
معرفی خودرو پژو 2008
پژو 2008 یک کراس اوور شهری کوچک است که در سال 2013 توسط کمپانی فرانسوی معرفی و عرضه شد. 2008 به نوعی جایگزین 207 SW شد چراکه پژو قصد نداشت نسخه SW از 208 را عرضه کند. اما 2008 در بسیاری از بخشهای فنی با 208 مشترک است. پژو 2008 بر اساس پلتفرم گروه خودروسازی پژو-سیتروئن به نام PF1 ساخته شده است.
پس از به ثمر رسیدن برجام، کمپانی پژو تصمیم گرفت به بازار ایران بازگردد و قراردادی را با شرکت ایران خودرو مبنی بر تاسیس یک شرکت مشترک به امضا رساند. نتیجه این همکاری، تاسیس شرکت ایکاپ و مونتاژ محصولات پژو و به ویژه پژو 2008 در ایران بود.
در تابستان 1396 شرکت ایران خودرو طی همکاری با کمپانی پژو، مونتاژ نمونه بهروزرسانی شده این خودرو در کشورمان آغاز کرد. این کراساوور جذاب با تکیهبر برند پرآوازه پژو، پیشرانه قدرتمند و قیمت مناسب خود، از بدو ورود به بازار داخلی مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت اما به دلیل اعمال دور جدید تحریمها علیه صنعت خودروسازی کشورمان، تولید این خودرو در ایران به حالت تعلیق درآمد و قیمت آن تا حدودی به حاشیه رانده شد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا پژو 2008 نسل اول را از همه جوانب مورد نقد و بررسی قرار داده و نتایج حاصل را در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار دهیم؛ لطفا در ادامه با مجله اخبار خودرو همراه باشید.
نقد و بررسی فضای داخلی پژو 2008
درون کابین پژو 2008 با طراحی بسیار متفاوت، آیندهنگرانه و جسورانهای مواجه هستیم که بر اساس اصول آی کاک پیت (i-Cockpit) شک گرفته است.
طراحی زیبای غربیلک فرمان، تزئینات کرومی داشبورد، جابجایی پنل پشت آمپر به ارتفاع بالاتر و حالت تقریبا خاص قرارگیری صفحه نمایشگر مرکزی در کنسول میانی، جزو شاخصترین نکات طراحی کابین پژو 2008 به شمار میروند. در ساخت داشبورد و پنل دربها از متریال باکیفیت و مرغوب بهره گرفته شده است بهطوریکه احساس خوشایندی از لمس کردن آنها در ذهن پدید خواهد آمد.
همچنین در ردیف جلو گنجایش مناسبی برای سرنشینان ایجاد شده است اما احتمال میرود افراد بلندقد تا حدی با محدودیت فضای زانو در صندلیهای ردیف عقب مواجه باشند. ارگونومی صندلیها در مقایسه با خودروهای همرده کمی ضعیف بهنظر میرسد و از راحتی قابل قبولی برخوردار نیستند. نسل اول پژو 2008 سطحی متوسطی از امکانات رفاهی را به سرنشینان خود ارائه میدهد که به مهمترین آنها در ادامه اشاره شده است:
کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، چراغ روشنایی در روز (دیلایت)، اتولایت، فرمان برقی چهار حالته حساس بهسرعت، نمایشگر لمسی 7 اینچی بهعلاوه دوربین عقب، تهویه اتوماتیک دوگانه، روکش پارچهای صندلیها، آینههای جانبی تاشونده برقی با گرمکن، شیشهبالابر آنتی ترپ.
نقد و بررسی بیرون خودرو پژو 2008
نوع طراحی بیرونی پژو 2008 بسیار متمایز، مدرن و جسورانه بهنظر میرسد. حالت خاص طراحی چراغهای جلو در کنار جلوپنجره مزین به نوارهای منقطع ریز کرومی (شبیه به قطرات ریز باران)، حالتی مصمم به چهره این کراساوور فرانسوی بخشیده است. تزئینات کرومی مهشکنها نیز در نوع خود جالبتوجه و هماهنگ با تزئینات جلوپنجره خودرو، جلوه میکند که کاملا خوشایند است.
نمای جانبی به تسخیر پنجرههای نسبتا بزرگ درآمده و فلاپهای مشکیرنگ به همراه خط شانهای که سراسر طول نمای جانبی خود را خودرو را درنوردیده، منظرهای خوشسیما برای این زاویه از پژو 2008 پدید آورده است.
در نمای عقب نیز بیش از هر چیز طراحی خاص کاسهچراغها و نیز گرافیک داخلی آنها به شکل اثر پنجه شیر، توجهات را بهسوی خود جلب میکند.
بهطور کل طراحی بیرونی پژو 2008 شاید در نگاه اول برای مشتریان ایرانی اندکی غریب بهنظر برسد که البته ناشی از رویکرد آیندهنگرانه طراحان بوده است، اما مطمئنا بعد از مدت کوتاهی زیباییها و جنبههای خوشایند این سبک طراحی برای مخاطبان روشن شده و بهسرعت جذب نوع ظاهر خاص بچه شیر فرانسوی خواهند شد.
نقد و بررسی موتور پژو 2008
پیشرانه پژو 2008 که با برخی محصولات دی اس و سیتروئن مشترک است، یکی از شاخصترین نقاط قوت این کراساوور فرانسوی بهحساب میآید. این پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ قادر به تولید 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتنمتر گشتاور است که توسط جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک EAT6 بهسوی چرخهای جلو روانه میشود.
شتاب صفر تا صد پژو 2008 برابر 8.2 ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم 217 کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو فرانسوی نیز 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر ارزیابی میشود.
به جرات میتوان اذعان کرد که پژو 2008 هر ایرادی داشته باشد، ازنظر قوای فنی (پیشرانه و گیربکس) دردسر و نارضایتی خاصی برای مشتریان ایجاد نخواهد کرد و کاملا فراتر از انتظار ظاهر خواهد شد.
نقد و بررسی ایمنی خودرو پژو 2008
پژو 2008 نسل اول موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ شده و امنیت بسیار بالایی را برای سرنشینان خود به ارمغان آورده است. پژو 2008 بخش اعظم امنیت خود را مدیون وجود تجهیزات ایمنی به شرح زیر خواهد بود:
حسگر پارک عقب، حسگر فشار باد تایر، سیستم ترمز ضدقفلABS، سیستم کمک ترمز اضطراری EBS/EBA، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو DSC/ESP، سیستم کنترل لغزش TCS/ASR، سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی EBD، 6 کیسه هوا جانبی – جلو – پردهای، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده.
نقد و بررسی رانندگی خودرو پژو 2008
موقعیت قرارگیری راننده به طرزی شایسته جانمایی شده و دسترسی به ادوات مختلف نیز مناسب ارزیابی میشود. گرچه بهواسطه حضور پنجرههای جانبی بزرگ، دید به بیرون کابین اصلا دچار کمبود نخواهد بود اما شاید بعضی افراد برای دیدن اطلاعات پشت آمپر اندکی بهزحمت بیفتند.
در بحث توان فنی، Peugeot 2008 به دلیل بهرهمندی از پیشرانه توانمند THP165، از شتابگیری مهیج و عملکرد هیجانانگیزتری نسبت به سایر کراساوورهای همرده نظیر رنو کپچر برخوردار است و قطعا میتواند رضایت مشتریان را در پی داشته باشد.
موتور نسبتا نرم کار میکند و لگ توربو چندان در آن قابل احساس نیست. کارکرد یکپارچه گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز نقطه قوت دیگری برای مبحث فنی این خودرو به شمار میآید.
سیستم تعلیق پژو 2008 بهعنوان یک کراساوور جمعوجور در جذب ضربات جاده نمایش قابلتقدیری از خود بروز داده و سواری آرامشبخشی را به سرنشینان خود ارائه میدهد، اما نباید انتظار چندانی از آن داشته باشید. نوع هندلینگ و میزان پایداری خودرو و نیز تکانهای عرضی بدنه حین عبور از پیچها هم تقریبا اطمینانبخش بوده و موجب افزایش اعتمادبهنفس راننده خواهد شد.
نقد و بررسی ارزش خرید
پژو 2008 کراساووری جمعوجور با ظاهری گیرا و منحصربهفرد است که از مزایایی همچون توان فنی عالی، شتابگیری فوقالعاده، فضای داخلی نسبتا جادار با طراحی متمایز، ایمنی بالا و امکانات قابل قبول سود میبرد.
میتوان گفت که اگر تولید آن به حالت تعلیق درنمیآمد و قیمت آن بیشازحد انتظار افزایش نمییافت، در حال حاضر به یکی از پرفروشترین محصولات کراساوور کشورمان تبدیل میشد.
بااینحال گرچه تولید آن در کشور محدود بوده اما همین تعداد هم از بازار دستدوم تقریبا مناسبی برخوردار هستند و معمولا با استقبال شایسته مشتریان روبرو بودهاند. در این میان عدهای هم ترجیح میدهند در این رنج قیمتی به سراغ محصولات پر آپشنتری همچون چری تیگو 7 یا سانگیانگ تیوولی بروند.
در نهایت باید بگوییم پژو 2008 در حال حاضر یکی از بهترین خودروهای حاضر در کلاس و این بازه قیمتی به شمار میرود و در مقابل رقبا حرفهای زیادی برای گفتن دارد. ایران خودرو هنوز هم تعداد کمی پژو 2008 تولید میکند و نمونههای صفر کیلومتر بیشتری از آن در در بازار در دسترس است در حالی که تیوولی و کپچر وضعیت متفاوتی دارد.
در نظر داشته باشید باتوجه به حساسیت موتورهای توربو لازم است همواره از بنزین باکیفیت و یا مکملهای اورجینال استفاده نمایید تا موتور خودرو شما عملکرد خوب خود را حفظ کرده و دچار مشکل نشود.
سال ساخت : 1396-1398

نکات مثبت پژو 2008
موتور و گیربکس پیشرفته با راندمان بالا ، مصرف سوخت اقتصادی ، شتاب عالی ، طراحی جذاب غربیلک فرمان ، طراحی جذاب کابین
نکات منفی پژو 2008
تنگ بودن فضای صندلی ردیف عقب ، کمبود تجهیزات رفاهی ، کیفیت نه چندان بالای اجزای کابین
امنیت پژو 2008
پژو 2008 توسط موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) مورد آزمایش قرار گرفته و موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است.
مشخصات پژو 2008 1396-1398
- مدل : Peugeot 2008
- کلاس : کراس اوور شهری کوچک
- گیربکس : 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
- محور متحرک :دیفرانسیل جلو
- تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4خطی/16
- حجم موتور سی سی : 1598
- قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 163/6000
- گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 240/1400
- حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 217
- شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 8.3
- طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1556/1739/4159
- وزن خالص(کیلوگرم) : 1280
- مشخصات تایر :205/50R16
- مصرف ترکیبی(لیتر) : 6.7
- استاندارد الایندگی :یورو 6
- حجم مخزن سوخت(لیتر) : 50
- کیسه هوا : راننده-سرنشین جلو-جانبی و پرده ای
- سیستم های ترمز و پایداری : ABS-EBD-ESP-EBA-HSA
- سیستم های امنیتی : ایموبولایزر/سیستم هشدار دهنده و قفل مرکزی
- سیستم های فرمان و هدایت : فرمان برقی حساس به سرعت / کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
- سیستم تهویه مطبوع : تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه ای
- سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : صفحه نمایش 7 اینچی با 6 بلندگو استریو
- سیستم صندلی : شش جهته
- سیستم اینه و شیشه ها : تنظیم برقی آینه ها/شیشه بالابر جلو و عقب برقی
- سیستم روشنایی : چراغ های جلو LED مجهز به دیلایت /مه شکن جلو
- سایر امکانات :کامپیوتر سفری /مانیتور 7 اینچی/کروز کنترل / فرمان کوچک و اسپرت/ سیستم موتی مدیا پیشرفته