مقایسه خودرومقایسه خودروهای چینی

کدومو بخریم ؟ بسترن B30 یا آریزو 5 توربو

بسترن B30 یا آریزو 5 توربو

در اینجا سراغ دو سدان چینی موفق رفته ایم. سدان های ارزانی که سه سالی است وارد به بازار ایران که از نظر طراحی پخته تر نسبت به هم قطاران خود به شمار می روند. چری آریزو 5 و بسترن B30 بهمن خودرویی .

B30 را باید جدی‌ترین و مهم‌ترین محصول FAW در ایران بدانیم چراکه برخلاف B50F، گروه بهمن با شرایط بهتری دست به عرضه آن‌ در کشورمان زد. B30 محصول 2015 کشور چین است و از اوایل 1396 به خیابان‌های کشورمان رسید.

برخی‌ها از روی نامش تصور می‌کنند که این خودرو ابعاد کوچک‌تری نسبت به B50F دارد درحالیکه اندکی بزرگ‌تر است و حتی فاصله محوری‌اش تنها چندین سانتی‌متر از B50F کمتر است.

جالب‌تر اینکه حجم صندوقش حدود 30 لیتر بزرگ‌تر از B50F شده. بسترن B30 با پلتفرم ارتقایافته‌ای از فولکس‌واگن ساخته شده و حتی پیشرانه آن نیز تا مدت زمان زیادی تحت لیسانس آلمانی‌ها بود، ولی بعدها، فاو حق امتیازش را خریداری کرد.

 

چری آریزو۵

سیر صعودی چینی ها در طراحی و کیفیت همچون دیگر برندهای این کشور، در نهایت به چری هم رسید. یکی از نقاط مثبت کارنامه چند ساله مدیران خودرو را می توان توجه به تنوع در سبد محصولات و تلاش برای به روزرسانی دانست. در حالی که خودروسازان فرانسوی سال ها بازار ایران را به مدارا با محصولات از رده خارج و عدم جایگزینی نسل های جدید عادت داده بودند، اما مهم ترین تمایز چینی ها در همکاری با شریک های ایرانی را می توان همین احساس تعهد به عرضه نسخه های جدید و ارتقا یافته از محصولات دانست. در میان چینی های حاضر در ایران، چری از این نظر رتبه اول را به خود اختصاص داده است. مدیران خودرو همزمان با عرضه مدل های فیس لیفت از محصولات قبلی همچون ۱۱۰، ۳۱۵ و X33، در نهایت تصمیم گرفت پای محصولات مدرن چری را هم به ایران باز کند. این بار برای ایجاد تمایز، محصولات مدرن چری را با همان لوگو و بنچ مارک “چری” به ایران آورد. اقدامی هوشمندانه که توانست پروژه بازاریابی محصولات جدید را با توجه به ذهنیت منفی برخی خریداران نسبت به خودروهای ام وی ام، راحت تر کند.

ظاهری بهتر از همه چینی‌های موجود در ایران از نقطه نظر رعایت اصول طراحی داشته و اغلب خریداران هم به این دلیل سراغش می‌روند. رنگ‌های متنوع، دامنه مناسبی از امکانات در کنار عرضه در چند تریم و دو موتور و دو نوع جعبه دنده کمک کرده تا آریزو۵ با همه ایرداتش یکی از موفق‌ترین سدان‌های چری در بازار کشور باشد. سواری ساده و بدون هیجان در کنار دورگیری آرام موتور خودرو را به سدان‌های کوچک اروپایی شبیه کرده گرچه فرم خاص داشبورد و طراحی بیرونی گویای میل سازنده به ساخت خودرویی با استانداردهای فورد و هیوندای است.

چری آریزو 5 به‌عنوان سدانی متوسط در رقابت با بسترن B30 ، رنو سیمبل و با کمی اغماض، کیا سراتو سایپا حضور دارد و با گذشت مدتی از عرضه‌اش در بازار، حالا سوال‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفته است. در ایستگاه آخر تغییرات چری A5، آریزو۵ به‌عنوان برگ برنده چری معرفی شده است. این خودرو در نمایشگاه گوانگجو ۲۰۱۵ به نمایش در آمد. طراحی آریزو۵ از خودرویی کانسپت با نام آلفا ۵ که مثل دیگر خودروهای کانسپت طراحی عجیبی نداشت، الهام گرفته شده و تنها تغییراتی جزیی در قسمت جلو و عقب نسبت به نسخه مفهومی دارد. چراغ‌های LED و جلوپنجره مشبک 6 ضلعی اسپرت، مواردی هستند که ما را به یاد نسل جدید کیا سراتو (فورته) می‌اندازند.

کیفیت متریال به کار رفته در کابین چری آریزو 5 همانند بسترن B30 چندان بالا نیست و بیشتر با پلاستیک خشک در بخش‌های مختلف کابین روبه‌رو هستیم. صندلی‌های عقب آریزو 5 چندان راحت نیستند و افراد قد بلند به ویژه در مسیرهای طولانی احساس راحتی نخواهند داشت. از نظر تجهیزات رفاهی هم چری آریزو 5 همانند بسترن B30 عملکرد خوبی دارد و ویژگی‌هایی چون نمایشگر 7 اینچی، چراغ دیلایت، کروز کنترل، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و موارد دیگر را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

این خودرو محصولی جوان‌پسند، نسبتا ایمن است. با این حال نیروی ۱۱۶ اسبی سری پایه و قدرت ۱۴۹ اسبی گونه توربو برای خودرویی در این رده کافی و قابل قبول است و تجربه رانندگی بهتری در مقایسه با بسترن عاید خریداران می‌کند. از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به سنسور دنده عقب، سانروف، فرمان برقی، گیربکسCVT، شش ایربگ (در نسخه توربو و عادی اکسلنت)، سیستم کمکی پارک، تهویه مطبوع خودکار، کروزکنترل، اینترفیس و آنتن کوسه‌ای اشاره کرد.

بسترن B30

بسترن در مقایسه با چری خودرو بزرگتری و ظاهر مجلل‌تری است. اما این یک حرف است و نه چیزی بیشتر چون به محض پای گذاشتن در اتاق بی۳۰، ناخودآگاه با داشبوردی قدیمی و متعلق به خودروهای دو دهه قبل مواجه می‌شوید که از پیچ و تاب‌های محصولات مدرن بی‌خبر است. موتور این خودروی ۴٫۶۲ متری، یک نمونه ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۰۹ اسب بخاری است که در هر صد کیلومتر کمتر از هفت لیتر بنزین مصرف می‌کند ولی کشش زیادی برای شتاب و سرعت‌گیری ندارد.

از لحاظ امکانات ایمنی، بسترن B30 از آورده درخوری بهره می‌برد. این سدان چینی که بزرگترین ابعاد را در مقایسه با همه رقبای خود از دنا تا برلیانس اچ ۳۳۰ دارد، به رغم تبلیغات بهمن درباره ایمنی اغراق آمیز خودرو تنها از ۲ کیسه هوا برخوردار است و در این زمینه عقب‌تر از همه رقبای بازار است. البته این چینی خوش‌چهره با داشتن سامانه‌های ترمز ABS EBD +BA ، سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل کشش (TCS) محصول قابل اعتمادی در جاده‌هاست. به رغم داشتن سانروف، این خودرو در زمینه آپشن ضعف مفرطی دارد و خریدارانش با پرداخت یک مبلغ گراف تنها ادواتی نظیر سیستم ضد سرقت، دی لایت و دنده اتوماتیک را دریافت می‌کنند.

همچون بیشتر خودروهای سگمنت C، به نظر می رسد که طراحان در دیزاین نمای عقب B۳۰ بی حوصلگی به خرج داده اند! نه اینکه B۳۰ از عقب زشت باشد! اما به پختگی و تکامل نمای جلو و جانبی نیست. چراغ های B۳۰ به تنهایی زیبا هستند، اما در مقایسه با چراغ های جلو بیش از حد بزرگ به نظر می رسند. البته زیبایی این چراغ ها بیشتر در شب و زمان روشن بودن به چشم می آید. اما ضعیف ترین بخش طراحی این نما، سپر عقب است که بیش از حد ساده به نظر می رسد. همچنین ابعاد سپر نسبت به گلگیرها، چراغ ها و درب صندوق، اندکی کوچک است. در هر دو خودرو نیاز به وجود بالچه اسپرت (اسپویلر) و سر اگزوز استیل احساس می شود. در رابطه با طراحی B۳۰ می توان این گونه نتیجه گیری کرد که بسترن بیشتر به دنبال خلق کاراکتری لوکس و خانوادگی بوده است، در حالی که چری جذب مشتریان جوان را هدف گذاری کرده است.

نشان فاو در مقایسه با چری، روندی بسیار متفاوت را در ایران طی کرده است. هرچند فاو با نزدیک به یک دهه تأخیر نسبت به چری، به ایران آمد اما پس از قطعی شدن حضورش در کشورمان هم رویه متفاوتی را از دیگر چینی های مونتاژی در پیش گرفت. البته این مورد به نحوه فعالیت “گروه بهمن” عرضه کننده ایرانی این برند نیز باز می گردد. گروه بهمن بارها ثابت کرده است که ترجیح می دهد بیش تر بر کیفیت مونتاژ تمرکز کند تا تیراژ تولید! هرچند این یک امتیاز مثبت برای خودروهای تولید شده توسط “بهمن موتور” محسوب می شود، اما از سویی دیگر باعث می شود محصولات این شرکت همواره در حاشیه بازار قرار بگیرند. این موضوع شاید خودروهای بهمن را از حاشیه به دور نگه دارد، اما در نهایت منجر به کم یاب شدن قطعه های یدکی و ضعیف شدن بازار خرید و فروش آن ها می گردد.

آریزو در ابتدا فقط با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی به بازار کشورمان عرضه شد که با 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متر گشتاور آش دهان‌سوزی به نظر نمی‌رسید. البته این پیشرانه بر روی نمونه‌های دنده‌ای “مثل اتومبیل مورد تست” خیلی هم ضعیف ظاهر نمی‌شود و اگر خیلی اهل شتاب نباشید کارتان را راه خواهد انداخت؛ اما ترکیب این موتور با گیربکس کند CVT آریزوهای اتوماتیک را به یک ماشین کسل‌کننده و بی‌روح تبدیل کرده بود. ولی خوشبختانه چری خیلی زود به اشتباهش پی برد و حالا مدل‌های اتوماتیک با پیشرانه توربو قویتر 147 اسبی و با گشتاور مناسب 210 نیوتن متر، در کشورمان عرضه می‌شوند که از نظر قابلیت‌های حرکتی عملکرد بهتری دارند. 
در زیر کاپوت بسترن B30 هم یک انجین 1.6 لیتری تنفس طبیعی قرار گرفته که با 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور در ابتدا در همان حد و حدود آریزو تنفس طبیعی به نظر می‌رسد. اما نکته مثبت این ماشین در گیربکس 6 سرعته اتوماتیکش نهفته است که می‌تواند شتاب بهتری “بخصوص در ابتدای حرکت” نسبت به آریزو ارائه نماید. باید گفت که عملکرد خوب گیربکس 6 سرعته بسترن B30 برای استفاده‌های شهری و روزانه چنان خوب است که می‌توان آن را تاثیرگذارتر از پیشرانه‌ها بدانیم.

 

 

 

 

 

مشخصات بدنه

 

نوع بدنهسدانسدان
ابعاد بدنه4625 در 1790 در 1500 سی‌سی4532 در 1814 در 1487 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2630 میلی‌متر2650 میلی‌متر
تعداد سرنشین44
حجم صندوق عقب480 لیتر430 لیتر
وزن1270 کیلوگرم1229 کیلوگرم
قوای محرکه

 

نوع پیشرانهخطیخطی
حجم پیشرانه1598 سی‌سی1499 سی‌سی
تعداد سیلندر44
تعداد سوپاپ1616
توربوشارژر
حداکثر توان107 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور155 نیوتن‌متر در 3600 دور در دقیقه210 نیوتن‌متر در 3500 دور در دقیقه
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت9.5 ثانیه
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت190 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت

 

میزان مصرف سوخت ترکیبی6.7 لیتر در 100 کیلومتر10.5 لیتر در 100 کیلومتر
حجم باک50 لیتر48 لیتر
سیستم انتقال قدرت

 

نوع جعبه‌دندهخودکارخودکار
تعداد دنده6CVT
محور محرکجلوجلو
شاسی

 

سیستم فرمانبرقیهیدرولیک
ستون فرمان تلسکوپی
سیستم تعلیق جلومک‌فرسونمک‌فرسون
سیستم تعلیق عقبنیمه مستقل
سیستم ترمز جلودیسکی خنک‌شوندهدیسکی
سیستم ترمز عقبدیسکیدیسکی
قابلیت‌های ایمنی و کنترلی خودرو

 

سیستم ترمز ضد قفل ABS
سیستم کنترل پایداری خودروی ESP
سیستم کنترل ترکشن
سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS
کروز کنترل
ایموبلایزر
ورود و خروج بدون کلید
فشار باد تایرها
کیسه هوای راننده
کیسه‌ هوای سرنشین
کیسه‌ هوای کناری
کیسه هوای پرده‌ای
امکانات بدنه

 

چراغ روشنایی در روز
فعال شدن خودکار چراغ‌ها
سنسور پارک عقب
قطر رینگ جلو16 اینچ17 اینچ
قطر رینگ عقب16 اینچ17 اینچ
عرض تایر جلو205 میلی‌متر
عرض تایر عقب205 میلی‌متر
امکانات داخلی

 

استارت بدون کلید
کامپیوتر سفری
دماسنج
گرم‌کن آینه
دوربین دنده عقب
سانروف
قفل صندلی کودک
امکانات رفاهی

 

سیستم تهویه‌ی خودکار
صندلی چرم
استراحتگاه مرکزی دست
سیستم صوتی و تصویری

 

تعداد اسپیکر46
نمایشگر مرکزی
مسیریابی
نمایش ترافیک
بلوتوث
برقراری تماس صوتی
سایر

 

سایر مشخصات فنی– سیستم باز شدن درب‌ها بعد از وقوع تصادف – سنسور نور– صفحه‌نمایش 7 اینچی – چراغ‌های LED – چهار شیشه بالابر برقی – سیستم کمکی HHC – سیستم ترمز کمکی – سیستم رانندگی ECO – قابلیت جمع شدن صندلی ها بصورت یک پارچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا