معرفی خودرومعرفی خودروهای چینی

نقد و بررسی جیلی GC6 

معرفی خودرو جیلی GC6

معرفی خودرو جیلی GC6

شرکت جیلی با وجود اینکه از جمله موفق‌ترین شرکت‌های خودروساز چینی در بازارهای جهانی محسوب می‌شود و محصولاتی باکیفیت و مدرنی را روانه بازار می‌کند، در بازار ایران نتوانسته است توفیق چندانی به دست آورد.

جیلی GC6 از جمله محصولات ناموفق این شرکت در بازار ایران محسوب می‌شود که در سال 1396 وارد بازار کشور شد و عرضه آن تا سال 1398 نیز ادامه یافت، اما به دلیل قیمت‌گذاری غیرمنطقی و نداشتن مزیت خاص نسبت به رقبای هم قیمت، نتوانست در بازار کشورمان موردتوجه قرار بگیرد.

البته جیلی GC6 چه در بازار چین و در چه بازارهای خارج از چین نیز فروش موفقی را تجربه نکرده است و با اینکه در سال 2014 وارد بازار شده بود، بعدها شرکت جیلی تصمیم به توقف تولید آن گرفت.

جیلی GC6 در دو تیپ «اکسلنت» و «الیت» در بازار ایران یافت می‌شود که نمونه اکسلنت درواقع نسخه فیس‌لیفت این خودرو محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی همه جانبه این سدان چینی در بازار کشورمان می‌پردازیم.

 

نقد و بررسی فضای داخلی جیلی GC6

وقتی خودرویی قرار است برچسب اقتصادی و ارزان‌قیمت به خود بگیرد، قطعا نباید از آن انتظار متریال باکیفیت در کابین یا طراحی آن‌چنانی داشته باشیم. جیلی GC6 مدل الیت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با ورود به کابین کاملا حس نشستن در یک خودرو ارزان‌قیمت و اقتصادی را به سرنشینان منتقل می‌کند. متریال به کار رفته در کابین کیفیت چندان بالایی ندارند، اما در مقایسه با رقبای ایرانی شاید بتوانیم کیفیت آن را یک پله بالاتر بدانیم. البته از نظر طراحی، فضای کابین تیپ اکسلنت کمی بهتر از الیت ارزیابی می‌شود. در این مدل‌ها استفاده از تریم دو رنگ، تغییر طرح غربیلک فرمان، بهبود طرح کنسول مرکزی، اضافه شدن سانروف و همین‌طور افزایش تزئینات کرومی جلوه عامه‌پسندتری را برای این سدان جمع‌وجور شرقی محیا کرده است. در کابین فضای کافی برای چهار سرنشینان وجود دارد، اما سرنشینان ردیف عقب ممکن است تا حدودی با مشکل کمبود جا مواجه شوند. صندلی‌ها نیز برای خودرویی در این رنج قیمتی از ارگونومی نسبتا خوبی برخوردار هستند و نسبت به برخی رقبا از راحتی بیشتری برخوردارند. نمونه الیت جیلی GC6 از نظر امکانات رفاهی در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارد، اما نسخه فیس‌لیفت جیلی GC6 مخصوصا در تیپ فول خود نسبت به نمونه الیت دارای امکانات بیشتری است تا جذابیت‌های آن برای مشتریان افزایش یابد. در نمونه فول تیپ اکسلنت شاهد آپشن‌هایی همچون مانیتور 8 اینچی لمسی، امکان تنظیم صندلی سرنشینان جلو در 4 حالت به‌صورت دستی، سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف و آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن هستیم. در مجموع می‌توان سطح آپشن‌های جیلی GC6 را مناسب ارزیابی کرد.

 

نقد و بررسی بیرون خودرو جیلی GC6

جیلی GC6 با وجود اینکه یک خودرو اقتصادی محسوب می‌شود، از طراحی نسبتا جذابی برخوردار است و نسبت به رقبای هم قیمت خود می‌توانیم طراحی آن را اندکی به‌روزتر بدانیم؛ البته این موضوع تنها شامل حال نمونه اکسلنت می‌شود و طراحی ظاهری جیلی GC6 الیت به‌هیچ‌وجه جذاب به‌نظر نمی‌رسد. همان‌طور که گفتیم، نمونه اکسلنت دارای برخی تغییرات ظاهری است. درواقع طرح جدید چراغ‌های جلو و عقب، تغییر فرم جلوپنجره و به‌روزرسانی طرح سپرها از جمله تغییراتی هستند که در نمونه اکسلنت به چشم می‌خورند و این تغییرات در افزایش جذابیت‌های خودرو نقش موثری داشته‌اند. در نمای جانبی اگر تغییر فرم آینه‌ و نوار کرومی باریکی که روی دستگیره‌ها کشیده شده را نادیده بگیریم، می‌توانیم بگوییم که این بخش از GC6 طی فیس‌لیفت انجام‌شده، هیچ تغییری را تجربه نکرده است. در نمای پشتی اثری از زیبایی‌های نمای جلویی خودرو به چشم نمی‌خورد و علی‌رغم تمامی تلاش‌های شرکت جیلی برای ایجاد یک سبک مدرن و جذاب همچنان این بخش از GC6 می‌تواند موجبات نارضایتی بیننده را فراهم کند.

 

نقد و بررسی رانندگی خودرو جیلی GC6

کیفیت سواری خودروهای جیلی همواره یکی از مزیت‌های قابل‌توجه محصولات این شرکت محسوب می‌شوند و جیلی GC6 نیز می‌تواند نسبت به رقبای ایرانی خود یک سواری نرم‌تر و بی‌دردسرتر را به سرنشینان عرضه کند. عایق‌بندی نسبتا خوب صورت گرفته باعث می‌شود تا در دورهای پایین، ورود صدای اضافی موتور به داخل کابین به حداقل برسد و سرنشینان آرامش بیشتری داشته باشند. تعویض دنده‌ها در جیلی GC6 به نرمی انجام می‌گیرد، اما برخی ناهماهنگی‌ها میان گیربکس و موتور در این خودرو نیز قابل‌توجه هستند؛ مخصوصا زمانی که بخواهید در سفرهای طولانی از این خودرو استفاده کنید جای خالی دنده 5 به‌خوبی در گیربکس چهار سرعته آن حس می‌شود. از لحاظ شتاب‌گیری و چالاکی نباید حساب چندانی روی GC6 باز کنید و درواقع این خودرو از محصولی مانند تندر 90 اتومات نیز کندتر است. یکی از مزیت‌های جیلی GC6 ارتفاع مناسب آن از سطح زمین است که باعث می‌شود در صورت عبور از سرعت‌گیرها و ناهمواری‌ها، کمترین احتمال برخورد با سطح زمین وجود داشته باشد. ناگفته نماند که ترمزهای دیسکی این سدان اقتصادی نیز از عملکرد خوبی برخوردار هستند و کنترل خودرو در سرعت‌های بالا را راحت کرده‌اند.

 

نقد و بررسی موتور جیلی GC6

خودروهای چینی عمدتا از پیشرانه‌های 1.5 لیتری استفاده می‌کنند و جیلی GC6 نیز به تبعیت از سایر هموطنان خود یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی را زیر کاپوت پنهان کرده است. این پیشرانه قادر است تا 105 اسب‌بخار قدرت و 145 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کرده و این مقدار نیرو را از طریق دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت Jatco ژاپن به چرخ‌های جلو بفرستد. از لحاظ مقدار قدرت تولیدی پیشرانه، می‌توان جیلی GC6 و تندر 90 اتوماتیک را برابر دانست، اما شتاب 0 تا 100 حدود 13.5 ثانیه‌ای در GC6 باعث می‌شود تا این خودرو چالاکی به‌مراتب کندتری از محصول رنو داشته باشد. تندر 90 اتوماتیک در طی 11.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف ترکیبی جیلی GC6 نیز 6 لیتر در هر صد کیلومتر است که نسبت به تندر 90 اتومات با مصرف 8.3 لیتر، مصرفی بهینه‌تر و اقتصادی‌تر به شمار می‌آید.

نقد و بررسی ایمنی خودرو جیلی GC6

جیلی GC6 در کشور سازنده با نام جیلی MK شناخته می‌شود، بر اساس اعلام رسمی موسسه ANCAP استرالیا، جیلی MK در سال 2011 مورد بررسی قرار گرفت و موفق به دریافت 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی شده است. گرچه چنین امتیازی چندان دلگرم کننده به‌نظر نمی‌رسد، اما در مقایسه با سدان‌های از دور خارج شده ایرانیزه که تاکنون توسط هیچ‌یک از موسسات ایمنی معتبر مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند، نتیجه رضایت‌بخشی محسوب می‌شود. از جمله معدود تجهیزات ایمنی جیلی GC6 می‌توان به 2 کیسه هوا، ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) و کمربندی ایمنی پیش کشنده اشاره کرد.

نقد و بررسی ارزش خرید جیلی GC6

جیلی GC6 محصولی است که اگر با قیمتی مناسب‌تر روانه بازار می‌شد و پشتیبانی بهتری از سوی شرکت مونتاژ کننده دریافت می‌کرد، قطعا می‌توانست در بازار موفقیت‌های بیشتری کسب کند. این خودرو نسبت به برخی رقبای خود دارای مزیت‌هایی است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مصرف سوخت اقتصادی، سواری نرم‌ و آپشن‌های نسبتا مناسب اشاره کنیم. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که GC6 یک محصول چینی با عرضه محدود در بازار است و مشکلاتی مانند کمبود قطعات یدکی، کیفیت پایین‌تر مونتاژ، افت قیمت در نمونه‌های کارکرده و بازار دست دوم نامناسب را با خود به همراه دارد. به همین دلیل علی‌رغم مزیت‌هایی که جیلی GC6 از آن‌ها برخوردار است، به دلیل بهره‌مندی از چنین مشکلاتی خرید آن برای مشتریان ایرانی یک ریسک محسوب می‌شود.

نکات مثبت جیلی GC6

نقاط مثبت : کیفیت خوب متریال ، ترمز های مطمئن ، سواری نرم و راحت ، عملکرد خوب گیربکس اتومات

نکات منفی جیلی GC6

 قدیمی بودن طراحی ماشین ، شتابگیری متوسط در مدل اتوماتیک ، محدود بودن آپشن

 

حرف آخر:

جیلی GC6 یک سدان کوچک شهری چینی است که از سال 1396 توسط خودروسازان بم در ایران تولید و عرضه می‌شود. جیلی در بدو ورود خود به ایران، روزهای خوبی را پشت سر گذاشت و با عرضه چند محصول زیبا و قابل قبول، توانست نظر خریداران ایرانی را به خود جلب کند. اما GC6 به هیچ وجه آن زیبایی مورد انتظار را ندارد اما در روزهایی که بازار خودرو ایران، بدترین شرایط تمامی عمر خود را می‌گذارند، یکی از معدود خودروهای نسبتا خوب قابل خریداری است.

جیلی GC6 در حال حاضر در دو مدل تولید و عرضه می‌شود که در مدل جدید، ظاهر خودرو تغییر کرده و با نام اکسلنت به فروش می‌رسد. مدل قدیمی یا الایت تنها تفاو‌های ظاهری با مدل جدید دارد و از نظر فنی این دو مدل مشابه یکدیگرند. جیلی GC6 در حال حاضر شرایط مناسبی را در بازار تجربه می‌کند و توانست فروش خوبی را تجربه کند. می‌توان گفت جیلی GC6 یکی از خودروهای قابل قبول در این بازه قیمتی است و موفق شد تا کیفیت مناسبی از خود ارائه دهد. باید جک J4 را تنها رقیب آن در بازار ایران دانست.

.

مشخصات جیلی GC6 1396-1398

مدل : Geely GC6
کلاس : سدان شهری کوچک
گیربکس : 4 سرعته اتوماتیک
محور متحرک :دیفرانسیل جلو
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4خطی/16
حجم موتور سی سی : 1498
قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 105/5800
گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 136/2800-3400
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 172
شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 13
طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1435/1692/4342
وزن خالص(کیلوگرم) : 1132
مشخصات تایر :185/60R15
مصرف ترکیبی(لیتر) : 6.8
استاندارد الایندگی :یورو 4
حجم مخزن سوخت(لیتر) : 45
کیسه هوا : راننده-سرنشین جلو
سیستم های ترمز و پایداری : ABS-EBD
سیستم های امنیتی : ایموبولایزر/سیستم هشدار دهنده
سیستم های فرمان و هدایت : قدرت کمکی هیدرولیک / کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
سیستم تهویه مطبوع : تهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : صفحه نمایش 7 اینچی با 6بلندگو
سیستم صندلی : شش جهته دستی
سیستم اینه و شیشه ها : تنظیم برقی آینه ها/شیشه بالابر جلو و عقب برقی
سیستم روشنایی : چراغ های جلو مجهز به دیلایت /مه شکن جلو
سایر امکانات :کامپیوتر سفری /سیستم موتی مدیا پیشرفته با قابلیت پخش DVD و مجهز به بلوتوث / روکش چرمی صندلی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا