
معرفی ظاهری و داخلی ساینا و رانا :
رانا و ساینا؛ دو اسم همقافیه که نام دو خودروی جدید ایرانی محسوب میشوند و اخبار خودرو را به سمت خود سوق دادند.
رانا که سومین خودروی ملی محسوب میشود از پلتفرم X12 بهره میبرد که با ۲۰۶ اسدی یکسان است. در سال ۱۳۸۸ از این خودرو رونمایی شد. رانا که در ابتدا با تیپ EL وارد بازار شد، هماکنون نمونههای صفر آن دارای کد LX بوده که در آن بسیاری از مشکلات مربوط به نسلهای اولیه رفع شده است.
نوع خودرو |
طول |
عرض |
ارتفاع |
فاصله دو محور |
وزن |
رانا |
4292 |
1684 |
1453 |
2445 |
1109 |
ساینا |
4215 |
1663 |
1484 |
2415 |
1050 |
ساینا را باید نسخه فیس لیفت تیبا دانست که تغییرات نه چندان عمده ای را تجربه کرده است.بطوری که نمای ساده و خطوط ملایم تیبا در ساینا جای خود را به خطوط تیز و زاویه دار داده است از همین رو ساینا از چهره تهاجمی تری نسبت به تیبا برخوردار است .این اتفاق در نمای جلو خودرو بیشتر نمود دارد ،جایی که چراغهای تند و تیز ساینا در کنار جلو پنجره بزرگتر باعث شده کمی جذاب تر از تیبا به نظر آید. در نمای جانبی هم به منظور هماهنگی با مابقی بدنه تغییرات زیادی شامل استفاده از رکاب جدید و خطوط شخصیت متفاوت خواهیم بود. وقتی به نمای عقب می رسیم سپر ها ،چراغها و بطور کلی همه موارد تغییر کرده است که نسبت به تیبا کاملا جذابتر شده است اما ناهماهنگی زیادی دیده می شود.
رانا هم از پیشنه ای شبیه به ساینا برخوردار است اما با طرز فکری کاملا متفاوت. ساینا در حقیقت محصول زیباتر و در مقابل گرانتر سایپا می باشد که به دنبال کسانی بود که از چهره تیبا خسته شده بودند و حاضر به پرداخت مبلغ زیادتری بابت خرید خودرویی بروز تر بودند.اما ایران خودرو زمانی به فکر خلق رانا افتاد که بازار خودروهای ارزان قیمت را هدف قرار داده بود از همین رو به مظنور ارزان سازی تغییرات زیادی را در 206 صندوق دار ایجاد نموده که نتیجه کار ناامید کننده شد.این تغییرات در نمای جلو خودرو شامل استفاده از چراغها و جلو پنجره جدیدی بود که دیگر جذابیت 206 را به همراه نداشت. در نمای جانبی هم هیچ چیز تغییر نکرد و نمای عقب هم به رغم برخورداری از چراغها و مجموعه سپر های جدید ،نتوانست هیچ کس را راضی نماید.
در نهایت باید گفت هیچ یک از این دو گزینه حتی به استاندارد های طراحی دنیا نزدیک هم نیستند . از همین رو تصمیم گیری جهت برتری در این بخش را بر عهده سلیقه مشتریان خواهیم گذاشت.
ایران خودرو به منظور ارزان سازی تغییرات گسترده ای را در کابین رانا اعمال کرد، که همانند نمای ظاهری چنگی به دلی نمی زد چرا که کلیه المان های کابردی و جذاب 206 بطور کلی حذف شده بودند.از جمله این تغییرات باید به حذف فرمان 206 و جایگزینی آن با یک غربیلک جدید و کم هیجان و تغییر کلی کنسول میانی اشاره کرد. البته دیگر از فرو رفتگی موجود در داشبورد 206 که بسیار هم کاربردی بود در رانا خبری نیست .
ساینا در دو نسخه اتوماتیک و دستی عرضه شده است که بدلیل نزدیکی قیمت نسخه اتوماتیک به رانا ،ما در این مقاله ساینا اتوماتیک را ملاک قرار داده ایم. از آنجایی به این مطلب اشاره کردیم که نسخه اتوماتیک این خودروی سایپا در داخل کابین تغییراتی را نسبت به نسخه دستی تجربه کرده است.استفاده از غربیلک فرمان جدید مجهز به اداوت تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل وتعبیه یک صفحه نمایش لمسی از جمله ابتکارات مهندسین سایپا محسوب می گردد. اما جانمایی این صفحه نمایش بسیار نا امید کننده است. بطور کلی باید گفت هیچ هارمونی و هماهنگی در ساختار کلی کابین ساینا به چشم نمی خورد و این رانا است در این بخش بهتر عمل کرده است. قابل ذکر متریال مصرفی در هر دو گزینه کاملا بی کیفیت و از پلاستیک خشک است.
مقایسه مشخصات فنی ساینا با رانا
پیشرانه استفاده شده در ساینا همانی است که در تیبا بکار گرفته شده بود از همین رو موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی فوق با قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متری وظیفه نیرو بخشیدن به ساینا اتوماتیک را بر عهده دارد . در خصوص میزان شتاب صفر تا صد خودرویی با 87 اسب بخار بهتر است که صحبتی نکنیم اما میزان مصرف سوخت این ساینا با جعبه دنده اتوماتیک CVT در حدود 7.5 لیتر اعلام شده است.
رانا هم از به منظور نیروی محرکه خود از پیشرانه معروف TU5 ایران خودرو بهره می برد. این موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاوری معادل 142 نیوتن متر را تولید می کند در حالی که میزان مصرف سوخت رانا برابر با 7.44 لیتر اعلام شده است. این خودرو به کمک پیشرانه فوق و جعبه دنده 5 سرعته دستی از شتاب 12.2 ثانیه ای بهره می برد.
نیاز به بررسی در خصوص عملکرد فنی این دو خودرو نیست چرا که رانا کاملا از در وضعیت بهتری به سر می برد . اما سئوالی که در این بخش مطرح است چرا برای بر روی موتور 87 اسب بخاری از جعبه دنده اتوماتیک استفاده شده است.چرا که ساینا در نوع خود محصولی نه چندان سریع بود ،حالا هم که جعبه دنده CVT مورد استفاده قرار گرفته مشخصا بخشی از نیروی موتور صرف تعویض دنده ها خواهد شد و در نتیجه همان اندک قدرت موتور تولید شده هم نمی تواند راننده را در سبقت گیری های ناگهانی همراهی کند.
خودرو |
حجم موتور |
نوع موتور |
قدرت خروجی |
گشتاور نیوتن متر |
شتاب 0 تا 100 ثانیه |
مصرف سوخت لتیر |
نوع جعبه دنده |
رانا |
1585 |
تنفس طبیعی |
105 |
142 |
12.2 |
7.44 |
5 دنده دستی |
ساینا اتوماتیک |
1503 |
تنفس طبیعی |
87 |
128 |
– |
7.5 |
CVT |
ایمنی
ایمنی در خصوص محصولاتی نظیر ساینا مفهومی ندارد چرا که تست های ایمنی این خودرو فقط در جاده ها و توسط انسان های واقعی انجام شده و خبری از آدمک و اتاق تست برای این خودرو نبوده است. البته تست های تصادف جاده ای تیبا ،پراید و ساینا هم حاکی از وضعیت ایمنی نامناسب این خودرو دارند. اندک تجهیزات ایمنی ساینا هم به دو کیسه هوا و سیستمهای ترمز ABS و EBD محدود شده است.
رانا هم از وضعیت مشابهی نسبت به ساینا برخوردار است .البته برخی اعتقاد دارند چون رانا بر اساس پلت فرم و بدنه 206 توسعه داده شده است از ایمنی بهتری برخوردار است قابل ذکر 206 در تست تصادف موسسه EURO NCAP توانست 4 ستاره ایمنی را اخذد نماید . البته مولفه های تست امروزی بسیار پیشرفته و سخت گیرانه شده بطوریکه اگر در حال حاضر 206 به این مرکز ارسال شود از ستاره های ایمنی آن کاسته خواهد شد.امکانات ایمنی این خودرو هم همانند ساینا شامل دو کیسه هوا و سیستمهای ترمز ABS و EBD می باشد.
امکانات رفاهی
نسخه اتوماتیک ساینا را باید محصولی پر آپشن قلمداد کرد که در این رنج قیمت کمتر رقیبی در بازار برخودار است . چرا که تجهیزاتی نظیر استارت دکمه ای ،صفحه نمایش لمسی ،کروز کنترل ،سیستم ورود بدون کلید به خودرو ،سیستم تهویه نیمه اتوماتیک ،سنسور باد لاستیک ها ،سنسور دنده عقب ،کامپیوتر سفری ،رهیاب ماهواره ای ،سیستم کنترل صوتی بر روی فرمان و غیره می تواند برای مشتریان ایران بسیار جذاب باشد.
همانطور که اشاره شد رانا نسخه ارزان شده پژو 206 است در نتیجه همان تعداد اندک آپشنی هم که در 206 وجود داشت در این خودرو مشاهده نمی گردد . همچنین سیم کشی رانا با 206 کاملا متفاوت است از همین رو مالک خودرو نمی تواند آپشن های قابل نصب بروی 206 را به این خودرو اضافه نماید.از معدود امکانات رفاهی این خودرو باید به بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، صفحه نمایشگر روی داشبورد، نمایشگر دمای محیط، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین و فرمان هیدرولیک اشاره کرد.
قطعا در این بخش ساینا برتری محسوسی به رانا دارد که نقش تعیین کننده ای در نتیجه نهایی خواهد داشت.
قابل ذکر است امتیاز دهی به جدول ذیل توسط شما کاربران تکمیل خواهد شد لذا جهات انجام این امر به قسمت نظر دهی در پایین همین صفحه رفته و به خودروهای فوق امتیاز دهید.
رانا و ساینا هر دو محصولات فیس لیفتی محسوب می گردند که با هدف های متفاوتی به بازار عرضه شده اند رانا با هدف جلب نظر خانواده های کم جمعیت و جوانانی به بازار عرضه شده که قصد پرداخت مبلغ کمتری از قیمت 206 صندوق دار را داشتند.اما بدلیل ضعف در طراحی و ایراد های فنی زیاد این خودرو نتوانست در بازار موفق عمل کند. اما سایپا نسخه اتوماتیک ساینا را برای کسانی عرضه نمود که آروزی داشتن یک خودروی اتوماتیک با قیمت ارزان را داشتند . همین طرز تفکر باعث گردید ساینا در ابتدا به فروش خوبی برسد اما استفاده از جعبه دنده اتوماتیک بر روی موتوری ناتوان باعث شد که مشتریان این خودرو به سرعت ریزش کند. از همین رو هر دو گزینه ما خودروهای ناموفق بازار بودند که تیراژ کم و بازار دست دوم این دو محصول گویای همین مسئله است. اما اگر قصد خرید یکی از این دو گزینه دارید باید در ابتدا به اختلاف 7 الی 8 میلیونی آن توجه کرد . اگر این مبلغ برای شما بعنوان خریدار مهم نیست بطور قطع رانا گزینه بهتری است و می تواند در دراز مدت شما را راضی نگه خواهد داشت اما اگر آپشن های بیشتر و دنده اتوماتیک مد نظر شما بوده و قدرت کمتر و رانندگی کم هیجان برای شما از اهمیت کمتری برخوردار است ساینا را انتخاب کنید.
ساینا محصول تولیدی شرکت سایپا بوده که در سال ۱۳۹۴ معرفی شد، بنابراین قدمت کمتری نسبت به رقیب خود دارد. این خودرو دارای دو نمونه با گیربکسهای دستی و اتوماتیک بوده که در این مقایسه، مدل دستی حضور دارد. تجهیزات موجود در نسخه اتوماتیک بسیار بیشتر از نمونه دستی بوده که البته قیمت بالاتری نیز دارد.
نگاهی به آمار و ارقام فنی هر دو خودرو نشان میدهد رانا و ساینا در محدوده یکسانی تولید شدهاند اما به دلیل سوار شدن رانا روی پلتفورم 206، این اتومبیل اتاق بزرگتری دارد. رانا با طول، عرض، و ارتفاع 4.29، 1.68 و 1.45 متر از فاصله بین دو محور 2.44 متر سود میبرد در حالی که ساینا به دلیل استفاده از شاسی ارتقایافته پراید که با الهام کیا ریو توسعه یافته،از طول، عرض و ارتفاع 4.21، 1.66 و 1.48 متر سود میبرد و با فاصله بین دو محور 2.41متر بهره میگیرد. بررسی این ارقام و نشستن در اتاق هر دو خودرو نشان میدهد علیرغم فضای ظاهرا بزرگتر رانا، این اتاق ساینا است که ارتفاع بیشتر و عرض وسیعتر میتواند مخصوصا برای سرنشینان عقب مناسبتر باشد.
در جلو و عقب خودرو شاهد استفاده از چراغهای کشیده هستیم که نمای تقریبا مناسبی را به این خودرو بخشیدهاند. عقب خودرو مقداری ساده طراحی شده و جذابیت زیادی برای خریدار نخواهد داشت. در حالت کلی طراحی ظاهری رانا را میتوان نسخه مدرن شده پژو 206 اسدی دانست که البته این جمله به معنای بینقص بودن و زیبایی آن نیست، ولی باتوجه به محدوده قیمتی، طراحی آن را میتوان کاملا قابل قبول تلقی کرد.
در فضای داخلی، هر دو خودرو امتیاز یکسانی میگیرند گرچه رانا به واسطه ارگونومی بهتر و فرم مدرنتر قطعا گزینه بهتری به نظر میرسد. استفاده از دریچههای گرد و مدرن در کنار فرم آبشاری کنسول مرکزی و نیز فرمان سه شاخه، باعث شده تا رانا ظاهر موجهی داشته باشد. داشبورد دو تکه ساینا هم گرچه چندان جدید و زیبا نیست اما نسبت به تیبا نمونه بهتری است و از هر جهت ارتقا یافته است. درباره طرح رودریها و سقف نیز گرچه سطح کیفی مواد به کار رفته در اتاق هر دو مدل به شدت نازل است اما فرم ساینا اسپورتتر و فرم رانا مدرنتر است و بسته به سلیقه افراد میتوانند زشت یا زیبا جلوه کنند.
رانا در این مقایسه باید با محصول تقریبا جدید سایپا یعنی ساینا مبارزه کند. ساینا برادر تیبا بوده که البته از طراحی اسپرتتر و تهاجمیتر بهره میبرد که باعث زیبایی بیشتر آن نسبت به تیبا میشود! در بخش جلویی شاهد دریچه ورودی هوای بزرگی هستیم که ظاهری مدرن به ساینا بخشیده است. در عقب خودرو اگرچه چراغها طراحی زیبایی دارند ولی نمیتوان از شباهت آن به نسل گذشته تویوتا یاریس چشمپوشی کرد.
در نمای جانبی شاهد شباهت آن با تیبا هستیم. ظاهرا هر دو خودروساز داخلی در طراحی نمای جانبی محصولات خود از ضعف شدیدی رنج میبرند. در حالت کلی طراحی ساینا جذاب به نظر میرسد ولی میان اجزای آن هماهنگ مناسبی وجود ندارد که خطوط استفاده شده در بدنه نیز به موضوع دامن میزند. جالب است بدانید که طراحی این خودرو کاملا داخلی نبوده و از مهندسان ایتالیایی در طراحی آن کمک گرفته شده است.
طراحی کابین رانا هم بر اساس 206 صندوق دار صورت پذیرفته ولی با کاهش جذابیت و کیفیت مواجه شده است. طراحی مجموعه داشبورد، فرمان و کنسول وسط کاملا ساده است و بیشتر متریال به کار رفته در کابین از پلاستیک است که آزاردهنده است. کیفیت سواری رانا چندین بالا نیست و کمی خشک است و برتری خاصی به ساینا ندارد. به علاوه کابین آن چندان بزرگ و جادار نیست و باوجود اینکه خودرو ابعاد بزرگتری از ساینا دارد، فضای داخلی آن کوچک به نظر میرسد.
رانا به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که همان موتور مشهور TU5 است و پیش از این در پژو 206 و برخی دیگر از محصولات ایران خودرو مورد استفاده قرار گرفته. قدرت این موتور به 105 اسب بخار و گشتاور آن به 142 نیوتن متر میرسد و برای انتقال آن به چرخهای جلو یک جعبه دنده 5 سرعته دستی در نظر گرفته شده است. این قدرت برای مسیرهای شهری کافی است اما در نهایت باید گفت رانا خودرو سریعی نیست. برخی مالکان رانا از ایراداتی در خودرو خود شکایت میکنند که از جمله آنها اشکال در سیستم برقی خودرو است.
متاسفانه فضای داخلی هر دو خودرو به اون صورت که باید و شاید جادار نبوده که موضوع آزاردهندهای محسوب میشود. با وجود تمام موارد منفی که گفته شد، رانا در این بخش هم پیروز میدان است چراکه حداقل ادوات با نظم بهتری بر روی داشبورد قرار گرفتهاند.
ابعاد
در این بخش ابعاد و وزن دو خودرو را ذکر میکنیم تا نسبت به اندازه کلی آنها دید بهتری پیدا کنید.
در جدول زیر میتوانید مشخصات ابعادی رانا را مشاهده کنید:
ابعاد و سایز | |
طول خودرو (میلی متر) | ۴۲۹۰ |
عرض خودرو (میلی متر) | ۱۶۸۴ |
ارتفاع خودرو (میلی متر) | ۱۴۵۳ |
فاصله دو محور (میلی متر) | ۲۴۴۵ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۱۰۹ |
به سراغ ساینا میرویم:
ابعاد و سایز | |
طول خودرو (میلی متر) | ۴۲۱۵ |
عرض خودرو (میلی متر) | ۱۶۶۳ |
ارتفاع خودرو (میلی متر) | ۱۴۸۴ |
فاصله دو محور (میلی متر) | ۲۴۱۵ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۰۵۰ |
همانطور که در جدول بالا مشخص است، رانا خودرو بزرگتری محسوب میشود که فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد، البته نسبت به ساینا وزن بیشتری نیز دارد.
موتور دو خودرو از نمونههای قدیمی وطنی هستند که هریک سابقه و پایه آنها به یک یا دو دهه قبل میرسد. موتور ساینا یک نمونه 1500 سیسی با قدرت 84 اسب بخار است که با الهام از موتور پراید، توسط سایپا طراحی و ساخته شده و دو ایراد بزرگ دارد. نخست اینکه صدای بسیار زیادی مخصوصا در دورهای بالا تولید میکند و دوم آنکه راندمان پایینی به نسبت نمونههای جهانی دارد. موتور رانا هم گرچه سن و سال زیادی داشته و با کد تییو5 توسط پژو از سال 1996 استفاده میشود اما راندمان بهتری داشته و مصرف کمتری دارد. این موتور 1600سیسی 105 اسب بخاری البته در دو سال اخیر با افت کیفی زیادی روبرو شده و بخشی از توان خود را از دست داده است اما همچنان نمونه بهتری در مقایسه با پیشرانه ساینا به حساب میآید که علاوه بر هندلینگ بهتر، توان مانور بالاتری را به راننده رانا میدهد.
هر دو خودرو از 2 کیسه هوا در بخش جلویی بهره میبرند و همچنین دارای سیستمهای ترمز ABS و EBD هستند که البته رانا در هر دو محور از ترمز دیسکی بهره میبرد در حالیکه ساینا در محور عقب دارای ترمز کاسهای است. در بخش ترمز رانا عملکرد بهتری از خود نشان میدهد.
تجهیزات رفاهی
رانا از تجهیزاتی همانند بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، صفحه نمایشگر روی داشبورد، نمایشگر دمای محیط، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین و فرمان هیدرولیک بهره میبرد.
مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش
رانا با دو سال گارانتی و خدمات پس از فروش از سوی ایران خودرو و ساینا نیز با مدت مشابه از سوی سایپا عرضه می گردند. میزان شبکه خدمات پس از فروش هر دو خودروساز نیز گسترده بوده و عملا تفاوتی در این بین وجود ندارد.