مقایسه خودرومقایسه خودروهای خارجی
موضوعات داغ

کدومو بخرم ؟ پژو 2008 یا CITROEN C3

پژو 2008 یا CITROEN C3

سیتروئن C3 یک سوپرمینی یا هاچبک داغ است که نسل اول آن در سال 2002 معرفی شد و در حال حاضر در نسل سوم تولید و در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. ما در مورد نسل سوم C3 صحبت می‌کنیم که در سال 2016 معرفی شد و در حال حاضر بر روی خط تولید سیتروئن قرار دارد.

پژو 2008 یک کراس اوور ساب کامپکت فرانسوی است که در سال 2013 معرفی شد و به بازارهای جهانی راه یافت. پس از امضای قرارداد همکاری بین ایران خودرو و پژو، 2008 در ایران و توسط جوینت ونچر یا کارخانه مشترک ایکاپ به تولید رسید و از سال 1396 به مشتریان ایرانی عرضه شد.

حضور سیتروئن C3 در بازار ایران توسط سایپا انجام گرفت. سایپا پیش از این هم همکاری‌هایی با سیتروئن داشته اما همکاری مجدد این دو شرکت پس از اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا دچار مشکلاتی شد و تاخیر خودروهای ثبت نام شده، با تاخیر زیادی صورت گرفت. در حال حاضر روند تحویل سیتروئن C3 با سرعت کمی ادامه دارد و شاهد حضور این خودرو در خیابان‌ها هستیم.

طراحی ظاهری سیتروئن C3 بر اساس زبان طراحی کمپانی فرانسوی صورت گرفته است. در نمای جلو، چراغ‌های کوچک متصل به جلو پنجره نواری به همراه چراغ‌های اصلی که ابعاد بزرگتری دارند و در زیر آنها جای گرفته‌اند، خودنمایی می‌کند. قطعات پلاستیکی مشکی رنگ زیادی در بدنه به کار رفته و نکته مهم در مورد بدنه C3، ترکیب رنگ‌های متنوع آن است. به طوری که سیتروئن در مجموع 36 ترکیب متفاوت را برای بدنه در نظر گرفته است. البته این خودرو در ایران تنها با ترکیب رنگ سفید و قرمز بر روی خط تولید قرار گرفته است.

پژو 2008 به دلیل ویژگی‌های فنی خوب مورد استقبال خریداران ایرانی قرار گرفت و توانست در رقابت با رقبایی چون رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی، جای پای خود را در بازار محکم کند. البته این کراس اوور به دلیل کمبود امکانات رفاهی مورد انتقاد قرار دارد.

طراحی پژو 2008 بر اساس زبان طراحی جدید پژو صورت گرفته است. در نمای جلو یک جلو پنجره مشبک، دیفیوزر نقره‌ای رنگ در زیر سپر و نیز استفاده از تزئینات کرومی جلب توجه می‌کند. پژو دور تا دور بدنه 2008 را با قطعات پلاستیکی مشکی رنگ پوشانده و از ویژگی‌های مهم در نمای عقب می‌توانیم به سپر مشکی رنگ پلاستیکی، دیفیوزر نقره‌ای و یک اسپویلر متصل به سقف اشاره کنیم.

سیتروئن C3 در داخل کابین هم کاملا مدرن و به‌روز به نظر می‌رسد. در مرکز داشبورد یک نمایشگر 7 اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی وجود دارد و ورودی‌های هوای چهارگوش در بالای آن تعبیه شده‌اند. این زبان طراحی در سایر بخش‌های کابین هم به چشم می‌خورد از جمله در کلیدهای کنترلی و فرمان. متریال به کار رفته در کابین از کیفیت بالایی برخوردار است و ترکیب رنگ قرمز و مشکی شرایط مناسبی را در داخل کابین به وجود آورده است.

طراحی کابین 2008 نسبتا ساده است اما در عین حال مدرن به نظر می‌رسد. فرمان ابعاد کوچکی دارد که به دلیل اسپرت بودن خودرو است. بیشتر بخش‌ها از پلاستیک ساخته شده و روکش صندلی‌ها هم از جنس پارچه است. کیفیت سواری پژو 2008 عالی است و در کنار قدرت بالا، هندلینگ و کیفیت سواری بسیار خوبی دارد و باید بگوییم در این بخش در مقایسه با هیوندای i20 شرایط مطلوب‌تری ارائه می‌کند.

یکی از نقاط ضعف پژو 2008 کمبود امکانات و تجهیزات رفاهی است. از جمله امکانات 2008 می‌توانیم به ایموبلایزر، فرمان برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه‌ای، نمایشگر 7 اینچی و سیستم صوتی با 6 بلندگو، کروز کنترل تطبیقی و موارد دیگر اشاره کنیم.

سیتروئن C3 از نظر آپشن و تجهیزات هم شرایط مناسبی دارد و از جمله امکانات در نظر گرفته شده برای آن می‌توانیم به ایموبلایزر، ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر 7 اینچی و سیستم صوتی با 6 بلندگو، آینه‌های جانبی جمع شونده برقی، چراغ‌های جلو زنون، دیلایت، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب و سیستم هشدار خواب آلودگی راننده اشاره کنیم.

سیتروئن C3 در حال حاضر در سومین نسل خود وارد بازار می‌شود که در سال 2016 معرفی شد. در مقایسه با نسل قبلی، C3 یک تحول کاملا اساسی را تجربه کرده و در همه زوایا، تغییرات زیادی را تجربه کرده است. در طراحی نمای جلو سیتروئن C3 از سیتروئن C4 کاکتوس کمک گرفته شده و مهم‌ترین ویژگی آن در نمای جلو، چراغ‌های کشیده جلو، کاپوت و سپر جلو بزرگ است. در زیر چراغ‌های اصلی جلو و بر روی سپر، دو چراغ گرد بزگ دیده می‌شود که نقش چراغ نوربالا را دارند. در نمای عقب، چراغ‌های گرد به همراه بخش پلاستیکی در زیر سپر عقب جلب توجه می‌کنند.

اما شاید مهم‌ترین بخش طراحی سیتروئن C3 را بتوان در نمای جانبی جست‌وجو کرد. اگر از کنار به این خودرو نگاه کنیم، متوجه چند ویژگی عمده می‌شویم؛ اول استفاده از پلاستیک در فریم پنجره‌ها، بر روی درها و گلگیرها، و رینگ‌های زیبا و در نهایت رنگ جالب سقف. سیتروئن برای رنگ‌آمیزی بدنه C3 از ترکیب رنگ‌ها استفاده کرده و این امکان را فراهم کرده تا خریداران رنگ متفاوتی از بدنه را برای سقف سفارش دهند. البته این رنگ در بخش‌های کوچک دیگری همچون آینه‌های جانبی هم به کار می‌رود. در مجموع، 36 ترکیب رنگ متفاوت برای بدنه سیتروئن C3 در بازارهای جهانی در دسترس است اما در ایران سیتروئن سی3 تنها با رنگ بدنه سفید و سقف و تزئینات قرمز رنگ تولید و عرضه شد.

پژو 2008 در بازارهای جهانی با موتورهای متنوعی عرضه می‌شود اما خوشبختانه ایران خودرو قدرتمندترین موتور را برای بازار ایران انتخاب کرده است. این موتور 1.6 لیتر حجم دارد و می‌تواند قدرتی برابر با 163 اسب بخار و گشتاوری معادل 240 نیوتن متر به تولید برساند. به این ترتیب می‌تواند در مدت 8.3 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون، به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. پژو 2008 تنها در ایران با این موتور عرضه شد. این موتور 1.6 لیتری توربو در دیگر محصولات پژو از جمله 3008 در بازارهای جهانی مورد استفاده قرار گرفته.

موتور به کار رفته در سیتروئن C3 همان موتوری است که در پژو 2008 به کار رفته و 1.6 لیتر حجم و 4 سیلندر دارد و به کمک پرخوران توربوشارژ می‌تواند 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت هم یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، C3 عملکرد فنی مناسبی دارد و شتاب و سرعت مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

باید بگوییم 2008 خودرو پرشتابی است که در بازار محدود ایران، گزینه خوبی محسوب می‌شود. بد نیست اشاره کنیم که این موتور در سیتروئن C3 مونتاژی در ایران هم مورد استفاده قرار گرفته است.

طراحی پژو 2008 ایران خودرو در بیرون و نیز در داخل کابین راضی کننده است. البته متریال به کار رفته در کابین کیفیت متوسطی دارد و استفاده از پلاستیک خشک کمی از جذابیت آن کم کرده است. صندلی‌ها با روکش چرم پوشیده شده‌اند و ارگونومی خوبی میان اجزا برقرار است و راننده تسلط کافی بر روی بخش‌های مختلف بدنه و نیز مسیر را دارد. آپشن‌های در نظر گرفته شده برای پژو 2008 در سطح متوسطی قرار می‌گیرد و نبود ویژگی‌ چون سانروف یک نقطه ضعف برای آن محسوب می‌شود.

رنگ سفید پژو 2008 ارزان‌ترین و مشکی و نوک مدادی گران‌ترین رنگ‌ها هستند به طوری که اختلاف قیمت چندین میلیون تومانی بین آنها دیده می‌شود. در حال حاضر بازار خرید و فروش پژو 2008 به دلیل اتفاقات پیش آمده از جمله ممنوعیت واردات خودرو، بهتر از ماه‌های گذشته است و محصول پژو بیشتر مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفته. کراس اوور جمع و جور پژو، به یکی از خودروهای محبوب کلاس خود در بازار تبدیل شده است و بازار خرید و فروش مناسبی دارد.

در نهایت باید بگوییم پژو 2008 در حال حاضر یکی از بهترین خودروهای حاضر در کلاس و این بازه قیمتی به شمار می‌رود و در مقابل رقبا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ایران خودرو هنوز هم تعداد کمی پژو 2008 تولید می‌کند و نمونه‌های صفر کیلومتر بیشتری از آن در در بازار در دسترس است در حالی که تیوولی و کپچر وضعیت متفاوتی دارد.

اما مهم‌ترین ویژگی پژو 2008، استفاده از یک موتور قدرتمند است. این موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو است و می‌تواند 163 اسب بخار و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت به چرخ‌های جلو یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده که عملکرد قابل قبولی دارد.

در مجموع باید اشاره کنیم که پژو 2008 به دلیل بازار خرید و فروش بهتر، و ویژگی‌های فنی و سواری بسیار جذاب‌تر، ارزش خرید بالاتری دارد و در اولویت خرید قرار می‌گیرد.

رقیب مستقیم سیتروئن C3 در ایران پژو 2008 و رنو کپچر می باشند. در نهایت باید بگوییم که سیتروئن C3 باوجود کیفیت بسیار بالا و شرایط فنی مناسب، به دلیل قیمیت بالاتر نسبت به رقبایش در بازار ،بازار خرید وفروش به مراتب ضعیف تری نسبت به هم وطنان فرانسویش خودش دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا