشایند بهره‌مند شده است. در طراحی نسل سوم سانتافه به‌صورت توامان از خطوط نرم و شکسته استفاده شده و چهره‌ای نسبتا اخم‌آلود و ستیزه‌جویانه برای این شاسی‌بلند محبوب کره‌ای رقم‌زده شده است. خطوط برجسته و حجم‌پردازی‌های به‌کاررفته در پنل‌های جانبی و درپوش موتور نیز تأثیر بسزایی در عضلانی‌تر جلوه دادن ظاهر سانتافه DM داشته‌اند؛ همچنین در نمای عقب شاهد چراغ‌های دوتکه با طراحی دل‌نشین هستیم که در کنار حالت سه‌بعدی سپر، تصویری جذاب و عامه‌پسند را رقم‌زده است.

به‌طور کل طراحی بیرونی هیوندای سانتافه تا حد زیادی توانسته نگاه مثبت مشتریان ایرانی را به‌سوی خود جلب کند و به یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این شاسی‌بلند شهری کره‌ای تبدیل شود.

 

نقد و بررسی رانندگی خودرو

هیوندای سانتافه در کشور ما تنها به یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده و شتاب‌گیری آن چندان مهیج و جوان‌پسند به‌نظر نمی‌رسد؛ بااین‌وجود سانتافه برای رانندگی‌های شهری و جاده‌ای ازلحاظ فنی با کمبودهای آزاردهنده مواجه نیست و می‌تواند مایه خرسندی نسبی خانواده‌های ایرانی باشد.

سیستم تعلیق سانتافه تا حدی از تمایلات اسپرت برخوردار بوده و همین امر پایداری و هندلینگ آن را حین عبور از پیچ‌ها بهبود بخشیده، اما نرمی سواری این خودرو را نسبت به اغلب خودروهای همرده کاهش داده است.

عایق‌بندی مناسب کابین نفوذ سروصدای مزاحم به درون اتاق را کاهش داده و عملکرد نرم موتور نیز بر آرامش ناشی از این وضعیت افزوده است. جعبه‌دنده هم اگرچه در سبک‌سازی دنده‌ها بسیار نرم و دقیق عمل می‌کند، اما حین معکوس کشیدن اندکی وقفه از خود به نمایش می‌گذارد.

همچنین موقعیت مناسب قرارگیری راننده و ابعاد مناسب پنجره‌ها سبب شده تا سطح تسلط شخص راننده بر چهارگوشه بدنه بهبود یابد که این امر موجب اعتمادبه‌نفس بیشتر وی هنگام رانندگی در مسیرهای شهری می‌شود.

با این حال دید به سمت عقب مقداری محدود بوده و استفاده از دوربین در این بخش اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

 

نقد و بررسی ایمنی خودرو

نسل سوم سانتافه پنج ستاره ایمنی موسسه «یوروانکپ» را در کارنامه خود به ثبت رسانیده و سطحی شایسته‌ای از امنیت را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

بخش مهمی از ایمنی هیوندای سانتافه نسل سوم به تجهیزات موجود در این خودرو بازمی‌گردد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها (ویژه نسخه نیوفیس فول‌آپشن) اشاره شده است:

سامانه مدیریت پایداری خودرو، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای پارک جلو و عقب، حسگر فشار باد تایر، سامانه‌های ایمنی فعال (پایش نقاط کور- تغییر لاین و هشدار تصادف از جلو و پشت سر)، ABS + EBD، ترمز خودکار اضطراری، ایربگ‌های جلو-جانبی-پرده‌ای، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده.

 

نقد و بررسی موتور

هیوندای سانتافه DM یک قلب تپنده 4 سیلندر تنفس طبیعی 2.4 لیتری را در سینه خود جای داده است.

این موتور در دو نوع MPi و GDi (پاشش مستقیم) به بازار ایران عرضه شده که نمونه MPi قادر به تولید 174 اسب بخار قدرت و 227 نیوتن‌متر گشتاور است؛ پیشرانه GDi نیز توانایی تولید 188 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک هم وظیفه انتقال قدرت به‌سوی تمامی چرخ‌ها (در نمونه‌های دو دیفرانسیل) و یا چرخ‌های جلو (در نمونه‌های تک دیفرانسیل) را بر عهده دارد.

شتاب 0 تا 100 پیشرانه GDi معادل 11.6 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 8.8 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که برای خودرویی با این ابعاد مناسب به‌نظر می‌‌رسد؛ این ارقام در نمونه‌های مجهز به موتور MPi دستخوش تغییرات چشم‌گیر نمی‌شوند و فقط میزان مصرف سوخت ترکیبی در حدود 0.3 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

 

نقد و بررسی ارزش خرید

هیوندای سانتافه یکی از خوش‌نام‌ترین محصولات شاسی‌بلند حاضر در بازار ایران به‌حساب می‌آید، چرا که علاوه بر قیمت نسبتا مناسب، از ظاهر جذاب، کابین جادار و زیبا، آپشن‌های رفاهی-ایمنی گسترده (در نسخه فول آپشن) و خدمات پس از فروش بسیار مطلوب سود می‌برد و همین موارد بازار خریدوفروش آن را بسیار داغ کرده است. با این حال اگر به هر دلیلی هیوندای سانتافه 2014-2018 موردپسندتان واقع نشده است، می‌توانید به سراغ محصولاتی همچون کیا سورنتو و یا نیسان ایکس تریل رفته و از رانندگی با آن‌ها لذت ببرید.

نکات مثبت هیوندای سانتافه

فضای جادار داخل ، عایق بندی مناسب کابین ، دید محیطی کافی ، فرمان پذیری خوب ، امکانات قابل قبول ، سواری لذت بخش

 

نکات منفی هیوندای سانتافه

بازار خرید وفروش نه چندان جذاب نسبت به رقبا

 

امنیت هیوندای سانتافه

نسل جدید سانتافه که نخستین بار در سال 2012 رونمایی شد از سال 2013 وارد بازارهای جهانی شد. سانتافه که نسبت به نسل قبل خود جذاب و اسپرت تر شده است 5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP دریافت کرده است.

رقبا  :

هیوندای سانتافه در بازارهای جهانی با موتورهای متنوعی عرضه می‌شود اما نسخه در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که قادر است 190 اسب بخار قدرت و 242 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

این قدرت به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو و یا هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند. باتوجه به وزن بالای 1.5 تُنی سانتافه، و قدرت نه چندان زیاد موتور، نباید انتظار یک عملکرد عالی و اسپرت را از آن داشته باشید. به ویژه در مسیرهای سخت و با وزن بالا، سانتافه انتظارت شما را برآورده نخواهد کرد.

هیوندای سانتافه بعد از فروشی فوق العاده در بازار ایران، در حال حاضر در نمونه‌های کارکرده بازار خرید وفروش مناسبی ندارد و حتی درنمونه‌های صفر کیلومتر هم اوضاع برای هیوندای سانتافه خوب پیش نمی رود و این کره ای پر فروش بازار ایران بازار را به رقبای دیگر خود از جمله رنو کولئوس، نیسان ایکس تریل و فولکس واگن تیگوان و یا حتی رقیب قدیمی خود یعنی کیا سورنتو واگذار کرده است.

مشخصات هیوندای سانتافه 2013-2018

  • مدل : IX45 2.4
  • کلاس : شاسی بلند متوسط
  • گیربکس : 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
  • محور متحرک :دو دیفرانسیل(4WD)
  • تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 16/V4
  • حجم موتور سی سی : 2359
  • قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 190/6300
  • گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 242/4250
  • حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 190
  • شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 10.9
  • طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1679/1880/4689
  • وزن خالص(کیلوگرم) : 1568
  • مشخصات تایر :245/60R18
  • مصرف ترکیبی(لیتر) : 11.2
  • استاندارد الایندگی :یورو 5
  • حجم مخزن سوخت(لیتر) : 66
  • کیسه هوا : راننده / سرنشین جلو / جانبی / پرده ای
  • سیستم های ترمز و پایداری : جلو و عقب دیسکی / ABS, ESC, TCS, VSM و EBD و ESS, TSA و HAC
  • سیستم های امنیتی : دزدگیر / استارت و ورود بدون کلید/ اتوپارک/ کروز کنترل/ دوربین دید عقب/
  • سیستم های فرمان و هدایت : تنظیم برقی / سنسور سرعت/ روکش چرمی فرمان/ کلیدهای کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
  • سیستم تهویه مطبوع : کنترل اتوماتیک دوگانه/ تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب
  • سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : صفحه نمایش 8 اینچی/ سی دی چنجر شش تایی / سیستم صوتی اینفینیتی / اتصال USB ، AUX و ipod
  • سیستم صندلی : تنظیم برقی صندلی های جلو با حافظه / گرم کن صندلی های جلو – گرم کن صندلی های عقب سفارشی / سردکن صندلی‌های جلو/ پشت سری های فعال به هنگام تصادف/ تنظیم گودی کمر صندلی راننده
  • سیستم اینه و شیشه ها : آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن/ تاشوندگی برقی آینه‌های جانبی/ سانروف پانوراما/
  • سیستم روشنایی : چراغ‌های جلو زنون با قابلیت روشن و خاموش شدن اتوماتیک/ چراغ‌های عقب LED/ دیلایت/ سنسور نور/ چراغ مشایعت/ شست‌وشوی چراغ‌های جلو
  • سایر امکانات :سنسور پارک / دوربین دید عقب / کروز کنترل / سنسور باران / محفظه خنک نگهدارنده / قطب نما دیجیتال/ حالت‌های مختلف رانندگی/ در صندوق عقب هوشمند

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا