معرفی خودرو

نقد و بررسی میتسوبیشی ASX  

نقد و بررسی میتسوبیشی ASX

معرفی خودرو

میتسوبیشی ASX یکی از کراس‌اوورهای محبوب و پرفروش کمپانی میتسوبیشی ژاپن است که در بازار کشور ما نیز طرفداران فراوانی دارد. نسل سوم این خودرو در سال 2010 با نام اوتلندر اسپرت به لیست محصولات کمپانی سازنده راه پیدا کرد و تاکنون چهار بار تحت فیس‌لیفت قرارگرفته که سه نسخه آن وارد بازار کشورمان شده است.

شرکت آرین موتور به‌عنوان نماینده رسمی شرکت میتسوبیشی، واردات ASX را از سال 2012 به ایران کلید زد و آن را در قالب مدل‌های 2013- 2015 (فیس‌لیفت اول)، 2017 (فیس‌لیفت دوم) و 2018 (فیس‌لیفت سوم) به دست مشتریان ایران رساند.

در این مطلب از مجله اخبار خودرو  قصد داریم تا میتسوبیشی ASX را در زمینه‌های مختلفی همچون طراحی داخلی و بیرونی، تجربه رانندگی، موتور، ایمنی و ارزش خرید مورد نقد و بررسی قرار دهیم؛ لطفا با ما همراه باشید.

میتسوبیشی ASX 2014

نقد و بررسی فضای داخلی

با ورود به کابین میتسوبیشی ASX شاهد نوعی از طراحی هستیم که در طول سال‌ها و حتی با ارائه فیس‌لیفت‌های مختلف، تغییرات چندانی به خود ندیده و تاحدودی قدیمی و کسل‌کننده به‌نظر می‌رسد. به‌ویژه اگر بخش داشبورد را با محصولات هم‌رده‌ چینی یا کره‌ای مقایسه کنید، قدمت طراحی این قسمت بیش‌ازپیش نمایان خواهد شد.

میتسوبیشی ASX که در برخی بازارها با نام میتسوبیشی RVR نیز به فروش می‌رسد یکی از محصولات کراس اوور شرکت میتسوبیشی است که دو نسل اول آن از سال 1991 تا 2002 در سگمنت مینی ون به تولید می‌رسید. اما از سال 2010 این خودرو وارد سومین نسل خود شد و از آن زمان تاکنون در سگمنت شاسی بلندهای جمع و جور روانه بازار می‌شود. تا به امروز فیس لیفت‌های مختلفی از ASX روانه بازار شده است. شرکت آرین موتور به عنوان نماینده برند میتسوبیشی در ایران تا به امروز نسل‌های مختلف ASX را در بازار ایران عرضه کرده و فیس لیفت 2017 نیز توسط این شرکت به بازار ایران وارد شده است.

البته به‌واسطه اعمال تغییرات جزئی در کنسول میانی یا به‌کارگیری غربیلک فرمان جدید و…، در مدل‌های 2017 و 2018 شاهد فضایی به‌روزتر هستیم اما در کل نمی‌توان طراحی داخلی ASX را به‌روز و هم‌سطح با رقبای جدید ارزیابی کرد. ارگونومی صندلی‌ها و میزان راحتی آن‌ها در سطح مناسبی قرار دارد و پنج نفر سرنشین با قد متوسط می‌توانند فارغ از محدودیت‌های آن‌چنانی درون ردیف‌های اول و دوم این خودرو حضور یابند؛ البته فضای سر و زانوها در ردیف دوم برای افراد بلندقد (بیشتر از 185 سانتیمتر) با مقداری محدودیت همراه خواهد بود. همچنین می‌توان متریال کابین را از نظر کیفیت در دسته متوسط طبقه‌بندی کرد. فیس‌لیفت اول میتسوبیشی ASX از نظر آپشن در قالب نسخه نیمه‌فول (میدلاین یا تیپ 2) و فول‌آپشن (هایلاین-تیپ 4) وارد بازار شد، اما در فیس‌لیفت‌های بعدی صرفا مدل فول‌آپشن آن به بازار کشورمان راه یافت. در ادامه به مهم‌ترین تجهیزات رفاهی تیپ 4 مدل 2018 این خودرو اشاره شده است: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، حسگر باران، دی‌لایت، اتولایت، نوربالای اتوماتیک، ارتفاع نور اتوماتیک، مه شکن جلو و عقب، چراغ‌شوی، پدال شیفتر، روکش چرمی فرمان و صندلی‌ها، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، بلوتوث،usb، استارت و ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی برقی راننده، آینه‌های جانبی تاشونده با گرمکن.

میتسوبیشی ASX 2014

نقد و بررسی بیرون خودرو

طراحی بدنه میتسوبیشی ASX بسیار هماهنگ، جذاب و شیک به‌نظر می‌رسد. در مدل 2013- 2015 این خودرو، شاهد چهره‌ای نسبتا آرام با جلوپنجره بزرگ هستیم که حالت اخم‌آلود چراغ‌ها در دو طرف آن، خبر از شخصیت متکبر و مغرور این ژاپنی خوش قد و قامت می‌دهد. در فیس‌لیفت‌های بعدی نیز بهره‌گیری از جلوپنجره پویا چهره‌ای به‌مراتب اسپرت‌ و جوان‌پسندتر به این کلاس‌ اوور خانوادگی بخشیده است. تغییراتی که در ناحیه سپر عقب اعمال‌شده و خطوط حجمی نمای جانبی هم تاثیرات مثبتی بر ظاهر میتسوبیشی ASX داشته و به آن رنگ تازگی و زیبایی افزون‌تر بخشیده است. به‌طور کل سبک طراحی بیرونی میتسوبیشی ASX به‌ویژه در نسخه‌های جدیدتر آن از نوعی پختگی و اصالت دل‌نشین بهره می‌برد که شاید به‌اندازه رقبا مدرن به‌نظر نرسد، اما انتقاد خاصی را نیز متوجه ظاهر این خودرو نکرده و کاملا رضایت‌بخش جلوه می‌کند.

میتسوبیشی ASX 2014

نقد و بررسی موتور

میتسوبیشی اوتلندر اسپرت (ASX) قوای محرکه خود را از یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی به حجم 2 لیتر دریافت می‌کند؛ نیروی پیشرانه مذکور برابر 147 اسب بخار بوده و گشتاور حاصل نیز معادل 196 نیوتن‌متر است که توسط یک جعبه‌دنده 6 سرعته CVT و دو عدد دیفرانسیل به‌سوی تمامی چرخ‌ها ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد 10 ثانیه، مصرف سوخت 4/8 لیتر در هر 100 کیلومتر و بیشینه سرعت 180 کیلومتر بر ساعت، نشان‌دهنده عملکرد فنی مناسب این خودرو و چالاکی معقول آن است که می‌تواند رضایت خاطر بسیاری از خانواده‌های ایرانی را نسبت به خود در پی داشته باشد.

میتسوبیشی ASX 2014

نقد و بررسی ایمنی خودرو

میتسوبیشی ASX دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ را در کارنامه خود به ثبت رسانده است؛ ازهمین‌رو امنیت سرنشینان خود را در سطوح بالایی تضمین می‌کند. از جمله دلایل امنیت بالای این کراس‌اوور ژاپنی در مدل 2018، بهره‌مندی از تجهیزات ایمنی زیر است: حسگر پارک جلو و عقب،ABS، EBD، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، 7 کیسه هوا و کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده، کنترل فعال پایداری (ASC)، کنترل کشش (TCL)، ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیب‌دار (HSA)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD).

میتسوبیشی ASX سابقه‌ای طولانی در بازارهای اروپایی دارد و به همین علت ایمنی آن باید توسط موسسه یورو انکپ مورد بررسی قرار بگیرد. این خودرو توانسته 5 ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ دریافت کند که از ایمنی بالای آن حکایت دارد. همچنین موسسه ANCAP استرالیا نیز 5 ستاره ایمنی را به ASX اعطا کرده است. از لحاظ امکانات ایمنی نیز وضعیت میتسوبیشی ASX کاملا مطلوب است. 7 کیسه هوا، ترمز ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل فعال پایداری، سیستم کنترل کشش و ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیب‌دار از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو هستند.

میتسوبیشی ASX 2014

نقد و بررسی رانندگی خودرو

موقعیت نشیمن راننده به‌گونه‌ای است که سطح تسلط کافی وی بر ابعاد میتسوبیشی ASX را فراهم می‌آورد. میزان دید به اطراف نیز به‌واسطه سایز مناسب آینه‌های جانبی و شیشه‌های کناری مناسب ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر شاهد شتاب‌گیری و چالاکی معقول میتسوبیشی ASX به‌عنوان یک کراس‌اوور جمع‌وجور شهری-خانوادگی هستیم؛ البته به‌واسطه بهره‌مندی از گیربکس CVT، در شروع حرکت کندی خاصی در عملکرد موتور و گیربکس خودرو احساس می‌شود. سیستم تعلیق عملکرد مناسبی در جذب ضربات جاده از خود به نمایش می‌گذارد و سواری نرم و رضایت‌بخشی را به افراد حاضر در کابین خود اعطا می‌کند. درعین‌حال هندلینگ و پایداری کافی خودرو حین عبور از پیچ و مسیرهای ناهموار موجب اعتمادبه‌نفس راننده خواهد شد.

میتسوبیشی ASX 2014

نقد و بررسی ارزش خرید

میتسوبیشی ASX از مزایایی همچون ظاهر متشخص و زیبا، ایمنی بالا، دوام و کیفیت ساخت قابل‌تحسین، سواری نرم و سیستم صوتی باکیفیت بهره می‌برد. با این حال بازار دست‌دوم آن به‌اندازه برخی رقیبان کره‌ای همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج پررونق نیست. همچنین گستردگی خدمات پس از فروش آن نیز در جایگاهی پایین‌تر از حریفان نامبرده قرار می‌گیرد که موجب نزول نسبی ارزش خرید آن می‌شود. با این حال افرادی که نیاز به یک کراس‌اوور باکیفیت ژاپنی داشته و به این زودی‌ها قصد فروش اتومبیل خود را ندارند، می‌توانند ASX را به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خود در این زمینه مدنظر داشته باشند و از کیفیت سواری آن لذت ببرند.

میتسوبیشی ASX 2014

 

رقبا

در بازار پرتلاطم ایران، محصولاتی همچون نیسان جوک، سانگ یانگ تیوولی و سوزوکی ویتارا اصلی‌ترین رقبای میتسوبیشی ASX محسوب می‌شوند. تمامی این گزینه‌ها، به غیر از کوپا، محصولات باکیفیتی هستند که سابقه زیادی هم در بازار ایران دارند. اما در نهایت اگر بخواهیم رقیب مستقیم میتسوبیشی ASX را از بین این گزینه‌ها انتخاب کنیم، نیسان جوک را برمی‌گزینیم. اگر به دنبال یک خودروی باکیفیت ژاپنی می‌گردید که پیشرانه قدرتمند، آپشن‌های مناسب و سواری راحتی دارد و می‌توانید با ظاهر کمی عجیب آن کنار بیایید، نیسان جوک اسپرت بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا