
معرفی خودرو برلیانس H330
برلیانس H330 یکی از سدانهای چینی موفق بازار کشور است که از سال 1394 مهمان شرکت پارس خودرو بود و آخرین نسخههای این خودرو هماکنون در حال خروج از خط مونتاژ پارس خودرو است.
در آن سالها برلیانس H330 در کنار محصولاتی همچون بسترن B30 و جیلی GC6، زمینهساز افزایش تنوع بازار خودرو در کشورمان شدند و مصرفکنندگان ایرانی را با خودروهای ارزانقیمت و مجهز چینی آشنا کردند.
برلیانس H330 در دو نسخه دندهای و اتوماتیک توسط پارس خودرو به تولید رسید که بیشتر توجه مشتریان معطوف به نسخه اتوماتیک برلیانس H330 شد. در واپسین سالهای تولید محصولات برلیانس نیز پارس خودرو تصمیم گرفت تا برلیانس H330 را به پیشرانه قویتر 1.65 لیتری و گیربکس اتوماتیک بهبودیافته مجهز کند که با واکنش مثبت مصرفکنندگان همراه شد.
برلیانس H330 را میتوان یکی از موفقترین محصولات مونتاژی گروه سایپا در دهه نود دانست که به لطف آوازه خوب پارس خودرو و تیراژ گسترده، مورد استقبال خریداران ایرانی قرار گرفت. در این مطلب قصد داریم به بررسی همهجانبه برلیانس H330 بپردازیم، لطفا در ادامه با مجله اخبار خودرو همراه باشید.

نقد و بررسی فضای داخلی برلیانس H330
طراحان برلیانس برای ساخت کابین این سدان جمعوجور، از طرحی سیال و موزونی استفاده کردهاند که از خطوط خمیده و منحنی زیادی تشکیل شده است. نحوه طراحی فرمان برلیانس H330 و مجموعه نشانگرها نیز به گونهای است که حالتی شبیه به سدانهای اسپرت را برای راننده تداعی میکند. این تصور با نشستن روی صندلیهای منحصربهفرد برلیانس H330 تکمیل میشود.
نحوه جایگیری راننده در برلیانس H330 بهگونهای است که فاصله اندکی با سطح زمین دارد؛ به همین دلیل کاپوت بلند و کشیده H330 در مقابل چشمان راننده قرار میگیرد؛ چنین تصوری به راننده جرات فشردن بیشتر پدال گاز و کسب لذت بیشتر از رانندگی را القا میکند.
همانند بسیاری از سدانهای چینی، طراحان در برلیانس H330 نیز فضای قابلتوجهی را برای قرار دادن اشیا درون کابین در نظر گرفتهاند و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.
فضای کابین نیز برای چهار سرنشین بزرگسال کافی بهنظر میرسد، هرچند به دلیل سبک خاص طراحی سقف برلیانس H330، ممکن است در قسمت عقب با فضای سر کمتری روبرو شوید. صندوقعقب برلیانس H330، 460 لیتر فضا را در اختیار مالک قرار میدهد که برای یک سدان اقتصادی راضیکننده تلقی میشود.
تریم کابین نیز در نسخههای مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری از ترکیب دو رنگ مشکی و کرم تشکیل شده است، درحالیکه نسخه قدرتمندتر 1.65 لیتری از تریم تمام مشکی بهره میبرد که کمی سادهتر بهنظر میرسد.
برلیانس H330 در طی دوران تولید خود در نسخههای مختلفی به بازار عرضه شده است که هرکدام از آنها سطوح مختلفی از امکانات رفاهی را در خود جای دادهاند.
با این حال اگر بخواهیم نسخه فول برلیانس H330 را بهعنوان پیشنهاد خرید مدنظر قرار دهیم، باید گفت که این خودرو به تجهیزاتی همچون سانروف، سنسور دنده عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، فرمان کمکی برقی و نمایشگر لمسی به همراه سیستم رهیاب مجهز است که این خودرو را در سطحی برابر با دیگر رقبای خود قرار میدهد.

نقد و بررسی بیرون خودرو برلیانس H330
طراحی ظاهری اغلب محصولات برلیانس بر اساس الگویی از خودروهای بیامو شکل گرفته است و از اینرو برلیانس H330 نیز در قسمت جلو شباهت جزئی به خودروهای بیامو دارد که میتوان آن را از جلوپنجره کلیوی و چراغهای کشیده متوجه شد.
سپر برلیانس H330 نیز نسبتا حجیم است و هنگامیکه با کاپوت طویل این خودرو همراه میشود، احساس مواجهه با یک سدان اسپرت را به بیننده تلقین میکند. همچنین برخلاف اکثر سدانهای اقتصادی چینی که نمای جانبی سادهای دارند، طراحان برلیانس H330 با افزودن گلگیرهای برآمده و خطوط متعدد، ظاهری جذاب را برای این بخش خلق کردهاند.
هیجان طراحی برلیانس H330 در قسمت عقبی ناگهان خشک میشود و با چهرهای بهشدت ساده و کاملا اقتصادی روبرو هستیم که تنها سبک طراحی سپر، اندکی آن را از کسلکنندگی بیشازحد خارج کرده است. درمجموع میتوان گفت که طراحی برلیانس H330 برای یک سدان اقتصادی چینی موجود در این رنج قیمتی مناسب بهنظر میرسد.

نقد و بررسی رانندگی خودرو برلیانس H330
کابین برلیانس H330 ارگونومی مناسبی دارد و این موضوع را هنگام نخستین تجربه رانندگی خود با این اتومبیل متوجه خواهید شد.
راننده به تمامی ادوات کنترلی و تجهیزات رفاهی دسترسی دارد و مشکلی بابت فعال یا غیرفعال کردن آنها نخواهد داشت. دید برلیانس H330 به اطراف نیز نسبتا مناسب ارزیابی میشود و در بخش جلویی خودرو هیچ نقطهکوری به چشم نمیخورد؛ فرمان برقی خودرو نیز عملکرد نرمی دارد و لذت رانندگی با این سدان جمعوجور را دوچندان کرده است.
در نسخههای مجهز به موتور 1.5 لیتری بهواسطه وزن بالای بدنه و عدم تناسب قدرت و وزن، اغلب اوقات ناچار خواهید شد تا پدال گاز را بیشازحد فشار دهید که نتیجه آن ورود صدای پیشرانه به درون کابین خواهد بود.
شتابگیری و کشش این نسخه نیز چندان هیجانانگیز نبوده و بهتر است هنگام رانندگی با نسخههای 1.5 لیتری برلیانس H330 تنها بر کاهش مصرف سوخت تمرکز داشته باشید! این مشکل در نمونههای مجهز به موتور 1.65 لیتری تا حدی حل شده است و راننده میتواند با رغبت بیشتری اقدام به شتابگیری کند.
سیستم تعلیق برلیانس H330 نسبتا اسپرت و خشک است و در مقایسه با دیگر رقبای اقتصادی چینی سواری چندان نرمی را ارائه نمیدهد، اما در مقابل حرکات عرضی بدنه بهشدت کاهش یافته است و این مورد برای برلیانس H330 یک مزیت محسوب میشود. ترمزها نیز عملکرد قابل قبولی دارند و بهخوبی وظیفه خود یعنی توقف کامل برلیانس H330 را در مواقع لازم اجرا میکنند.

نقد و بررسی موتور برلیانس H330
برلیانس H330 با دو پیشرانه 1.5 لیتری و 1.65 لیتری به بازار کشورمان عرضه شده است که هر دو از سیستم تنفس طبیعی بهره میبرند و نقطه قوت آنها در مقابل سایر رقبا استفاده از زنجیرتایم به جای تسمه تایم است. پیشرانه 1.5 لیتری برلیانس H330 میتواند حداکثر 103 اسببخار قدرت و 138 نیوتنمتر تولید کند و برای انتقال قدرت نیز از جعبهدنده پنج سرعته دستی یا چهارسرعته اتوماتیک بهره میبرد. مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد 14 ثانیهای از دیگر ویژگیهای این قوای فنی است. نسخههای قویتر برلیانس H330 از پیشرانه 1.65 لیتری بهره میبرند که حداکثر 114 اسببخار قدرت و 154 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. گیربکس چهارسرعته این خودرو نیز بهبودیافته و اکنون هوشمندتر از قبل عمل میکند که نتیجه آن بهبود شتاب و کشش و کاهش مصرف سوخت است.

نقد و بررسی ایمنی خودرو برلیانس H330
تاکنون برلیانس H330 از سوی هیچ موسسه معتبری مورد آزمون تصادف قرار نگرفته و از اینرو اطلاع دقیقی در خصوص ایمنی این خودرو وجود ندارد. از نظر تجهیزات ایمنی نیز برلیانس H330 به حداقلهای ممکن مجهز است و دو کیسه هوا، سیستمهای ترمز ABS و EBD و سنسور عقب اندک تجهیزات ایمنی برلیانس H330 را تشکیل میدهند، بنابراین لازم است تا هنگام رانندگی با این خودرو جوانب احتیاط را رعایت کنید.
یکی از مهمترین ویژگیهای هر خودرویی ایمنی آن است که شامل ایمنی در تصادفات، پایداری و عمل ترمزگیری میشود. برلیانس H330 در نسخهی اتوماتیک مجهز به ترمزهای جلو و عقب دیسکی است که سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیرو EBD دارد. متأسفانه در نسخهی دستی، ترمزهای عقب خودرو از نوع کاسهای هستند که بالطبع عملکردی ضعیفتر از نوع دیسکی خواهند داشت و حس اعتماد کمتری در ترمزهای ناگهانی به راننده و سرنشینها القا خواهد کرد. نسخهی مجهز به ۴ ترمز دیسکی میتواند در مسافتی معادل با ۴۰.۲ متر، خودرو را از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صفر برساند.
نقد و بررسی ارزش خرید برلیانس H330
برلیانس H330 یکی از پرتیراژترین سدانهای اقتصادی چینی در کشورمان محسوب میشود که به لطف تولید گسترده پارس خودرو، اکنون مشتریان میتوانند نمونههای متنوعی از این خودرو را خریداری کنند.
تعدد نمونههای مختلف برلیانس H330 در بازار کشور، سبب شده است تا مشتریان شناخت بیشتری نسبت به این خودرو داشته باشند و به همین دلیل خریدوفروش برلیانس H330 نسبت به سایر رقبا همچون آریو یا بسترن B30 با سرعت بیشتری انجام میپذیرد.
تولید نسبتا طولانیمدت برلیانس H330 در مقایسه با رقبای مشابه نیز بهعنوان یک نقطه قوت برای این خودرو محسوب میشود، چرا که تعمیرکاران بیشتری قادر به سرویسدهی این خودرو هستند و قطعات یدکی برلیانس H330 نیز فراوانتر است، درنتیجه پس از خرید این خودرو از دردسرهای مشابهی که درخصوص دیگر خودروهای چینی وجود دارد، در امان خواهید بود.

معرفی رقبا برلیانس
دومین سدان مونتاژی برلیانس در ایران ، H330 نام دارد که خودرویی مناسب برای مصارف روزمره ی خانواده های ایرانی است . برلیانس H330 در بازار رقبایی همچون دنا پلاس ، بسترن B30 ، BYD F3 و آریو دارد . تا چندی پیش این خودرو با موتور 1498 سی سی مشابه با برلیانس های سری H200 به بازار عرضه می شد ، اما اخیرا پارس خودرو سری H300 را با موتور جدید تر و قوی تر 1650 سی سی و تریم داخلی مشکی به بازار عرضه می کند که جذاب تر از گذشته به نظر می رسد
ابعاد | دستی | اتوماتیک |
---|---|---|
طول | 4510 میلیمتر | |
عرض | 1758 میلیمتر | |
ارتفاع | 1460 میلیمتر | |
فاصله دو محور | 2580 میلیمتر | |
وزن خالص(کیلوگرم) | 1260 | 1270 |
سيكل تركيبي سوخت (lit/100km) | 6/3 | 6/5 |
ظرفيت مخزن سوخت (lit) | 55 | |
رينگ | 6/5*15 J آلومينيومي | |
تاير | 195/65R15 |
دستی | اتوماتیک | |
نوع گيربكس | 5 سرعته | 4 سرعته |
نوع و مدل موتور | بنزيني – خطي – BM16LB | |
تعداد سيلندر – تعداد سوپاپ | 4 سيلندر – 16 سوپاپ | |
حجم موتور cc | 1654 سي سي | |
حداكثر قدرت | 114 اسب بخار در 5800 دور بر دقيقه | |
حداکثر گشتاور | 154 نيوتن متر در 4000 دور بردقيقه | |
نوع فرمان | تقويت شده برقي – دنده شانه اي – قابل تنظيم | |
سيستم تعليق جلو | سيستم مستقل مك فرسون | |
سيستم تعليق عقب | سيستم نيمه مستقل ميل پيچشي | |
جلو | ديسكي تهويه شونده | |
عقب | كاسه اي | ديسكي |
دستی | اتوماتیک | |
كيسه هواي جلو ( راننده و سرنشين جلو) | ![]() |
![]() |
سيستم ترمز ABS+EBD | ![]() |
![]() |
سيستم تهويه مطبوع | دستي | اتوماتيك |
سانروف برقي | ![]() |
![]() |
سنسور دنده عقب | ![]() |
![]() |
بسته شدن پنجره ها با استفاده از ريموت كنترل | ![]() |
![]() |
قابليت تنظيم صندلي راننده در 8 جهت به همراه تنظيم گودي كمر | ![]() |
![]() |
قابليت تنظيم آينه هاي جانبي | دستي | برقي |
شيشه بالابر برقي(شيشه هاي جلو و عقب) | ![]() |
![]() |
قفل مركزی | ![]() |
به همراه كنترل از راه دور |
سيستم صوتي (راديو، mp3 ، ورودي USB و ورودي تجهيزات جانبي) | (4 عدد بلندگو) | (6 عدد بلندگو) |
سيستم تاشو براي صندلي عقب | ![]() |
![]() |
تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو | ![]() |
![]() |
چراغ مه شكن جلو | ![]() |
|
ميله ضربه گير درهاي جانبي | ![]() |
![]() |
ميله فرمان جمع شونده (مستهلك كننده ضربه) | ![]() |
![]() |
قفل اتوماتيك درها هنگام رسيدن سرعت به km/h20 | ![]() |
![]() |
باز شدن خودكار دربها هنگام تصادف | ![]() |
![]() |
سيستم ضد سرقت موتور (ايموبلايزر اي سي يو) | ![]() |
![]() |
سيستم هشدار روشن بودن چراغ | ![]() |
![]() |
يادآوري صوتي باز بودن كمربند ايمني | ![]() |
![]() |
سيستم ورود بدون كليد+ دكمه استارت | ![]() |
|
صندلي عقب با قابليت پشتيباني ايزوفيكس( صندلي كودك) | ![]() |
![]() |
غربيلك فرمان چرمي مجهز به دكمه تنظيم صدا | ![]() |