
معرفی خودرو هیوندای i20
هیوندای i20 یک هاچبک جمعوجور اقتصادی است که نسل اول آن از سال 2011 وارد بازار کشورمان شد؛ دو سال بعد نیز شرکت آسان موتور که نمایندگی رسمی کمپانی هیوندای را در ایران بر عهده دارد، اقدام به واردات نمونه فیسلیفت هیوندای i20 به بازار کشورمان کرد.
I20 در کلاس خود زیباترین و با کیفیت ترین خودرو است. خودرو کوچکی که بسیار کم مصرف و کم استهلاک میباشد . الگوی جدید طراحی هیوندای در I20 موج میزند و شاهد استایلی جذاب و هماهنگ در I20 هستیم که هر سلیقه ای را به خود جذب میکند .
در داخل کابین نیز با طرحی ساده ولی نسبتا قدیمی رو به رو هستیم که کیفیت متریال آن بسیار خوب و کیفیت مونتاژش بسیار خوب است .
یکی از مهم ترین نقاط قوت I20 با توجه به قیمتش سطح خوب تجهیزات و امکانات است که 6 ایربگ در 10 نقطه ، کیلس استارتر ، سانروف ، آیینه تاشو برقی ، تهویه مطبوع دیجیتال ، کول باکس ، سنسور باران و دوربین دنده عقب از جمله این تجهیزات هستند .
هیوندای i20 یک هاچبک اسپرت است که نسل اول آن در سال 2008 معرفی شد و در حال حاضر در دومین نسل به تولید میرسد. هیوندای i20 از سال 2011 توسط آسان موتور در بازار کشورمان عرضه شد و فروش خوبی را هم تجربه کرد. هیوندای i20 در واقع یک نسخه کوچکتر از i30 است و جایی بالاتر از i10 قرار میگیرد.
هیوندای برای تولید i20 از یک پلتفرم کاملا جدید استفاده کرد که توسط بخش اروپایی این کمپانی طراحی شده بود و به هیوندای این اجازه را داد تا بتواند در این کلاس و در سگمنت B حضور پر رنگی داشته باشد. هیوندای، I20 را جایگزین هاچبک گتز کرد ولی تولید و عرضه آن را در برخی بازارها تا سال 2011 ادامه داد.
هیوندای i20 در مدلهای 2013 تا 2015 خود به چهرهای جدید و جسورانهتر نسبت به گذشته مزین شده بود که جذابیتهای بصری آن را بیشازپیش ارتقا بخشید و ما در این مقاله قصد داریم تا آن را از جهات مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم. لطفا در ادامه با همراه مکانیک همراه باشید.
نقد و بررسی فضای داخلی هیوندای i20
فرآیند طراحی داخلی هیوندای i20 بهگونهای نسبتا منطقی و عاری از خطوط پیچیده انجام شده است؛ حالت برآمده و نسبتا حجیم کنسول میانی در نوع خود جالبتوجه جلوه کرده و نوع چینش متقارن کلیدها و دکمههای روی آن نیز تا حدودی آرامشبخش بهنظر میرسد.
طرح قسمت داخلی غربیلک فرمان هم جذاب و دلچسب است اما فرم ساده دایرهای شکل قسمت بیرونی آن راننده را از در اختیار گرفتن یک فرمان اسپرت و لذت بردن از حسی که یک چنین فرمانی به دستان وی منتقل میکند، محروم ساخته است.
کیفیت پلاستیک بهکاررفته در ادوات و متعلقات کابین، ازجمله داشبورد و تودریها تقریبا مرغوب بوده و برای خودرویی در این رنج قیمتی مناسب بهنظر میرسد. همچنین کابین هیوندای i20 نسل اول برای حضور 4 سرنشین بزرگسال با قد متوسط از ظرفیت کافی برخوردار بوده و محدودیت خاصی را متوجه این افراد نمیکند؛ با این حال فضای پا و زانوها کمی تا قسمتی در لب مرز قرار گرفته و شاید برخی از افراد را دچار ناراحتی کند.
هیوندای i20 2013-2015 در بحث تجهیزات رفاهی چندان درخشان ظاهر نشده و به سطح امکانات حداقلی بسنده کرده است.
مهمترین تجهیزات رفاهی این خودرو شامل موارد زیر خواهد بود:
اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، دکمههای کنترل روی فرمان، سیستم صوتی با 6 اسپیکر، دوربین عقب، نمایشگر دندهعقب روی آینه، USB، استارت و ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک، کول باکس، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، آینههای جانبی با تنظیمات برقی و گرمکن، سانروف.
نقد و بررسی رانندگی خودرو هیوندای i20
هیوندای i20 از یک پیشرانه نسبتا کمحجم بهرهمند شده که گرچه شتاب و چالاکی جوانپسندانهای را برای آن به ارمغان نیاورده است، اما در انجام کارهای خانوادگی و رفع نیازهای معمول از قدرت کافی برخوردار است.
پشت فرمان این خودرو، راننده دید کاملی بهتمامی جهات خواهد داشت؛ همچنین سطح تسلط راننده و دسترسی وی به ادوات موردنیاز بسیار مطلوب ارزیابی میشود.
در مورد کارایی سیستم تعلیق و نوع سواری نیز باید بگوییم که i20 بسیار رضایتبخش ظاهر شده و علاوه بر ایجاد پایداری مناسب، کاهش تکانهای بدنه و فرمانپذیری دقیق، سواری نسبتا نرمی را به سرنشینان خود هدیه میدهد.
با این حال دقت و کارایی ترمزهای خودرو نمیتواند آنطور که بایدوشاید در حد انتظار ظاهر شود؛ البته این سخن به آن معنا نیست که ترمزها درست کار نمیکنند، بلکه منظور این است که قدرت ترمزها در کاستن از سرعت خودرو آن اطمینان خاطر و اعتمادبهنفسی که باید را بهطور مطلوب در راننده ایجاد نمیکند وگرنه چندان جای نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
همچنین هماهنگی میان پیشرانه و جعبهدنده نیز گرچه در سطح عالی قرار ندارد، اما تقریبا معقول و قابلقبول بهنظر میرسد.
نقد و بررسی ایمنی خودرو هیوندای i20
هیوندای آی 20 نسل اول موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ شده و بدین ترتیب امنیت سطح بالایی را به محضر سرنشینان خود پیشکش کرده است.
بخشی از این امنیت هیوندای i20 PB مدیون حضور تجهیزاتی است که در ادامه به آنها اشاره کردهایم: حسگر پارک عقب، حسگر فشار باد تایر، ترمز ضد قفل ABS،EBD، ترمز پارک برقی، 6 عدد کیسه هوا-جلو-جانبی و پردهای، پشت سری فعال.
نقد و بررسی ارزش خرید هیوندای i20
نسخه نیوفیس نسل اول هیوندای آی 20 هاچبکی تقریبا زیبا و ایمن است که از توانایی فنی نسبتا قابل قبولی برخوردار بوده و در رانندگیهای عادی عملکردی منطقی را از خود به نمایش میگذارد؛ با این وجود فقدان آپشنهای رفاهی سطح بالا، ظاهر کمتر مهیج آن نسبت به نسل دوم و قدرت نهچندان زیاد پیشرانه سبب شده است تا اکثر مشتریان این کلاس خودرویی ترجیح دهند تا به سراغ نسل دوم آن یعنی هیوندای i20 مونتاژی کرمان موتور بروند تا از اتومبیلی جذابتر و مدرنتری بهرهمند شوند.
هیوندای I20 از نظر ظاهری در اولین نمونهها شباهت زیادی به I30 داشت ولی با گذشت زمان و عرضه مدل فیس لیفت، شباهت بیشتری به زبان طراحی جدید هیوندای پیدا کرد و البته جذابتر شد. I20 در مدل فیس لیفت تغییرات زیادی را در نمای جلو تجربه کرد و شکل چراغها، سپر و جلو پنجره کاملا عوض شد. البته در نمای عقب این تغییرات کمتر بود و شکل چراغهای عقب تقریبا بدون تغییر باقی ماند.
با این وجود اگرچه بازار خریدوفروش نسل اول i20 نسبت به نسل دوم آن کمرونقتر است، اما هنوز هم هیوندای i20 2013-2015 میتواند برای کسانی که علاقهای به خرید محصولات صفرکیلومتر بازار یعنی رنو ساندرو استپ وی ندارند، انتخاب مناسبی باشد.
نقد و بررسی بیرون خودرو هیوندای i20
نسخه نیوفیس هیوندای i20 نسل اول، از طراحی اسپرت و جوانانهتری نسبت به مدل پیشین خود بهرهمند بوده و جاذبههای بصری آن تا حدی افزایش یافته است.
حالت خشن چراغهای جلو در کنار طرح برجسته سپر، حالت باریک جلوپنجره و نیز حجم پردازیهای نمای جانبی موجب ایجاد چهرهای مصمم برای این هاچبک خانوادگی شهری شده است.
در این میان طراحی نمای عقب هیوندای آی 20 سنخیت چندانی با وجه اسپرت دماغه این خودرو نداشته و اثر چندانی از جسارت قسمت جلو، در این بخش مشاهده نمیشود.
بهطور کل طراحی بیرونی نسخه نیوفیس هیوندای i20 نسل اول (PB) بهاندازه نسل دوم این خودرو که بهصورت مونتاژ داخلی روانه بازار کشورمان شده است، جذاب بهنظر نمیرسد. یکی از مشکلاتی که اغلب بینندگان و مشتریان با ظاهر این خودرو دارند، به عدم هماهنگی نسبی و طراحی تقریبا متناقض وجهه پشت در قیاس با نمای جلو این خودرو مربوط میشود.
نقد و بررسی موتور هیوندای i20
هیوندای i20 2013-2015 نیروی محرکه خود را از یک موتور کوچک چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1.4 لیتر دریافت میکند. مواردی نظیر 101 اسب بخار قدرت، 137 نیوتنمتر گشتاور، شتاب صفر تا صد 12.9 ثانیه، حداکثر سرعت 171 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکیبی 6 لیتر در هر 100 کیلومتر، آمار و ارقامی هستند که در کارنامه فنی این خودرو به ثبت رسیدهاند.
همانطور که مشاهده میکنید قوای محرکه ناشی از پیشرانه هیوندای i202013-2015 برای پیش بردن یک خودرو 1166 کیلوگرمی در حالت عادی کاملا کفایت میکند، اما انتظار قدرت فوقالعاده داشتن از این خودرو و انجام مانورهای مهیج با آن، جز خیالی بیهوده چیز دیگری نخواهد بود!
این قدرت برای به حرکت درآوردن یک هاچبک کوچک شهری کافی است و I20 خودرو تیز و چابکی است اما در شرایط سخت، باید فشار زیادی به آن وارد کنید. مثلا در هنگام روشن بودن کولر، علاوه بر کاهش کارایی، عملکرد ترمزها هم تضعیف میشود و کارایی همیشگی خود را ندارد.
در مجموع عملکرد هیوندای I20 در قوای محرکه را باید متوسط دانست ولی در شرایط عادی و برای استفاده در مسیرهای شهری گزینه ایدهآلی است.
از مهمترین رقبای هیوندای i20 2015 در ایران میتوانیم به ام جی 3، مزدا 2، یاریس هاچبک و کیا پیکانتو همگی کارکرده اشاره کنیم.
نکات مثبت هیوندای I20
طراحی خوب i20 ، طراحی جذاب و ساده ، دید نسبتاً کامل محیط اطراف ، تعویض دنده آرام و بدون مکث ، چابکی هر 2 پیشرانه ، مصرف سوخت کم
نکات منفی هیوندای I20
کیفیت نسبتاً پایین کابین به ویژه در داشبورد ، فرم ساده صندلی ها که بدن را به خوبی دربر نمی گیرند.
امنیت هیوندای I20
هیوندای I20 هاچبک که جزو خودروهای شهری کوچک و کم استهلاک محسوب می شود در سال 2013 فیس لیفت شد که 200 سی سی نیز از حجم موتور آن کاست. این سنجاب کوچک کره ای موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از اروپا شده است.
مشخصات هیوندای I20 2011-2015
- مدل : i20
- کلاس : هاچ بک
- گیربکس : 4 دنده اتوماتیک
- محور متحرک :دیفرانسیل جلو(FWD)
- تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4 خطی/16
- حجم موتور سی سی : 1591
- قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 124/6300
- گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 157/4200
- حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 180
- شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 11,4
- طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1490/1710/3940
- وزن خالص(کیلوگرم) : 1155
- مشخصات تایر :185/60R15
- مصرف ترکیبی(لیتر) : 6,5
- استاندارد الایندگی :یورو 3
- حجم مخزن سوخت(لیتر) : 45
- کیسه هوا : راننده / سرنشین / جانبی / پرده ای
- سیستم های ترمز و پایداری : جلو و عقب دیسکی / ABS – EBD
- سیستم های امنیتی : ایموبیلایزر / دزدگیر
- سیستم های فرمان و هدایت : تنظیم دستی
- سیستم تهویه مطبوع : کنترل اتوماتیک
- سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : چنجر شش تایی / قابلیت اتصال USB – AUX و ipod
- سیستم صندلی : پشت سری فعال به هنگام تصادف / صندلی برقی راننده (سفارشی)
- سیستم اینه و شیشه ها : برقی
- سیستم روشنایی : روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها
- سایر امکانات :سنسور پارک در عقب / کروز کنترل / سنسور باران / محفظه خنک نگهدارنده