معرفی خودرومعرفی خودروهای خارجی

نقد و بررسی هیوندای ورنا 

معرفی خودرو هیوندای ورنا



 هیوندای ورنا

معرفی خودرو

هیوندای ورنا یک خودرو ساب کامپکت است که توسط کمپانی هیوندای به تولید می‌رسد و در حال حاضر در پنجمین نسل خود بر روی خط تولید قرار دارد. هیوندای ورنا در واقع همان هیوندای اکسنت است که در بازار کشورمان هم حضور دارد. نسل اول هیوندای ورنا یا اکسنت در سال 1993 معرفی شد و در دومین نسل به بازار ایران راه یافت.

این نسل از هیوندای ورنا در سال 1999 معرفی شد و از سال 1384 به بازار ایران هم راه پیدا کرد. ورنا در زمان خود به عنوان یک خودرو ارزان قیمت شناخته می‌شد و نتوانست به موفقیت چندانی هم در کشورمان ظاهر شود. ورنا یا همان اکسنت در واقع یکی از ارزان‌ترین محصولات هیوندای است و در زمان خود، در ایران به عنوان یک خودرو ارزان قیمت شناخته می‌شد.

ورنا با دو موتور 1.5 و 1.6 لیتری و دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک در ایران حضور پیداکرد.

حدود دو دهه پیش، بازار خودرو ایران و جهان به‌کلی با شرایط فعلی متفاوت بود و خودروسازان کره‌ای از شهرت و مقبولیت فعلی برخوردار نبودند.

در آن دوران خودروهای کره‌ای نسخه‌های کپی‌شده از خودروهای ژاپنی و اروپایی به شمار می‌رفتند که با قیمت کمتر در دسترس خریداران بودند، اما طی سال‌های اخیر خودروسازان کره‌ای به‌خوبی موفق شدند تا مسیر تفکر مشتریان را تغییر دهند.

یکی از خودروهای مشهور کره‌ای، هیوندای اکسنت است که نقش سدانی جمع‌وجور و اقتصادی را در سبد محصولات شرکت Hyundai ایفا می‌کند. تاکنون پنج نسل از این خودرو به بازار جهانی عرضه شده است که نسل دوم آن با نام هیوندای ورنا به بازار کشورمان عرضه شد.

وظیفه مونتاژ و عرضه هیوندای ورنا بر عهده کرمان خودرو قرار داشت و در کنار خودرویی همچون هیوندای آوانته، در فاصله سال‌های 1383 تا 1390 به تولید رسید.

عمده رقیب هیوندای ورنا نیز طی دوران حضورش برادر دیگر این خودرو یعنی کیا ریو بود که در سایپا به تولید می‌رسید. البته سمند و پژو 405 ایران خودرو نیز به‌نوعی رقبای هیوندای ورنا محسوب می‌شدند.

هیوندای ورنا در ایران با دو گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای به تولید رسید و تا پیش از هجوم خودروهای رنگارنگ چینی، یکی از ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک بازار ایران محسوب می‌شد. امروزه نیز هیوندای ورنا از شهرت مناسبی در بین اهالی بازار برخوردار است و برخی از مصرف‌کنندگان به خرید این خودرو رغبت نشان می‌دهند.

در ادامه نگاهی جامع به این خودرو خواهیم داشت. از شما دعوت می‌کنیم تا در معرفی هیوندای ورنا با ما همراه باشید.

هیوندای ورنا 1388

نقد و بررسی فضای داخلی

کابین هیوندای ورنا شما را در فضایی متعلق به دهه نود میلادی غرق می‌کند. درواقع اگر لوگو هیوندای روی فرمان قرار نداشته باشد، گویا سوار خودرویی ژاپنی متعلق به سال‌های دهه نود میلادی شده‌اید. البته نمی‌توان این داشبورد را به اتهام قدیمی بودن، عاری از زیبایی دانست.

برای مثال کابین ورنا کاملا یکپارچه طراحی شده و هیچ‌گونه خط شکسته و تیز در آن دیده نمی‌شود، بنابراین نسبت به کابین خودروهای هم‌دوره نظیر کیا ریو یا پژو 405 زیباتر ارزیابی می‌شود. البته این کابین همچنان در مقابل داشبورد سمند یا پژو پارس ضعیف به‌نظر می‌رسد.

علاوه‌بر آن در نسخه‌های تولید داخل هیوندای ورنا، امکانات رفاهی این خودرو حذف نشده‌اند و کابین با همان ظاهر اصلی به‌دست مشتری ایرانی رسیده است. با این وجود کابین هیوندای ورنا برای مشتری امروزی قدیمی و کسل‌کننده به‌نظر می‌رسد و این مسئله به‌خصوص با تغییر کابین پژو 405، پژو پارس و سمند در سال‌های اخیر شدت بیشتری یافته است. امکانات رفاهی هیوندای ورنا نیز در حد و اندازه دیگر خودروهای تولید داخل هستند.

از جمله تجهیزات رفاهی این خودرو می‌توان به فرمان هیدرولیک، رادیو پخش کاست به همراه چهار بلندگو، سیستم تهویه دستی، صندلی‌های عقب تاشو، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب و چراغ هالوژن اشاره کرد که اندک و ناکافی به‌نظر می‌رسند. نسخه اتوماتیک هیوندای ورنا به آینه‌های جانبی برقی با گرمکن نیز مجهز است.

هیوندای ورنا 1388

نقد و بررسی بیرون خودرو

هیوندای ورنا خودرویی متعلق به دو دهه پیش است و حتی در آن زمان هم محصول زیبایی تلقی نمی‌شد. این ظاهر نه‌چندان زیبا در شرایط امروز که بازار با هجوم خودروهای رنگارنگ چینی مواجه شده است، هیچ نکته خاصی ندارد و بعید به‌نظر می‌رسد کسی هیوندای ورنا را به دلیل ظاهرش خریداری کند.

همانند شرایط فعلی، خودروهای کیا به‌طور معمول ظاهر جذاب‌تری داشتند و افرادی که به دنبال ظاهر بهتر بودند، کیا ریو سایپا را خریداری می‌کردند.

البته با توجه به سگمنتی که هیوندای ورنا در آن عرضه شده، نباید انتظار طراحی خارق‌العاده‌ای را برای یک سدان اقتصادی کامپکت داشته باشیم. چراغ‌های گرد و برآمده در جلو و عقب از ویژگی‌های بارز هیوندای ورنا هستند و نمای جانبی خودرو نیز کاملا ساده و بدون جزئیات خاصی طراحی شده است.

در نمای پشتی یک مه شکن تک هم در سمت چپ سپر هیوندای ورنا قرار گرفته که موجب افزایش ابهام در ظاهر این سدان کره‌ای شده است.

هیوندای ورنا 1388

نقد و بررسی رانندگی خودرو

با ورود به کابین هیوندای ورنا، خود را در فضای دهه هشتاد خورشیدی خواهید یافت و این مسئله ممکن است برای شما خاطره‌انگیز به‌نظر برسد.

اگر علاقه‌مند به طرح‌های دهه نودی باشید، کابین هیوندای ورنا برای شما جذاب به‌نظر خواهد رسید و البته علاوه‌بر جذابیت، هیوندای ورنا به لطف ستون‌های باریک و آینه‌های بزرگ میدان دید فوق‌العاده‌ای را برای راننده مهیا خواهد کرد. پیشرانه هیوندای ورنا عملکرد آرامی دارد و حس آرامش را حین رانندگی به شما منتقل خواهد کرد.

گیربکس نیز طی رانندگی‌های روزمره شهری بدون مشکل خاصی وظایف خود را انجام می‌دهد و برخلاف محصولات پژو، صدای زوزه جعبه‌دنده به گوش شما نخواهد رسید. در حقیقت هیوندای ورنا برای افرادی طراحی شده که سبک آرام و روانی در رانندگی دارند و به‌هیچ‌عنوان به دنبال رانندگی هیجانی نیستند.

هیوندای ورنا به همراه کیا ریو از کم‌مصرف‌ترین خودروهای مونتاژ داخل در دهه هشتاد خورشیدی به شمار می‌روند؛ از این‌رو می‌توان با اندکی کاهش سرعت یا فشردن آهسته‌تر پدال گاز و تعویض دنده‌های کمتر، با هیوندای ورنا به مصرف سوخت ترکیبی شش لیتر در هر صد کیلومتر دست‌یافت که حتی با معیارهای امروزی نیز عدد قابل قبولی به‌نظر می‌رسد.

با وجود آن‌که هیوندای ورنا یک سدان کامپکت محسوب می‌شود، کابین این خودرو فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال را ارائه می‌دهد و صندوق‌عقب نیز برای مسافرت‌های خانوادگی کافی به‌نظر می‌رسد. سیستم تعلیق ورنا نیز عملکرد متوسطی دارد و رفتاری مشابه دیگر خودروهای این کلاس از خود بروز می‌دهد.

هیوندای ورنا 1388

نقد و بررسی موتور

قلب تپنده هیوندای ورنا یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که حداکثر 97 اسب‌بخار قدرت و 130 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه کاملا مشابه نمونه نصب شده روی کیا ریو سایپا بوده و به استهلاک کم و مصرف اندک شهرت دارد. نمونه‌های اتوماتیک ورنا به یک موتور 1.6 لیتری و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز هستند و حداکثر توان خروجی آن‌ها 105 اسب‌بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور است. نکته مهم این گیربکس دارا بودن حالا اوور درایو و کم کردن دور موتور در دنده چهارم است که علاوه‌بر کاهش استهلاک، موجب کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر مفید موتور نیز می‌شود. هیوندای ورنا به مدد این پیشرانه و گیربکس کم استهلاک تا مدت‌ها یکی از محبوب‌ترین خودروهای داخلی بازار بود.

هیوندای ورنا 1388

نقد و بررسی ایمنی خودرو

هیوندای ورنا در سال 2003 توسط موسسه ایمنی انکپ استرالیا یا ANCAP مورد آزمون ایمنی قرار گرفته که حاصل آن کسب سه ستاره ایمنی برای این سدان اقتصادی بوده است.

از نظر تجهیزات ایمنی نیز هیوندای ورنا در سطحی حداقلی قرار می‌گیرد و با معیارهای امروزی، چندان ایمن محسوب نمی‌شود. کیسه هوای راننده و سرنشین به همراه سیستم‌های ترمز ABS و EBD اندک تجهیزات ایمنی هیوندای ورنا را تشکیل می‌دهند.

ناگفته نماند که بر خلاف هیوندای ورنا اتوماتیک، نمونه‌های مجهز به گیربکس دنده‌ای در محور عقب فاقد ترمز دیسکی هستند و از همان ترمزهای کاسه‌ای قدیمی بهره می‌برند.

هیوندای ورنا 1388

نقد و بررسی ارزش خرید

هیوندای ورنا سدانی آرام، کم استهلاک و کم دردسر است که به‌ندرت دچار مشکل فنی می‌شود و هنگام مراجعه به تعمیرگاه نیز هزینه چندانی را بابت تعمیرات از مالک خود طلب نمی‌کند. می‌توان گفت درصورتی‌که رفتار درستی با خودرویی همچون ورنا داشته باشید، به‌جز انجام سرویس‌های دوره‌ای نیاز به خرج دیگری برای تعمیر و نگهداری خودرو نخواهید داشت.

از سوی دیگر هیوندای ورنا اندک‌اندک در حال محو شدن در بازار است. این خودرو با ظاهر ساده و بی‌آلایش خود حتی در زمان عرضه نیز نتوانست سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص دهد و این روزها با هجوم انواع خودروهای چینی، کم‌فروغ‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

لازم به ذکر است که حدود یک دهه از توقف تولید ورنا می‌گذرد و تأمین لوازم ظاهری این خودرو برای مالکان آن به‌مرور دردسرساز خواهد شد؛ بنابراین بهتر است قبل از اخذ تصمیم نهایی برای خرید هیوندای ورنا، در مورد نحوه ارائه خدمات و دسترسی به قطعات این خودرو در منطقه خود تحقیقات جامعی به عمل‌آورید.

هیوندای ورنا 1388

به این ترتیب هیوندای ورنا را نمی‌توان خودرو قدرتمندی دانست و انتظار عملکرد بالایی از آن داشت و بیشتر برای مصارف ساده شهری خودرو مناسبی است.

به طوری که ورنا به ویژه در نسخه اتوماتیک، هنگام عبور از مسیرهای سربالایی با سختی زیادی روبه‌رو می‌شود و کمی شما را ناامید می‌کند. البته ورنا یک ویژگی منفی دیگر هم دارد که کمبود آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی است و حتی برای در اختیار داشتن ساده‌ترین تجهیزات شما باید شخصا اقدام به نصب کنید.

با وجود همه معایبی که عنوان کردیم، ورنا خودرو کم خرجی است و در دراز مدت شما را وادار به حضور در تعمیرگاه نمی‌کند. کیفیت خودرو هم در طول استفاده در چندین سال حفظ می‌شود و از این بابت می‌توانید به آن اطمینان کنید. اما در شرایط کنونی پیشنهاد ما این است که خرید خودروهای صفر کیلومتر را در اولویت قرار دهید و اگر قصد خرید هیوندای ورنا داشتید، حتما نسخه‌های کم کارکرد را در اولویت قرار دهید.

نکات مثبت هیوندای ورنا

استهلاک پایین خودور- سواری نرم و بی سر و صدا- کیفیت ساخت مطلوب.

نکات منفی هیوندای ورنا

کمبود قطعات و کمبود امکانات – کشش ضعیف موتور به ویژه در نسخه اتوماتیک

مشخصات هیوندای ورنا 1383-1389

  • مدل : 1,6
  • کلاس : سدان کوچک
  • گیربکس : 4 دنده اتوماتیک
  • محور متحرک :دیفرانسیل جلو(FWD)
  • تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4 خطی/16
  • حجم موتور سی سی : 1600
  • قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 105/5800
  • گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 143/3000
  • حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 12
  • شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 10,9
  • طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1395/1680/4260
  • وزن خالص(کیلوگرم) : 1040
  • مشخصات تایر :175/70R 13
  • مصرف ترکیبی(لیتر) : 6,6
  • استاندارد الایندگی :یورو 3
  • حجم مخزن سوخت(لیتر) : 45
  • کیسه هوا : راننده/ سرنشین جلو
  • سیستم های ترمز و پایداری : جلو دیسکی همراه با ABS
  • سیستم های امنیتی : قفل مرکزی/ ریموت
  • سیستم های فرمان و هدایت : هیدرولیک
  • سیستم تهویه مطبوع : تنظیم دستی
  • سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : رادیو CD
  • سیستم صندلی : تنظیم دستی در 4 جهت
  • سیستم اینه و شیشه ها : شیشه بالابر جلو و عقب برقی/ تنظیم برقی آینه ها
  • سیستم روشنایی : 
  • سایر امکانات :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا