معرفی خودرومعرفی خودروهای داخلی

نقد و بررسی پراید 111

معرفی خودرو پراید 111

معرفی خودرو

تولید خودروی پراید به سفارش شرکت آمریکایی فورد به شرکت ژاپنی مزدا در سال 1986 استارت خورد. خودرویی که با نام فورد فستیوا در کشور آمریکا شناخته می شد و البته در ژاپن مزدا 121 بود.

از اواسط سال 1987 شرکت فورد لیسانس تولید خودروی فورد فستیوا را به شرکت کیا موتورز کره جنوبی نیز اهدا کرد و این خودرو با نام پراید در این کشور تولید شد. تولیدات اولیه این خودرو به صورت سه در هاچ بک بوده است. اما پراید برای اولین بار در سال 1372 در ایران تولید شد و همه مدل های آن زمان از نوع کاربراتوری بودند.

در ابتدا پراید سدان با نام صبا و پراید هاچ بک با نام نسیم در بازار عرضه می­شد. پس از گذشت سال­های متمادی پراید هاچ بک امروزی شده، با نام پراید 111 یا سایپا 111 تولید می شود. تفاوت عمده این خودرو با مدل های قبلی هاچ بک تولیدی در چراغ­های جلو و عقب، شکل پنجره عقب و برخی موارد جزیی دیگر است.

پراید 111 همانند انواع دیگر پراید با توجه به امکانات و آپشن هایی که داشتند، در 5 تیپ مختلف ST، LX، SL، SX و EX عرضه می‌شد، اما به دلیل اجباری شدن ترمز ABS بر روی خودروها تیپ های ST و LX در سال 1391 از رده خارج شدند.

پراید همواره تنها خودرویی بوده که در بین خودروهای ارزان قیمت قرار داشته و به دلیل مصرف بهینه، هزینه نگهداری کم، قیمت پایین و… همواره محبوب قشر کم‌درآمد جامعه بوده است.

در سال 1389 پس از تغییرات ایجاد شده در پراید 132، شرکت سایپا تصمیم گرفت با تغییراتی در نمای جلو، عقب و تجهیزات پراید هاچبک نسیم، خودرویی جدید به نام پراید 111 بسازد تا بتواند علاوه بر ایجاد تنوع در بازار داخلی ، به ماشینی محبوب برای جوانان تبدیل شود.

در حال حاضر پراید111 در 2 تیپ SE و TL به بازار عرضه می‌شود که تیپ SE کامل‌ترین تیپ این خودرو محسوب شده و به امکاناتی همچون ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، ایربگ راننده و سرنشینان، فرمان هیدرولیک تقویت‌شده، استاندارد آلایندگی یورو 4 و … مجهز شده است.

تنها تفاوت این دو تیپ از پراید 111 در نوع فرمانی است که در این دو خودرو به‌کاررفته به این صورت که فرمان تیپ SE به‌صورت هیدرولیک و فرمان تیپ TL از نوع غیر هیدرولیک است.

پراید 111 1399

نقد و بررسی فضای داخلی

فضای داخلی با توجه به اندازه کوچک کلی این خودرو چندان زیاد نیست اما به دلیل اندازه کوچک صندلی هایش، فضای نشستن سرنشینان را می توان کافی توصیف کرد.

داشبورد و کنسول میانی پراید طراحی ساده و مطابق با انواع دیگر پراید را دارد. داشبورد پرایدهای 111 که اخیرا تولید می شوند تغییر یافته و با عنوان داشبورد جدید عرضه می شود.

پراید 111 1399

نقد و بررسی بیرون خودرو

آنقدر ظاهر انواع خودروهایی که با نام پراید در بازار عرضه می شوند برای ببینده تکراری شده است که شاید دیگر لازم به توضیحی راجع به بدنه و نمای ظاهری این خودرو نباشد.

البته این زیاد شدن انواع مدل ها و شباهت فاحش همه انواع مدل های پراید به یکدیگر، شاید تشخیص مدل و تیپ آن را در نگاه اول بسیار سخت کرده است. پراید 111 نیز از این مسئله مستثنا نیست، این خودروی سبک دهه 80 میلادی که فقط با تغییر اندک در شکل چراغ های عقب و جلو، جلو پنجره، سپر، شکل پنجره عقب و برخی تغییرات جزیی دیگر، به اسم خودرویی جدید وارد بازار می شود. البته گفتنی است ظاهرا بدنه این خودرو نسبت به انواع دیگر پراید تقویت شده است

پراید 111 1399

نقد و بررسی رانندگی خودرو

با اضافه شدن فرمان هیدرولیک و ترمز ABS کمی هندلینگ و رانندگی با این خودرو بهتر و راحت­تر شده است و البته وزن پایین این خودرو نیز می­تواند سرعت و شتاب خوبی به آن بدهد که مجموعه این عوامل شاید بتواند مشتری را راضی به خرید این خودرو بکند.

پراید 111 1399

نقد و بررسی موتور

موتور این خودرو 4 سیلندر و حجم آن 1.3 لیتر است. این موتور می تواند حداکثر قدرتی معادل 63 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه را تولید کند.

حداکثر سرعتی که برای پراید در برخی منابع ذکر شده 170 کیلومتر بر ساعت است که البته در این حالت خودرو با توجه به وزن 850 کیلوگرمی خود به حالت پرواز در خواهد آمد! گیربکس این خودرو 5 دنده و شتاب صفر تا صد آن حدود 15 ثانیه است.

پراید 111 1399

نقد و بررسی ایمنی خودرو

همان طور که گفته شد تیپ های مختلف پراید 111 امکانات متفاوتی دارند. در میان همه تیپ های پراید 111، ترمز ABS، کیسه هوا راننده و فرمان هیدرولیک جزء موارد و امکاناتی است که می تواند متفاوت باشد.

البته با توجه به اجباری شدن ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوا برای همه خودروها، قاعدتا پراید نیز نباید از این قاعده مستثنی باشد. همچنین فرمان این خودرو در تیپ­‌های فول‌تر هیدرولیک می‌­باشد. سیستم قفل مرکزی و ضد سرقت از دیگر امکاناتی است که پراید 111 داراست.

در بخش فنی هم شرکت سایپا بی‌هیچ زحمتی همچنان از پیشرانه قدیمی خود در این محصولات استفاده می‌کند که توان تولید 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی پیشرانه پراید 111، همچون گذشته از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخه‌ای جلو منتقل می‌گردد.

در آخر باید گفت که به نظر می‌رسد به دلیل عدم وجود تنوع خودروهای هاچبک در این رنج قیمتی، اگر به دنبال یک هاچبک شهری کم‌مصرف هستید تنها گزینه که پیش‌رو دارید پراید 111 خواهد بود مگر اینکه با صرف هزینه بیشتر به سراغ تیبا 2 یا نمونه‌های کارکرده فولکس گل بروید.

پراید 111 1399

نقد و بررسی ارزش خرید

قیمت کمتر نسبت به دیگر خودروها و همچنین مصرف کم خودروی پراید از جمله عوامل فروش و تعدد این خودرو در سال های اخیر بوده است.

این خودرو از لحاظ ایمنی در سطح پایینی قرار دارد و به همین خاطر رانندگی با سرعت بالا با این خودرو می تواند به یک نوع بازی مرگ نامیده شود.

 

نکات مثبت پراید

.هزینه نگهداری کم – ابعاد مناسب خودرو – مصرف سوخت مناسب

 

نکات منفی پراید

.کیفیت ساخت پایین – ایمنی پایین – امکانات رفاهی محدود

مشخصات پراید 1389-1398

  • مدل : 111
  • کلاس : هاچبک کوچک
  • گیربکس : 5 دنده دستی
  • محور متحرک :دیفرانسیل جلو(FWD)
  • تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4 خطی/8
  • حجم موتور سی سی : 1323
  • قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 71/5500
  • گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 108/2800
  • حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 160
  • شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 16
  • طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 145/1605/3673
  • وزن خالص(کیلوگرم) : 905
  • مشخصات تایر :165/65R13
  • مصرف ترکیبی(لیتر) : 6.4
  • استاندارد الایندگی :یورو 4
  • حجم مخزن سوخت(لیتر) : 40
  • کیسه هوا : راننده سرنشین جلو و راننده
  • سیستم های ترمز و پایداری : جلو دیسکی و عقب کاسه ای/ ABS
  • سیستم های امنیتی : قفل مرکزی با ریموت/ ایموبلایزر
  • سیستم های فرمان و هدایت : فرمان هیدرولیک
  • سیستم تهویه مطبوع : دستی
  • سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : راديو CDبا قابليت پخش MP3+ پورت USB
  • سیستم صندلی : تنظیم 4 جهته دستی
  • سیستم اینه و شیشه ها : تنظیم دستی آینه ها/ شیشه بالابر جلو برقی
  • سیستم روشنایی : چراغ جلو با قابليت تنظيم زاويه نور(levelling switch)/ مه شکن جلو وعقب
  • سایر امکانات :گرمكن شيشه عقب/ جاليواني روي كنسول جلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا