
معرفی خودرو Hyundai Veracruz
هیوندای وراکروز (Hyundai Veracruz) یک کراساوور سایز متوسط است که از سال 2009 به بازار ایران نیز وارد شد و در زمان خود یکی از لوکسترین و قویترین شاسیبلندهای بازار بهحساب میآمد.
هیوندای وراکروز یا هیوندای ix55 یک کراس اوور سایز متوسط است که در سال 2006 معرفی شد و تولید آن تا سال 2012 ادامه یافت. وراکروز از سال 2007 در بازار کشور آمریکا حضور پیدا کرد و عنوان بزرگترین شاسی بلند هیوندای را به خود اختصاص داد. وراکروز به نوعی جایگزین شاسی بلند هیوندای تراکان شد و از پلتفرم مشترکی با هیوندای سانتافه بهره میبرد.
کمپانی هیوندای، مدل وراکروز را به قصد رقابت با نسل دوم لکسوس RX ساخته است و به همین دلیل این خودرو از هر نظر در مقایسه با سایر کراساوورهای کرهای یک سروگردن بالاتر است.
وراکروز در بازار ایران با نام iX55 نیز شناخته میشود؛ در حقیقت iX55 و وراکروز تنها از نظر طراحی و آپشن، تفاوتهای کوچکی با یکدیگر دارند و یک خودرو محسوب میشوند؛ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی هیوندای وراکروز بپردازیم.
نقد و بررسی فضای داخلی Hyundai Veracruz
کابین وراکروز نهتنها از نظر طراحی بالاتر از دیگر ساختههای هیوندای در آن زمان دیده میشود؛ بلکه کیفیت متریال بهکاررفته در کابین این خودرو نیز بهوضوح بالاتر از دیگر خودروهای کرهای زمان خود بهنظر میرسد. طراحی داشبورد وراکروز ساده و دلپذیر جلوه میکند، اما بهواسطه وجود انبوهی از کلیدها و همچنین نمایشگرهای کوچک آبی رنگ، با معیارهای امروزی هماهنگی چندانی ندارد. با این حال چه از نظر ظاهری و چه کیفی، وراکروز برای مصرف کنندهای که تا قبل از آن تنها سانتافه نسل دوم (2007-2009) سوار شده است، قدمی رو به جلو بهحساب میآید. صندلیهای وراکروز نیز راحت هستند و سرنشینان جلو و عقب با هیچ محدودیتی از نظر فضا مواجه نخواهند بود. صندلیهای ردیف دوم نه تنها قابلیت تنظیم در طول را دارند، بلکه زاویه پشتی آنها نیز قابل تنظیم است که این مسئله تاثیر بسزایی در افزایش راحتی آنها دارد. وراکروز دارای سه ردیف صندلی است و صندلیهای ردیف سوم آن در کف صندوق عقب تا میشوند. فضای این صندلیها بیشتر برای کودکان مناسب است، با این وجود هیوندای در این قسمت نیز خروجی سیستم تهویه پیش بینی کرده است. یکی از مزیتهای وراکروز این است که صندلیهای ردیف سوم آن برخلاف تویوتا پرادو فضایی از صندوق را اشغال نمیکنند. در بخش امکانات رفاهی، وراکروز در زمان خودرو خودروی بسیار مجهزی بهحساب میآمد. حتی امروزه نیز این خودرو قابلیت رقابت با محصولات روز بازار را دارد و امکانات آن مناسب هستند. از امکانات این خودرو میتوان به تنظیم برقی فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، سردکن صندلی راننده، صندلیهای جلوی برقی، حافظه صندلی راننده، سیستم صوتی اینفینیتی با 10 بلندگو، تودوزی چرمی، سانروف برقی 3 حالته، اتولایت، چراغهای زنون، تهویه خودکار سه منطقهای، شیشههای دودی عقب، سنسور دنده عقب، پشت آمپر سوپر ویژن، جا عینکی و آینه کنترل کودک اشاره کرد.
نقد و بررسی بیرون خودرو Hyundai Veracruz
وراکروز کاملا بر اساس زبان طراحی نسل قدیمی خودروهای هیوندای شکل گرفته است. با این حال طراحی این خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای زمان خود نظیر کیا موهاوی، هیوندای سانتافه نسل دوم، لکسوس RX نسل دوم و نیسان مورانو نسل اول اندکی بهتر بهنظر میرسد. خطوط منحنی و حجمدهیهای متعدد اصلیترین مشخصههای طراحی وراکروز هستند. چراغهای جلو و عقب نیز خوش فرم هستند و هماهنگی مناسبی با ظاهر کلی خودرو دارند. در بخش عقبی نیز گرافیک خاص چراغهای LED عقب در کنار دو خروجی اگزوز بیضی شکل بیش از هر چیز دیگری جلب توجه میکند.
نقد و بررسی ایمنی خودرو Hyundai Veracruz
در لیست تجهیزات ایمنی هیوندای وراکروز مواردی مانند 6 ایربگ، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، پشت سریهای فعال، سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایرها، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و کمربندهای ایمنی پیش کشنده دیده میشوند. وجود چنین تجهیزاتی در کنار بدنه مستحکم وراکروز باعث شد تا این خودرو، نمرات بسیار خوبی را از موسسه KNCAP، IIHS و NHTSA دریافت کند. موسسه IIHS در سال 2007 به وراکروز بهترین رتبه ایمنی را در تصادف از جلو و عقب اعطا کرد.
نقد و بررسی رانندگی خودرو Hyundai Veracruz
هیوندای وراکروز با اینکه از وزن زیاد و ابعاد بزرگی برخوردار است، اما شروع حرکت آن با شتاب خوبی انجام میشود. این شتاب خوب را هیوندای مدیون قدرت موتور 6 سیلندر خود است. در خط مستقیم وراکروز عملکردی بسیار رضایتبخش دارد و همچنان میتوان آن را از خودروهای سریع خیابان دانست. در کنار این شتاب هیجانانگیز، سیستم تعلیق عملکرد اسپرتی ندارد و سواری خودرو بسیار نرم است. نرمی سواری بهحدی رضایتبخش است که میتوان وراکروز را نرمترین شاسیبلند کرهای موجود در بازار کشور دانست. ناگفته نماند که وراکروز در قبال این نرمی سواری بخش بزرگی از هندلینگ و چسبندگی خود را فدا کرده است. درصورتیکه بخواهید حین رانندگی با هیوندای وراکروز با سرعت وارد پیچ شوید، کمفرمانی شدیدی را از این خودرو شاهد خواهید بود. با توجه به عملکرد سیستم تعلیق و نقطهثقل بالای این خودرو، بهتر است در چنین مواقعی روی سیستم کنترل پایداری خیلی حساب باز نکنید. از سوی دیگر ترمزهای وراکروز نیز چندان رضایتبخش نیستند و نمیتوانند انتظارات را برآورده کنند. عملکرد گیربکس 6 دنده خودکار وراکروز نیز از دیگر نقاط قوت این خودرو است. این گیربکس که توسط آیسن ژاپن ساخته شده است، تعویضهایی نرم و هوشمند را ارائه میدهد. در انتها نیز باید به سیستم فرمان اشاره کنیم که عملکرد متوسطی دارد و برای خودرویی در این رنج قیمتی مناسب به نظر میرسد. وراکزور از نظر مصرف سوخت نمره چندان خوبی دریافت نمیکند. با اینکه مصرف ترکیبی 11.5 لیتری وراکروز برای چنین خودرویی معقول بهنظر میرسد، ولی مصرف شهری در عمل چندان رضایتبخش نیست.
نقد و بررسی ارزش خرید Hyundai Veracruz
هیوندای وراکروز بهعنوان یک خودروی مدرن شناخته نمیشود، اما با توجه به اینکه در زمان خود پرچمدار کراساوورهای هیوندای بهحساب میآمد، هنوز نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد. هیوندای وراکروز درحال حاضر یکی از معدود کراساوورهایی است که از موتور قدرتمند تنفسطبیعی بهره میبرد؛ چنین موتورهایی دردسر و هزینههای نگهداری کمتری نسبت به نمونههای توربوشارژ دارند. از سوی دیگر نرمی سواری، اتاق جادار و امکانات متنوع نیز جزو مواردی هستند که در کمتر کراساووری میتوان آنها را یکجا یافت. علاوهبر این وراکروز خودرویی کم هزینه و کماستهلاک است و میتواند در مقایسه با گزینههایی همچون نیسان مورانو یا بی ام و X3 نسل اول، انتخاب منطقیتری باشد. با توجه به تمامی این مزایا و همینطور عرضه گسترده این خودرو، نگرانی از بابت تامین قطعات و بازار فروش دست دوم آن نیز وجود ندارد؛ بنابراین میتوان ارزش خرید نسبتا بالایی را برای هیوندای وراکروز در نظر گرفت.
نقد و بررسی موتور Hyundai Veracruz
با بالازدن کاپوت وراکروز متوجه خواهید شد که این خودرو از پیشرانهای مشترک با هیوندای جنسیس کوپه و کیا موهاوی شش سیلندر برخوردار است. البته به دلیل تفاوت خودروها، قدرت خروجی و میزان چالاکی موتور در هر مدل فرق میکند. این موتور V6 تنفس طبیعی با حجم 3.8 لیتر میتواند 260 اسببخار قدرت و 345 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر وراکروز 8.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 210 کیلومتر بر ساعت است. با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای پر حجم در سال 2013، در حال حاضر باید وراکروز را جزو معدود شاسیبلندهای قدرتمند و تنفسطبیعی بازار دستهبندی کرد.
اگر بخواهیم مقایسه کوتاهی بین شاسی بلندهای جدید حاضر در این رده قیمت از جمله هیوندای سانتافه، رنو کولئوس، نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوتلندر داشته باشیم، باید بگوییم هیوندای IX55 یا هیوندای وراکروز، موتور قدرتمندتری دارد و بدون شک یکی از باکیفیتترین سواریها را ارائه میدهد. اما از نظر تکنولوژی و تجهیزات رفاهی حرفی برای گفتن در مقابل رقبا ندارد به علاوه اینکه چندین سال از واردات آخرین مدلهای آن میگذرد. از آنجا که خودروهای کرهای در زمان کوتاهی به برخی مشکلات دچار میشوند، بدون شک خرید گزینههای جدیدتر با این قیمت بسیار معقولتر است و هزینههای جاری کمتری برای شما خواهد داشت.
در نهایت اگر گزینههای کم کارکرد هیوندای IX55 را پیدا کردید، میتواند یک گزینه خوب محسوب شود.
نکات مثبت هیوندای IX55
نقاط مثبت هیوندای وراکروز یا IX55
کمک فنرهای کاملاً نرم ، قدرت خوب ترمزها ، شتاب اولیه کاملاً راضی کننده ، کیفیت مونتاژ خوب ، امکانات رفاهی خوب ، دینامیک خوب رانندگی
نکات منفی هیوندای IX55
نقاط منفی هیوندای وراکروز یا هیوندای IX55
کیفیت پایین چرم فرمان و صندلی ، فرم ساده داشبورد ، متریال استفاده شده در داشبورد بعضاً پلاستیک با کیفیت پایین می باشد ، قیمت نسبتاً بالای لوازم یدکی ، فرمان سنگین که در مانورهای سنگین راننده را به طور کامل همراهی می کند.
امنیت هیوندای IX55
خودرو وراکروز از لحاظ ایمنی 5ستاره ایمنی اروپا را کسب نموده و شرایط مناسبی از لحاظ ایمنی دارد.
مشخصات هیوندای IX55 2009-2013
- مدل : IX55
- کلاس : شاسی بلند بزرگ
- گیربکس : 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
- محور متحرک :دو دیفرانسیل(4WD)
- تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 24/V6
- حجم موتور سی سی : 3778
- قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 260/6000
- گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 347/4500
- حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 176
- شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 8,5
- طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1750/1945/4840
- وزن خالص(کیلوگرم) : 2009
- مشخصات تایر :245/60R18
- مصرف ترکیبی(لیتر) : 13
- استاندارد الایندگی :یورو 3
- حجم مخزن سوخت(لیتر) : 78
- کیسه هوا : راننده / سرنشین جلو / جانبی / پرده ای
- سیستم های ترمز و پایداری : جلو و عقب دیسکی / ABS – EBD – ESP
- سیستم های امنیتی : دزدگیر / استارت و ورود بدون کلید
- سیستم های فرمان و هدایت : تنظیم برقی
- سیستم تهویه مطبوع : کنترل اتوماتیک دوگانه
- سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : سی دی چنجر شش تایی / سیستم صوتی اینفینیتی / اتصال USB ، AUX و ipod
- سیستم صندلی : تنظیم برقی صندلی های جلو با حافظه / گرم کن صندلی های جلو و عقب / پشت سری های فعال به هنگام تصادف
- سیستم اینه و شیشه ها : برقی
- سیستم روشنایی : چراغ های جلو زنون / روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها / شستشو چراغ های جلو