
تنوع در بازار خودرو افزایش یافت و قشر متوسط رو به بالای جامعه پس از سالها توانست به خودروهای روز جهان، دسترسی پیدا کند. از همه مهم تر، با آغاز دوباره واردات، موج جدید صنعت خودروسازی جهان به ایران هم سرایت کرد.
شاسی بلند سواری! شاسی بلندهای کره ای و ژاپنی به بازار کشورمان آمدند و خوش درخشیدند و ماندگار شدند. در آن سالها امثال هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا لندکروزر و تویوتا پرادو در بازار SUV ها جولان می دادند.
در سالهای بعد با عرضه نسل جدید این خودروها به بازار، نسل های قدیمی تر، کم کم رو به فراموشی رفتند. اما نوسان قیمت ارز آنچنان بر روی بازار خودرو تاثیر گذاشت که خودروهای وارداتی قدیمی هم ارزشی دوباره یافتند و اکنون نمونه های کارکرده خودروهایی چون سانتافه و سورنتو، از گزینه های پیش روی خریدارانی هستند که بودجه خرید نسل های جدید آنها را ندارند.
سورنتو در سال 2016 یک افزایش حجم را تجربه کرد. بنابراین توانست فضای سرنشینان ردیف دوم و سوم را تا حد زیادی افزایش دهد. نسبت به قبل طراحی خودرو جذابتر شده و استفاده از کروم به زیبایی آن کمک کرده است. در مقابل سانتافه طراحی جاافتاده و سبک خاص خودش را دارد. آپشن و تجهیزات زیاد خصلت هر خودرو کرهای است که کیا و هیوندای سعی کردند تا باز هم مشتری را ارج بنهند.
البته نباید فراموش کرد که کیا زیرمجموعه هلدینگ هیوندای است، پس نباید انتظار دو خودرو کاملا متفاوت را داشت. فضای کافی، امکانات مناسب و تعادل در رانندگی ازجمله ویژگیهای بارز این دو کراساوور است.
بدونشک از سانتافه باید بهعنوان یکی از محبوبترین خودروهای وارداتی در ایران نام برد. نسل اول سانتافه در سال ۲۰۰۰ معرفی و با مدل ۲۰۰۱ به بازار آمد. این مدل از نظر ظاهری بههیچعنوان خودرو زیبایی نبود و منتقدان زیادی داشت. اما مدل مورد بحث ما، نسل دوم سانتافه با کد CM است که در سال ۲۰۰۶ با تغییر و تحولات گستردهای نسبت به مدل قبلی معرفی شد و نخستین مدل سانتافه بود که بهصورت رسمی به بازار ایران راه پیدا کرد.
سورنتو در سال 2016 یک افزایش حجم را تجربه کرد. بنابراین توانست فضای سرنشینان ردیف دوم و سوم را تا حد زیادی افزایش دهد. نسبت به قبل طراحی خودرو جذابتر شده و استفاده از کروم به زیبایی آن کمک کرده است. در مقابل سانتافه طراحی جاافتاده و سبک خاص خودش را دارد. آپشن و تجهیزات زیاد خصلت هر خودرو کرهای است که کیا و هیوندای سعی کردند تا باز هم مشتری را ارج بنهند. البته نباید فراموش کرد که کیا زیرمجموعه هلدینگ هیوندای است، پس نباید انتظار دو خودرو کاملا متفاوت را داشت. فضای کافی، امکانات مناسب و تعادل در رانندگی ازجمله ویژگیهای بارز این دو کراساوور است.
قیمت مدل ۲۰۱۸ کیا سورنتو از ۲۵٫۹۰۰ دلار آغاز شده و در پنج مدل مختلف L، LX، EX، SX، و SX Limited عرضه میگردد. در تریمهای L و LX همراه با دو ردیف صندلی به فروش میرسند. بر خلاف تریم LX که در آن ردیف سوم صندلی به صورت آپشن ارائه میگردد، ورژنهای EX، SX، و SX Limited به صورت پیش فرض دارای سه ردیف صندلی میباشند. ارزشمندترین تریم یعنی مدل LX با قیمت ۲۷٫۱۰۰ دلار روانه بازار میشود. شما میتوانید با صرف هزینهی ۱٫۴۹۰ دلاری خودروی خود را به ردیف سوم صندلی مجهز کنید اما این کار مستلزم اضافه شدن پکیج رفاهی با قیمت ۱٫۷۰۰ دلار نیز خواهد بود.
بنابراین روی هم رفته میتوان با صرف یک هزینهی ۳۰٫۲۹۰ دلاری صاحب یک کیا سورنتو سه ردیفه شوید.
سورنتو از خودروهای موفق و پر فروش کیا است که در بازار های جهانی به فروش خوبی دست پیدا کرده است ولی نسل جدید آن در بازار کشور ما به علت وجود هیوندای سانتافه چندان موفق عمل نکرده است . با توجه به سرمایه گذاری هایی که کیا بر روی طراحی اش انجام داده است رسیدن به این طراحی زیبا و و در خور توجه طبیعی است . طراحی جلو با توجه به خطوط و برجستگی ها از آنچه هست حجیم تر بنظر میرسد و زیبا است . طراحی عقب هم ساده است ولی زیبایی خاص خود را دارد . در کل طراحی ظاهری کیا سورنتو 2016 زیبا و جذاب است و کاملا هم جدید میباشد . سورنتو نسل جدید در داخل کابین فضایی جادار را در اختیار شما قرار میدهد و طراحی اش هم زیبا و اسپرت است . کیفیت متریال مورد استفاده هم نسبتا خوب است . کیا سورنتو نسل جدید از امکانات رفاهی و ایمنی خوبی سود میبرد و راحتی و ارگونومی خوبی هم فراهم شده است .
سورنتو از خودروهای موفق و پر فروش کیا است که در بازار های جهانی به فروش خوبی دست پیدا کرده است ولی نسل جدید آن در بازار کشور ما به علت وجود هیوندای سانتافه چندان موفق عمل نکرده است . با توجه به سرمایه گذاری هایی که کیا بر روی طراحی اش انجام داده است رسیدن به این طراحی زیبا و و در خور توجه طبیعی است . طراحی جلو با توجه به خطوط و برجستگی ها از آنچه هست حجیم تر بنظر میرسد و زیبا است . طراحی عقب هم ساده است ولی زیبایی خاص خود را دارد . در کل طراحی ظاهری کیا سورنتو 2016 زیبا و جذاب است و کاملا هم جدید میباشد . سورنتو نسل جدید در داخل کابین فضایی جادار را در اختیار شما قرار میدهد و طراحی اش هم زیبا و اسپرت است . کیفیت متریال مورد استفاده هم نسبتا خوب است . کیا سورنتو نسل جدید از امکانات رفاهی و ایمنی خوبی سود میبرد و راحتی و ارگونومی خوبی هم فراهم شده است .
مجهزترین تریم یعنی کیا سورنتو SX Limited دو دیفرانسیل با شروع قیمت ۴۶٫۲۰۰ دلار روانه بازار خواهد شد. از نقطه مقابل هیوندا سانتافه ۲۰۱۸ دو ردیفه با شروع قیمت ۲۴٫۹۵۰ دلار قرار دارد. مدل سانتافه اسپورت در سه تریم پایه، ۲٫۰T، و ۲٫۰T Ultimate عرضه میگردد. قیمت بهترین ورژن این خودرو یعنی ۲٫۰T Ultimate از ۳۵٫۶۵۰ دلار آغاز میشود. داشتن هیوندا سانتافه با سه ردیف صندلی نیز از ۳۰٫۵۸۰ دلار به بالا هزینه در بر خواهد داشت. سانتافه سه ردیفه نیز در سه تریم SE، SE Ultimate، و Limited Ultimate روانه بازار میشود. بالاترین ورژن این خودرو یعنی سانتافه Limited Ultimate همراه با سیستم سواری دو دیفرانسیل، با ۴۱٫۳۰۰ دلار قابل خریداری میباشد.
هیوندای سانتافه را میتوان یکی از موفق ترین و پر فروش ترین ماشین های SUV بازار کشورمان دانست و یکی از بهترین انتخاب ها در میان ماشین های شاسی بلند های بازار است که تا کنون تقریبا بدون رقیبی جدی در بازار ماشین های وارداتی کشورمان به فروش رفته است و اکنون که با رنو کولئوس جدید مقایسه میگردد ضعف ها و ایراد هایی در مورد این ماشین مشخص گردید که نشان داد این ماشین فرانسوی خوش تیپ و عصبانی تا چه حد ماشین خوبی است. IX-45 از معدود ماشین هایی است که هم در نمونه صفر کیلومتر و هم در نمونه های کارکرده بازار فروش بسیار خوبی دارد و اکثریت قشر های سنی هم به ماشین هیوندای IX-45 علاقه دارند و بسیار ماشین خوش فروشی است . در مدل 2016 ماشین سانتافه چراغ هایش عوض شده است و به جذابیت ماشین تا حد زیادی کمک کرده است و نمای هیوندای سانتافه را پویا تر نشان میدهد . ظاهر طراحی بدنه هیوندای سانتافه به ماشین های اروپایی ها بیش تر نزدیک است که به نوعی در آن اغراق آمیز بودن بیش از حد مشاهده میشود .
بدنه خوش تراش و خوش استیل هیوندای سانتافه که ماشین اسپرت و همه پسندی میباشد در فروش بالای این ماشین تاثیر بسزایی دارد و اکثریت سلیقه ها را از خود راضی نگه داشته است و بسیاری از چشم ها را به سمت خود بر میگرداند . در طراحی داخلی هیوندای برای سانتافه بسیار زحمت کشیده است و هم مانند ظاهر ماشین کابینش چشمگیر و همه پسند میباشد و به گونه ای است که با قرار گرفتن در کابین هیوندای سانتافه خود را درون کابین ماشینی زیبا ، هماهنگ و جدید مییابید . طرح داشبورد ماشین که متشکل از اشکال غیر هندسی ، زوایای تیز و قسمت های برجسته است به بهترین شکل و بسیاری داخل ابن ماشین یعنی هیوندای سانتافه را قابل قبول و تحسین بر انگیز میبینند و کاملا هم بسیاری از کارشناسان به طراحی داخل کابین هیوندای سانتافه نظر مثبتی دارند .
داخل هیوندای سانتافه شاهد ماشین با فضایی جادار هستیم و علاوه بر این به علت عایق بندی خوب کابین داخل اتاق ماشین در آرامش کامل میباشد و حس سکوت و آرامش خوبی برقرار میباشد . تجهیزات و امکانات قابل قبول و متنوعی در هیوندای IX-45 موجود است که در مدل 2016 این امکانات بیش تر هم شده است و بعضی از آنها برای اولین بار است که بر روی ماشینی در این کلاس نصب میگردد و در مقایسه با ماشین دیگر یعنی رنو کولیوس در یک سطح و برابر به نظر میرسند . طراحی کابین هیوندای سانتافه به طوری است که دسترسی به تجهیزات و کلید های آن راحت است و از ارگونومی مطلوبی سود میبرد اما نیاز به کمی زمان دارد تا به شلوغی موجود در کابین ماشین به طور کامل عادت کنید و به راحتی تمان ادوات را بتوانید کنترل نمایید . متریال مورد استفاده در کابین ماشین هیوندای سانتافه با کیفیت است و در کل طراحی داخلی و خارجی هیوندای سانتافه ، امکانات ، کیفیت ساخت و … همه نمره قابل قبول و بالایی دریافت میکنند ولی هنگامی که به طور کلی همه جوانب و موضوعات بحث طراحی ، کابین ، امکانات و … را با رنو کولئوس جدید مقایسه میکنید هیوندای سانتافه را یک پله از ماشین رقیب یعنی رنو کولیوس پایین تر مییابید .
در مقابل سانتافه با توجه به طراحی خشن، میبایست پیشرانههای قدرتمندی داشته باشد که البته در نمونه اسپرت تا حدی به این نیاز پاسخ داده شده است. موتور تنفس طبیعی 2.4 لیتری توانایی تولید 190 اسب بخار را دارد. همچنین پیشرانه 2 لیتری توربو با قدرت 264 اسب بخار گویا از همتایش در مقایسه عملکرد بهتری را نشان میدهد. تنها هفت ثانیه لازم است تا این جادوگر کرهای را به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسانید. سیستم دو دیفرانسیل مانند سورنتو وجود دارد که البته نباید از قفل دیفرانسیل غافل شد. همچنین سانتافه میتواند حداکثر تا 1575 کیلوگرم را بکسل کند.
عملکرد سورنتو به نسبت قبل بیشتر شده بهطوریکه پاسخ فرمان دقیقتر و ترمزها بهتر کار میکنند. همچنین سیستم تعلیق بسیار نرمتر از سانتافه بوده و حس سواری با یک خودرو آلمانی مانند بی ام دبلیو X3 را میدهد. بااینحال کیفیت رانندگی سانتافه احتمالا بهترین ویژگی آن است. هرچند سرعت فرمان پذیری آن از سورنتو کمتر است.
در بحث ایمنی هیوندای یکقدم جلوتر از کیا است. سانتافه دارای سیستم Hill-Start، سیستم هشداردهنده نقاط کور، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد جلو و کروز کنترل انطباقی است. البته بیشتر تجهیزات ذکرشده در نسخههای گرانقیمت این خودرو وجود دارد. هر دو خودرو 5 ستاره ایمنی را از NHTSA و بالاترین حد ایمنی را از موسسه IIHS دریافت نمودهاند.
قیمت سورنتو از 26 هزار دلار شروع میشود و تا 42 هزار دلار برای نسخه V6 فول آپشن میرسد. البته میتوان مدل EX با موتور V6 را با قیمت 32 هزار دلار تهیه کرد. سانتافه اسپرت نیز با همان قیمت پایه رقیبش آغاز میکند، البته میتوان با 30 هزار دلار نسخه مناسبی از آن را خریداری نمود. سانتافه موجود در ایران مدل 2.4 لیتری با قیمتی در حدود 242 میلیون تومان است. همچنین میتوان کیا سورنتو را با قیمتی در حدود 235 میلیون تومان تهیه کرد.
این دو خودرو شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند که از آنجاییکه دارای شرکتهای مشترکی هستند این موضوع منطقی به نظر میرسد. هر دو خودرو صندلیهای راحت، سواری و هندلینگ مطمئن، و امتیازات ایمنی بسیار خوبی را ارائه میدهند.
هیوندا سانتافه با قیمت پایینتر خود نسبت به هزینهی پرداختی امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد و همچنین فضای حمل بار بیشتری را نیز فراهم میکند. با این وجود کیا سورنتو با ارائه قابلیت اطمینان بیشتر، کیفیت سواری بهتر، مصرف سوخت بهینهتر، و اتاق لوکستر برتری را در این رقابت از آن خود میکند.
یک نظر