مقایسه خودرومقایسه خودروهای خارجیمقایسه خودروهای داخلی

کدومو بخرم ؟مزدا 3 یا مگان 2000

معرفی کوتاه مزدا3

از حضور مزدا 3 در بازار ایران می‌گذرد و بدون اغراق این خودرو را می‌توان از موفق‌ترین خارجی‌های تاریخ بازار خودرو نامید. بهمن موتور در سال 1386 نسل نخست مزدا 3 را به بازار ایران آورد و در آن زمان به دلیل توانمندی خوب فنی و ظاهر گیرایش به سرعت به انتخاب نخست بسیاری از افراد تبدیل شد. این مدل مزدا 3  که مورد بحث ماست تا سال 1389 در سه تیپ مختلف در کشور مونتاژ می‌شد تا اینکه از آغاز دهه 90 جای خود را به مزدا 3 نیو داد.

مزدا 3 از آن دست خودروهایی است که با ورود به کشور با اقبال بسیار خوبی مواجه شد. خودرویی شهری با پیشرانه چهار سیلندر شانزده سوپاپه است که حجم موتور آن 2000 سی‌سی بوده و حداکثر قدرت آن 147 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاورش برابر با 187 نیوتن متر است.

این خودرو سرعت صفر تا 100 را در 9.1 ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعتی برابر با 210 کیلیومتر بر ساعت دارد. اما مگان نیز به پشتوانه مونتاژ با کیفیتی که از سوی پارس خودرو بر روی آن اعمال شده طرفداران خاصی دارد.

این سدان فرانسوی یک موتور چهار سیلندر شانزده سوپاپه با حجم 2000 سی‌سی در اختیار دارد که حداکثر قدرت آن 136 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاورش برابر با 188 نیوتن متر است. این خودرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت، نیازمند به زمانی برابر با 11.1 ثانیه بوده و حداکثر سرعتش چیزی در حدود 195 کیلومتر در ساعت است.

 

معرفی مگان 2000

در عین حال رنو فرانسه نیز یکی از خوش سابقه‌ترین خودروسازان حاضر در بازار ایران است. این شرکت فرانسوی نسل دوم رنو مگان را در سال 2002 در دو تیپ هاچبک و سدان بر مدار تولید قرار داد و در اواخر دهه 80 شمسی شرکت پارس خودرو در قراردادی با رنو مونتاژ این خودرو را از سال 1387 در ایران آغاز نمود. در سال نخست تنها موتور 1.6 لیتری تولید می‌شد و از سال 1388 مگان با موتور 2000 سی‌سی روانه بازار شد.

در مقایسه ظاهر این دو خودرو احتمالا به همان اندازه که یک طرف شیفته یکی از آن‌ها می‌شود، طرف دیگر به همان اندازه خودرو مقابل را کسل کننده خواهد نامید! اما بد نیست نیست بدانیم این اختلاف نظر طرفداران این دو خودرو به دلیل کم و کاستی هیچکدام نیست، بلکه سبک طراحی و جامعه هدف دو خودرو متفاوت است.

مزدا 3 کاملا ظاهری جوان پسند و اسپرت دارد که حالت کشیده چراغ‌ها و  جلوپنجره کوچک آن نمای آن را خشن و جذاب کرده است. اگرچه در این بخش نمای پشتی مزدا 3 چندان گیرا و کار شده به نظر نمی‌رسد اما باز هم توازن خودرو را به هم نریخته است. در نقطه مقابل، مگان طراحی کاملا متفاوتی دارد و می‌توان آن را مناسب برای خانواده‌ها دانست. چراغ‌های چهارضلعی و کشیده مگان نمای جلو را کاملا خاص کرده و فرم قرارگیری لوگو رنو را بسیار جذاب کرده است.

ضربه‌گیرهای پلاستیکی مشکی‌رنگ و گلگیرهای برآمده، نمای کناری را نیز از ساده بودن درآورده و همین وضعیت در نمای پشت ادامه یافته تا با استفاده از چراغ‌های بزرگ و یک تکه ظاهری خاص و منحصر بفرد به بیننده منتقل شود.

 

مقایسه فنی مزدا 3 و مگان 2000

مشخصاتمگان 2000مزدا 3 تیپ 3
حجم موتور2000 سی‌سی2000 سی‌سی
قدرت موتور136 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه147 اسب بخار در 6000 دور
تعداد سیلندر/سوپاپ4 سیلندر / 16 سوپاپ4 سیلندر / 16 سوپاپ
جعبه دنده4 دنده اتوماتیک4 دنده اتوماتیک
شتاب صفر تا صد (ثانیه)11.19.1
حداکثر سرعت KM/H195210
مصرف سوخت ترکیبی لیتر7.58.2
حجم باک60 لیتر55 لیتر
تجهیزات ایمنی و امنیتی2 عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو – سیستمهای EBV و EBA به همراه ABS – قفل مرکزی با ریموت رادیویی ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل : 2 عدد برای راننده و سرنشین,2 عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو,2 عدد پرده ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب – سیستم ضد قفل ABS به همراه EBD , EBA – قفل مرکزی دارای ریموت کنترل ، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده
امکانات رفاهیسیستمهای تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دستی – رادیو / پخش کننده ی CD و USB / ipod – نمایشگر ساعت دیجیتال – سیستم صندلی‌های جلو تنظیم دستی به همراه کمربند ایمنی پیش کشنده به 3 نقطه اتصال – تنظیم برقی آیینه‌ها – شیشه‌های بالابر جلو و عقب برقی – چراغ‌های هالوژن به همراه مه شکن جلو –مه‌شکن عقب – سنسور بارانسیستم تهویه مطبوع به همراه کنترل اتوماتیک – سیستم صوتی MP3 به همراه ورودی AUX و کنترل از روی فرمان ، دارای 6 بلندگو – سیستم تنظیم صندلی راننده در 4 جهت به همراه گرمکن صندلی های جلو ، پشت سری های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه، دارای روکش چرمی – آیینه‌های جانبی تنظیم برقی با قابلیت جمع شوندگی، گرمکن – شیشه بالابر برقی دربها و قابلیت برگشت اتوماتیک – دارای سانروف دو حالته

دکمه بازگشت به بالا