معرفی خودرومعرفی خودروهای داخلی

نقد و بررسی پژو پارس

معرفی پژو پارس

 معرفی خودرو  پژو پارس

پژو پارس یک فیس‌لیفت موفق از پژو 405 است که در سال 1379 توسط ایران‌خودرو معرفی شد. این خودرو با ارائه ظاهری جذاب‌تر و امکاناتی بیشتر نسبت به پژو 405، موفق شد به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای ایران تبدیل شود.

پژو پارس ایران خودرو در واقع یک نسخه به‌روزشده از پژو 405 است که برای طراحی ظاهر بدنه آن از پژو 406 الهام گرفته شده.

406 یکی از محصولات موفق کمپانی پژو بود که به واسطه حضور در سری فیلم‌های «تاکسی»، به شهرت بالایی دست پیدا کرد.

پژو پارس ایران خودرو در ابتدا با همان موتور 1.8 لیتری به کار رفته در پژو 405 عرضه شد ولی به مرور، موتورهای دیگری هم در این خودرو مورد استفاده قرار گرفت. از جمله موتور TU5 و موتور زانتیا در مدل ELX.

چند سال قبل هم ELX در نسخه‌ای با نام XUM عرضه شد که از یک موتور 2.0 لیتری بهره می‌برد.

این خودرو همچنان روی خط تولید قرار دارد و تاکنون نسخه‌های مختلفی از آن به بازار عرضه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پژو پارس سال، پژو پارس LX و پژو پارس اتوماتیک اشاره کرد.

پژو پارس از ابتدای تاریخ فعالیت خود تاکنون با خودروهای مختلف کره‌ای، اروپایی و چینی به رقابت پرداخته و همواره یکه‌تاز آمار فروش بوده است.

در ادامه قصد داریم به بررسی طراحی، مشخصات فنی، آپشن‌ها و ایمنی این سدان سالخورده ایرانی-فرانسوی پرداخته و ارزش خرید آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر به پژو پارس علاقه دارید یا قصد خرید این خودرو را دارید، در ادامه با ما مجله اخبار خودرو همراه شوید.

پژو پارس 1399

نقد و بررسی فضای داخلی

با وجود آن‌که پژو پارس نسخه فیس‌لیفت پژو 405 محسوب می‌شود، در نمونه‌های نخستین این خودرو تفاوت‌های چندانی میان کابین پژو پارس و پژو 405 به چشم نمی‌خورد.

درواقع برخلاف ظاهر خارجی این خودروها که کاملا متفاوت است، در فضای داخلی با تشابهات بسیاری روبرو هستیم. این مسئله با توجه به شباهت کابین سه محصول پژو پارس، پژو 405 و پژو روآ موجب نارضایتی مشتریانی شد که وجه بیشتری را برای تملک پارس پرداخت کرده بودند. از ابتدای دهه 90 ایران‌خودرو در نمونه‌های تولیدی پژو پارس تصمیم گرفت تا طرح فرمان این خودرو را تغییر داده و با افزودن یک کیسه هوا، محصول خود را ایمن‌تر کند.

در ادامه و به‌واسطه الزامات سازمان استاندارد مبنی بر نصب کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی، ایران‌خودرو از تریم جدید داشبورد پژو پارس در سال 93 رونمایی کرد.

طرح جدید داشبورد پژو پارس در بین فعالین بازار به داشبورد سوناتایی شهرت دارد که موجب تنوع‌بخشی به این سدان جمع‌وجور شده است، اما کیفیت متریال استفاده‌شده در ساخت آن تعریف چندانی ندارد! از سوی دیگر شرکت سازنده برای ایجاد تمایز میان پارس و پژو 405، برخی امکانات رفاهی را به این خودرو افزوده است.

برای مثال فرمان پژو پارس مزین به دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی است که در پژو 405 دیده نمی‌شود. همچنین این خودرو به سیستم کولر اتوماتیک مجهز بوده و در نسخه‌های گران‌تر نظیر پژو پارس اتوماتیک (سفارش مدیران) مواردی همچون مانیتور 13 اینچی لمسی، کروز کنترل و دوربین دید عقب نیز گنجانده شده است.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای پژو پارس که از ابتدای حضورش تاکنون موجب برتری این خودرو در مقابل رقبایش شده، فاصله محوری مناسب و صندوق‌عقب جادار این خودرو است. با توجه به محبوبیت خودروهای خانوادگی در ایران، پژو پارس انتخاب مناسبی برای خانواده‌های ایرانی است.

فاصله بین دو محور پژو پارس 2669 میلی‌متر بوده و حجم صندوق‌عقب این خودرو نیز 470 لیتر اعلام شده است. امکانات رفاهی پژو پارس در مدل‌های سال و LX در مقایسه با نمونه‌های اولیه تغییر چندانی نداشته‌اند که موجب شده تا امروزه این خودرو محصولی ضعیف از نظر تجهیزات رفاهی قلمداد شود.

مواردی همچون سنسور عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، آینه جانبی با تنظیم برقی و کولر اتوماتیک اندک تجهیزات پژو پارس را تشکیل می‌دهند که در مقابل رقبای چینی حرفی برای گفتن ندارد و تنها قادر به رویارویی با محصولات دهه هشتاد خورشیدی بازار ایران است.

پژو پارس 1399

 

نقد و بررسی بیرون خودرو پژو پارس

پژو پارس حاصل یک تغییر چهره موفق بر روی پژو 405 است و ایران‌خودرو در توسعه این محصول سعی داشته تا خودرویی جذاب‌تر و متفاوت از پژو 405 خلق کند.

در اواخر دهه هفتاد خورشیدی به‌نظر می‌رسید که ظاهر پژو 405 برای مخاطبین اندکی کسل‌کننده به‌نظر می‌رسد و این محصول نیاز به بازاریابی مجدد دارد. به همین دلیل ایران‌خودرو تصمیم گرفت با اجرای برخی اصلاحات، سدان سالخورده فرانسوی را به نسل جدیدش یعنی پژو 406 شبیه کند و حاصل این تغییرات تولد پژو پارس بود.

پژو پارس خودرویی با ظاهر جذاب و هماهنگ است که در مقابل بسیاری از رقبا همچون کیا ریو برتر به‌نظر می‌رسد. این خودرو همچنان برای مخاطبان ایرانی جذاب تلقی می‌شود، هرچند در طول دو دهه عرضه به بازار، بخش اعظم جذابیت و تازگی خود را به دلیل ورود رقبای جدید از دست داده است.

ستون‌های باریک و کاپوت کشیده امروزه دیگر چندان نوآورانه محسوب نمی‌شوند و به‌واسطه حضور سدان‌های تازه‌نفس، چشم مصرف‌کنندگان به مشاهده خودروهایی با ظاهر به‌مراتب زیباتر و مدرن‌تر عادت کرده است.

پژو پارس 1399

نقد و بررسی رانندگی خودرو

رانندگی با پژو پارس برای افرادی که پیش‌ازاین خودرو مالک سمند، پژو 405 یا محصولات مشابه بوده‌اند هیچ نکته جدیدی در بر ندارد و تفاوت چندانی میان تجربه رانندگی این خودروها احساس نمی‌شود.

تنها می‌توان گفت پژو پارس به دلیل بهره‌‌مندی از ستون‌های باریک، دید مناسب‌تری را نسبت به محصولات خانواده سمند ارائه می‌دهد و برای استفاده در مسیرهای درون‌شهری مناسب‌تر است.

اما برای افرادی که پیش از پژو پارس مالک خودروهای کوچک شهری نظیر پراید یا تیبا بودند، رانندگی با پارس یک تجربه شیرین و حتی هیجان‌انگیز محسوب خواهد شد. کابین این خودرو جادار بوده و راننده در جایگاه راحتی قرار دارد و در سفرهای طولانی‌مدت بدن راننده آسیب کمتری خواهد دید.

عایق‌بندی کابین پژو پارس به‌خصوص در نسخه‌های قدیمی نسبت به خودروهای اقتصادی داخلی بهتر است و صدای پیشرانه کمتر وارد کابین می‌شود، ازاین‌رو با فضایی آرام‌تر روبرو خواهید بود.

فرمان خودرو نیز استحکام قابل توجهی داشته و خودرو در سرعت‌های بالا پایداری مناسبی از خود نشان می‌دهد که این موضوع باعث افزایش حس اطمینان هنگام سواری خواهد شد.

در مورد مصرف سوخت تفاوت‌های قابل توجهی میان تیپ‌های مختلف پژو پارس وجود دارد. مرسوم‌ترین نسخه این خودرو موسوم به پژو پارس سال، از پیشرانه 1.8 لیتری هشت سوپاپه مشترک با پژو 405 استفاده می‌کند که با معیارهای امروزی مصرف سوخت بالایی را ثبت کرده و به 9.1 لیتر در هر صدکیلومتر می‌رسد.

این رقم در خصوص پارس LX‌ یا پارس اتوماتیک اندکی کاهش را نشان می‌دهد و با مصرف سوخت به‌مراتب بهینه‌تری مواجه هستیم. با توجه به ظرفیت باک پارس که در حدود 70 لیتر است، راننده نیاز چندانی به سوخت‌گیری در فواصل کوتاه‌مدت نخواهد داشت.

پژو پارس 1399

نقد و بررسی موتور

پژو پارس با چند پیشرانه به بازار کشورمان عرضه شده است. نمونه‌های مرسوم پژو پارس سال و پژو پارس دوگانه‌سوز از موتور 1.8 لیتری L3 با قدرت 100 اسب‌بخار و گشتاور 153 نیوتن‌متر استفاده می‌کنند. تیپ LX و اتوماتیک این خودرو نیز از پیشرانه TU5 بهره می‌برند که 108 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد.

تمامی تیپ‌های پژو پارس دیفرانسیل جلو هستند و از گیربکس پنج سرعته دستی استفاده می‌کنند، به‌جز نمونه اتوماتیک که از گیربکس چهارسرعته AL4 بهره می‌برد.

شتاب پژو پارس نیز بسته به نوع پیشرانه مورد استفاده، رقمی بین 10 الی 14 ثانیه برآورد می‌شود. نمونه‌های ELX سریع‌ترین نسخه‌های پژو پارس هستند که از پیشرانه‌های حجیم دو لیتری استفاده می‌کردند و دیگر به تولید نمی‌رسند؛ کندترین نمونه نیز پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 و گیربکس AL4‌ است و برای علاقه‌مندان به رانندگی‌های تهاجمی خودرو مناسبی به‌نظر نمی‌رسد.

پژو پارس 1399

نقد و بررسی ایمنی خودرو

پژو پارس همانند دیگر محصولات داخلی هیچ‌گاه در آزمون‌ های تست تصادف بین‌المللی شرکت نکرده و از این رو نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان امنیت این خودرو داشت.

علاوه بر آن پژو پارس خودرویی متعلق به دهه هشتاد میلادی است؛ خودروهای فرانسوی در این دوره ایمنی چندانی در تصادفات ندارند و امتیازات ضعیفی را در آزمون‌ های ایمنی کسب کرده‌اند. از سوی دیگر تجهیزات ایمنی امروزی در هیچ‌کدام از نسخه‌های پژو پارس دیده نمی‌شود و تمامی این خودروها فاقد مواردی همچون سیستم کنترل پایداری یا سیستم کنترل کشش هستند.

تنها امکانات ایمنی پژو پارس محدود به کیسه‌های هوا راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضد قفل و سیستم توزیع نیروی ترمز می‌شود و اکثر نمونه‌های این خودرو حتی از ترمز دیسکی عقب نیز محروم هستند؛ بنابراین بهتر است تا هنگام رانندگی با پژو پارس، جوانب احتیاط را به‌دقت رعایت کنید!

پژو پارس 1399

نقد و بررسی ارزش خرید

پژو پارس یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران است. این محصول سال‌هاست که با موفقیت بر رده سدان‌های خانوادگی داخلی حکمرانی می‌کند و انتخاب اول بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی است.

خرید و فروش پژو پارس در بازار خودروهای کارکرده رونق قابل توجهی دارد و برای فروش این خودرو به مشکل چندانی برخورد نخواهید کرد. هرچند افزایش قیمت سوخت در دو دهه اخیر بخشی از مشتریان پژو پارس را به سمت سدان‌های کم‌مصرف نظیر پژو 206 صندوقدار سوق داده است.

یکی از نکات منفی پژو پارس استهلاک بالای این خودرو است که در طولانی‌مدت موجب افزایش هزینه‌های نگهداری این خودرو می‌شود. قطعات ظاهری این خودرو نیز نسبت به پژو 405 گران‌تر هستند و در صورت وقوع سانحه، متحمل زیان‌های سنگین‌تری خواهید شد.

با این وجود شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایران‌خودرو و آشنایی تعمیرکاران به پارس، این خودرو را به انتخابی کم‌ریسک در مقایسه با رقبای چینی تبدیل می‌کند.

سال ساخت : 1380-1398

نکات مثبت پژو پارس

فضای مناسب سرنشینان – طراحی جذاب در سال‌های ابتدایی تولید

نکات منفی پژو پارس

کیفیت ساخت پایین – استهلاک بالا – امکانات رفاهی محدود – مصرف سوخت بالا – عملکرد نامناسب جعبه دنده – قیمت بالا

پژو پارس ELX از موتور 1.8 لیتری زانتیایی استفاده می‌کند که قدرت و شتاب بسیار خوبی دارد ولی تولید آن پس از مدتی، به دلیل تحریم و عدم دسترسی ایران خودرو به موتور آن، متوقف شد. پژو پارس ELX ایران خودرو در بازار دست دوم قابل خریداری است.

پژو پارس ایران خودرو بازار دست دوم خوبی دارد ولی در حال حاضر رقبایی از جمله تندر 90 و دنا، به دلیل کیفیت بالاتر گزینه‌های بهتری به شمار می‌روند. باتوجه به کیفیت ساخت، کیفیت سواری و هزینه‌های نگهداری، رنو تندر 90 بهترین گزینه برای خرید خودرو در این بازه قیمتی به شمار می‌رود.

پژو پارس دیگر آن جذابیت گذشته را مخصوصا در نمونه‌های صفر کیلومتر برای مشتریان خودرو در داخل ایران ندارد و رقبای چینی و حتی هم وطن ایرانی پژو پارس اجازه نفس کشیدن به این خودرو را نمی دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا